bouwverslag hulp gevraagd catamaran tornado schlutter

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door eclipse86, 17 nov 2019.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    bij een zolderopruiming heb ik deze geerft... zelf vlieg ik al vele jaren, maar ooit wou ik wel eens een zeilboot maken, en nu kwam deze dus in mijn handen.
    ik heb geen ervaring met dit soort modelbouw, (al rij ik wel met een rc zeilwagen)

    bij deze de foto's wat ik heb. Ik heb ook wel hulp en tips nodig. op zich zit alles erbij, natuurlijk weet ik niet hoe stevig de rompen nog zijn enzo....

    ik zou een groot deel van de rompen mss best opspuiten met schuim. ook wil ik ze gaan kleuren(welke verf)...


    de roerservo ook in de romp werken (is het best van 1 of 2 servo's te gebruiken hiervoor)...
    welke winchservo is er nodig,... welke rc...

    alle bevindingen, tips, ervaringen,... zijn zeker welkom!
    zelf heb ik volgende 2 draadjes gevonden
    maar er komt veel nieuwe vakkennis bij te pas die momenteel nog chinees is voor mij
    http://rcsailing.net/forum/index.ph...chlueter-the-oldest-rc-cat-building-kit.7642/

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1969735-Catamaran-Tornado-(Schlueter)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuke vondst !! Is dit die uit omg Eindhoven??
    Volgens de bouwtekening plaatje 5 gebruik je 1 stuurservo en gaat het door gelinkt verder .
    En een drumwinch in de andere romp zie tekening links boven.
    Dan nog een ontvanger en accu en varen maar ;).
    Het is zeker 30 jaar geleden dat ik er een heb zien varen ,weet nog wel dat die persoon er een reddings bootje bij had hij kieperde zo nu en dan voor over

    Groeten Dimitri
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    neen komt uit belgie...
    idd ik kan simpel de tekening volgen, maara als ik de andere topics bekijk modificeren ze wel heel veel. ik had het idee van 2 stuurservo's om alles mooi in de romp te kunnen verwerken zodat de link stang wegvalt... (maar hof het een goed idee is, en welke kracht de servo's nodig hebben heb ik geen idee van)
     
  4. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Gewoon een standaard servo
    Zou er niet 2 gaan gebruiken ivm gewicht. Nu heeft elke romp 1 servo 1kant stuur andere kant zeillier en is het gewicht mooi verdeelt .
    Maar je kan natuurlijk 2 licht gewicht mini servo's plaatsen met de zelfde specs ,accu en ontanger in 1 romp en zeillier in de andere is het weer mooi in balans
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ja het zal idd best 1 tje zijn want de roerstang loopt door de romp en dit zorgt natuurlijk voor een goede ondersteuning... Is gewicht iets waar veel rekening moet gehouden worden? Ik zag ook iemand die de mast door glasvezel of carbon vervangt... Ik lees wel dat zr makkelijk omslaan.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    1 standaardservo voor de roeren volstaat prima, mits je alle connectoren lekker soepel laat lopen
    Gewicht moet je zeker op letten. De breedte/ hoogte verhouding is bij deze cat redelijk goed 1:3. Als ze smaller zijn, donderen ze snel om.
    Sowieso is dit een vrij klein catje. Hoe groter, deste beter ze zeilen. Klein is niet fijn.
    Zorg dat je rompen goed waterdicht zijn! Als hij omgaat, ligt een van de rompen meestal (diep) onderwater.
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    De ervaring van anderen met dezelfde boot is erg handig doe er je voordeel mee !
    Zou ze zeker goed door lezen ,en gewicht wat hoog zit (lees mast ed) het liefst zo laag mogenlijk houden.
    Ik zelf heb voor mijn Yamaha Rtw een forumdraadje gevonden met aardig wat kennis vd boot ,alle door hun al uitgevonden modificaties goed door genomen en sommige naar eigen smaak iets veranderd en uitgevoerd scheeld zelf het wiel uitvinden :D
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zou zo zeggen... snel in elkaar flansen en varen. Go from there... Wat kan er fout gaan?
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk zeg!
    is toch niet zo moeilijk lijkt me.
    Vraag maar raak!
    Tuig ziet er een beetje rommelig uit, maar breng hem eerst maar eens aan de praat en ga dan nadenken over verbeteren.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    dat is mooi zeg, ik herinner me dat mijn vader zo'n 40 jaar geleden ook zo 1 had.
    Succes met de her-bouw !
     

Deel Deze Pagina