Bouwverslag Kaos 60 GP/EP ARF

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Petervd81, 25 sep 2017.

1. Petervd81

Petervd81

Lid geworden:
    20 jan 2017
    Ik fantaseer over een Kaos 60 ARF aan te schaffen. Inclusief verzendkosten zou ik zo'n 190 euro kwijt als ik bij Tower Hobbies zelf in de VS zou bestellen. Maar daar komen vast nog aardig wat invoerrechten bij.
    Ik kan niet vinden waar dit in europa verkocht wordt. Weet iemand van een importeur hier van?

H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
  3. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    De KAOS 60 ARF is ,voor zover ik weet, alleen verkrijgbaar in de VS via Tower hobbies.
    De invoerrechten en bijkomende kosten kun je berekenen via de douane invoercalculator.
    Als je het berekend kom je ongeveer uit op een totaal bedrag van ca. € 260,-.

Bas Busking (Forumnaam H.B. Busking) heeft zo’n kit besteld bij Tower Hobbies, staat in dit draadje : (http://www.modelbouwforum.nl/threads/mach-1-midwest-aviomodelli.176953/page-5) je zou hem een PB kunnen sturen, heb je gelijk nog meer info.

Je kunt het model ook zelf bouwen. De tekening is te downloaden via The Outerzone.
    Het is een eenvoudig model dat snel te bouwen is. Je kunt hem dan net zo mooi (en licht) maken als je zelf wilt.

Mvrgrt,

Arnoud.

4. H.B.Busking

H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Heb de Kaos samen met clubgenoot naar nl gehaald. Porto delen. Het moest er een keer van komen. Geen zin hem zelf vanuit scratch op te bouwen. Zelfbouw altijd mooier. Ik had de Super Kaos in ‘70 al in het vizier gekregen. Pa had een RCM blaadje uit de USA meegenomen, etc Reddeloos verloren... maar is het nooit van deze mooie Bridi kist gekomen

Ik ben het ARF model nu rustig aan het opbouwen en bijstellen. Niet ARF dus!

Wat me wel opviel is dat het model slordig is aangeleverd. De redacteuren van de reviews krijgen altijd door en door gecheckte perfecte kisten.
    Slordig in de folie, cabinekap past slecht op de romp. 1 aileron stroef schavend ingelijmd, scarnieren schots en scheef, zodat 1x aileron krom op de vleugel gestoken was... dat maakt knorrig voor wat je betaald. Op zolder staat nog een mooie Seagull Edge ARF. Die zit perfect aangeleverd ineen. Zoals een ARF hoort te zijn.
    Wel zaten keurig alle onderdeeltjes er bij. Daar lag het niet aan.

Ailerons losgesneden en alweer van penscharnieren voorzien. De CA-scharnier-inkepingen keurig gedicht met balsa inserts. Vers afgedopt met strijkfoliestickers/patches.
    En dat doe ik dan maar ook achterop. Alles verpennen. (betere olieseal in de folie, vandaar...)

De servo's heb ik gemonteerd op plaatjes, verzonken in de vleugel, zodat het weer er iets minder vat op heeft in eventueel frisse condities.

IMG_2041.JPG

Is nu zo geworden...

IMG_2120.JPG

Ik wil er een 10cc met Hatori op gaan zetten, pijp onderlangs... maar de juiste bocht wordt mogelijk een zelfbouw. Kan zijn dat ik beslis de motor rechtop te zetten, pijp langs de flank.

Kijk je naar de oude plaatjes, staat de motor altijd recht op, met standaard demper gemonteerd. Voordeel van een lange resonantiepijp, Hatori, is de geluidsonderdrulking, en het transport van olietroep zo ver mogelijk naar achteren. Met een goede reso-unit is de motor half gas zowat even stil als elektro! Althans in de lucht.

Met e-drive is die vettigheid geen issue. Maar ik wil hem in deze echt methanol gestookt, oude stijl.

Romp is ruim genoeg om er een forse 6S in te plaatsen. Maar dan zou ik er een taildragger van maken zodat je 16 x 10 kan zwaaien bij zo een 400kv. Ofwel Sebart Angel-S motoriek :)

Sebart is beter gebouwd en afgeleverd voor het geld wat je totaal neer telt... met wat ik van Tower binen kreeg. Zal wel per geval verschillen...

Straks in ieder geval een eigenzinnig model erbij. Verheug me er nu al op.

Gr Bas

Laatst bewerkt: 5 okt 2017
    blaauwen vindt dit leuk.
  5. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Leuke kist. Een beetje oldie maar wel leuk. Je ziet het inderdaad wel vaker bij ARF gewoon scheve scharnieren, slecht foliewerk. Ik vlieg op dit moment nog steeds met mijn eerste Great planes Escapade 40. Deze is nog steeds perfect en heeft op dit moment zijn 6 jarig jubileum. Voor mij een van de prettigste vliegers die ik ooit gehad heb, kan ook vliegen met aardig wat wind, is lekker stevig en heeft mij goed geholpen op het moment dat ik overspannen was. Nu lijkt het vaak dat als je 2 dezelfde kisten bezit je die eigenlijk nooit crasht. Op het moment dat de tweede Escapade er kwam ik die tekortkomingen ineens tegen. Die tweede leek veel slechter afgewerkt. Slecht foliewerk, scharnieren slecht. Is wel netjes geworden maar geeft te denken. Die Kaos staat nog wel op het programma maar er staat nog zoveel voor wat ik al in huis heb.
    Nogmaals leuke kist!

Groet Aad dB

6. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Inmiddels staat de Kaos al een tijd in backorder... om wellicht niet meer op te dagen bij Tower Hobbies... ook dat is nu Horizon geworden....

Doorloopbouwtijd van het model is nu zo een luttele 2 jaar... heel veel gedaan... alles vervloekt... dat los en vast zat... inmiddels dus verre van een ARF...
    Omdat ik nog geen rustpunt voor het spuiten van de Sultan heb kunnen vinden, heb ik in de korte avonduurtjes en een rustig weekend dan maar hier wat aan doorgebouwd.

Nieuw deksel voor cabinekap en nieuw bovendek in de romp. Wat dwarsverband van spant tot spant, om trillingen tegen te gaan, voor een stiller model.
    En onderdek nieuw ingedekt. Boven en onder cross-grain voor meer stijfheid.

Een nieuw deksel, volledig uit balsa... en daarmee stukken lichter dan het vrij zware kunststoffen gevalletje...
    Met wat hergebruik van het originele houten framewerk... De dome moet ik ingieten met gips, een fractie korter, dus onder een hoek of minder vol en op een sokkel opnieuw laten dieptrekken...

IMG_9037.jpg

IMG_8990.jpg

Onderzijde nieuw ingedekt, alle oude indekking uitgesneden, geschaafd en geschuurd.
    Alles verlijmd met Aliphatic glue van HobbyIn...

IMG_9038.jpg

Hoogte wordt per vlak aangestuurd met eigen bowden... en komt de Servo op de zijde te liggen vanwege parallellogram werking... en heb je geen vertekening in horizontaalverstelling van het hoogteroer...

IMG_9039.jpg

Ingedekt en getapet, en uiteraard goed vlak op de bouwtafel, anders verlijm je tordering in...

IMG_9043.jpg

Ook over het staartdeel was ik niet tevree... verpest met een overijverige schuurmanie... Allemaal nieuw hout in gekomen. Kon nu wel de bowdendoorvoeren uitstekend richten

IMG_8871.jpg

Doordat er verre overzee zo driftig 'maandagmorgen' geschuurd is... kon ik de flanken ook deels nieuw instukken. In een eerdere fase gedaan....
    Met liefde en Chinees timmermansoog was dat hol geschuurd. Miste 1 mm aan materiaal... dat was me te gortig. Sloot niet mooi aan op de nieuwe kap. Gelukkig kwam het ‘oude’ materiaal vlot en zonder gezeur los...
    Goed schuren kon het nieuwe hout er weer mooi in worden gelijmd... is het thans strak

IMG_9028.jpg

Inmiddels de rondingen van de romp ook ingeschuurd met home made schuurlat... Nu zoals het hoort, en strak!
    Een trapneuslijst, waarvan ik de ronding heb aangepast naar een grotere radius... met hamer en dolly langs rondstaf... vervolgens schuurpapierstrook met kwart omtrek ingeplakt... zo schuur je alleen de ronding
    ...

IMG_9078.jpg

Het wordt nog wel eens wat...

IMG_9099.jpg

Voor wat het waard is...
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 5 jul 2019
  7. WillydeWoofer

WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Kaos of chaos?

8. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Whoeha! Mag beide. Chaos is ook een versie van Joe Bridi. Ultimate Chaos heet die... staat wel op het net...
    Die dingen vliegen heel goed.

http://www.bridiairplanes.com/hangar/index.htm
    Maar wel ingeslapen... veel out of stock... en de prijzen van 10 jaar gelee...
    Ik denk dat men het in de lucht houdt voor referentie. Op een dag is het weg...

Heb nog een prachtige bouwdoos van de Bridi XLT met schuimvleugels :)
    ook al weer 20 jaar staan... liggen... VSOP... uiteraard....

Laatst bewerkt: 6 jul 2019
  9. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Wordt een mooie strakke Kaos Bas !
    Ga je veel plezier van hebben, vliegt goed.
    Maar wat een werk om de ARF netjes te krijgen...pfff....jammer dat de kwaliteit zo slecht is.
    Je had in dezelfde tijd er een van scratch af kunnen bouwen. :D

Grt,

Arnoud

10. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat had ik al een tijdje door.
    Ik heb notabene wel wat antieke Kaos kitjes liggen uit de jaren 70... Tekeningen bij de vleet. Het leek me een vlotte aardige actie...
    Maar werkelijk alles is crooked... tm de vleugelboutjes aan toe... die strippen op de draad...

Zaakje weegt in deze casco toestand nu 2 kliko’s

11. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Gisterenavond maar eens de servo-tray uitgemeten. Stapje voor stapje.
    Er komen Graupner DES 657 BB Carbonite gears in te zitten. Licht en sterk en hopelijk robuust genoeg voor al het geklapper van een 10CC.

Dan kan alle elektronica in worden gebouwd... alles er op en er aan... behalve de folie.
    Een CG test doen voordat de folie er op komt. Mocht de staart te zwaar zijn dan kan ik die nog opboren met grote gaten. Wil de stuurorganen uitbouwbaar maken. Met draad of carbon staaf als scharnier in bestaande penscharnieren van Robart. Dat is makkelijker bij een poetsbeurt of onderhoud aan folie.

Wil er nog een paar jaar mee vliegen, dan stop ik en ga ik volledig over op de bootjes.

Zie hieronder de gestripte draad van deze bijgeleverde kunststof boutjes, duimschroeven.
    Vast geen nylon maar PET of erger.... vuilniszakkenplastik! Dat goedje waarvan ook foamies worden gebraden. Brrrrrr.... Mheuwk!

M6 Ø met een BS draad, 1/4. De slagmoeren zijn prima en nagelopen met een tap, beetje scherp draad.
    Met een paar slagen en aanzetten zonder overtrekken plinken ze pardoes los.
    De vleugels worden 'gedragen' door een vleugelbuis. De breekboutjes borgen? Voor zover daar breekbouten hoeven te zitten. Als het klapt... breekt de buis sowieso de zaak aan flarden...

Meuk... had niet gemaakt hoeven worden... waste of energy...

IMG_9124.jpg

Een gelukte aansluiting van stabilo op romp. Pietsie afschuren nog... Bovenzijde romp met 3 mm balsa ingedekt... Stabilo met 2 mm... het best 1,5 kunnen wezen...

IMG_9105 2.jpg

Nieuw hout in de staart... stukje Gamma ply uit voorraad (toen dat goed verkrijgbaar was, 5 platen gekocht)

IMG_9104 2.jpg

Motorkap past weer... beetje heikel, omdat ik wat teveel materiaal had aangelijmd.
    Driftig schuren paste het voldoende...

IMG_9099 2.jpg

In de partytent ziet het er zo uit...

IMG_9100 2.jpg

Werklokaal voor de DES servo's eerst een schetsje... ik heb nog iets bij te stellen.
    Hmmm... Ifeun-camera kan het printraster niet verwerken...

IMG_9187.jpg

Wellicht lukt het van't weekend het even af te ronden. Duurt even, maar dan heb ik het er mooi in...

Groetjes Bas

Laatst bewerkt: 13 jul 2019 om 12:53
  12. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    De dame weegt in deze tussenfase-staat 2 kilogram... Mag 3200 tot meen 3600 wegen...
    Met motor, spinner, voorpoot en uitlaat zit er zo een kilo bij! Is dan ook wel een antieke Fults 400...
    Die niet meer worden gemaakt... snif, snif...

YJPJE2887.jpg

Wat foliewerk betreft, snuffel ik een beetje langs oude klassieke kleurstellingen/patronen...
    Varianten er op. De plaatjes trof ik op RC-Groups... Het dan ook bij slechts folie houden en niet spuiten...

E0D253AB-961A-44D5-A343-DF360539487D-25171-00002451173EBB3D.png

4780ACD6-1764-4DC7-A633-93F7793DE26B-25171-00002430A42B112A.png

Meen een KAOS met Jet pipe...

196BE532-A894-49E3-9146-62FCEDE6C69E-25171-00002451C063188C.jpg

74315420-E392-460B-8175-6E8B5910654B-25171-00002451A2BBE684.jpg

40763A90-35C0-4D49-9439-21EA6CFF80B1-25171-0000245B7D513717.png
    D8AB14ED-1067-459D-BB6E-47C30443FF44-25171-0000244566226267.png

E40F7E7A-6B51-428E-B5C5-B93E0469F414-25171-0000245A64AFEDF1.png

67BBDE31-F430-476D-AD55-87A8FAC07CA6-25171-000024484C411D6C.png

Ook een schier modelletje... Control line zou je denken... maar heeft een antenne

94E6366C-148F-48B6-A9EB-9A3026A0A4F8-25171-0000244EBEB98087.png

Gr Bas

Laatst bewerkt: 13 jul 2019 om 13:44
  13. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Oer KAOS schema... typisch...

Kaos.png

Tower KAOS... Mooi rustig van opzet en past ook wel bij de koektrommelbouw...
    Is ook vlot op te zetten...

attachment-2.jpg

a7411469-190-Kaos owner RCG member stuntflyr 01.jpg

Bridi Dirty Birdy 60

a7296109-54-Dirty Birdy 60 from the Bluejay website image 01.jpg

a7296124-212-Dirty Birdy owner RCG member ReelDoc 01.jpg

Kielvlak tekening is ook des KAOS's

a7411467-171-Kaos 60 owner RCU memberLS171Malibu 01.jpg

Of in desert-kleuren.... Past ook mooi in Zuid-Oost drenthe...

bilde.jpg

Voor wat het waard is...
    Groet Bas

14. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    KAOS als KAOS...

1c3b_3.JPG

250143908-2.jpg

SuperKaos60.JPG

Maarrrr.... deze heeft iets.... wel met mijn retouche...

a4796865-91-012.jpg

Nahja.... ben nog wel effe zoet met keuzes maken...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 13 jul 2019 om 22:12
  15. WillydeWoofer

WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ziet er goed en mooi uit allemaal.

16. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Wat lees ik nu Bas ? Nog een paar jaar en dan ga je bootjes bouwen ?
    Je bent net zo lekker bezig ;)

Grt,

Arnoud.

17. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Haha... Maar ik heb nog drie vaarprojecten staan... Een ervan moet af... daar ben ik op mijn 11de aan begonnen... 16de gestopt... 2003 weer opgepakt... eerst een testboot gebouwd om schaalvermogen uit te dokteren... dat is perfect gelukt...
    Nog een derde er bij om variable pitch props op reductiekasten en brushless te testen... haha... Kwam het modelvliegen in de picture... ja... dat zet alles opzij...
    Waar ik niet modelbouwde... zat ik aan auto's te sleutelen... restaureren eigenlijk... dat doe ik nog... zie avatar-plaatje... een technisch behoorlijk complex verhaaltje...

Nah... ook nog een P40 te doen... en een Foka 4... Moet ik nog steeds de Svenson Eyeball bouwen. De Westerly moet ook vliegen... staat ook al 45 jaar te wachten op een vluchtje...
    Tekeningen daarvoor heb ik uitgewerkt en gerestaureerd. Die zij naar RC Europe gestuurd. Hoop dat Ton ze omzet naar een mooie lasercut. Maar je trekt hem zo op uit balsa... zonder gelaser... eigenlijk...

Ach... pluk de dag!
    Gr Bas

18. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Eigenlijk heb een vraag aan de moderatoren... kan ik van mijn hele staart niet een bouwdraadje maken?
    Het sluit niet meer aan bij de topic starter... eigenlijk wilde ik geen bouwdraadje...
    Ziet er naar uit dat het er een wordt... Kan ik bovendien editen en nog wat aanvullen met extra beeld van de herbouw...

Deel Deze Pagina