Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben het met je eens dat minder gewicht niet altijd beter is. Mijn SAW cat weegt iets meer dan 2.2kg bij 700mm lengte. Boven de 100 wordt dit gewoon een blaadje en moeten de billen goed bij elkaar geknepen worden ;) Met het vermogen wat tegenwoordig beschikbaar is, is een beetje gewicht wel lekker..
    Carbon is leuk, maar op deze schaal niet altijd veel lichter. Een goed gebouwde houten romp bekleed met glas (dus eigenlijk een sandwich constructie) kan net zo stijf en sterk zijn, bij een minimaal afwijkend gewicht.

    Zelf ben ik naar het 'iets zwaarder bouwen' overgegaan. Dat ene laagje glas extra merk je niet, maar de romp blijft wel (langer) heel.

    succes met de reparatie!
     
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dit is een erg mooie boot!! Misschien een volgend project :smile:

    Als je hem in Full Carbon zou willen maken is misschien de bouwwijze van mijn boot een idee;
    f1-1kg-boot-zelfbouw-4

    Groet Joris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Joris,

    'k Volg dat draadje op de voet en ben benieuwd naar het resultaat! Heb je inmiddels al een vorm?

    Eric
     
  4. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Hoi Eric,

    Nee ik heb nog geen vorm, heb al wel wat proefjes gemaakt en dat ziet er naar mijn idee veelbelovend uit :smile:
    Moet ook eerst een middenspant maken om wat meer referenties te hebben voor de vorm, vooral bij de neus.
    Het probleem is alleen dat ik geen A1 kan uitprinten dus ik moet ff een manier vinden om het op meerdere A4'tjes te krijgen.

    Gr. Joris
     
  5. ronbijl

    ronbijl

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    57
    Locatie:
    De lier
    Hallo Jurriaan

    Met wat voor motor vaar je in dezde cat

    Groeten Ron Bijl
     
  6. LNP

    LNP

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Ron,

    Jur is op vak... dus geef ik maar een antw: een Lehner 1940/4 Hi Amp op 4s lipo
    Goedkoper neem je een 540L motor.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben nog steeds bezig met mijn Hydromite make-over. Af en toe werk ik er een uurtje aan, dus erg hard gaat het niet. Het kaalschuren van de romp is een hele klus. Gelukkig is dat bijna klaar.
    Het kapje heeft zijn eerste glasweefsel laagje gekregen. Ik zal binnenkort wat foto's posten.
     
  8. ronbijl

    ronbijl

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    57
    Locatie:
    De lier
    Bedankt

    Die lehner 1940 is die ook te koop met waterkoeling of is die er zelf opgemaakt..

    groeten Ron Bijl
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Ron: LMT levert ook waterkoeling erbij (meerprijs). Maar zelf maken is ook een optie.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Terug naar het originele topic heren :)

    Het kapje is gelamineerd met twee lagen glasweefsel.

    De romp wordt binnenkort gelamineerd.

    [​IMG]
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Tegelijk met de Predator heb ik ook de Hydromite romp van glasvezel voorzien. Na een weekje thuis is eindelijk alle lak eraf (behalve de kaprand dan, maar dat is een aandenken aan het oude patroon :))

    [​IMG]

    Het is een aardig dik matje, maar het lamineren is mooi gelukt. Stevigheid gaat mij boven een vedergewicht :)

    [​IMG]
     
  12. JvdZ

    JvdZ

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Utrecht
    Das wel een heftig matje voor het dek zo lijkt het :) Ga je ook de loopvlakken van de sponsons of zelfs de hele onderkant doen?

    Mijn hydromite is rondom gelamineerd in een dun 50grams matje... tot nu toe nog sterk genoeg gebleken, maar voor hoe lang...
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @JvdZ: sterk zat. Ik neem aan dat je over water vaart en niet >100kmh.
     
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat is zeker een heftig matje :) Ik had de keus tussen ultradun en deze dikke mat. Omdat ik nu voor fool-proof ga en niet voor lichtgewicht, ben ik voor de dikke mat gegaan :)

    Ik ben ook aan de onderkant begonnen. De tunnel en de zijkanten van de sponsons zijn al bekleed. De rest volgt deze week als het goed is. Dit alles wel met het dunne matje. Ik heb geen idee hoeveel gram per meter mijn glasweefsel is. Het komt uit China en daar noemen ze het 'ultra light, light, medium etc)
     
  15. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    het lijkt iets van 200gr/m2? Maar het kan vertekenen bij het formaat boot natuurlijk. Een beetje dikte is niet erg, vaak schuur je het ook ietsje op.

    Ik zie trouwens dat je het glasvezel voorziet van tape, waarschijnlijk om het makkelijker te knippen? Zo ja, koop een 'rolmesje'. Heb dat ook ooit gedaan en dat is de beste aankoop qua gereedschap geweest in alle jaren! Snijd alles perfect


    grt Jurriaan
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken voor zo'n mesje, want die tape is inderdaad om het makkelijker te knippen en ook tegen het uit elkaar vallen van de mat. Met zo'n grove structuur vallen de strengen er namelijk snel uit.
     
  17. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zeker doen, ik snij er zelfs carbon makkelijk mee uit. Enige wat je nodig hebt is een vlakke ondergrond waar het weefsel op kan liggen. De mesjes kosten 3x niks volgens mij bij de bouwmarkt :)
     
  18. Dion.

    Dion. Guest

    Hallo, ik had even een vraagje..
    Wat voor hout kan ik nu het beste gebruiken voor mijn hydromite??
    Diktes etc.
    En hoe verstevig ik de romp het beste?
     
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Dirk Jan, volgende keer misschien beter om toch voor het dunne matje te gaan en dan meerdere lagen Nat in Nat te doen. (dus verder lamineren voordat de eerste laag uithard.)
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Kuperus, je hebt gelijk, dit is niet de ideale glasweefsel dikte. Maar het zit er nu netjes op moet ik zeggen. Ik heb deze dikte uit 'nood' gekozen, omdat de dunne mat al op was. Ondertussen heb ik nieuwe glasweefsel in bestelling :)

    Hout om te gebruiken: lees het topic eens door en je weet alle antwoorden. Het is veel leeswerk, maar dan ben je helemaal op de hoogte om een mooie Hydromite te bouwen! Versterken van de romp doe je het beste met een 50gr/m^2 glasweefsel die je met lamineerepoxy op je romp lamineert.
     

Deel Deze Pagina