Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Dan komt de foto morgen. Je hebt nog ruimte genoeg voor mijn oplossing. De servo kan blijven zitten.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je de servo omdraait dan krijg je een beetje meer plaats om die oplossing er tussen te zetten
    nu zitten de roer horentjes alle twee haast tegen elkaar aan
    gr raf
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    De 2 witte servo's armpjes zij die je er nog bij moet zetten. Het zwarte armpje is jouw stuur/roer servo. Kijk ook even goed naar de plaats van de messing armpjes. Ik reduceer zo jouw roeruitslag. Uiteraard de overtollige servo arrmpjes verwijderen.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    de gekozen oplossing

    Hartelijk dank voor de suggesties!

    Ik kreeg een mooi advies van een bevriende ingenieur en heb nu een manier gekozen mbv een hefboom waardoor ik precies de roeruitslag kan installen en die naar beide kanten gelijk is.

    Hierbij foto:
    [​IMG]
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, dat werkt ook! Mooie elegante oplossing Freek. :thumbsup:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    mooie oplossing die wel in meer boten toepasbaar is
    soms denken we te moeielijk en is de oplossing eenvoudig

    gr raf
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik zat er niet ver naast zo te zien. De huidige oplossing is wel een hele mooie...
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eerste Proefvaart KXVIII !!

    Vandaag de eerste proefvaart van de KXVIII !

    de aansturing van motoren, duikroeren en roer zijn klaar en ik wilde wel eens zien hoe dat voer.

    Met wat plaatjes lood het schip ruwweg hoog op de waterlijn gebracht, en toen officieel te water gelaten! Eerst in de lokale fontijn, en toen in het vaarmeertje van de modelbouwvereniging Winterthur.

    De stabiliteit is :p, de snelheid :), geen druppel water binnen :)D), maar die draaicirkel ! :(. Ik begrijp het wel hoor, zo'n lang en smal schip met een roer wat nog geen 30 graden kan draaien. Hoe een schipper daarmee ooit is afgemeert ?

    Achteruit wel redelijk manoevreerbaar.

    Affijn, het was leuk, volgend weekend weer en dan begint het werk aan de duiktank en pomp en dergelijke.


    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Peer

    Peer

    Lid geworden:
    9 jul 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Nijmegen
    Dag Freek,

    Aan snelheid ontbreekt het haar niet! En ook over looks niets te klagen: ligt mooi op het water!

    Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ze boven water komt.

    Groet,

    Ruben
     
  10. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Freek,

    Vaarde geweldig, daarbij is het water wat je vertelde ook al fantastisch.
    Ben benieuwd indien de duik apparatuur geplaatst is.
    Wens verder veel succes,
    Groet
    Aad
    ___________________________
    Varend OPV P 840 Holland, deze is nu onder constructie na bezoek a/b vrijdag 31/7.
     
  11. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo Freek,

    complimenten! Hij vaart erg fraai. Ik ben heel benieuwd naar zijn vaargedrag onder water.

    Nog wel een opmerking en vraag naar aanleiding van de foto's en de video. Het rood van de romp onder de waterlijn komt me nogal fel voor. Is dat de oorspronkelijke kleur van het origineel?


    Groeten,


    Rob
     
  12. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ziet er zeer mooi uit hoor!!
    netjes gedaan hoor!
     
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Rob, bedankt voor je compliment.
    Het rood is niet goed. De twee KXVIII boten bij het marinemuseum hebben een rode menie kleur onder de waterlijn, maar Freds boot is grijs en bij navraag bij het NIMH bevestigden die in een keurige brief (snailmail naar Zwitserland!) dat het onderwaterschip van vooroorlogse onderzeeboten niet menie waren maar waarschijnlijk grijs. Een klusje voor de toekomst dus!

    morgen weer varen om eens te kijken of die Starfighter-achtige draaicirkel nog te verkleinen is bij lage snelheid, linksom of rechtsom en dergelijke.

    Freek
     
  14. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Goed gelukt!! Mooi vaar beeld. (Dat rood misstaat niet hoor;))

    Gr Geert
     
  15. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Als je Freeks reactie op mijn vraag even goed leest zie je dat het juist wèl misstaat. Of je moet van mening zijn dat eigen kunstzinnige interpretaties belangrijker zijn dan historische juistheid. Freek streeft dat laatste in ieder geval na.


    Rob
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Kleur

    Ja helaas!

    Ik had fotos gamaakt van de twee KXVIII modellenin het marinemuseum en die hebben beide een rode romp voor het onderwaterschip.
    Echter bij navraag bij het NIMH werd bevestigd dat die rode menie voor de oorlog niet gebruikt is voor onderzeeboten, en dat de boten waarschijnlijk grijs waren ( wel met groen bovenwaterschip wegens de kleur van de zee in toenmalig Nederlands Indie). Ook Fred Huygens heeft zijn KXVIII model (wat in het juttersmuseum in Terschilling staat) in grijs geschilderd.

    Ik zal de romp dus tzt overschilderen.

    Ik heb net een 1.5 kg loden kiel gegoten (de KXVIII hadden een aangehangen kiel van beton geloof ik). En die gemonteerd dus ik moet toch weer schuren en plamuren. Het word nog een uitdaging de rest van het balast in het schip te krijgen.

    Freek
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    op verzoek
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2011
  18. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hein,
    je gaat nu appels met peren vergelijken!

    Inderdaad, de onderste helft van de Skipjack was in eerste instantie rood en dat is pas later in zwart veranderd. Dus als je de Skipjack modelleert als schip tijdens die eerste fase is een rood deel onder de waterlijn correct.

    Volgens de informatie die Freek zelf bij het NIMH heeft opgevraagd, omdat hij een natuurgetrouw model wil maken, is dat bij de KXVIII nooit het geval geweest, dus die rode onderhelft is doodgewoon niet natuurgetrouw. Zo simpel is het.

    En het argument dat de boot met een rode onderhelft iets aparter is dan anderen snap ik al helemaal niet. Zoveel KXVIII´s varen er ook niet rond. En als je iets aparts wilt hebben maar geen boodschap hebt aan natuurgetrouwheid moet je een Typhoon van de marine van de Centraal-Afrikaanse Republiek maken.......

    En nu weer even naar het echte onderwerp. Freek, hoe heb je die kiel gemonteerd? Heb je foto's?

    Rob
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Op verzoek.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2011
  20. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Kort door de bocht Hein? Ik vond het nogal een uitgebreide posting, waar je trouwens niet inhoudelijk op in gaat.

    En inderdaad, vrijheid blijheid, dus je mag zelf bepalen of en hoe je reageert. Maar dan moet je ook incalculeren dat mensen daar weer op reageren. En dat geldt dan ook voor jou en mij....

    Zullen we nu stoppen met het vervuilen van dit dit draadje en de aandacht weer laten uitgaan naar Freeks schitterende model?

    Rob
     

Deel Deze Pagina