Bouwverslag K.L.-61

Discussie in 'VRA' gestart door Harry van Melick, 29 mrt 2021.

1. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Inleiding:

Omdat ik in de toekomst in de wedstrijdklasse ((SAM) ALOT E wil gaan meevliegen ben ik op zoek gegaan naar een, in mijn ogen, een geschikt toestel.

De door mij gestelde voorwaarden waren:

Niet te klein.
    Gedeelde vleugel.
    Eenvoudig te bouwen !!!
    Bekende profielen voor zowel de vleugel alsmede het Stabilo.
    Minimalistisch ontwerp, maar niet te.
    Bewezen goede prestaties.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de K.L.-61 een ontwerp van de Italiaan Loris Kanneworff.

Alhoewel het toestel volkomen SAM legaal moet zijn heb ik toch gezocht naar wat aanpassingen, dit om het bouwen wat te vergemakkelijken.
    Ik heb hierbij hulp gezocht bij forumlid ArthurP, hierbij zijn en er zijn heel wat ideeën en kleine aanpassingen doorgenomen, voornamelijk de vleugel en de stabilo liggers.

Het vreemde van de K.L.-61 is dat er nooit een officiële !! tekening heeft bestaan.
    Door heel wat gezoek en vertaalwerk op Italiaanse sites door Arthur en mij zijn we er nu uit.
    Ook heb ik in een Hongaarse uitnodiging voor een EK de toleranties en voorwaarden gevonden waaraan een wedstrijd toestel dient te voldoen. (voornamelijk een 102% regel)

kl.jpg

KL61 wit.jpg

Bijgevoegde bestanden:

• KL61.pdf
      Bestandsgrootte:
      433,2 KB
      Weergaven:
      24
  2. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    De bedoeling is dat ik, voornamelijk tijdens ons overwinteren in Spanje, drie stuks ga bouwen.
    In ieder geval in het winterseizoen 2011/2012 drie vleugels en stabilo's en als het meezit voordat we weer naar Spanje gaan (oktober) een romp. Maar eerst de Manx Monarch.

Omdat de Impuls eind februari gereed was en ik hier nog wat balsa had liggen ben ik aan de vleugel en Stabilo-tips begonnen.
    Hier ben ik afgeweken van de tekening en heb voor gelamineerde tips gekozen.
    Met hulp van Arthur die mij de PDF's van de buig-mallen heeft gestuurd bleek deze methode een groot succes. Ongelooflijk licht en sterk en erg gemakkelijk te maken. (foto's)
    Inmiddels heeft iemand ook een vleugel-helling voor mij gefreesd (foto's)

Hier stopt het bouwverslag voorlopig en wordt voortgezet zodra er weer iets te melden valt.

IMG_20210212_093543.jpg

IMG_20210327_120644.jpg

IMG-20210319-WA0001.jpg

IMG-20210319-WA0002.jpg

RTrider, ArthurP en HBZWEEF vinden dit leuk.
  3. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    De bouwtekeningen, weer een stapje verder voor wat betreft de drie stuks K.L.-61
    Met dank aan ArthurP

IMG_20210420_133317.jpg

4. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Vandaag Paulownia hout gekocht, voornamelijk voor de romp en de neuslijst. Nu nog iemand zoeken die mij de lijsten snijdt.

Bijgevoegde bestanden:

5. wie1963

wie1963 The First Aviators

Lid geworden:
    3 jun 2019
    Ben benieuwd hoe dit hout bevalt, ik wil er ook nog eens mee exprimiteren.

Deel Deze Pagina