Bouwverslag Kaos 60 GP/EP ARF

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Petervd81, 25 sep 2017.

1. H.B.Busking

H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dan moest er een doorvoer komen voor de aansturing voorpoot!
    Was een oud gaatje aanwezig op die spot, maar daar was een spantje tegenaan gezet voor meer stijfheid in de flanken (... en om een andere tankhouder te krijgen). Komt een grotere tank in dan origineel, bovendien transparant. Geeft beter zicht op inhoud.

Voor dat gaatje een 'special made tool'... messing buis waaraan je aan het uiteinde tandjes slijp met een dremelschijfje. Dat buisje gaat in de kop van de accuboor... voor de rest is het goed mikken... Werkt als een tierelier!
    Bowden loopt in een mooie bocht naar de stuurarmen. Nog niet verder aangesloten.

IMG_9296.jpg

2. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Belangrijk om tussentijds te wegen. En wat doet het CG...
    Provisorisch de zaak volhangen...

Dit is m'n marge....

4B3559AD-1E2F-4AE0-B296-EF3D7F0CC8D6.jpg

Zo veel mogelijk troep er op... carb vergeten... effe het zakje er aan tapen... Hatori er op... tapen...
    Motorkap?... hup over het voorpootje.
    Staartlistig! En dat nog zonder folie... Met accu... maar zonder vederlichte ontvanger...
    En op de waag gezet... Mekkers! 3480 gram... Moet niet doorslaan....

891F6CDE-8FD6-479D-A3A1-FE23ADA36DDF.jpg

Dus ik heb nog wat hout af te schrapen.... Te veel bijgeschaafd aan het model.
    Staartsectie opboren... scheelt iets...
    Ben er nog niet klaar mee.
    Kreet voor van de week: KAOS ergo sum! (Citaat: René van de kartbaan)

Groet Bas

Laatst bewerkt: 24 jul 2019
  3. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... het was warm ook in het bouwhok... de meesten gaan plat.

EE64392E-B92E-4422-8A27-4AFF07024A71.jpg

In kleine stappen onversaagd door... veel koffie, veel limo.
    CG ruwweg op orde brengen... moest toch het mes er in om te winnen. 3 gram in de staart is als 9 gram in de snuit.

Plannen en zagen... tot het een ons weegt...

3F19AC65-1E03-4928-A4DF-3572539C6B3D.jpg

DC0EE306-2231-4B0C-B385-A91F006AB1BB.jpg

Netjes binnen de lijntjes blijven... zaag op lage zaagsnelheid... Oude werktekeningen handig kunnen hergebruiken.
    Moest wel nog even de print op grootte calibreren. Dat kan ik met Adobe software en oude trouwe laserprinter... twee cijfers achter de komma.
    In de print heb ik een calibratie strook meelopen voor de schaal.

IMG_9348.jpg

Een latje er aan getaped... dan zaag je gaatjes ook recht naar onder...

IMG_9349.jpg

En dan even testen op de vingertoppen met zoveel mogelijk spul aan boord... maakt je direct nieuwsgierig.
    Aanzienlijk neuslastig! (zonder folie!)

B40A5139-9FBE-473E-8793-4E37C854458F.jpg

CG Kaos 60...

630FEBA7-11A7-4263-B75A-F1D1BAAD12B4.jpg

En dan verder met aansturing voorpoot en de verbinding met de carburateur...
    Daarbij iets te fanatiek met de Z-bender... maar niet verloren... spanningsvrij gericht en licht lopend.
    Vrij van de motor...

De bocht in de stuurstang twee functies... ietsje veerwerking, bescherming servo,
    en de draad loopt niet stroef door de bowden-doorvoer bij de maximale uitsagen.
    Had een veel grotere lus willen maken, maar deze stond al direct mooi op stand.

De poot is een Fults 400. Voor een paar jaar terug is de fabriek gesloten... geen opvolging.
    Mooie kwaliteit... maar erg gewichtig. De poot loopt door naar boven dwars door de motorsteun. En doe moesten daarvoor geboord worden. De houder onderin heeft zo veel minder te lijden. Is een slap broos gevalletje.

IMG_9393.jpg

Nog een hoop te doen... bijna gebed zonder end. Maar op een dag is ie klaar. En daar verheug ik me wel op.

Voor wat het waard is...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 30 jul 2019
    blaauwen vindt dit leuk.
  4. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Netjes gemaakt die verlichtingsgaten !

Tipje voor de volgende keer : Als je nog meer gewicht uit de staart wilt halen geen bowdenkabels gebruiken maar closed loop draad. (Hobbyin) Alleen aan de achterzijde van de romp een klein doorvoerbuisje inlijmen voor de geleiding. Het middendeel van de spanten achter in de romp moet je dan ook uitzagen, scheelt ook weer gewicht.
    Je krijgt zo een spelingsvrije aansturing de bovendien heel erg licht is. Ik gebruik het al ca. 15 jaar, voldoet uitstekend.
    Closed loopdraad kun je in verschillende treksterktes kopen.

Succes met de verdere afbouw !

Grt,

Arnoud.

H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja, Arnoud, geheel correct. Heb ik idd overwogen te doen, idd licht en direct ook zeer exact. Middenweg gekozen. (het had ook met de lay-out van doen... moderne ARF constructies zijn niet altijd even handig, ook al lijkt dat zo)
    Carbon rondstaf met soldeerhulzen, CA verlijmd en gekrompen met crimptang.
    Uiteinden carbonstaaf, daar waar je lijmt en krimpt, met Dremel en slijpplaatje, het oppervlak iets verruwd.
    Tevoren alles goed ontvetten en boortje er langs om alle oxiden weg te peuteren uit de huls.

Carbon is stijver dan staal en helft lichter. Alleen naar de servo is staaldraad, wederom verbonden met het carbon met een soldeer en CA huls-verbinding.
    Aan de CA-zijde ook weer gekrompen met stekker-krimptang.

Laatst bewerkt: 30 jul 2019
    blaauwen en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  6. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nog wat bouwavondjes er bij...

Het brandstoftankje een bestemming gegeven... oude foamies geven mooi bufferschuim!
    Waar die rommel toch niet goed voor is hè?! ;) Maak van uw oude ARF een echte ARF...
    Gasservo heeft een plekje en afgesteld. Servohevel nog schoon te snijden...

IMG_9412.jpg

De borgbouten slipten op het draad van de slagmoeren in de vleugel. Slagmoeren nagelopen met een tap, M6 en 'Inch' draad.
    Boutjes fabrieks gaar... en vervangen door goede HobbyIn nylon breekbouten, binnen naar buiten ingeschoefd (beetje pielen).
    Met andere slagmoeren uit de grabbelbak, zelfde draad... en met een oud houten garenklosje 'hand-moeren' gemaakt.
    Direct ook een mooie flens om de druk te verdelen.

IMG_9414.jpg

Beetje provisorisch... maar laat zich goed aandraaien, zonder te overtrekken.

IMG_9413.jpg

Dit spul is dus junk! Niet bestellen bij 'snelle Alie'... 1x aandraaien en het draad is gestript.... Te mooi om waar te zijn.

IMG_9124.jpg

Gaat de goede kant uit. Lijkt ietsje nose-over. Beste is een RC1 kist goed horizontaal op het onderstel te zetten. Heb het nastelbaar gemaakt.
    Beziet ook het nauwkeurige zet en buigwerk van onze oosterse ARF kamaraden. Mooi krom is niet lelijk...

IMG_9417.jpg

Recht...

IMG_9425.jpg

Recht mikken met een iFeun blijft lastig... maar het oogt behoorlijk in orde?... Is allemaal wel uiteen geweest...

IMG_9429.jpg

Voor wat het waard is... tot een volgende update..
    Gr Bas

blaauwen vindt dit leuk.
  7. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Schitterend Bas ! Wordt volledig nieuw ge-engineerde Kaos.
    Leuk idee van die oude garenklos !
    Als hij klaar is aanbieden bij de fabrikant, kunnen ze zien hoe je een modelvliegtuig bouwt. Ha ha...oh nee...kist wordt niet meer gemaakt, had jij al eerder geschreven.

Succes met de verdere afbouw.

Grt,

Arnoud.

8. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ge-regenereerd... kan je ook nog stellen. Dank voor je bijval! :D

Succes kan ik goed gebruiken. o_O Heb model blijft het geduld tarten!
    Ik meende foliewerk aan de horizon te zien gloren... Maar!

Van plan al het blauw om te zetten een een mooi Oracover rood... in oudere Kaos-stijl... Klassiek lijnenspel...

Bout opgewarmd, 150 graad en met keurig geduld en zonder piment-resten de China folie los te werken.
    Dat ging beter dan ik bekend was bij Oracover. Folie is sterk, hecht goed. Niets mis mee. 'Maarrrr v2.010...'

Met de bout op 150 graad komt de folie zonder protest los, en laat veel minder resten achter dan Oracover.
    Goed stoken, het kleeft als een tierelier! Keurige kleefkracht... Een 10+ voor de folie! Het zwart van de sierstreep geeft niet mee.
    Dat blijft klitten. Pigmentkwestie... Maar is afpoetsbaar.... op folie...

D4893CC6-676F-4950-ABE9-9A20D939F022.jpg

Als fabrikant moet je de bespanning dan ook wel 'goed' opzetten!
    Het gelazer begon direct verderop bij het lossen van de blauwe folie...
    De overlap van spantenwerk naar het stuk indekking is amper 1 mm. En bij heetstoken springt dat genoegzaam los. Hier ook.
    Bij regelmatig onderhoud, gaat de folie kruipen, krijg je de bespanning over het spantenwerk op den duur niet meer strak. Het kruipt langzaam weg...

Dat had ik ook bij de vleugel van mijn GP Big Stik. Dat gaf toen een mooie plink en een krom spant. Ook een waardeloze ARF.
    En kon ook daar gevoegelijk de hele vleugel over.

Bij de fabrikant geldt... iedere gesappelde binnenstebuiten gekeerde 'cent' telt. Afspaken zijn onder hoge druk, bulk-productie gemaakt.
    Wat er dan later de fabriek uit rommelt... dondert niemand meer. Westerlingen hebben geld en zijn verder dom, ze zoeken het maar uit.

Conclusie: De witte toplaag-folie kan er ook direct af... Hoppa!

8C8DF1EF-37FC-49ED-948D-2AACF8C3B6A8.jpg

Coverup... de schrille kille ARF werkelijkheid, kleren van de keizer. :)
    Geeft inzage hoe mijn servo-inbouw-aanpassing is geworden. Flimsy ply-wood. Maar lijkt sterk genoeg. Maar je ziet toch ook hoe snel het flut-hout delamineert. Bietensaplijm ten tijde van de zuiveringen...
    Schoefpunten gunstig gekozen lijkt me. Ik gooi er ergens nog even wat balsa tegenaan.

Links de ruwe afwerking van de indekking.Andere vleugel is mooi strak.
    Dan... De houder van het onderstel lijkt niet echt robuust gelijmd te zijn. Zit er überhaupt wel lijm???
    Zaak maar weer gemeten, oplossing is extra een dunne multiplex spantversterking inlijmen, betekent 4x een werktekening, omdat het een beetje scheef zit allemaal. Geeft extra sterkte.
    Extra gewicht... dat ook... als het los knalt... kan alles weer over. Nu kan ik er bij...

7D0CE969-996F-4053-A750-C6B582B3F128.jpg

Uiteraard spantenwerk ook schots en scheef... Laten we maar voor lief. Beetje CA er tegenaan... Met een onhandigheidstikje schoot een spant geheel in twee.
    Direct maar weer gelijmd. Zucht...

IMG_9445.jpg

En in de ligger nog effe cross-grain geplaatste balsa inserts inlijmen...
    Bespeur grenen latjes... dat wel. Ligger oogt wel sterk. Een mager plusje!
    Al met al... Work, work, work....

7FE451F6-ED64-498E-9BAD-CE4047FE3EEE.jpg

Voorlopig nog niet vliegen... Sultan maar weer eens op pakken... wordt weer ernstig knorrig!
    Had mijn wonden moeten likken... en de zaak gestampt de container in moeten mikken.
    Hobby roept mijn vrouw!

Voor wat het waard is...
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 4 aug 2019
  9. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    En na een nachtje slapen denk ik...
    Kwak epoxy en folie toe... klaar met dat ding... :D
    Groetjes Bas

Arnoud Snel vindt dit leuk.
  10. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Het is mooi wat je er van maakt. Het is bijna dat je hem van scratch af aan opnieuw opbouwt. Misschien was je beter geweest :) met de tekening. Maar ik begrijp het wel, ik heb ook nog een aantal van dit soort karkassen liggen waar nog veel aan gedaan moet worden.

Succes ermee en hopen dat ie goed vliegt.

11. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik had em idd gewoon van tekening moeten bouwen. Heb dat digitaal staan en nog zelf twee echt oude bouwdozen van de .40.

Daaraan kan je ook zien dat deze originelen slim ineen zijn gestoken.
    De ARF is eigenlijk veel complexer. Functie van die bouw is een aanname dat deze eenvoudiger in een oplage kan worden gezet door ‘niet nadenkende’ mensen in een recordtijd en laag mogelijke inkoopprijs van grondstoffen.
    Enkele constructies in de ARF zijn eigenlijk onhandig en veel te vondstig, structureel onjuist? Ik trof het al in diverse ARF’s
    Ook in de Rascal 40. Die heb ik toen ook ingrijpend gefatsoeneerd.
    Dat model vliegt nu prachtig en volwassen met wat instelhoek aanpassing en een staartherziening.

Dit de laatste ARF die ik nog koop denk ik. Kitje van RC Europe wil ik graag nog wel eens bouwen. Zitten goede ontwerpers achter.
    Hoop dat ze vlot eens de Svenson Eyeball RC1 gaan rekitten. Tekeningen hebben ze reeds ;-)

Benieuwd naar het vlieggedrag. Ik moet wel het gewicht in de smiezen houden. Niet te veel massa blijven toevoegen.

Ik heb het vermoeden dat als ik de romp naar Bridi tekening had gebouwd, deze zeker 1/3 lichter en zeker zo sterk was geweest.

Te veel een concessie naar het CNC denken.

Laatst bewerkt: 5 aug 2019
    blaauwen vindt dit leuk.
  12. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Staren helpt... daarna inwerken in het brein... 3D emulatie! Rendering! Pats!
    Bouwwijze van het Verre oosten blijft ondoorgrondelijk... Iets klopt er niet... totaal niet... en hoe dat dan weg te moffelen in de productiestraat...

Deze zit correct, linker vleugel...

IMG_9468.jpg

En de linkervleugel, met een extra versterking in voorbereiding...

C473772C-55FB-44FE-B00B-3BAF3D1D364C.jpg

Maar dan de rechtervleugel... Deze zit 180 graden gedraaid... gebouwd op een maandagmorgen, na een weekend, dat geen weekend was, maar slavendrijverij.

Het steekgat voor het draad-onderstel... rechtervleugel... 'Completely w'ong'
    Gaat niet werken... 'dlill extla hole please' ... dan maar extra gaatje dachten ze in de fabriek.

IMG_9467.jpg

Sloopt en gij zult vinden!
    Tot zovers vers is... waarde geen waarde kent...

Groet Bas

Laatst bewerkt: 6 aug 2019
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Gisteravond dan maar het mes er in. Moest maar zo zijn.
    Eerst weer folie losstoken, best zonde, want het zat reeds netjes.
    Wederom kan ik vaststellen, Chinafolie is een goede folie!
    Plakt goed, sterk, maar laat veel minder resten achter als Oracover.
    De elasticiteit met foliebout hitte is dik in orde... hmmm...

DC6391F8-F2C6-4906-9435-0718CBB601A5.jpeg

Dan plannen waar het mes te zetten en een zekere breedte om er goed bij te kunnen...

Baan van 8 cm bepaald... om de centimeter een insnede gemaakt in de indekking,
    om gedoseerd de indekking van het spantte kunnen losbreken. 5 mm werkt eigenlijk iets beter.
    Je wilt breken op de lijm verkleving, zodat de ronding van het spant in takt blijft...
    Dan een zaagsnede dwars door de repen, om zo gericht de houtjes te kunnen wippen zonder over forceren.

5DB0BEC2-D1E0-4FB0-8842-7638301323EC.jpeg

En zo meer toegang...

FBF35211-74A5-434A-BE6D-329ADB79BFAD.jpeg

Indekking onderkant zelfde aanpak... repen en dwars door...

FF24ED39-C9F3-4865-9945-3BF038DD4033.jpeg

Zaak is nu vrij toegankelijk...

Nu het hout zien te lossen zonder schade... de verlijming tegen het spant, een zwaluwstaart verband,
    via insnijden. De houtlijm is vrij elastisch en geeft zonder morren mee. Je kan er goed bij.
    Met een verhit aardappelmesje gaat dat ook snel. Hier een dunne vlakke guts gebruikt...

Om de klossen te lossen? De föhn er op en gericht ophitten. Niet op stand aanmaakblokjes.
    Iets boven 100 graad gestookt is goed... Bij die temperatuur geeft lijm het op. Zelfs epoxy.
    Hier de ARF vinyllijm.

Föhn hier is een SMD desoldeer/kunsstof lasföhn... kan ook met een folieföhn...
    hier dan met een guts al wig uiteen drijvend...

4DFE5DA7-BC2F-4FA1-ACDE-753ED5D358FD.jpeg

Blokjes met guts en/of aardappelmesje voorzichtig loswerken. Kwartiertje gaat er al snel in zitten...

F464405B-32D3-4C46-AF84-60BA97963D2E.jpeg

En met alle lijmnaden nagelopen te hebben met het mesje, is de zaak gelost en kan het keurig
    uitgeschoven worden zonder schade...
    Links zit nog een stripje balsa tegen de ligger, dat mocht deuken als bescherming/stootrand.
    Dat kan nu ook los, en later de vleugelhelft volledig nieuw ingedekt worden... (2mm balsa)

8C8441CB-4740-48AA-8AE0-909763EF8414.jpeg

Kan na opschuren en lijmresten weg schuren in de correcte stand terug worden gebouwd.
    Verlijmen met 30 minuten epoxy en twee extra plaatjes op maat, versterking voor een betere
    krachtverdeling over het triplex spant, en tegen de ligger aangezet. Zo tref je het op oude
    bouwtekeningen.

433DFE77-F843-4B86-9651-8539E4DDA99A.jpeg

Tot zovers...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 8 aug 2019
  14. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    En in wederopbouw... ik denk dat ik het aan de andere vleugel toch ook even geheel reviseer.
    alles goed her-lijmen met 30 minuten epoxy... Dat indekken is niet zo een issue...
    Dat los stoken ook niet zo heftig...

IMG_9522.jpg

Vanavond even heerlijk gevlogen. Daarna OLC bittergarnituur en uitzicht op prachtig onweer boven Friesland. Wolk zo een beetje over Leeuwarden.
    Dat is een behoorlijke afstand vanuit Odoorn, Drenthe. Kraak heldere atmosfeer.

Laatst bewerkt: 9 aug 2019
  15. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Een kant aangepakt... nu de andere vleugelhelft. Uitbouwen ging vlot.
    Met de zeer geringe hoeveelheid koude-kleef-rijst-lijm komt het zaakje snel los...
    Houten klosjes moest ik iets ophitten...

Mooi vers onverlijmd licht-gerept-hardhout... zo mooi zie je het zelden onder indekking te
    voorschijn komen...

IMG_9552.jpg

Houtjes en de wijze van versterken met wat ply... De rechte niet afgeronde zijden komen tegen de ligger...

IMG_9576.jpg

Passen voor het verlijmen... niet 100% aansluitend... maar goed genoeg voor epoxy met glasparel...
    Het gebutste stuk indekking gaat ook hier nog weg... zat er om te kunnen stoten...

IMG_9577.jpg

Wellicht niet nodig... sleuven deels gevuld. Eigenlijk tegen indringen van vet en vuil...

IMG_9574.jpg

En aangevangen met indekken onderzijde... sleuf voor onderstel reeds gemaakt...
    Gebruikte lijm: Alipathic resin, waterbasis.

IMG_9579.jpg

IMG_9580.jpg

Elke keer weer een stukje...
    Gr Bas

16. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    En weer een stapje verder.

De vleugel-borging moest opnieuw gelijmd en gericht worden. Stonden schots en scheef, ongezond voor de breekbout...
    Men moet een grote verzamelbak met allerhande slagmoeren hebben gehad. Drie en vier tandjes moeren.
    De drietand was behoorlijk geroest, good old stock... had ook het slechtere M6 Engelse draad...
    Gericht en gelijmd met 5 minuten epoxy... Bouten omgekeerd er straks in....

IMG_9589.jpg

Onderzijde vleugel deels nieuw ingedekt, Wilde de indekking achter de servokast vol hebben,
    en zat er een vreemde beweging in de indekking... op een naad... los? Hoppa! Clean sheet!
    Hoe zat het bij een 'echte Kaos' ? Rats... liniaal en uitstukken maar naar optisch inzicht....

IMG_9586.jpg

Door boenderen en weer klaar... edoch 'even' bestaat niet... Aileron geeft hoop op toekomst...

IMG_9587.jpg

Andere kant wil ik gelijk waardig hebben... maar daarbij ook drie spanten ingedekt...
    Radicaal choppen met kruislingse japen... krijg je zelfs een teer balsaspant mee schoon op de lasercut.

IMG_9592.jpg

Met een platte bloedscherpe guts loswerken krijg je dan dit...

IMG_9591.jpg

Achterlijst-indekking was krom gesneden aan de spant-kant... Andere plannen... Dus...
    Opschonen, en dus weer 'rats' langs de tekenlineaal die tot mijn verbazing na 40 jaar nog steeds recht blijft...
    Kwam dan ook niet uit China!

IMG_9593.jpg

En maar weer vakkundig choppen en de snippers met beleid loswerken....

IMG_9595.jpg

Versterking stak te veel naar boven door naar mijn zin...
    was vast niet de bedoeling van het ontwerp... In profiel schuren...

IMG_9596.jpg

Schuurlat verderop beetje laten leunen op wat tape, zodat het daar niet weg slijpt en dan maar wat heen en
    weer fietsen over de gevoelige plek, tot het mooi in model staat...
    Dit is definitief de laatste ARF die ik nog koop. Beauty is only skin deep...

IMG_9597.jpg

Het was me weer een paar avondjes wel... naar bed met thermometer en kruik op het voorhoofd.
    'Gaat het nog een beetje?'

Voor wat het waard is... Want meuk is meuk, omdat het meuk is!
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 18 aug 2019 om 10:43
    blaauwen vindt dit leuk.
  17. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Wordt de beste (ARF?) Kaos die er is.
    Netjes hoe je uiterst precies het model maakt tot wat het moet zijn.
    Mooi idee van de schuurlat, zo zie je toch weer iedere keer leuke en eenvoudige oplossingen.

misschien een ideetje om nog wat gewicht te verliezen: De wielen die je nu gebruikt wegen denk ik al snel 20 gram per stuk ?
    Ik gebruik zelf altijd hardschuim wielen, wegen 8 - 9 gram pers stuk. Alle beetjes helpen.
    Op een betonbaan zijn hardschuim wielen snel versleten maar op gras gaat het een eeuwigheid mee.

Leuk om de vorderingen te volgen !

Grt,

Arnoud.

18. H.B.Busking

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja, Arnoud, alles telt geduldig op.
    Heb voldoende schuimwieltjes, daar zit het niet in, maar scheelt idd ook weer iets.
    Maar echt mooi vind ik ze niet... en... ik vind wat robuustere wielen wat mooier ogen.
    Zal wel door die Thunderbirds serie gekomen zijn... Onder de rollende modellen staken altijd vliegtuigwieltjes....
    Robbe... die tonen nog wel aardig.
    Wieltjes wegen 26 per stuk, de Fults #400 poot is ook een gewichtige knaap.
    Oogt mooi, sterk, elestisch... maar erg zwaar

Ik kan die nog vervangen voor een mono-poot. Ik heb nog het een en ander liggen met lange stukken zodat ik de krachten via de motorsteun kan afvangen... (het plastic houdertje onder is te zwak)... En anders... moet er maar een gebogen worden met de wire bender.

Kreng erder op een kist proberen te zetten, was ook daar massa van het ding doorgeslagen.

Vandaag de romp nog eens gewogen, weegschaal en unster. Alles er op en er aan, ook de Fults er op, behalve spinner en prop, accu, ontvanger, UBEC en schakelaar en de folie.
    Zit ik op 1.940 gram aan de unster. Hum!
    Ik weeg de Calmato eens... Net onder de 2.200 gram?! Was ARF al zware jongen met een zeer dicht en donker balsa. Calmato zonder accu... rest zit er wel in aan electronica en is gefolied natuurlijk.
    En die Calmato-baksteen ontkent de zwaartekracht... hmmm... er is hoop?

Keukenweegschaal moet ik goed vlakplaatsen, anders geeft deze een verkeerde meting. De Unster is vrij zuiver, die maar eens erbij gepakt. Resolutie van 1-5 gram?

Ja, dat schuren op specifieke plekken/spots, met op delen afmaskeren met tape werkt dat uitstekend. Ook latten met slechts een tipje beplakt, of het schuurpapier deels beplakt, geeft weer oplossingen voor gericht schuren.
    Ook voor het modelleren van stuurvlakken. Masker ik vaak af. Slijp je door de tape, of bijna, plak je weer een nieuw stuk.

Weer een stukje ingedekt. Niet zoveel... en zat ik weer te staren naar constructie.
    Toch ook hier weer iets opmerkelijks...
    De twee spanten bijeen. Linker en rechter.
    Opvallend is het verschil in spant dikte. Bijna dubbel zo dik als rechts.

IMG_9599.jpg

Dat verklaart ook de sleuf bij de liggerconstructie... Ja... het is weer fraai hoor!

IMG_9600.jpg

De andere kant is mooi sluitend in de verbindingen.
    Het wordt ook echt in elkaar geknikkerd... :(

lk laat dat nu maar zo zitten... Zucht...
    Groet Bas

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 aug 2019 om 13:09

Deel Deze Pagina