Bouwverslag John Ross

Discussie in 'Werkschepen' gestart door isidoor3, 15 jan 2014.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Toen ik 17 jaar was wist ik niet alles maar dat zal geen levend wezen op aarde doen. Harm en ik vragen hier niet het onmogelijke.

    Maar wat andere Paul al schreef; doe lekker je ding en bouw ze!

    Groeten Paul
     
  2. Wim52

    Wim52

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lanaken (Belgie)
    Isidoor3 en andere geinteresserden

    Volgens het boek "A Tug at my Heart" wat gaat over de beide Zuid Afrikaanse sleepboten WW & John Ross waren ze voorzien van een verstelbare 4 bladige Lips schroef met een diameter van 5.20 meter in een Lips "slotted Nozzle". Het laatste begrip is me niet helemaal duidelijk anders dat het hier gaat om een soort straalbuis vergelijkbaar met Kort straalbuis, maar zo staat het in het boek beschreven.

    Interessant boek met een aantal aardige foto's en wetenswaardigheden als je geinteresseerd in hun levensloop vanaf de bouw tot op heden, waarbij aangetekend moet worden dat de WW is gesloopt in 2009.

    Veel succes met de bouw van jullie "grote model" en hoop tzt nog eens wat foto's te zien van de bouw. Let verder maar niet op het soms enigszins zure commentaar. Die mensen hebben het goed met je voor, het komt alleen een beetje r--- h---b---u.

    Groeten
    Wim
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wim:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    ik heb een vraag. heeft iemand een idee of een tekening hoe ik een lips schroef kan maken in miniatuur (ik weet wat een lips schroef is) ik weet ook hoe ik het kan laten draaien in 1 stand maar om hem te laten draaien en te verstellen in standen weet ik niet.

    iemand een idee of een tekening????
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ...
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2014
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Isidoor, Een Lips schroef is een schroef, die door de firma Lips is gemaakt. Dus dat weet je al! Als je een verstelbare schroef bedoelt, zoals Wim je vanaf de andere kant van de wereld laat weten, Google dan eens op Modelbouwforum+verstelbare schroef. Dan vind je o.a. een verhaal met foto's hoe de modelschroeven voor de Smit Japan zijn gemaakt. Er wordt ook uitgelegd hoe ze worden bediend. Verder kan ik je aanraden om je wat beter te vediepen in benamingen van scheepsonderdelen. Dan kun je gerichter vragen en krijg je betere antwoorden. Ook wordt het zoeken naar tekeningen en afbeeldingen een stuk gemakkelijker. Succes verder met de bouw van je sleepboot. Met vr. gr. Klaas.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik mag hopen dat je een goeie draaibank hebt... En er mee om weet te gaan.
     
  8. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    heb een goede draaibank, dat heb ik al gedekt.

    verder zal ik opletten op wat ik vraag


    verder heb ik nog wat spanten uitgezaagd, geschuurd en op een latje gezet

    [​IMG] ik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    weer een stuk opgeschoten met de boot.

    de spanten op de bodemplaat gezet.
    en vervolgens de spanten aan het bekleden met balsa houten latjes van 2 mm dik.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Beste Isidor,

    Mooi om te zien dat er wat goeds komt uit mijn hulp!

    Over je verstelbare schroef, 1tje maken die lijkt is al erg lastig en ook nog eens werkend vereist zeer veel oefening, geduld en een goede tekening. Ik heb er ook hulp bij en maak zelf alleen de tekening en assembleer ze. Deze zijn echter niet werkend.

    [​IMG]


    Er zijn maar een handvol zeer goede modelbouwers in Ned die dit in de vingers hebben en ook werkend hebben op hun schepen dus weet goed waar je aan begint! Kijk eens naar de foto pagina van L.Boers als je meer wilt weten:

    https://picasaweb.google.com/109808640114685542427/MaerskMasterNewHomeMadeCPP?noredirect=1#

    Schroefdiameter is inderdaad 5,2 m dus dat wordt een 130 mm schroef en het gewicht op je waterlijn wordt 87 kg.

    Gr.
    Pim
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2014
  12. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    echt heeeel erg bedankt voor die foto's van de schroef !! ik heb het ook al uit geschetst en ik ga gewoon een prototype maken op de draaibank.

    ik zit alleen nog met 1 dilemma. namelijk de as die de balden laat draaien hoe kan je die bedienen terwijl die rond draait met de snelheid van de gehele as???

    iemand een foto of een tekening van? of een idee??

    hartstikke bedankt alvast

    en de boot vordert al goed. 1 kant zit al bijna dicht en dan nog de andere kant voor de helft als dat is voltooid ga ik de boeg (bul steven) en de kont maken.
     
  13. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as Belgiƫ
    foto's???

    ik weet wel, dat in de as nog een as zit met aan het uiteinde een servo die zo de bladen laat draaien. ik heb ooit eens in een boekverslag dat gezien, lang geleden en ik weet niet meer van wie (vincent???) het was aller sinds ook zo'n blauw monster.

    gr brecht
     
    Bert Kroes vindt dit leuk.
  14. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Isodoor,
    Voorbeeld: Zet op de verstelas twee afstandbussen vast met een tussenruimte van 5mm. Neem een vork die over de as kan en tussen de afstandbussen. Op deze manier kan de as draaien en met de vork heen en weer bewogen worden.

    Groet,
    Paul
     
  15. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
  16. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    het schiet al lekker op de romp is al voor het grootste gedeelte af daarna polyesteren en verder bouwen
     
  17. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je hebt er aardig de vaart in zitten. Denk wel goed vooruit over de dingen die later nog in de romp komen zoals schroefas, kimkielen, ankerkluizen en boegschroef. Het verdient wel wat aandacht om hier alvast voorzieningen voor aan te brengen.

    Kwam je ook goed uit met de ingewikkelde vormen van de bulb?

    Gr.
    Pim
     
    DAF460 vindt dit leuk.
  18. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    vordering

    Kwam je ook goed uit met de ingewikkelde vormen van de bulb?

    Gr.
    Pim[/QUOTE]

    De bulb en de kont heb ik er apart aangemaakt door er een blokje hout tegen te plakken en vervolgens te gaan schuren.

    dus de gang gaat inderdaad goed. over die dingen van de toekomst daar ben ik al druk mee bezig en mee aan het tekenen. verder ben ik ook goed aan het kijken bij andere hoe die dat gedaan hebben. onder anderen bij de Mearsk topper op dat Picasso ofso... account. van foto's kan je veel leren.
     
  19. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    de romp is nu echt bijna klaar voor de eerste plamuur laag de laatste rand tot aan het dek moet ik er nog opzetten, verder is de kont nu helemaal dicht. foto's komen eraan als de rand erop zit.
     
  20. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi Isidoor
    Hoe is het inmiddels met de bouw , je begon zo voortvarend
    Ko
     

Deel Deze Pagina