Bouwverslag(je) Tamiya flatbed trailer

Discussie in 'Model truckers' gestart door ZX6R, 9 jan 2006.

  1. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Dag allemaal,

    Hier komt het bouwverslag van een Tamiya flatbed trailer. Ik heb direct al een vraagje: De lichtset ga ik ook direct inbouwen, volgens de beschrijving dient de lichtset onder de 'dwarsbalken' door te lopen, echter, hog krijg je dat daar naartoe? Het hele dek is namelijk afgesloten met houten latten (nu nog niet, straks wel) en vanaf de voorplaat (front panel) moet de draad ergens onder het dek zien te komen. Hoe hebben jullie dit opgelost?
     
  2. Stefan666

    Stefan666 Guest

    simpel :)
    vanaf het kopschot beginnen met doorvoeren (vergeet niet meteen alles door de afsluit dop te duwen!)
    dan recht naar beneden, uitsparing maken in de plankskes (staat volgens mij ook aangegeven in de bouwhandleiding van de trailer zelf, bij "option parts". )
    de ledjes onder de balken doorvoeren. , uiteindelijk kom je vanzelf uit bij het gat in de vloer (achterkant).
    Ja, de kabel is te lang , dit hoort ;) .
    In de kern, ja, de kabel blijft zichtbaar voor ongeveer 3 cm aan de achterkant van het kopschot (tot ie de planken in verdwijnt).
    Gebruik loc-tight op de moertjes die de staanders van de kettingen aan het chassis vastmaken, daar kan je naderhand nooit meer bij.
    Overgens, met gepast geweld zijn de planken nog best te verwijderen. T kunstje hier al enkele maal gedaan.
    Sterkte :)

    Stefan
     
  3. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Je hebt gelijk, het staat inderdaad in de handleiding van de trailer.
    Kan je later de schroeven van staanders nog bereiken door deckframe A los te halen? Die moet je ook losschroeven om de trailerbreedte aan te passen aan hhet houten dek...
     
  4. Stefan666

    Stefan666 Guest

    at your service :)

    uw 2e vraag moet ik schuldig blijven, kan me dat echt niet meer herinneren! sorry
    Ik denk van niet, anders had k zeker niet de planken eraf gehaald. "een poos terug"


    Stefan
     
  5. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Ik heb nu even de tijd genomen om het bouwverslag online te zetten. De trailer is nog niet helemaal af, maar ik ben al een flink eind.
    Het is begonnen nadat ik van cougar400 een flatbedtrialer heb overgenomen, nog helemaal nieuw en ongebouwd. Afgelopen vrijdag kwam het pakket binnen:
    [​IMG]

    Direct gekeken wat er allemaal inzat, dit was meer dan ik dacht en in eerste instantie een aantal onderdelen waarvan ik niet wist wat het was.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Direct de handleiding erbij gepakt en de partbags. Ik wilde, zoals ik altijd doe, de partsbags in bakjes doen met de letter erbij. Op die manier kan ik snel de onderdeeltjes pakken zonder te prutsen met een partbag. Echter, Tamiya hanteert een andere bouwwijze, partsbag A bevat de onderdelen voor stappen 1 tot en met 3. Daarna volgt partsbag B, etc. etc. Erg handig vind ik.
    [​IMG]

    In een paar stappen zit een behoorlijk deel van het frame in elkaar.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierna de vering, dempers en wielen. Die is eingelijk exact hetzelfde als bij de truck zelf.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook de electrische poten heb ik er maar direct onder gezet, deze had ik al in elkaar gezet tijdens het bouwen van de trekker zelf.
    [​IMG]

    En de dempers:
    [​IMG]

    Ook de koppelplaat is nu helemaal duidelijk. Niet zo heel erg moeilijk en ik denk dat daar wel een paar onderdelen zelf na te maken zijn. Dit in verband met een dieplader die nog gebouwd moet worden. Maar dat is een volgend project.
    [​IMG]

    Wielen eronder en de trailer kan normaal op zijn eigen 'pootjes' staan.
    [​IMG]

    Dek erop en het begint al ergens op te lijken:
    [​IMG]

    Bij het kopschot zie je een snoer in het dek verdwijnen, onder het dek is een kleine ruimte zodat het snoer helemaal naar de achterkant van de trailer kan lopen. Daar zit onder de trailer een gaat waar de snoeren naar de lichtbalk lopen.
    Wel vreemd: De lichtset heeft knipperlichten en remlichten, maar geen normale verlichting..
    Nog iets vreemds: De rode en oranje 'glaasjes' blijven niet in de lichtbalk zitten. Ze zouden erin klem moeten zitten, net zoals bij de lichtbalk van de trekker, maar ze vallen er erg makkelijk uit.
    [​IMG]

    To be continued...
     
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Mooi mooi ,maar heb jij geen chrome achterlicht balk???Ik heb ook een flatbad trailer maar daar zit een chrome achterlichtebalk op.Voor de rest..........toppie! :D :D :D
    gr Marcel.
     
  7. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Nee, is geen chroom. Komt uit hetzelfde plastic als alle overige grijze onderdelen. Ik kan het uiteraard wel chroom verven, maar dat wordt niet zo mooi denk ik.
     
  8. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Nou, hij is bijna af. Ik hoef alleen de rode en oranje glaasjes van de achterlichten nog maar vast te zetten.

    Oh ja, er moet ook nog één stickertje opgeplakt worden. Ik had er een over maar wist niet waar die moest... De handleiding nog maar eens goed bekeken en even 'zoek het verschil toegepast'. Hij moet op het kopschot.

    Als het goed weer is kan ik morgen de body van de trekker verder spuiten (hopelijk de laatste keer). Dan kan de truck zelf ook afgemaakt worden.
     
  9. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Toch nog even wat fotootjes:
    [​IMG]

    Mooi kettingen die de lading op zijn plaats kunnen houden.
    [​IMG]

    En heuse 'wheel chocks' zodat je ervoor kunt zorgen dat de trailer niet wegrijdt als ie afgekoppeld is. Ik had absoluut geen idee dat dat nou een 'wheel chock' zou zijn. Hoe heet dat in het nederlands?
    [​IMG]
     
  10. Stefan666

    Stefan666 Guest

    wielblok of wielkeg :)
     
  11. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft

Deel Deze Pagina