Succes met de verhuizing Freek! Gaat de boot mee in de grote vrachtwagen, of toch in je eigen auto? Groeten, Jan
Een van de zijkanten is nu met klinknageltjes beplakt iets van 2000 denk ik Nu de andere kant nog, de toren en de romp, zucht. Ik heb een proefstukje gemaakt om te testen dat de klinknagels zitten blijven van verven - dat lijkt te lukken. De torpedo's lopen wel, maar komen nog niet echt betrouwbaar uit de buiEn en lopen dan maar een meter of twee. Toch maar mee doorgaan! Groeten Freek
Hio allen Om eerlijk te zijn vindt Ik de klinknagels op sommige van onze duikboten wat overdreven aangebracht. Ik heb zelf in de jaren zestig op een geklonken vrachtschip gevaren en meestal zag je geen klinknagel zitten door de lagen verf die er overheen gebracht is,en aan de buiten kant van een schip worden ze altijd zo plat mogelijk geslagen ,dit ivm het beschadigen van de nagels. We lagen wel eens een week in de haven en als je dan al die dagen langs de meerpalen lag te schuren was dat niet best voor je klinknagels,daarom worden ze zo plat mogelijk geslagen Aan de binnenkant van het schip is een ander verhaal,daar zag de de koppen gewoon zitten en als je in de machinekamer aan het shitten was had je meer werk om de klinknagels te verven dan de rest. De naden van de overlapping van de platen is een ander verhaal,die zie je gewoon zitten,en dat is dan echt realisties,en dat zie ik juist niet vaak op onze boten. Gr.Joop
Joop, Je hebt wel gelijk, ik heb veel fotos gezien van de KXIV klasse. Dit was een van de eerste klassen die gedeeltelijk gelast waren. Op de meeste fotos zie je lasnaden en soms klinknagels onder verflagen. Op sommige dokfotos zijn de klinknagels duidelijker, misschien was de verf daar verwijdert. Ik heb toch maar klinknagels aangebracht om de grote vlakken op te breken. Ik had stikkers gebruikt om de torpedo deuren een beetje zichtbaar te maken en die zijn na veel verflagen niet erg zichtbaar, dus die heb ik ook van klinknagels voorzien om ze er een beetje beter uit te laten springen. Ik pretendeer ook niet dat iedere klinknagel op de goede plaats zit....! Freek
Testing torpedobuizen Hallo allemaal, Ik ben bezig met het functioneel maken van de twee dekbuizen van de K-XVIII. De buizen zijn draaibaar en zitten in het "natte vloedgedeelte" onder het dek. Om deze functioneel te maken heb ik 1. een servomotor in de boeg van de droge romp gemonteerd (hangend aan het bovenste deel van de romp 2. deze via een bowden kabel bovendeks verbonden met een tandrad. Dit kan daardoor 45 graden links en rechts draaien 3. dit tandrad drijft een kleiner tandrad aan wat dus 90 graden links en rechts draait en gemonteerd is op de torpedobuizen. 4. De tweede bowden kabel is te steil gemonteerd (en werkte daardoor slecht) maar kan ik later gebruiken om de torpedo deuren te openen. Zoals onder topic "Torpedos" gerapporteerd worden de torpedos zelf door een opwindbaar elastiekje aangedreven (en gaan een paar meter) en worden door een tweede elastiekje de buis uitgedreven. De schroef wordt geblokkeerd door een pennetje en gaat pas draaien als de torpedo 1 cm bewogen heeft. De torpedo zelf wordt door een messing pennetje in de buis geblokeerd tot de buis het eindpunt van zijn 90 graden draai bereikt heeft. Zie foto's Op onderstaande filmpje is te zien hoe de linkerbuis zijn torpedo mooi wegschiet! De rechter torpedobuis lijkt te veel wrijving te hebben. Ik heb de servo al veranderd van een modelcraft PS3 naar een modelcraft MC-965DMG (meer kracht), en een vlakkere bowden kabel gemonteerd - maar het wil nog niet echt. misschien dat iemand na het zien van onderstaande filmpjes een idee heeft? Zelf denk ik dat het borgpennetje van de rechter torpedobuis net een ongunstigere hoek met het aanstootblok maakt en mogelijk een beetje tordeerd. Het gaan vast wel lukken maar ik ben er nu een paar weken mee bezig .... Success! Nog geen Success. Groeten van Freek
hallo freek mooi zoals het aan een kant werkt maar inderdaad zal de andere kant ergens toch een beetje klemmen of het elastiekje waar je ze mee weg schiet spant net iets harder dan het andere blijven proberen zou ik zeggen gr raf
Potver, wat was dit interessant om te lezen Freek! Ik heb persoonlijk niet zo veel met duikboten, maar dit topic was toch wel erg leerzaam! Complimenten en thanks voor al je info en het hele verslag! WC
Magic Servo's Ik dacht ik zal jullie laten zien hoe ik de servomotoren binnenin het schip heb gebouwd. Daarbij bleken de servos zeer reproduceerbaar enorme bewegingen te maken als ik maar met mijn handen in de buurt kwam. Angstig idee in een duikboot! De twee servos zijn via een "Servo-verzoegerung baustein" van Conrad ( 220234 - 62) op de ontvanger aangesloten. De dipswitches zijn op 2.5 seconden tijd ingesteld. Beide servos bewegen keurig in het filmpje een keer links en een keer rechts. Daarna, vanuit ruststand kom ik met mijn handen dichtbij waarop de servos extreem uitslaan (de camera reageert ook maar dat is door de autofocus!). Dus zonder de zender maar aan te raken. Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik het voorkomen kan? De servos zijn bedoeld om onderbeschreven torpedobuizen en deuren te openen en sluiten. Freek :help:
hallo Freek wat doen de servo's zonder het conrad printje er tussen ??? als ze dan niet die beweging doen dan is er iets mis met het printje gr raf
Freek, je hebt magische handen. Daar kun je geld mee verdienen door bv water in te stralen. Het lijkt wel of er een druk sensor bij zit. Dat door de werveling ontstaan door je handen de druk iets verandert. Zonder print er tussen doen de servo´s het dan ook? Hein
kijk ook even waar de antenne zit, als die in de buurt is is dat misschien wat reageert op je handen. ik heb dat ook wel eens gehad met een radio : als ik ergens ging staan dan viel de ontvangst weg. een stap verderop en hij deed het weer.
De zender en antenne stonden dichtbij de boot maar niet bij mijn handen. Ik heb de accu vannacht opgeladen van de zender en nu lijkt het probleem voorbij. Er ging 1.1Ah in 8x1900mAh eneloops maar misschien kan een te lage zender spanning dit geven? Ik ga er verder opletten Freek
Wat voor conrad module is dat? Ik heb zoiets ook wel eens gehad met een servo-vertraging, als die onder een bepaalde hoek onder een TL lamp lag ging het servo langzaam heen en weer lopen.
Torpedoluiken Het storen heeft zich na het opladen van zender en boot nog niet herhaald, ik ga straks verder met het draaien van de buizen en het release-mechanisme. Ik heb afgelopen dagen tijd besteed aan een model hoe de torpedodeuren open moeten. Het is behoorlijk gecompliceerd geworden, en ik hoop dat iemand een eenvoudiger idee heeft. De zijdeuren moeten beide naar boven draaien (tegen elkaar in dus). In principe kan dat met twee tandradaren, maar omdat die te groot zouden worden heb ik er vier gemonteerd (geel). De draairichting wordt 90 graden gedraaid met de twee rode kegeltandwielen, en de servomotor beweegt dan via de Bowden kabel de rode tandwielstrip en het gele tandwiel. Het loopt met redelijk weinig wrijving;maar ik heb het nog niet aan de servo aangesloten. Ook is te zien dat de twee assen die de deuren openen paralel staan, doch de deuren zelf niet (door het wijder worden van de boot. Dat kan problemen geven. Tenslotte is nog het probleem dat of de buizen nu naar links of naar rechts draaien moeten, de deuren in dezelfde richting open en dicht moeten. Ik heb aparte servos voor luiken en deuren (hopelijk met verschillende vertraagtijden) maar heb maar 1 kanaal voorzien. Suggesties welkom want het lijkt me te ingewikkeld en ik wil de luiken in de boot niet zagen tot het in het model werkt. Freek
hallo freek waarom laat je de buizen de deuren niet openen ???? als je de deuren zo maakt dat ze dicht vallen door eigen gewicht kun je door de buizen eventueel te draaien de deuren mee laten open gaan bovenaan de deur een hefboompje waar na je een draadje naar de achterkant buis spant de juiste afstand zul je proefondervindelijk moeten uit zoeken bedoel de afstand vanaf het draaipunt van de buizen daar waar je het draadje aan vast maakt doordat nu BV de buis naar rechts te draaien gaat de rechter deur open en de andere gaat open doordat de linker buis er tegen duwt weer veel uitleg voor iets dat voor mij gemakkelijk lijkt gr raf
Torpedoluiken RAF Ben iets vergeten te vermelden. De torpedodeuren zijn ingebouwd in de deksectie (groen) van de boot, terwijl de torpedobuizen en de Bowdenkabels verbonden zijn met de WTC (zwart). Ik heb een constructie met touwtjes gemaakt, gekoppeld aan een servowieltje die de deuren opent bij draaien van de buizen. Zoals je zegt vertrouwend op zwaartekracht om ze weer te sluiten. Maar de groene deksectie moet gemonteerd worden op de WTC en hoe maak ik dan die touwtjes-verbindingen? In onderstaande foto zou de rode tandwielstrip op de WTC gemonteerd zijn, en het gele wieltje in de deksectie. Die zouden bij monteren van de deksectie dan in elkaar grijpen. Zoiets zou ik dan met een touwtjesconstructie ook moeten bedenken. Freek