Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb de "Forum vervuiling" maar weg gehaald voor jou Rob.
    Dan heb je ook geen "Vuil Draadje" meer.
    En zal het nooit meer doen en heb me ook maar uitgelogd.

    Hein
     
  2. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Nou, het spijt me dat ik het moet zeggen Hein, maar ik vind je reacties nogal kinderachtig. Blijkbaar kun je er niet goed tegen als iemand inhoudelijk commentaar levert op wat je schrijft.

    En het was ook niet mijn draadje dat we aan het vervuilen waren, maar dat van Freek.
    Ik laat mijn bijdragen wèl gewoon staan, want iedereen mag het lezen en er zijn eigen mening over vormen.

    Maar ik laat dit punt nu ècht verder rusten en kijk met belangstelling uit naar de foto's van de kiel die Freek onlangs aangebracht heeft!

    Groeten,


    Rob
     
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Nou, ga je een dagje werken, breekt er een vlammetjesoorlog uit op je draad!

    Hoewel ik geleerd heb ruziende jongen niet te belonen hier toch maar de fotos van het gieten van de Kiel, en van het resultaat.

    [​IMG]

    Dus gewoon de gasfles van de BBQ met mijn oude bunzenbrandertje gebruikt om lood van het dak (van mijn vorige huis) te smelten in een houten/klei mal.
    Lood tast de ontwikkeling van de hersenen van groeiende kinderen aan dus dat is geen probleem en hopelijk leest de Zwitserse millieupolitie geen nederlandse fora.

    [​IMG]

    Lood oxideert snel tot dof grijs dus na het gieten een beetje in vorm geveild en met 2 componenten epoxy afgelakt.

    [​IMG]

    Natuurlijk nog even reclame maken voor mijn Bread and Butter bouwmethode; 5mm gat boren door de 6mm dikke romp, twee M5 bouten die in het lood meegegoten waren erdoor, aanschroeven met een ringetje en kwistig 2 componenten epoxy tussen de kiel en het hout en het zit zo vast als een huis.

    Groeten maar weer,
     
  4. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Ziet er goed uit Freek! Dat zal inderdaad niet zo snel meer loskomen. En dat oude daklood was toch al gewend aan een natte omgeving, dus dat zal wel goed gaan. (Waarom was je ook alweer verhuisd? Omdat het dak lekte? :) )

    Groeten,

    Rob

    (overigens niks vlammetjes hoor, gewoon een modelgerelateerd verschil van opvatting)
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    En je had nog wat bagageruimte over bij de verhuizing, dus ach, ik neem wat extra daklood mee ... ?? :D :D
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex,

    Ja, dat lood kwam van mijn oude huis, was over na reparatie na een lekkage in een storm! Is door de verhuizers keurig ingepakt!
    Vandaag weer een mijlpaal, de duiktank met watersensoren is gemaakt. Ik heb gewoon een heel compartiment tussen twee schotten tot duiktank benoemd en ben dat waterdicht aan het maken. Ook heb ik je Triple S duiksysteem aangesloten en werd beloond met een kerstboom van groene lampjes en een keurig samentrekkende servo. De handleiding was prima voor een electronoob. Nu de boel economisch met ruimte inbouwen en accupakketten kopen, ik denk aan twee sets van 10 Sanyo eneloop met 2000mAh, een voor de pomp en een voor de motoren.

    Groeten, Freek
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eneloop batterijen

    Ik heb een vraag,

    Ik heb nu in mijn boot achter de motoren regelaar en ontvanger, en ruimte voor twee sets van 5 eneloops in serie, 12 V 2000 mAh dus.
    Voor heb ik de kavanpomp om de duiktank vol en leeg te pompen, met ruimte voor nog twee sets van 5.

    Nu heb ik gelezen dat die eneloops met 2C, dus 4 A ontladen kunnen worden. De motoren komen daar denk ik dichtbij, de pomp waarschijnlijk niet.

    Nu is mijn idee die vier pakketten te koppelen tot 1 pakket van 12V en 4000mAh, die zowel de pomp, en regelaar met BEC van stroom voorzien. Dat geeft misschien meer zekerheid dat de stroom niet inzakt.

    Is deze redenering goed of vergeet ik iets?
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    de electronica ingebouwd

    Hier een drietal fotos van de boot met ingebouwd:

    -Voorschip: eerste pakket van 10 2000mAh eneloop AAA accus (verbonden met tweede in achterschip), module 1 en twee van het triple S duiksysteem, servoklep voor afsluiten van wateringang (nog niet verbonden), kavan pomp on duiktank te vullen en legen plus extra servokabel voor eventueel toekomstige servo voor voorduikroeren en de failsafe.

    [​IMG]


    - Middenschip: Duiktank met leegmelder, volmelder en plus kabel en twee doorvoeren voor stroomkabels (boven) en gignaal kabels (onder)

    [​IMG]


    -Achterschip: Magneetschakelaar, zekering, motoren, regelaar, roer en duikroerservo plus tweede pakket van 10 2000mAh eneloop AAA accus

    [​IMG]

    Volgende stap is testen!
     
  9. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo Freek,

    ziet er weer goed uit!

    Overigens zou ik zelf voor die doorvoeren door de ballasttank voor plastic buizen (perspex of polystyreen) hebben gekozen. Niet zozeer vanwege de invloed van het messing op het signaal, want ik weet niet zeker of dat hier zo veel zou uitmaken. Maar meer omdat het messing zal gaan oxideren; tenzij je het verft natuurlijk. Misschien iets voor een volgende keer.

    Groeten,


    Rob
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    update

    over de Kerstvacantie een nieuwe werktafel geinstalleerd en wat aan details gerwerkt: pavoiseervlaggen, lamp voor en vlaggemast achter, reddingsvesten en dergelijke. De binnenkant is klaarvoor nat testen en balanceren, maar daar is het nu te koud voor.

    Freek
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eerste onderwater testen

    De afgelopen weken heb ik de boot in een testbak (van een MMI vriend overgenomen) getest.

    Het belangrijkste doel is: de boot waterdicht maken! (ja nogal voordehand liggend!)
    Allereerst wist ik dat ik water binnenkreeg via de bouten waarmee de WTC dichgehouden wordt. Ik heb een serie dopmoeren laten maken met een passende O-ring. Deze zijn zo gemaakt dat de kracht op de stalen ring van de bout komt als de O-ring 30% gecomprimeerd is. Daarom ook rvs ringetjes in de boot ingebouwd zodat er flink veel kracht op kan konen zonder schade. Het fietsventiel is voor water (lucht) dichtheid testen. Overigens bleek dat die bubbeltjeslijm rondom het ventiel een van de lekken was!

    [​IMG]

    Zoals gebruikelijk is het niet moeilijk een duikboot te laten duiken (hoewel daar meer dan 2 kg lood voor nodi was), en ook het opduiken ging wel mbv Lex tripple-S systeem. Een tweede keer duiken was moeilijker want ik kreeg water in de boot en de water sensors van het tripple-S systeem blokkeren dan de tweede duik.

    Allerlei onderzoekingen met schuim, luchtdruk via het fietsventiel gaven aan dat de gelijmde plexiglazen luiken lekken. Dat is ook de zien want je ziet dat de zwarte verf die ik gebruikt heb na de luiken gelijmd te hebben onder het luik is gekropen. Daar moet ik dus wat aan doen!
    Randjes twee componenten lijm aan de binnenkant lossen het probleem achter op maar voor lekt het nog een beetje. Die bouten en moeren zetten zo'n krachten op de luiken dat daar lijmlaagjes van barsten geloof ik.
    Gelukkig zitten al mijn electrsche componenten minstens 1 cm van de bodem af.


    [​IMG]

    Met de watermeters had ik het ook nog moeilijk, ik heb twee paralelle sets gemaakt, een voor en een achter, omdat tussen het voor- en achter- compartiment de duiktank zit en ik water in ieder van die compartimenten wil detecteren. Een tijd lang werkte alles met deksel open, maar ging het meteen in alarm met deksel dicht. Dat heb ik ook nog opgelost.

    Uiteindelijk kon ik de boot 4 keer op en neer in de testtank laten gaan voor de watermeters ingrepen.

    Videotje van eerste test komt nog,



    en ik hoop dat de boot nog functioneel af komt want ik heb een droom van een helder meertje in de omgeving gevonden.

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Grüß Gott Freek,

    Ziet er veelbelovend uit :thumbsup:, gefeliciteerd met deze eerste duiktest. Ze lijkt nog iets staartlastig, maar dat zal met het dek en wat uittrimmen wel goed komen denk ik.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo freek
    mooie test tank dat moet ik wel zeggen
    deze zie je niet vaak zo

    een opmerking wat het systeem betreft
    heb je de aansluiting van de pomp voor of achter aan zitten ??
    de reden is namelijk als je de aansluiting vooraan hebt zitten dan blaast de pomp het water eerst achter in de duiktank en duikt je boot met zijn kont eerst naar beneden
    heb je de aansluiting achter aan zitten dan is het net omgekeerd en gaat de boeg eerst naar beneden
    je kan het proberen of ik gelijk heb door een plastiek fles van twee aansluitingen te voorzien en deze vol te pompen
    het hangt ook af hoeveel tussen schotten er in de duiktank zitten
    gr raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    ik ben in de postings gaan terug lezen en je hebt dus de pomp vooraan zitten
    het systeem is daarvoor niet zo ontworpen en daar je tank inje romp gebouwd zit kan je dit niet meer verhelpen
    of je moet grote structuele verbouwingen gaan doen aan de boot

    ik zie zo direct voor het probleem geen oplossing om je water voor aan in de duiktank te houden

    gr raf
     
  15. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Beste RAF

    De pomp zit inderdaad voor en een slangetje loopt tot in het midden van de duiktank. Het water komt daar best snel binnen en gaat inderdaad eerst naar achteren, maar het nivo in de duiktank loopt gelijk op.
    Ik heb drie tussenschotten gemaakt maar nog niet geplaatst en kan ook dat slangetje naar voren richten.
    Voorlopig eerst nog maar aan de lekken werken maar ik zie zeker mogelijkheden bij het trimmen

    Bedankt voor de hulp, zo'n eerste duikboot is toch veel moeilijker dan gedacht!
    Maar ook erg leuk om die eerste duik te zien.

    Freek
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    de eerste duik is bij mij reeds 35 jaar geleden gebeurt
    tussen nu en toen is er heel veel veranderd
    ik wilde toen ook alles werkend hebben wat er maar mogelijk was
    en nu is het erug naar basic's
    gewoon varen en duiken dat is reeds meer dan genoeg

    het duiksisteem is ontworpen om de inlaat aan de achterkant te hebben
    de ontluchting moet aan dezelfde kant zitten anders kan het zijn dat je tank niet volledig vol loopt
    de bedoeling van het systeem was om eerst je boeg onder water te krijgen (das boot)
    en daarna als de tank vol was horizontaal onder water verder te kunnen varen
    door dat de boeg eerst omlaag gaat blijft de ontluchting vrij tot de laatste druppel die de pomp in de duiktank pompt
    bij het legen gaat het water eerst bij de boeg weg gezogen worden (het klinkt gek maar het is toch zo)en zo komt je boot eerst met de boeg terug boven water wat een mooie opduik is en in het echt zie je bij een varende boot ook eerst de boeg bovenwater komen
    dit is ook nodig om de volledige duiktank leeg te kunnen krijgen
    het rest water loopt door de schuine ligging van de boot namelijk naar achter daar waar de aansluiting naar de pomp is

    gr raf
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Acht maal gedoken!

    Na een koud paasweekend heb ik vanmiddag een laagje ijs van mijn testtank met een paar emmers warm water gesmolten en toen gaan testen.

    Afgelopen weken heb ik de lekkende plexiglazen luiken verwijderd en vervangen door gesloten houten deksels, versterkt met messing voor de bouten en in epoxi gezet.

    Dat gaf vorige week alleen nog een lek in het testventiel, maar een druppel twee componenten lijm loste dat ook op!

    Een overzicht van de boot nu:
    [​IMG]
    Nu bleek dat de romp waterdicht was, heb ik een aantal tests met de deksectie uitgevoerd. Deze is 300 gram licht (romp 8 kg), en waar de romp net zinkt bleef bij de eerste test de boeg uit het water en zonk de steven weg.
    Een plaatje lood van achteren naar voren gebracht gaf het volgende beeld. Voorlopig ben ik heel tevreden, de 1.5L duiktank laat de boot mooi hoog liggen. Er moeten nog ankers en dergelijke op de K-XVIII dus nauwkeurig trimmen komt nog. Ook moeten de bouten waarmee de deksectie op de romp zit nog op lengte gemaakt worden, voor wijkt het nog.

    Maar, de romp was geheel droog na een achttal duiken!



    Tot volgende keer!

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Duikt al een stuk netter nu. En geen drup binnen is voor elke boot wel prettig, maar voor een duikboot helemaal, als je wilt dat hij ook weer boven komt. Mooi dat je dat hebt kunnen oplossen.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    gaat al veel mooier onder
    en ja in trimmen kruipt nu eenmaal veel tijd
    zo heb ik al mijn accu's van de type VII even zwaar gemaakt
    daar ik 4 accu pakken heb kan ik op een treffen wisselen zo kan ik langer varen

    gr raf
     
  20. Mrjem

    Mrjem

    Lid geworden:
    19 apr 2012
    Berichten:
    9
    Locatie:
    wezep
    Vanavond begonnen met het lezen van posting nr 1 en net klaar met de laatste.

    Petje af zeg ! wat een mooi project om te volgen.
    In het begin dacht ik nog gebruik hem om een mal van te maken maar gaande weg steeds meer bewondering voor deze manier van bouwen. erg mooi hoor !
    Ik heb meteen een hoop geleerd dus een dubbele duim van mij voor dit project !

    Groetjes
    Edwin
     

Deel Deze Pagina