Bouwverslag JQ "The Car" (klaar!)

Mijn eerste bouwverslagje hier van "the car".

Ik heb ook al een limited edition, die kan mooi als voorbeeld dienen.

Ik zal proberen om de bouw en ook eventuele problemen tijdens de bouw hier in beeld te brengen.
Hier alvast wat foto's

THE LE CAR
IMG_0241.jpg

IMG_0278.jpg


Het bouwpakketje
Alles netjes in zakjes en aangegeven met letters
IMG_0272.jpg


Motor: Alpha S852, Alpha uitlaat is nog onderweg
Servo's: Align DS-610
Skidplates: DE-racing
accu: Core-RC 1400 mAh NimH flatpack
Ontvanger: Spektrum

IMG_0273.jpg


Spares
IMG_0279.jpg


Update: de uitlaat en verf zijn binnen. afplakvellen met dank aan caretaker.
IMG_0280.jpg
 
Laatst bewerkt:
eerste deel van de bouw

Hier even wat opgeschoond omdat ik het bovenste deel van het topic echt als bouwverslag wil houden.
Reacties mogen natuurlijk altijd, maar liever geen discussies.
Om het overzichtelijk te houden.

Hier alvast wat tips voor je begint te bouwen: klik

Ik ben vandaag begonnen met de bouw van the car.
Wat opvalt is dat alles echt heel netjes verpakt is en de gebruiksaanwijzing is tot nu toe minimaal maar wel erg duidelijk.

Zakje A "the shocks"
IMG_0292.jpg


Pas op bij het open maken. vooral op een witte ondergrond, er zitten heel veel kleine witte ringetjes in.
(Ja er is bij het eerste zakje al gevloekt :wink:)
IMG_0293.jpg


Alles past gewoon keurig en loopt direct al lekker soepel.
IMG_0294.jpg


En als je geen mooi houdertje voor je shocks hebt hang je ze gewoon tussen de schroevendraaiers
Gewoon gevuld zoals aangeraden in de gebruiksaanwijzing. (550/600)

IMG_0295.jpg


Zakje B "the diffs"
IMG_0296.jpg


pakkingen zijn erg dun, dus voorzichtig hiermee.
IMG_0297.jpg


de diffs in elkaar, achterdiff met de tanden naar buiten (zoals ook bij de 8ight?).
Ze zijn standaard naar mijn mening goed geshimmed, maar daar komen we ook vanzelf achter.
Helaas wel 1 verkeerd shimringetje, dus het reservediff is ook al aangebroken.
IMG_0299.jpg


Zakje C "front gearbox"
Alles past heel goed, wel even de armpjes wat geruimd, die waren wel erg strak.
En de bevestigingsgaten voor de sway bars waren veel te klein, dus die heel voorzichtig uitgeboord.
IMG_0300.jpg

IMG_0301.jpg


Het resultaat
IMG_0302.jpg


Zakje D "front shocktower"
IMG_0303.jpg


Hier is bij de juiste inval heel subtiel het JQ logo te zien, op dezelfde manier als bij de LE maar iets subtieler.
IMG_0304.jpg


En toen was ik alweer lang genoeg aan het knutselen geweest.
binnenkort meer.
 
Laatst bewerkt:
tweede deel bouwverslag

Vandaag dan het tweede deel van het bouwverslag.

Wat tot nu toe opvalt is dat soms de gaatjes in het kunststof echt te klein zijn en een beetje geholpen moeten worden met de boormachine of een ruimertje.
Verder gaat hij echt heel makkelijk in elkaar.

Het enige frustrerende zijn de turnbuckles, deze staan garant voor een half uurtje vloeken en kapotte vingers.

Ik was nog bezig me de voorkant.

Zakje E "front driveshafts"
IMG_0306.jpg

IMG_0307.jpg

IMG_0308.jpg


En ook het eerste stukje oranje "bling"
IMG_0313.jpg


De front shocks mogen gemonteerd worden, en hiermee is de voorkant af.
IMG_0312.jpg


Zakje F "rear gearbox"
IMG_0314.jpg


het uit het midden geplaatste achterdiff
IMG_0315.jpg

IMG_0316.jpg


Wat mij opviel is dat ze voor de downstops "normale" schroeven gebruiken, je zult ze dus vanaf de onderkant in moeten stellen.
IMG_0317.jpg


Zakje G "rear shocktower and wingmount"
IMG_0318.jpg

IMG_0319.jpg


De vleugel ga ik later wel op maat maken.
IMG_0320.jpg


Zakje H "rear driveshafts"
IMG_0321.jpg


Straks weer meer...
 
Tot nu toe gaat het goed, 1 verkeerd shimringetje maar ik bleek er in een ander zakje een paar over te houden.
Tot nu toe alleen nog maar dingetjes over.

Maar het middendiff moet nog komen he? ;)

Ik zat ook al te wachten tot er iets zou missen
 
ziet er allemaal top uit ;)
zou er ook een truggy versie komen?

Ik heb vrij recent nog gelezen dat er vooralsnog geen plannen zijn voor een 'THE Truck'. Wel zie je her en der plaatjes langs komen van mensen die beweren een 'THE Truck' gezien te hebben maar dat zijn veelal andere truggy's met een JQ spoiler en stickers van JQ er op ;)

Ik heb trouwens afgelopen weekend ook een LE gezien bij de Dutch Open Indoor, zag er gaaf uit hoor. Overigens heel veel JQ's daar.
 
De laatste loodjes

Vandaag had ik een dagje vrij (om te studeren :rolleyes:).
Dat werd dus knutselen.

Ik ben erachter gekomen dat doordat de tekst in de manual echt minimaal is, je heel goed naar de plaatjes moet kijken terwijl je aan het bouwen bent.
Maar dat zal straks uit de foto's wel blijken.

Ik was bezig met de rear driveshafts.

Netjes dat aan de voorkant de cvd koppeling afgeschermd is met een plastic kapje.
IMG_0322.jpg


Hier kun je goed zien dat "the car" heel veel mogelijkheden vwb het instellen van de ophanging heeft.
IMG_0324.jpg


Ook de shocks achter mochten gemonteerd worden, achterkantje klaar.
IMG_0325.jpg



Zakje I "Center diff"
Center diff betekend vrij vertaald natuurlijk: "hier begint het gelazer":confused:

IMG_0326.jpg


In de "the build tips" op de JQ website staat heel nadrukkelijk dat je hier rustig de tijd voor moet nemen om het in één keer goed te doen.
Met dit in mijn achterhoofd heb ik het natuurlijk eerst 3 keer fout gedaan.

na 5 minuten
IMG_0328.jpg


Na 6 minuten.
Let op de "brake calipers" de puntjes die tegen je remvoering aandrukken.
er moet er 1 omhoog en 1 naar beneden.
IMG_0331.jpg


Na 10 minuten
als je eenmaal de speling tussen de remschijf en voering hebt ingesteld zet je dit vast met schroevjes aan de zij- en onderkant
IMG_0329.jpg


Na 15 minuten
Let op de inkeping daar waar de lagers van het middendiff komen.
Ik had ze in eerste instantie verkeerd om en daar kom je pas achter als je het laatste onderdeel wil installeren.
IMG_0332.jpg


na 30 minuten
Ja, hij is nog een paar keer uit elkaar geweest :!:
IMG_0335.jpg



Voordat we zakje J openmaken even de achterste chassisbrace installeren uit zakje K, dat is later handiger.
Het is trouwens niet handig om de voorste brace nu ook al te installeren.
IMG_0338.jpg


Zakje J "bodemplaat en stuurinrichting"
IMG_0339.jpg


Grootste E-clip ooit!
IMG_0340.jpg

IMG_0341.jpg


de bodemplaat
IMG_0344.jpg


pakkingen voor voor en achterdiff
IMG_0343.jpg


Zo lijkt het al bijna een auto, de skidplates worden natuurlijk direct geinstalleerd. Want ik heb een hekel aan bekraste bodemplaten.
IMG_0347.jpg

IMG_0351.jpg


stukjes brandstofslang in de outdrives van het middendiff
IMG_0349.jpg


Onderkant
IMG_0350.jpg


Zakje L "radiotray"
Ook hier weer alle gaatjes te krap.
Een aantal ruimertjes of kleine boortjes is een must bij het bouwen van deze auto.
IMG_0352.jpg


Er is niet nagedacht over het wegwerken van de kabels, klein minpuntje.
IMG_0353.jpg


En precies op tijd: de postbode :zon:
aka crossbrace's en allu servohoorns. (en nog wat spullen voor de truggy)
IMG_0354.jpg


elektronica geinstalleerd
IMG_0355.jpg


Zakje M "clutch, motor en fueltank"

wat mist er op dit plaatje?
IMG_0357.jpg


Nee? kleine hint dan
IMG_0358.jpg


Inderdaad de clutchbell, er moest toch iets missen haha. Gelukkig had ik er net 1 van de postbode gekregen voor mijn X2, dus die moet nog even wachten.

Motor geinstalleerd volgens het boekje, motor en middendiff in de voorste stand. maar volgens mij is de "mesh" niet helemaal goed.
IMG_0359.jpg


Motorsteun omgedraaid en middendiff iets naar achteren en toen was het wel goed.

IMG_0362.jpg


Zakje N "airfilter en uitlaatvastzetdingetje"
IMG_0363.jpg


de uitlaat komt erg dicht op het tankje, dus toch maar even wat allu tape op de tank gemaakt.
IMG_0364.jpg


bling
IMG_0365.jpg


Het allerlaatste zakje; zakje O "linkage"
IMG_0366.jpg


dit gaan we morgen afstellen
IMG_0367.jpg


Brandstofslangetjes
IMG_0369.jpg



TADAA
IMG_0370.jpg


maar wacht, er komt nog meer. binnenkort
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslagje, mooie auto. Volgensmij heb je bij de clutchbell/maingear een foto dubbel geplaatst.

Ik wou net dezelfde opmerking maken :p
Ziet er een leuke auto uit, maar het is niks voor mij. Die 1001 manieren om af te stellen op de ophanging is niks voor mij :p Ik wacht (on)geduldig m'n mbx6 EU2011 spec af :D Dus misschien mag je binnenkort ook een bouw verslagje van me verwachten.
 
@caretaker, ik ben druk bezig een ontwerp te bedenken. maar ik heb me wel wat op de hals gehaald volgens mij. (en als het mislukt komt er gewoon een plakplaatje van CRD overheen ;) )

@Lochii, bedankt. Het zijn ook wel erg veel foto's geworden he?
Is het topic nog wel goed te laden?
 
De kap

De kap is inmiddels gespoten.
Ik heb hiervoor zilver/ zwart gebruikt voor het dak
fluorescent groen en zilver voor de rest van de body.

Het afplakken en spuiten blijkt toch behoorlijk lastig.
als er een heel klein randje loszit loopt er direct al veel verf onder.

Er zitten dus ongeveer 142 foutjes in, maar van een meter of 10 zie je daar al niks meer van :D

De foto's
het groen lijkt hier niet zo fel als in het echt.
IMG_0381.jpg

IMG_0380.jpg

IMG_0379.jpg



En hiermee is voor mij het bouwverslag ook klaar.
Ik vond het erg leuk om eens een bouwverslag te maken.
En zal van een volgende auto (the truck?) ook zeker weer een verslag maken.

Iedereen bedankt voor de reacties, en tips zijn altijd welkom
 
Back
Top