Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Even dit topic weer omhoog schudden, want achter de schermen gaat de restauratie van mijn Hydromite gewoon door, al gaat het niet zo snel ;)

    De romp is nu helemaal gelamineerd. Geen enkel vlak is overgeslagen. Het rompje moet nu echt stevig zijn!

    Op het dek na heb ik dun glasweefsel gebruikt; ik geloof 50 gr/m^2. Hier wat foto's van het lamineren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp weegt incl. het kapje nu 325 gram. Voordat het glasweefsel erop zat woog de romp 346 gram, maar dat was inclusief de lak. Ik ga niet voor een minimaal gewicht; de Hydromite is snel zat en heeft al de neiging om van het water op te stijgen. Iets zwaarder mag hij dus wel uitvallen.
    De volgende stap is de romp schuren, plamuren en strak in de lak zetten. Daar gaat veel tijd in zitten, maar het resultaat wordt er hopelijk ook naar.
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    En weer even een update. Het dek is nu zo goed als strak. Het koste het nodige schuur en plamuurwerk, omdat het gebruikte glasweefsel op het dek nogal grof is :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kleuren zijn ook al gekocht. Nu de onderkant en het kapje nog strak afwerken en dan kan het in kleur spuiten beginnen.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De romp is strak gemaakt en in de spuitplamuur gezet. De romp is niet meer zo strak als origineel, maar dan moet je echt van dichtbij gaan kijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna begonnen aan het in kleur spuiten van de romp. Het afplakken kost wat tijd, maar hopelijk wordt het resultaat er ook naar :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort een update met de volgende kleur(en)
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het spuiten gaat (langzaam) door. De volgende kleur zit erop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De derde kleur zit er ook op. Ik ben nu bezig met de cockpit. Dit weekend hopelijk de volgende update.
     
  5. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Ziet er alweer super uit!
     
  6. Jens.

    Jens.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Oudemirdum, Friesland
    Dat ziet er zeker mooi uit!
    Ik moet nog de bovenkant maken dan bedekken met glasmat, plamuren, spuiter en elektro inbouwen....

    Wij moeten dan zeker een keer varen met de Hydromite's!! (Hydromite meeting:D)
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Dat is mooi:eek::D
    Ik heb het echt niet zo mooi gekregen!!!
    Ik ben die van mij nu aan het afstellen enzo.

    Een hydromite meeting lijkt me echt wel vet.
    Moeten we zeker een keertje doen:cool:
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Zeker een goed idee om een Hydromite meeting te houden! Jullie wonen alleen niet om de hoek ;)

    Het spuiten is bijna klaar. Hier nog wat foto's van het proces.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat doe je geweldig! En ondertussen nog even reclame maken voor de AH ;-)

    Ik ben benieuwd wat er onder de afplaktape vandaan komt. Spannend!
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De kleuren zitten er allemaal op! De bovenkant heeft 4 dunne laagjes blanke lak gekregen. Morgen de onderkant.

    Dit weekend de hardware inbouwen en als er tijd over is een propje slijpen en balanceren. Volgende week hopelijk weer varen!

    Hier wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Schitterend mooi Dirk Jan, racy, strak, agressief ... vakwerk! :worship: Met dat zwarte 'ingezwachtelde' afplakwerk wist ik even niet wat te verwachten, maar dit is prachtig!
     
  12. Jens.

    Jens.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Oudemirdum, Friesland
    Zooooo! Dat is toch echt wel mijn voorbeeld!
     
  13. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Wauw wat een resultaat!!

    Ik wist ook niet wat ik kon verwachten! Petje af!
     
  14. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Schitterend!!

    Respect hoor, ben zeer benieuwd hoe dit op het water lijkt, kijk uit naar het eerste filmpje.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Strakke paintjob. :D
     
  16. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Ziet er echt strak uit. Zoals sommigen wel weten ben ik druk aan de gang met mijn Hydro. Om even op mijn zaken vooruit te lopen vroeg ik me af hoe je de lakranden zo mooi strak krijgt. zonder dat de lak onder de tape doorloopt zegmaar. En wanneer je over je "verse" lak heen plakt met schilderstape, trek je dan niet je lak mee met het verwijderen van deze tape.

    Misschien een paar domme vragen, maar beter een domme vraag stellen dan een domme fout maken later.

    Nogmaals een super strakke Hydro!!!!

    Groeten,
    Erwin
     
  17. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de complimenten!

    @ Erwin, domme vragen bestaan (bijna) niet ;)

    De tape randen van het afgeplakte gedeelte moet je heel secuur vast wrijven met bijvoorbeeld je nagels. Plak je een gedeelte af dat overloopt naar het kapje, dan moet je de tape langs de kaprand los snijden en de tape randen ook daar goed aandrukken.

    Als ik over een gespoten kleur heen tape, zit er minimaal 24 uur tussen, zodat de lak goed gedroogd is. Voordat je gaat spuiten, moet je de vlakken die je gaat spuiten goed schoonmaken. Doe je dat, dan zal de verf goed hechten en dan is het geen probleem om er overheen te tapen.

    Een tip: gebruik goede kwaliteit tape om af te plakken! Ik had in eerste instantie goedkope 'merkloze' schilderstape gebruikt. Een dag later trok ik het van de romp af en bleef er een vieze lijmlaag achter. Het koste grote moeite om die plaklaag er weer af te krijgen..

    Daarna heb ik een rolletje Tesa tape gehaald bij de bouwmarkt en het probleem was opgelost.

    * Update van mijn Hydromite: de hardware zit weer aan en in de romp. De regelaar moet nog worden aangesloten en er moet een nieuwe flexas in.
    Op dit moment ben ik bezig met het slijpen en balanceren van het metalen propje.

    Binnenkort weer wat foto's en hopelijk de eerste vaart na de renovatie :)
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Vandaag heb ik voor het eerst gevaren sinds de restauratie. Het laatste klusje was het vervangen van het flexasje. Met een metalen 31mm prop kon die het water op.

    Er stond eigenlijk iets teveel wind, maar het was wel mooi weer, dus gaan met die banaan :)
    Hij ging weer als een speer! Voorzichtig op het gas tegen de wind in en dan met de wind mee het gas erop. Toch nog 3 flips gemaakt door de wind en ik denk ook de niet optimale gewichtsverdeling. Gelukkig waren er een paar jochies met een roeibootje op de plas :)

    Nu is het fijn afstellen van de setup om hem op het water te houden. Ik probeer binnenkort ook een filmpje te posten.

    Hier nog een foto net voor het varen.

    [​IMG]
     
  19. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Hij is mooi geworden zeg. Ben benieuwd naar de nieuwe filmpjes. Mijn hydro heeft ook nog het nodige werk. De bouw staat alleen een poosje stil, wachten op onderdelen uit Hong kong duurt toch best lang.....

    Was je flexas aan het einde of wou je er gewoon een andere as in?

    Groet,
    Erwin
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De flexas was half door bij de koppeling. Ik heb een starre koppeling die de flexas met een inbusje borgt. Naar verloop van tijd drukt het inbusje steeds verder de flexas in, tot op het punt dat het mij beter lijkt om hem te vervangen. Dit was trouwens pas de eerste keer dat ik hem daarvoor moet vervangen. Het flexasje is vertint waar hij de koppeling in gaat, dus dat zal de levensduur ook ten goede komen.

    Ik vaar met een 2.3mm flexasje; dat gaat prima, maar een klemkoppeling die van 3.2mm (motor) naar 2.3mm gaat heb ik nog niet kunnen vinden.

    Een HK bestelling kan erg lang duren ja. Ik heb ook weer een bestelling staan. Nu 1 week geleden besteld, maar ik verwacht het pas over 3 weken. De invoer is tegenwoordig een stuk strenger. Je zal waarschijnlijk invoerkosten moeten betalen en daarvoor ligt het pakketje soms onnodig lang (in mijn ogen dan) bij de douane op de plank.
     

Deel Deze Pagina