Bouwverslag IOM (eigen ontwerp)

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
K

Kylix

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben afgelopen weekend zojuist begonnen met de bouw van mijn IOM die ik zelf ontworpen heb. Het is de bedoeling dat de boot van hout gemaakt wordt en vervolgens gelamineerd wordt om zo zijn sterkte te krijgen, omdat ik met 1,5mm blasa hout werk.

Hieronder een paar foto's van het beplanken van de boot.

Hier dus de spanten vast geplakt en de eerste 2 latjes erop gespijkerd.

normal_Resize%20of%20Foto_s-0008.jpg

Hier de latjes aan de zijkant (bovenkant boot) vanaf nu werk ik naar de bodem toe.

normal_Resize%20of%20Foto_s-0013.jpg

normal_Resize%20of%20Rotation%20of%20Foto_s-0015.jpg

En toen was die helemaal beplankt. Er zitten nog wel de nodige gaten in, maar ik ga hem aan de binnenkant lamineren met 80 grams matje zodat ik vervolgens aan de buitenkant kan beginnen met plamuren.

normal_Resize%20of%20Foto_s-0023.jpg

Nu zitten er dus een aantal permanente spanten die ik mee gelamineerd heb.

normal_Resize%20of%20Foto_s-0025.jpg

En nu een halve middag geplamuurd.

normal_Resize%20of%20Foto_s-0032.jpg

thumb_Resize%20of%20Rotation%20of%20Foto_s-0027.jpg

De neus ziet er nog niet echt super uit maar daar moet nog aangesleuteld worden i.v.m. een vereiste bumper.

De eerst volgende keer wil ik gaan beginnen met lamineren aan de buitenkant met 160 grams matjes en dan daarna strak plamuren.

Groet,

Kylix

Ziet er mooi uit. Wat ik me afvraag, hoe weet je dat de romp aan de iom regels voldoet?
Ik ben zelf ook een eigen ontwerp romp aan het bouwen. Ik begrijp dat je hem dan moet laten meten, maar waar kan dat? :?:

Dat is heel simpel, hij mag niet langer dan 1mtr zijn. En er is een maximale diepgang van 6cm en de holtes mogen in de romp niet groter dan 3mm zijn en het moet een monohull zijn. Verder mag je qua ontwerp alles verzinnen wat je wil. Dit alles kun je lezen in de klassevoorschriften op www.iom-ned.nl. Hierlangs kun je ook contact opnemen om je boot te laten meten.

Moet de boot exact 1 meter zijn? of is dat de max. maat :?: en zo ja, wat is dan de meest voorkomende/ meest ideale lengte?
Ik bouw de romp van 1 mm berken triplex. Volgens anderen elders op dit forum is dat t te zwaar. Hoe belangrijk is het gewicht?
Als je onder het toegestaane gewicht zit moet je balast aanbrengen. dan maakt het toch niets uit als je balsa gebruikt. :idea:

De lengte is inderdaad max. 1mtr. Tja wat nu de ideale lengte is niet zomaar te zeggen. Het hangt heel erg van het ontwerp af. Hoe groter de waterlijn hoe 'sneller' je boot zal varen, tenzij het heel zacht waait dan heb je juist weer extra weerstand en zal je weer langzamer zijn dan de kleiner boten. Kortom je kunt niet zomaar zeggen wat de ideale lengte is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je boeg en spiegel zoveel mogelijk uit het water komt wanneer de boot stil ligt. Want als het lekker waait wordt je boot het water ingeduwd en krijg je dus een verlening van je waterlijn, hierdoor kun je dus ook weer sneller door gaan varen. Terwijl wanneer er nauwlijks wind staat zal je boot minder diep liggen en hierdoor dus ook een kleiner waterlijn waardoor je weer minder weerstand hebt en dus ook weer sneller gaat.

Wat betreft het gewicht van het hout, dit is zeker wel belangrijk. Hoe lichter je romp is des te beter. Want dan moet je meer ballast plaatsen en dit doe je op de bodem van je boot (relatief laag). Terwijl wanneer je romp zwaar is dan zit er dus ook veel gewicht verder naar boven toe en dat is weer nadelig. Kortom je moet je romp zo licht mogelijk maken zodat je lekker veel toegevoegde gewichten op de bodem kunt plaatsen in de buurt van de kiel.

Maar je zei eerder al dat je zelf ook bezig bent met een IOM eigen ontwerp. Ben benieuwd wat voor romp jij aan het klussen bent.

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik weer flink gewerkt aan mijn boot. Ik heb aan de buitenkant gepolyesterd. Er zitten nu 2 maal 160 gram en 1 80 grams matje op.

resizeofrotationofp1010lk0.jpg

resizeofp1010031ea8.jpg

resizeofp1010039dv4.jpg

Daarna een dag flink schuren en plamuren. Nu begint eindelijk een beetje glad en egaal te worden.

resizeofp1010055sc0.jpg

resizeofp1010050it0.jpg

Groet,

Kylix

kylix,

Ziet er goed uit!
Ben bang dat het wel een beetje zwaar gaat worden zo.
Onze Vor 70's zijn ook opgebouwd uit 2x 160 +1x 80 grams glas maar zonder balsa kern.

1 laagje 80 grams glas binnen en buiten is voor de volgende keer meer dan genoeg.

Groeten
Jeroen

Het gewicht vond ik nog reuze meevallen (had hem nog niet gewogen), maar hij is vooral wat zwaarder geworden vanwege de plamuur.

De boot moet zeilklaar totaal 4kg wegen. Dus een wat zwaardere romp vind ik niet zo'n ramp, want om nu op de bodem 2kg lood te plaatsen vind ik ook te veel van het goede :). Mijn plan is om de kiel 2,4-2,5 kg te maken met een diepgang van 40-50cm, dus ik denk dat ondanks de wat zwaarder romp hij alsnog goed zal gaan varen. Maarja dat blijft natuurlijk altijd afwachten.

C.4.1AFMETINGEN
Met de boot drijvend in zoet water:.............................................minimaal maximaal
Diepgang..................................................................................370 mm…..420 mm
De diepte van de romp vanaf de waterlijn................................................. 60 mm
Lengte van de romp............................................................................... 1.000 mm
C.4.2 GEWICHT
minimaal
Het gewicht van de boot in droge toestand zonder
Windvaantje, indien gebruikt..............................................4.000 g

Wanneer je IOM wilt bouwen en dan ook nog gemeten wilt worden, zul je toch aan deze maten moeten voldoen.
Kijk anders eens de klasseregels na.

Succes

Ik houd me ook aan de maten van de klasse, alleen ik zat er even naast met de diepgang van mijn kiel.

Kylix zei:
Maar je zei eerder al dat je zelf ook bezig bent met een IOM eigen ontwerp. Ben benieuwd wat voor romp jij aan het klussen bent.

O.K. Laat ik dan gewoon eigen ontwerp romp zeggen. Ik had het ontwerp al klaar maar wist toen nog niets van de verschillende klassen in het modelzeilen af. :oops: Ik wou gewoon een leuk zeilbootje maken om af en toe eens mee te gaan varen. Pas toen ik al aan het bouwen was bedacht ik dat het leuk zou zijn om ook zamen met anderen te zeilen. Ik ben toen gaan kijken bij welke klasse mijn boot in te delen zou zijn. De IOM klasse leek daar het beste bij te passen.
Ik weet niet of ik straks ook echt aan een raceklasse ga deelnemen maar voor het geval dat het er toch van komt wil ik dat mijn boot dan aan de regels voldoet.

Staat er in de klasse reglementen iets over het maximale gewicht van de bulb ?

Want uiteraard ga je geen 2 kg lood op de bodem plaatsen, die ga je best zo laag mogelijk hangen, nl dus in je bulb van je kiel.

En als er volgens de regelementen geen maximum gewicht voor deze bulb is, dan geeft een lichte romp het voordeel dat je maar marge overhoud om gewicht in je bulb toe te voegen, waar dit het meeste effect gaat hebben op de stabiliteit van je boot....

Dus.... bouw zo licht mogelijk, aan gewicht boven de waterlijn heb je toch niets voor de stabiliteit van je boot, je kan beter wat overschot hebben en dit in je bulb verwerken!

Kylix zei:
Dus een wat zwaardere romp vind ik niet zo'n ramp, want om nu op de bodem 2kg lood te plaatsen vind ik ook te veel van het goede :).

Dazzler zei:
Staat er in de klasse reglementen iets over het maximale gewicht van de bulb ?

De kiel mag niet zwaarder zijn dan 2500 gr.
Als je extra ballast moet aanbrengen dan moet dit dus toch in de romp. Ik deel dus de mening dat het niet zo heel veel uit maakt hoe zwaar je romp is. Met de electronica aan boord zit het meeste gewicht onder in de romp. Wat voor materiaal je ook gebruikt, je boot kan volgens mij nooit topzwaar worden.

He Kylix,

Ik kom je af en toe tegen op andere topic's maar hoe gaat het met je eigen boot?

De afgelopen 2 weken druk gehad met studie en wedstrijd zeilen. Maar vanaf vandaag heb ik vakantie en dus meer tijd. Ik ga er hard aan werken de komende tijd. Vandaag ben ik nog bezig geweest met schuren/plamueren. De romp begint nagenoeg af te komen nu. Ik moet alleen de zeeg nog wat straker maken en de romp met fijn schuurpapier super glad maken.

succes,

Dat super glad schuren valt nog niet mee. Elke keer dat ik denk mijn boot mooi glad te hebben, komen er toch weer kuiltjes of krasjes aan het licht op het moment dat ik haar met waterproof schuurpapier heel fijn opschuur. Eindeloos plamuren!

Groeten,

Gert-Jan

Ik heb vandaag mijn romp volledig glad gekregen (tot schuurpapier 600). Wat ik heb gedaan is een dun laagje polyester hars erop gesmeerd. Deze vervolgens mooi glad schuren en klaar. Omdat de hars iets wat stroperig is vult dit de plamuur gaatjes op. Op deze manier heb ik een superglad opp. gekregen.

Hellaas is mijn boot 'mislukt'. De vaarklare boot excl. kiel weegt hellaas te veel. Ik kom uit op ongeveer 1700-1800 gram. Hierdoor wordt mijn kiel te ligt om goed mee te kunnen komen in het wedstrijd veld. De enige oplossing is dan maar weer een nieuwe boot te bouwen :)

Dit weekend ga ik wel even varen met de boot om te zien hoe hij vaart. Als dit nu goed bevalt, dan gebruik ik mijn bestaande boot als mal voor de nieuwe boot. Zeer waarschijnlijk ga ik volgende week weer beginnen met de bouw van een nieuwe.

Volgende week dus weer meer nieuws :)

Afgelopen weekend heb ik mijn bestaande boot gebruikt als mal (positieve mal). Ik had er niet zoveel zin in om eerst van de bestaande boot een mal te maken. De nieuwe romp is uitstekend gelukt. Het was wel even flink pielen voordat hij los kwam, maar hij is er gelukkig goed vanaf gekomen. Ik moest alleen een beetje aan de punt plamuren.

De romp is gemaakt van 3 x 160 gram mat. Maar ik denk dat ik er een mat vanaf geschuurd hebt. Dus hij is nu ongeveer een ruime 2 matten dik. Het gewicht met de spanten en spiegel erin is een kleine 500 gram.

p10100601vn3.jpg

p10100621lt1.jpg

Ik ben nu bezig met de opbouw en kuip. Deze foto's volgen nog.

Groet,

Kylix

Back