Enkele maanden geleden kwam ik toevallig op 2dehands.be dit toestel tegen en omdat ik toch al enige tijd rondliep met de gedachte me nog eens iets "snel" aan te schaffen heb ik hem maar gekocht,voor 70 euro nib kon ik hem moeilijk laten staan Eerst had ik me voor genomen het toestel te voorzien van elektroaandrijving maar daar ben ik later van af gestapt,hij is nu voorzien van een OS 32 SX met Weston minipijp en apc 8X9 Intussen is het toestel bijna klaar voor zijn maiden maar ik wou dit klein verslag toch op de forum zetten SPECS /volgens fabrikant/ mijn waarde Wingspan 880 MM Length 1080 MM Wing Area 22 dm² Weight 1,350 KG / hier ga ik op 1,950 KG uitkomen Motor .25 IC ENGINE/ wordt 32SX De romp met de uitsparingen voor de eurokit mini retracts dit brengt het totaal van het toestel wel op + 200 gr maar dan hoef ik me straks geen zorgen te maken bij de start en "buik" landing
De OS 32 SX motor met Weston minipijp De tank die bij de kit zat was slechts 110 cc ,vrij krap voor de 32SX deze heb ik vervangen door een 200 cc exemplaar Het neuswiel,de uitsparing moet nog wel verlengt worden romp achterste landingsgestel
De canopy heb ik vervangen door eentje dat ik nog had liggen origineel van de Cmpro quest Bovenaanzicht Onderaanzicht waar ik nog wel enkele fluo strip op ga aanbrengen Zo dat was het voorlopig Deze avond ga ik de 28gr D300mg miniservo's voor gas neuswiel en aansturing retracts en rolroeren inbouwen Grtz Rudi
Ja aan snelheid zal het me wel niet ontbreken ben wel benieuwd naar het rpm met deze prop mogenlijk ga ik de prop nog inkorten om mijn rpm tot tegen de 18000 toeren te krijgen maar dat is voor later grtz
elevator servo's en de batterij volledig achteraan in de staart Vandaag de overige miniservo's ingebouwd de batterij geplaatst ,op een paar details na klaar dus.... tijd voor de cg test,omdat ik al enige informatie had gezocht en gevonden wist ik dat het zwaartepunt een probleem zou gaan vormen vandaar dat ik de batterij al samen met standaard servo's en geen mini's volledig achteraan ingebouwd heb , de achterste retracts plus de druktank zitten ook zo ver mogenlijk achter het cg ingebouwd ,het voorste neuswiel zit natuurlijk wel voor de cg maar dat zou met de druktank en het hoofdlandingsgestel achter het cg niet meer mogen bijdragen aan het wel erg ver naar voor liggen van het zwaartepunt De OS 32sx weegt ook maar 20 gr meer dan bv een 25FX Alles bij elkaar moet ik zo maar even 260gr lood in de staart proppen om de cg correct te krijgen wat het gewicht van het toestel op 2.310kg brengt wel benieuwt hoe hij gaat vliegen,veel zweefvermogen gaat het ding alvast niet hebben met volle tank kom ik op een vleugelbelasting van 115 gr/dm² Grtz Rudi
Vooreerst de beste wensen voor iedereen hier op de forum vandaag nog de ontvanger geplaatst Graupner smc16scan nu nog even wachten op mijn servoarmen die spijtig genoeg niet meegeleverd waren.... hopelijk heb ik ze deze week nog en kan ik dit weekend het toestel in de lucht zetten Hieronder nog een foto van setup in de romp Grtz............. Rudi