Laat de bouw beginnen
De bouwdoos is afgelopen week binnen gekomen. Eerder dan verwacht (gebeurd niet vaak). Alles was netjes verpakt en gelabeld (romp, vleugel, staartvlakken). Het hout is netjes en zorgvuldig verpakt, geen beschadigingen en van mooie goede kwaliteit. Geen flabberdeflapsie spul. Er zitten voor de vleugels, stabilo en kielvlak zowel uit populierentriplex gefreesde bouwplaten als ook schuimhelften bij om een eenvoudige en rechte bouwmethode te garanderen. De bouwplaten worden gebruikt om de ribben en liggers uit te lijnen, de schuimhelften om de beplankingen aan te brengen hetgeen later wel duidelijk zal worden.
Verder is de bouwdoos verrassend compleet! van boutjes en moertjes tot mpx stekkers voor het contact van de servos in de stabilo naar de romp en kogellinks. Er is schuimband om tussen de romp en vleugels te doen om geluid te reduceren, staartwiel, gfk landingsgestel, motorkap, tank, etc. Zelfs een stukje glasmat (50-80grams denk ik) om de motordrager te verstevigen zit er bij!
Ik heb samen met de kit ook een spinner en een motordrager voor de MVVS 35 erbij gekocht wat er ook erg netjes uitziet. Hier wat plaatjes van de goodies:
:arrow: Allereerst de tekeningen. deze zijn wel wat summier. Alleen de ailerons zijn 1 op 1 geprint (niet afgebeeld hier)
:arrow: Dan alle kleindelen incl spinner, handleiding (met een uitgeknipte kleurenfoto van het dashboard van de extra!)
:arrow: de motordrager; beschikbaar voor alle gangbare motoren
:arrow: Het hout en kleindelen voor de vleugels incl epoxy hevels
:arrow: Hout voor de romp
:arrow: En dan de staarveren waarbij de beplanking reeds is voorgesneden!
Conclusie tot nu toe is het een erg nette, verzorgde en complete bouwdoos van hoge kwaliteit. Zeer tevreden!
Ik heb inmiddels ook een begin gemaakt met het bouwen en ben begonnen met het kielvlak. Ondanks dat er een handleiding bij zit en twee cds met verschillende fotos van de bouw is er geen 'stappenplan'. De volgorde van wat wanneer gelijmd moet worden is zeg maar zelf te bepalen. Wat mij betreft geen probleem; het betrekt je echt bij de bouw van het vliegtuig; je moet zelf nadenken over hoe de ontwerper nu precies de constructie bedacht heeft. Dat vind ik leuk, maar het maakt het niet makkelijker.
:arrow: spulletjes uitsnijden
:arrow: En dan maar eens de onderdelen passen. je ziet hier meteen de toepassing van de bouwplaten. En wat betreft de passing van de onderdelen: die is zeer nauwkeurig. Alles past precies.
:arrow: Na mezelf overtuigt te hebben dat alles zit zoals het moet zitten, heb ik de boel vast gelijmd en gefixeerd met gewichten zodat alles netjes vlak ligt.
Ik zelf gebruik zoveel mogelijk witte houtlijm. Als er zaken niet helemaal passen (tot nu toe nog niet gehad) dan gebruik ik bruislijm en als het een lastig klusje wordt komt de secondenkleber om de hoek kijken. Is een questie van persoonlijke voorkeur.
:arrow: Overtollige lijm weg halen.
:arrow: En als het geheel droog is, de passing in de ribben voor de neuslijst vijlen voor een betere passing
:arrow: Vervolgens de neuslijst en lijsten op het richtingroer aanbrengen.
:arrow: Nadat de beplanking aangebracht is, is één zijde van het kielvlak klaar en kan hij worden omgedraaid. Het piepschuim wordt dan gebruikt om het kielvlak in te leggen.
:arrow: Dan is het tijd om alle 'rib-tabs' te verwijderen. Hier is het belangrijk (tipje) om altijd van 'hooggelegen' naar 'laaggelegen' te snijden. Als je dat niet doet loop je de kans dat de rib langs de nerf opensplijt en dus je rib een deuk krijgt/schade op loopt.
:arrow: Vervolgens alles netjes vlak schaven en schuren
Goed, was hem even voor nu.