Bouwverslag katapult

knikvleugeltje

In Memoriam
Naar aanleiding van een draadje over het gebruik van viselastiek vanaf nu een draadje over de bouw van een katapult.

Dit is een voorlopig model, maar eens zien wat er van wordt.
Ik heb hem nodig voor een DLG, n.l. Candy van Paff.

Ik ben begonnen met een lange regel te voorzien van een (houten) katrolletje.

Trouwens, de Fafnir waar ik mee bezig ben nadert zijn voltooiing, zie www

fafnir1.JPG

k1.JPG

Taco

Ondertussen zijkanten gemonteerd.

k2.JPG

Lengte katapult is nu 245 cm:
k3.JPG

Hieronder zie je de eindaanslag voor het schietgedeelte. De uitsparing is voor het elastiek.
In eerste instantie gebruik ik om te proberen een MPX-elastiek.
k5.JPG

N.B. De Candy van Paff moet hiermee gelanceerd worden.

Ik hoop dat het elastiek de massa van 300 gram zwever en iets voor het 'schiethout' op gang kan brengen.
Later weer meer.

Taco

Dit is de eigenlijke 'schietklos':
k4.JPG

Ook deze is van hardhout gemaakt, op de foto is nog niet te zien het opgeboorde gat, met een extra gat voorop, waat het elastiek in valt.

k6.JPG

Dit is de gemonteerde versie met eindaanslag.

k7.JPG

Dit is het achtereind met de bevestiging voor het elastiek.
Hieronder de schietklos gemonteerd, ik vraag mij wel af of het elastiek om het katrolletje niet te veel weerstand heeft.
Het elastiek heb ik net zo lang gemaakt als de katapult, het rekt namelijk tot 2x uit.
k8.JPG

Hallo,

ondertussen ook de Candy van PAF binnengekregen (gebruikt).
Ziet er goed uit :!:

Dit zwevertje wil ik gaan proberen met de katapult.
Hoeveel expo moet ik geven voor het 'V-leitwerk' :?:

candy1.JPG

Zie ook www
Het elastiek oefent een kracht uit van ongeveer 5 kg.
Is dit genoeg?

Nu maar wachten op een windstil moment.

Hier zal ik (ook) gaan zweven, links land c.q. aanvliegroute (ruimte genoeg), rechts schuur e.d.

schouwpad.JPG

Taco

Gisteren de katapult geprobeerd, lijkt goed.
Nu nog verder uitwerken.

Bij de pogingen onder een hoek van ongeveer 20 graden, schoot de candy zeker 30 meter weg......

Taco.

ziet er goed uit!
kom je nou 30 meter hoog of 30 meter ver? heb je hem ook al onder een steilere hoek geprobeerd, bijvoorbeeld 45 graden?

kom je niet makkelijker hoger als je gebruik maakt van een hoogstart elastiek; elastiek met stuk touw, en dan omhoog als aan een lier.? toegegeven, je moet dan waarscheinlijk wel wat meer lopen.

Groeten Halmar

Ik kwam 30 meter ver. Vandaag nog een en ander aangepast.
Met een elastiek/lijnstart kom je inderdaad nog veel hoger uit, maar als je de foto iets naar boven ziet, begrijp je waarom ik een katapult nodig heb om thuis s'avonds nog te kunnen zweven.

Er is daar geen ruimte om een lijn uit te lopen, en al zeker niet op de wind. :(

Hier nu het vervolg.

Om te beginnen heb ik het oogje voor het vastmaken van Candy verdiept opgesteld, hieronder zie je wel hoe ongeveer. Tevens de achterkant van de schietklos afgeschuind, zodat de uitstekende delen van de staart niet blijven haken.

k9.JPG

Ook moest er nog een vergrendeling komen die eenvoudig te lossen zou zijn, op bovenstaande foto is al wel wat te zien, hieronder het resultaat:

k10.JPG

Het is een eenvoudige 4 mm. stalen pen die met een touwtje te lossen is.
De spanning van het elastiek houdt de zaak op zijn plaats.

k11.JPG

Ik heb nog wat eenvoudige en klapbare pootjes gemaakt, zitten vast met een schroef, ingeklapt ziet het er zo uit:

k12.JPG

En in vol ornaat: :P

k13.JPG

Enkele testvluchten wezen uit dat het stiek nog iets te zwak is.
De zwever bereikt op deze manier 'maar' 15 meter. :( (geschat)

Toch ben ik wel tevreden, het is al meer als niks.
Ik denk dat ik een stiek moet hebben met andere kwaliteiten. :idea:

Taco.

eerst even rust :sleepy:

uuh, kweniehoor, maar 30 meter ver lijkt me niet zoveel. Als je bedoelt dat je HLG na 30 meter op de grond lang in ieder geval. Volgens mij is dat namelijk met een goede HLG-worp ook wel te halen. Met een DLG ga ik rechtdoor vliegen niet proberen, dan blijf je lopen....

wat mij ook een probleem lijkt: Om veel hoogte te winnen, heb je al in ieder geval veel snelheid nodig (mv²/2). De snelheid is dus al iig zéér belangrijk. Als een 1:1 zwever tegen 250 km/h vliegt (met een massa van ca 400kg) komt hij ongeveer 200m hoger. hierbij speelt de massa ook al een zéér grote rol. Een kleine zwever weegt bijna niets, en heel snel gaan mag het ook niet. Dus denk ik dat het via die katapult echt niet hoog zal gaan :|

Zou het een idee zijn om zo'n emc-vega rubber te proberen?
Of heeft dit naar jullie idee geen zin.
Dit omdat het normale elastiek 2 x uitrekt.
Komt de 'schietklos' nu op het eind, dan doet het elastiek niets meer.

Neem ik nu van dat rubber, lijkt het me dan ik een zekere voorspanning kan geven-die ik nu niet heb- zodat op het eind meer snelheid te winnen is????

Hoe lijkt dat?

Taco.

Back