Bouwverslag IOM (eigen ontwerp)

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
Mijn rigs en zeiltjes heb ik besteld bij Housemartin sails in Engeland.

Hou me even op de hoogte hoe de rigs en zeilen van hem zijn mbt kwaliteit en plaats of stuur eens wat foto's.
Ik maak nu gebruik van rigs van Graham Bantock (Sailsetc.com).
Prijzig.........

Pendelaar

De prijsverschillen tussen beide zijn inderdaad erg groot. Ik neem aan dat de spullen van sailsetc een stuk beter zijn dan die van housemartin. Maarja ik heb op internet ook diverse artikelen gelezen dat er grote wedstrijden gewonnen zijn met spullen van housemartin.

En voor mij moet het wel leuk blijven dus dan neem ik het voor lief dat de spullen misschien van mindere kwaliteit zijn. Maar ik heb nog niks dus ik kan natuurlijk nog niet oordelen :).

Zodra ik de spullen heb ontvangen dan zal ik er foto's van maken en wederom hier weer posten.

Geweldig draadje, voor mij ook behoorlijk informatief.

Ik ben zelf net begonnen met een 'poor mans'-IOM, maar dan naar de tekeningen van de Vanquish. Ik wilde eerst een US1M bouwen maar in tweede instantie leek het me toch leuk om in NL te kunnen meevaren wanneer de boot slaagt.

Mijn vorderingen zijn wat traag, vooralsnog bestaat het uit spanten zagen. De tekening van de Vanquish is voorzien van 20 frames en die maak ik allemaal. Mijn gedachte is om te bouwen met balsa'fineer' lagen: Cold molded als het ware. Daarbij is de korte spantafstand natuurlijk belangrijk.

Een vraag aan alle IOM-experts: Waar moet ik me op richten voor wat betreft het kale rompgewicht?

Edit:
En wanneer deze boot af is en ik er in eerste instantie 1 tuig voor maak om een poosje mee te varen. Moet ik dan het midden- of het grootste tuig op zetten?

Ik zat met mijn kale romp iets boven de 400 gram. Ik vind hem eigenlijk iets te zwaar. Zeker nadat het dek enz. erop gekomen is. Ik zit nu op een gewicht rond de 1800-1900 gram ex. kiel. Dit is redelijk krap dus. Dus ik ga nu proberen om mijn boot lichter te krijgen. Hoe weet ik nog niet precies, maar daar kom ik hoop ik wel aan uit.

Ik had zelf eerst ook 1 tuig gemaakt (A). Ik denk dat deze prima is als voorlopige enige tuig. Je kunt er nog met flink wat wind mee door zeilen. Ik denk dat B als enige tuig toch wel te klein is.

Maarja ik ben ook nieuw met de IOM. Wellicht is het ook verstandig om eens op het forum te kijken van Diomca www.iom-ned.nl

Veel suc6 nog met de verdere bouw.

OK, bedankt voor de info en de goede wensen. Je boot ziet er in ieder geval uit als een plaatje en ZEILT!.

OK aangaande A tuig. 't Is ook het mooiste tuig om te zien, vind ik. Knap dat je dat zelf in elkaar gezet hebt ook. Ik heb enige tijd met een MM gezeilt en daar maak je heel gemakkelijk zeiltjes voor: Die worden meestens zo plat als een plank gesneden en werken dan nog behoorlijk. Hier ligt dat anders, lijkt me.

Ja, de site van Diomca ken ik.

Een van de betere IOM sites die ik kon vinden is trouwens deze:

http://www.iom-nordic.org/

Bij IOM's wat ik gehoord en gezien heb is dat je juist niet met te vlakke zeilen moet zeilen. Je zou denken wanneer het hard waait dat je je zeilen zo vlak mogelijk wil hebben (net als 1:1 boten). Maar dat moet je dus blijkbaar niet doen.
Wat ik zelf in elkaar heb gezet is niet zo geweldig hoor. Deze is ook niet geheel volgens de klasse voorschriften gebouwd, maar ik wacht op mijn zeiltjes uit Engeland.

Inmiddels vaar ik alweer een dikke maand met mijn nieuwe rigs van Housemartin. De boot gaat 3 keer sneller dan met de zelfbouw zeiltjes :). Ook zijn de masten wel even wat stijver dan een alu pijpje uit de bouwmarkt.
Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van de zeilen/rigs van Housemartin. Ook worden er 4 klosjes met lijnen meegeleverd (dynema 70lb,40lb en 1 waarvan ik geen gegevens heb en een klosje voor het bevestigen van het grootzeil aan de mast). Verder natuurlijk ook verstaging (meer dan genoeg) en genoeg lijn spanners enz.

Ook heb ik mijn boot afgelopen maand laten meten. Deze kwam niet door de meting heen, omdat mijn roer uitstak aan de achterzijde van de boot (er mag niks buiten de romp uitsteken). Ook stak hij iets te diep. Inmiddels is dit opgelost en nu is de boot dan ook volgens de klasse (dus alleen even wachten op mijn certificaat).

Hieronder wat foto's van de zeiltjes.

p1030087ha9.jpg

p1030088zr8.jpg

p1030089gn4.jpg

p1030090mg0.jpg

p1030091to6.jpg

p1030094mx9.jpg

p1030095bd4.jpg

p1030096rn3.jpg

p1030097wf9.jpg

p1030098ag0.jpg

En het B-tuig.

dsc2007cq0.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, er mag inderdaad helemaal niks buiten de boot steken. De meeste IOM's hebben ook een hoosdopje welke vaak in de spiegel ingebouwd is, en ook dit mag dus niet, omdat deze dan buiten de boot steekt (behalve wanneer je een holle spiegel hebt dan kun je er wel een mooi hoosdopje in maken).

Klinkt erg goed het gewicht van je kale romp en zo te zien ga je voor een brede romp als 1 van de weinige net als ik.

Veel suc6 met je verdere bouw (ga je ook een bouwverslag bij houden?)

Dat is inderdaad weer een tijdje geleden. We moeten binnenkort maar weer eens wat afspreken met z'n allen!!!

Kylix

Ik zie aan je boot dat je geen balans gewichtjes heb, aan je fokkeboom.
Dit zijn toch gekochte zeiltjes zaten ze er niet bij?

Dat klopt. Deze zitten er standaard niet bij, als je op de site kijkt van housemartinsails,sailsetc dan zie je staan bij de complete rig kits wat er standaard bij zit.
Binnenkort ga ik zelf even van die balans gewichtjes maken.

Back