En de heer van Essen (volgensmij een begrip op dit forum) heeft ooit Gezegd: "wat overigens overeen komt met Baggeraar's advies:
"Anne, aan de ene kant hoop ik dat je gelijk hebt, maar een ongeluk zit in een klein golfje.
Als je water in je model krijgt, is het een fijn gevoel als de binnenzijde ook goed in de blanke lak staat. De makkelijkste manier: Giet een hoeveelheid handwarme, klein beetje verdunde lak in de romp, en beweeg de romp zodanig dat de lak overal is geweest. (dus ook de onderzijde van het dek) Als je zeker weet dat de hele binnenzijde 'belakt' is, giet je de rest terug in het potje.
Dan weet je zeker dat, als er water in de romp is geweest, het in ieder geval nooit het houtwerk aan de binnenzijde heeft kunnen aantasten. PS: vergeet ook de schroefgaatjes niet die in de loop der tijd in het hout zijn gemaakt om RC-plankjes op te zetten en zo...
Bij een van m'n eerste (kunststof) modellen was ik vergeten het houtwerk aan de binnenzijde te lakken. Na een aantal keren varen zou ik als champignonkweker geen slechte beurt maken, zoveel schimmel zat er op het hout..."