Bouwverslag KHK Extra 330 Fun (2.12m)

Interesse in een bouwverslag van de KhK Extra 330?

  • Ja

    Votes: 26 89,7%
  • Nee

    Votes: 1 3,4%
  • Maakt mij niet uit

    Votes: 2 6,9%

  • Total voters
    29
  • Poll closed .
Ik ga binnenkort aan een nieuw bouwproject beginnen. De ultimate is up and running en dus tijd voor iets nieuws. Helaas was ik mn Funtana kwijt geraakt (kapotte cel in de zenderaccu) en heb ik dus de electronica en motor van de funtana 'over'. Daar iets nieuws voor gezocht, uiteraard een bouwdoos, en kwam bij de Extra 330 van KhK uit.

Bouwen ga ik doen, maar voordat ik een boel tijd stop in het maken van een bouwverslag wil ik eerst eens even peilen of daar wel behoefte aan is.

Goed, geef maar aan wat je er van vindt.
 
Laatst bewerkt:
Er is een aantal jaartjes geleden een uitgebreid bouwverslag op een duitse site geweest. Het waren van die foto's op een donkerblauwe achtergrond. Kan de link nu niet meer vinden.
 
Er is een aantal jaartjes geleden een uitgebreid bouwverslag op een duitse site geweest. Het waren van die foto's op een donkerblauwe achtergrond. Kan de link nu niet meer vinden.

Hans, stoppen met zoeken. Die site bestaat niet meer in die vorm (rcflug.de). Had nog wel wat stukjes van dat verslag in een één of ander archief gevonden, maar niet echt toegankelijk meer.

Eclipse: Ja de sites doen het wel, maar de verslagen zijn incompleet. dwz niet heel uitgebreid of er missen onderdelen van.
 
Ik heb hem gebouwd met een DA50-R kortom een super kist.
Vliegt super strak en hij is ook nog 3D-capable.
Ook de bouwdoos is van zeer hoge kwaliteit, alleen het beste materiaal is gebruikt.

Wij hebben ook nog een bouwbeschrijving (heel uitgebreid 50 pagina's met foto's), deze heb ik destijds gedownload van rc-flug.com, deze site bestaat helaas niet meer.
De kans is groot dat deze uitgebreide bouwbeschrijving ook via KHK te krijgen is.
Men heeft er namelijk destijds mee geadverteerd.
 
Pharriesk: die CD komt er ook bij als het goed is.

Plotterwelt: Was ook de reden dat ik er hier over begonnen ben. Ik ben in afwachting van het pakket uit Duitsland.

Ik zal er een bouwverslag van maken, maar nog even wachten dus.
 
DOEN christiaan, ik kan me het verslag nog herinneren van die kist waar je de kap van geairbrushed had, erg leuk te lezen.

ga je gang en bouw ze !!
 
Pharriesk. Dank voor je aanbod, maar herr Karl-Heinz Klotzbach stuurt deze ook op. Overigens zeer prettig zaken mee doen met deze man. Zeer correct, en snelle reactie via mail. Geeft veel info en houdt je goed op de hoogte van het leverproces. Een heel vriendelijk en behulpzame man!
 
Pharriesk. Dank voor je aanbod, maar herr Karl-Heinz Klotzbach stuurt deze ook op. Overigens zeer prettig zaken mee doen met deze man. Zeer correct, en snelle reactie via mail. Geeft veel info en houdt je goed op de hoogte van het leverproces. Een heel vriendelijk en behulpzame man!

Ik heb ook heel goede ervaringen met dhr. Klotzbach. Zeer betrouwbaar en behulpzaam. Maar vooral fabrikant van kwalitatief zeer goede bouwdozen. Zondermeer Duitse grundlichkeit. Ik heb verschillende bouwdozen gehad en zonder uitzondering van uitmuntende kwaliteit. Zondermeer een aanrader voor de modelbouwer die ook plezier heeft aan bouwen. Veel succes met de bouw.
 
Laat de bouw beginnen

De bouwdoos is afgelopen week binnen gekomen. Eerder dan verwacht (gebeurd niet vaak). Alles was netjes verpakt en gelabeld (romp, vleugel, staartvlakken). Het hout is netjes en zorgvuldig verpakt, geen beschadigingen en van mooie goede kwaliteit. Geen flabberdeflapsie spul. Er zitten voor de vleugels, stabilo en kielvlak zowel uit populierentriplex gefreesde bouwplaten als ook schuimhelften bij om een eenvoudige en rechte bouwmethode te garanderen. De bouwplaten worden gebruikt om de ribben en liggers uit te lijnen, de schuimhelften om de beplankingen aan te brengen hetgeen later wel duidelijk zal worden.

Verder is de bouwdoos verrassend compleet! van boutjes en moertjes tot mpx stekkers voor het contact van de servos in de stabilo naar de romp en kogellinks. Er is schuimband om tussen de romp en vleugels te doen om geluid te reduceren, staartwiel, gfk landingsgestel, motorkap, tank, etc. Zelfs een stukje glasmat (50-80grams denk ik) om de motordrager te verstevigen zit er bij!

Ik heb samen met de kit ook een spinner en een motordrager voor de MVVS 35 erbij gekocht wat er ook erg netjes uitziet. Hier wat plaatjes van de goodies:

:arrow: Allereerst de tekeningen. deze zijn wel wat summier. Alleen de ailerons zijn 1 op 1 geprint (niet afgebeeld hier)
full


:arrow: Dan alle kleindelen incl spinner, handleiding (met een uitgeknipte kleurenfoto van het dashboard van de extra!)
full


:arrow: de motordrager; beschikbaar voor alle gangbare motoren
full


:arrow: Het hout en kleindelen voor de vleugels incl epoxy hevels
full


:arrow: Hout voor de romp
full


:arrow: En dan de staarveren waarbij de beplanking reeds is voorgesneden!
full


Conclusie tot nu toe is het een erg nette, verzorgde en complete bouwdoos van hoge kwaliteit. Zeer tevreden!

Ik heb inmiddels ook een begin gemaakt met het bouwen en ben begonnen met het kielvlak. Ondanks dat er een handleiding bij zit en twee cds met verschillende fotos van de bouw is er geen 'stappenplan'. De volgorde van wat wanneer gelijmd moet worden is zeg maar zelf te bepalen. Wat mij betreft geen probleem; het betrekt je echt bij de bouw van het vliegtuig; je moet zelf nadenken over hoe de ontwerper nu precies de constructie bedacht heeft. Dat vind ik leuk, maar het maakt het niet makkelijker.

:arrow: spulletjes uitsnijden
full


:arrow: En dan maar eens de onderdelen passen. je ziet hier meteen de toepassing van de bouwplaten. En wat betreft de passing van de onderdelen: die is zeer nauwkeurig. Alles past precies.
full


:arrow: Na mezelf overtuigt te hebben dat alles zit zoals het moet zitten, heb ik de boel vast gelijmd en gefixeerd met gewichten zodat alles netjes vlak ligt.
full


Ik zelf gebruik zoveel mogelijk witte houtlijm. Als er zaken niet helemaal passen (tot nu toe nog niet gehad) dan gebruik ik bruislijm en als het een lastig klusje wordt komt de secondenkleber om de hoek kijken. Is een questie van persoonlijke voorkeur.

:arrow: Overtollige lijm weg halen.
full


:arrow: En als het geheel droog is, de passing in de ribben voor de neuslijst vijlen voor een betere passing
full


:arrow: Vervolgens de neuslijst en lijsten op het richtingroer aanbrengen.
full


:arrow: Nadat de beplanking aangebracht is, is één zijde van het kielvlak klaar en kan hij worden omgedraaid. Het piepschuim wordt dan gebruikt om het kielvlak in te leggen.
full


:arrow: Dan is het tijd om alle 'rib-tabs' te verwijderen. Hier is het belangrijk (tipje) om altijd van 'hooggelegen' naar 'laaggelegen' te snijden. Als je dat niet doet loop je de kans dat de rib langs de nerf opensplijt en dus je rib een deuk krijgt/schade op loopt.
full


:arrow: Vervolgens alles netjes vlak schaven en schuren
full


Goed, was hem even voor nu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker een verzorgde kit.

Weer wat gedaan:

:arrow: de achterlijst van het richtingsroer versterkt met balsa liggers en in vorm geschaafd
full


:arrow: in de lijm zetten (beetje lastig te zien, maar is toch echt zo)
full


:arrow: en de achterlijstbeplanking erop
full


:arrow: nadat de ribbing er op gezet was kon de beplanking op het kielvlak gelijmd worden. En hier heb ik dus gebruik gemaakt van de piepschuim mallen.
full

full


:arrow: vervolgens het richtingsroer lossnijden van het kielvlak (alleen de beplanking)
full


:arrow: en dan heb je dit
full


:arrow: vervolgens de neuslijsten erop
full


:arrow: en de boel netjes in vorm en vlak geschuurd. Tevens de zeg maar onderlijst geplaatst en in vorm geschuurd. Deze is redelijk belangrijk, en daarom maar van massief balsa) om de krachten van de roerhevel over het gehele roer over te brengen (en vice versa).
full


:arrow: dan de scharnierlijsten in vorm schaven en schuren en dan heb je een redelijke uitslag (rond de 50 graden als het goed is). Hiermee is de bouw van het kielvlak en richtingsroer voorlopig af.
full


:arrow: meteen een klein begin gemaakt aan het stabilo. Deze is behoorlijk wat complexer dan het kielvlak. Voornamelijk door de verbindingsbuis, antirotatie pin, en 'vergrendelingsmethode' (om losraken/afschuiven van een stabilohelft tegen te gaan). Daarnaast zijn de servos (midi) in het stabilo ingebouwd. Hier een plaatje van waar de ribben even droog geplaast zijn om te kijken hoe eea in elkaar valt.
full


Volgende keer weer verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top