Bouwverslag Impuls 2

Ik ben begonnen met een eigen ontwerp (gebaseerd op de impuls van vroeger) met diverse aan passingen.
Het landingsgestel wordt 3 benig (bij de start koers vaster) en de motor elektrisch.
Enkele gegevens span: 215 cm
lengte: 145 cm
gewicht: 5.5 kg
motor : 50/55
accu : 6s 5000
rolroeren .
landingskleppen ?
hoogte roer .
constructie degelijk
Hier enkele foto's.
DSC07754_JPG.jpg


DSC07753_JPG.jpg


DSC07756_JPG.jpg
DSC07757_JPG.jpg



gr EJJK.
 
Leuk initiatief ! Heel oud model van vroeger.

Wat ook een goede aanpassing zou zijn is om het vlakke stabilo en kielvlak te veranderen in een geprofileerd exemplaar.
Dit vliegt echt heel veel beter en geeft een betere respons op de stuurcommando's.

Maak de constructie niet te degelijk, een lichte kist vliegt veel beter dan een zware.

Succes met bouwen !

Grt,

Arnoud.
 
Het stabilo en kielvlak hou ik gewoon vlak, want bij mijn husky zijn deze ook vlak en vliegt goed.
De romp wordt degelijk gebouwd, veel balsa en lichte triplex en een (zware kist) vliegt met sterke wind lekkerder.
Enkele foto's van de vorderingen.

DSC07761_JPG.jpg


DSC07772_JPG.jpg


Aan sturing neuswiel

DSC07784_JPG.jpg


Servo 225 mg voor hoogte en zij roer komen achter in de romp, niet zichtbaar aan de buitenzijde dit geld ook voor de aansturing. Alles is wel demontabel.

DSC07813_JPG.jpg


DSC07827_JPG.jpg


DSC07803_JPG.jpg


Heel veel gaten boren!

DSC07802_JPG.jpg


Op de voorgrond motorkap/neus in wording, massief balsa.

DSC07804_JPG.jpg


Aan sturing zij roer kogel gelagerd!( servo lagertjes)
Stabilo wordt afneembaar ivm vervoer(75 cm ).


vr gr EJJK.
 
Enige vorderingen van de (impuls2) maar gaat toch meer afwijken als de bedoeling was!

DSC07837_JPG.jpg


Demontabel zij roer met inwendige aansturing.

DSC07831_JPG.jpg


DSC07847_JPG.jpg


DSC07848_JPG.jpg


DSC07849_JPG.jpg


DSC07853_JPG.jpg


DSC07851_JPG.jpg


gr EJJK.
 
Prachtig bouwwerkje aan het worden! Heel-erg-mooi!
Ook enig hergebruikt oud hout :-)
Mooi gebouwd kielvlak, richtingroer. Niet een beetje krap formaat? Of ga je met galloping ghost vliegen? Tip-tip besturing?
Wel heel klassiek ontwerp, voor veel v-stelling. Bewust zo gekozen?
Stiekum had ik er een Snoopey II staart op gezet? Overtrekt minder snel.
Gr Bas
 
Bouwvorderingen van de (impuls 2).

DSC07908_JPG.jpg


DSC07909_JPG.jpg


DSC07910_JPG.jpg


DSC07911_JPG.jpg



DSC07917_JPG.jpg


Middendeel vleugel is op de romp geschroefd i.v.m toegankelijkheid en eventuele reparatie!
Vleugel bevestiging door middel van een 20 mm carbonbuis ( 2 graden v stelling ).

DSC07913_JPG.jpg


Cockpit glas is nog een proef exemplaar.


gr EJJK.
 
Mooi hoor. :friends:
Ik moet er nog wel eens aan denken dat toen bij ons in het begin van de jaren 60 de eerste Impuls kwam vliegen wij die 1,5 meter spanwijdte wel erg groot vonden.
Er zijn veel fantastisch mooie dingen bijgekomen in de modelvliegerij, maar er wordt ook nog leuk teruggegrepen op de historie.

Rick
 
Bouw van de vleugel.
Normale ribben vleugel met koolstofbuis verbinding (20 mm) en losse midden deel.
V stelling is 2 graden.

DSC07918_JPG.jpg


DSC07919_JPG.jpg


Alu bussen voor de bevestiging bouten.

DSC07920_JPG.jpg


DSC07924_JPG.jpg


Moet nog verder ingedekt worden, en wordt uitgevoerd met landingskleppen.

DSC07925_JPG.jpg


8 polige stekker doorvoer, 2 servo's en verlichting.

DSC07927_JPG.jpg


Kabel doorvoer.


gr EJJK.
 
Even in de buitenlucht samen gesteld om een indruk te krijgen van de grote.
Spanwijdte is precies 220 cm ,groot zat.

DSC07949_JPG.jpg


DSC07950_JPG.jpg


DSC07952_JPG.jpg


DSC07953_JPG.jpg


DSC07960_JPG.jpg

DSC07958_JPG.jpg


DSC07959_JPG.jpg


Servo voor hoogte en zij roer inwendig in het staartgedeelte gemonteerd, je ziet geen stuurstangen en servo's.

DSC07962_JPG.jpg


Neuswiel aansturing .
DSC07969_JPG.jpg

Even het landingslicht gemonteerd.
 
Ik heb enige (stukjes folie) aangebracht waardoor de vorm van de romp beter zichtbaar wordt.
Bepaalde lijnen van de Impuls zijn nog aanwezig.

DSC07984_JPG.jpg


DSC07976_JPG.jpg


DSC07977_JPG.jpg


DSC07978_JPG.jpg


DSC07994_JPG.jpg


DSC07999_JPG.jpg


DSC08000_JPG.jpg



vr gr EJJK.
 
Even de ruitjes aangebracht, dit viel wel iets tegen maar het resultaat is toch redelijk. De kleur steekt goed af tegen het wit.

DSC08004_JPG.jpg


DSC08005_JPG.jpg


DSC08007_JPG.jpg



vr gr EJJK.
 
bedrading aan brengen is vaak een gepuzzel, maar ook leuk werk althans dat vind ik.
DSC08041_JPG.jpg


ontvanger en lichtmoduul.

DSC08042_JPG.jpg


DSC08043_JPG.jpg


even samen gevoegd voor balans en totaal gewicht, moet wel lood worden toegevoegd (300 gr) maar het totaal komt op ongeveer 5500 gr.

DSC08045_JPG.jpg


DSC08035_JPG.jpg


DSC08036_JPG.jpg


DSC08040_JPG.jpg


DSC08039_JPG.jpg


dit is het resultaat zonder tekening of voorbeeld, en nu maar hopen dat het ook nog wil vliegen!


vr gr EJJK.
 
5,5 kg voor 2,20 meter, dat is een mooi licht gebouwd toestel.
Vliegen zal het zeker, misschien na de eerste vlucht het CG wat bijstellen.
Veel Succes.

Johan.
 
Ik heb ook goede felle 5mm led's gevonden en die zijn onderweg maar zonder kan hij ook wel vliegen ;)
 
Back
Top