Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dank voor het compliment!

    Een mal is het nooit vanngekomen maar ik heb regelmatig overwogen de boot dicht te lijmen, door te zagen en er een bajonet en techrek in te zetten. Ik heb veel moeten doen en herbouwen om de boot waterdicht te maken. Maar de bread and butter methode heeft toch ook wel voordelen, het is een erg sterke romp, makkelijk om zaken aan te monten, het binnenwerk is zeer bereikbaar en de duiktank is enorm. Ik had in een rechrek denk ik geen 1.5 liter duiktank kunnen bouwen.

    Het is hier nog te koud voor een echte proefduik, en jammer dat ik nietop de duikbootmeetings komen kan dit jaar.

    Freek
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Meer trimtesten

    Hallo allemaal

    Nog een serie trimtestenuitgevoerd in de afgelopen twee weekends. De boot is waterdicht, ik zag wel een paar druppels en denk dat dieuit de duiktank komen, moet ik nog eens naar kijken.

    De boot zakt nu ook vrijwel horizontaal. Mijn duiksysteem pomps de lucht door een periscoop overboord dus ik moet zorgen dat ik altijd wat drijfvermogen overhoud. Het overgebleven drijfvermogen wanneer de pomp uitslaat is nu 50 gram, alleen het bovenste deel van de toren is boven water. Dat is 0.6 procent. Het water was redelijk warm (15 graden of zo).

    Is zo weinig drijfvermogen gewensd voor dit duiksysteem of is het beter door wat schuim is de duiktank het drijfvermogen nog wat te verhogen?

    Ook heb ik de voorduikroeren nog niet vast gezet. Ik weet eigenlijk niet of die in richting duiken of opduiken of geheel neutraal moeten staan. Ik kan ze bij het vaeren erook af halen.

    Op zich lijkt de boot klaar voor een echte eerste buitentest. Er is volgende week een meeting van duikboten in een zwembad in zurich. Misschien ga ik daar maar eens heen.

    Freek
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo freek
    bij de kriek (die wel kleiner is)heb ik het ook zo gedaan
    zolang je power genoeg hebt om terug naar boven te varen is er geen probleem
    uw boot zal minder vervormen dan de kriek die uitendelijk niet meer is dan een pvc buis
    op 3 meter diep is het rest drijfvemogen helemaal weg en moet ik de boot dus echt naar boven varen
    ga ik niet dieper dan 2 meter dan is er niets aan de hand maar het duurt wel eventjes voor de boot terug boven komt

    gr raf
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eerste proefduik !!

    :D Hallo allemaal, het is gelukt, de eerste proefvaart zit erop!

    Vanmiddag in mijn watertje in Winterthur heb ik na een proefduik een eindje gevaren en verschillende keren gedoken. Kien heeft er een aardig videotje van gemaakt. Ik geef toe het gaat niet hard, maar dat is meer door de zenuwen van de schipper die na drie jaar bouwen toch een beetje voorzichtig wilde beginnen.

    Maar ik moet zeggen het viel niet tegen. Het zicht in het water was OK tot 40 cm of zo (dankzij mijn fel rode romp!) en daardoor kon ik redelijk sturen. als ik dan de boot eens uit het oog verloor kwam hij mooi met de punt eerst uit water, meer meestal liet ik de boot zeer langzaam en horizontaal stijgen en dalen.

    Bij bovenwatervaart blijkt dat de boot flink vaart kan maken, maar dan zijn boeg een beetje laat duiken wat door de achterduikroeren gecompenseerd kan worden. De voor duikroeren had ik thuis gelaten, wel had ik een iets groter opzet roer gemonteerd.

    Nog een beetje trimmen, de deksectie nog iets strakker tegen de boeg en nog wat kleinigheden, maar ik ben heel blij met het resultaat. De boot lijkt behoorlijk onder controle te varen!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hé Freek,

    Gefeliciteerd met deze eerste geslaagde proefvaart! :banana: Altijd spannend zo voor het eerste in open water. Je mag trots op de boot zijn, vanuit niets zoiets bouwen, en dan ook in een voor subs heel afwijkende bouwwijze, is een hele prestatie! :thumbsup: :worship:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo,freek

    proficiat met de eerste vaar en duik beurt
    het ontluchten door de periscoop heeft natuurlijk het nadeel zoals je zelf hebt kunnen zien dat er op het laatst water uit komt
    dit krijg je onder de knie na een paar beurten duiken ,het is gewoon een gevoel die tijd dat het duurt voor de tank vol is
    duik je dan onder water dan kan je nog eventjes verder pompen dan ziet toch niemand dat je periscoop water spuit
    gr raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Freek,

    Ook van deze kant gefeliciteerd met je eerste onderwatervaart, blijft altijd weer spannend, en geloof mij maar, hoe veel je er ook maakt je staat altijd met een onderbuikgevoel als dat maar goed gaat.
    Het vaarbeeld ziet er mooi beheerst uit, ze lijkt mij een goed te hanteren boot, je zal gaan merken hoe meer je vaart de snelheid vanzelf een tandje hoger zet.
    Je doet het goed lekker rustig te beginnen, elke boot heeft zijn unieke vaareigenschappen waaraan je moet wennen, gewoon lekker varen en genieten.
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    met lageregler nog lastig te controleren

    Hallo allemaal,

    Ik het nu een lageregler ingebouwd. Deze op drie standen geprobeert, bij de potmeter te sterk naar rechts ging de boot erg dolfijnen, dus een tussenstand genomen. De boot is nog steeds erg moeilijk, met continue handmatig bijsturen van de duikroeren op pericoopdiepte te houden. Erigenlijk viel het me behoorlijk tegen!

    Ik denk dat de oorzaak in onderstaand beeld samen te vatten is. Onde water ligt de boot niet horizontaal, waardoor de lageregler continue moet corrigeren.

    [​IMG]

    De boot heeft zijn boeg duidelijk te hoog. Boven de waterlijn ligt de boot goed, maar bij sneller varen boven water gaat de boeg omlaag.

    Omdat de hele boot (rode en zwarte deel) WTC is en alleen het groene deel wat boven water zit vloed, weet ik niet hoe ik de boot onder water mooi horizontaal kan krigen en ook boven water de boeg niet te diep kan laten gaan.

    Ik heb de posts over het trimmen uitvoerig gelezen, maar die boten hebben meestal onder water vloedzones waar schuim in kan en dat heb ik niet!

    Als is geen gewicht voor wil toevoegen, zou ik dat gewicht achter kunnen toevoegen, en dat compenzeren met schuim achter in het groene gedeelte boven water? Ik hoop daardoor de boot boven water iets meer boeg omhoog te geven en onder water dooer het schuim horizontaal te krijgen?

    Freek
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    ik zou eerst proberen om het achterste onder water omhoog te krijgen
    dus boven de waterlijn schuim toevoegen
    een klein stukje kan reeds genoeg zijn
    er zijn niet veel boten die perfect op periscoop diepte blijven varen hoor

    gr raf
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Wat Raf aangeeft zou de beste oplossing zijn. Wat je misschien anders kunt doen is een (klein) stukje ballasttank opofferen. Het gedrag dat je schetst komt voor bij boten waar de duiktank te ver naar achter ligt. Je zou een stukje schuim achterin de tank kunnen plaatsen. Dat kost je wat volume maar het zwaartepunt van de tank wordt dan naar voren geplaatst waardoor de boot dan wel goed te trimmen zou moeten zijn. De hele tank iets naar voren is nog het mooiste, maar dat is bij jou geloof ik niet mogelijk.

    Of een klein ballasttankje voor de bestaande plaatsen in serie met de bestaande tank in de aan/afvoerleiding. Dat heeft hetzelfde effect, maar dan met toevoegen van balastvolume aan de voorzijde.
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex, Raf, bedankt voor de suggesties

    Bedoel je iets als dit?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het stuk schuim in de tank is iets van 60 tot 70 cm3. Lex had gelijk dat de tank wat te ver naar achteren zit.
    RAF in het vloed gedeeltehad ik al twee stukjes schuim en daar heb ik nu nog een klein stukje aan toegevoegd

    Maar eens proberen

    Freek
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Ja precies. De hoeveelheid schuim is even experimenteren inderdaad. Als je aan styrodur kunt komen is dat beter geschikt dan dit piepschuim. Dat neemt op den duur namelijk water op, styrodur niet. Ook geeft dat geen loskomende bolletjes die misschien je pomp of leidingen gaan verstoppen.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    ja styrodure is beter dan dit
    in je achterstuk moet je het schuim BOVEN de waterlijn aan brengen anders komt je boot bij boven water vaart nog hoger te liggen
    als het boven de waterlijn zit heeft het alleen invloed tijdens duiken en dat is wat je nodig hebt om de boot onderwater horizontaal te krijgen

    gr raf
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Heb de veranderingen aangebracht en de boot in mijn tank getest.

    Uiteindelijk vond ik de beste trim met een combinatie vande aanbeveling van Lex en van Raf.

    Dit weekend is er weer een vaardag, bijgevoegd filmpje is nog van vorige week, door mijn oom en tante uit Australie gefilmd. Het is wel duidelijk dat varen nog oefening nodig heeft. De boot kwam zelfs even in de modder vast te zitten (hartslag 200) maar vol achteruit bracht hem weer naar boven. Toch maar een zwembroek inpakken ....



    groeten Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er goed uit Freek, ze loopt mooi! :thumbsup: Zowel boven als onderwater. Dat periscoopdiepte varen is ook een stukje gewenning / ervaring, en een LR2 zal daar zeker bij helpen. Een tikje minder restdrijfvermogen zal ook helpen om haar onderwater stabieler te krijgen, maar dat kost dan weer wat veiligheid.
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ontvanger problemen?

    hallo allemaal,

    Ik heb een prima vaarseizoen achter de rug maar op de laatste vaardag gebeurde er toch iets vremmds.
    Ik had een uur gevaren in een zwembad, en deed toen nog een laatste rondje boven water. De boot viel stil op een meter of 15 van mij af en reageerde niet meer. Toen ik dichtbij liep reageerde de motor en roeren weer goed. Dit was reproduceerbaar.

    Thuis de zender en boot accus opgeladen en in huis getest. Op minder dan 10 meter met ingedrukte antenne krijg ik veel stoorsignalen op schroeven en de relais van de pompen. met uitgetrokken antenne niet maar daar is de afstand te klein voor.

    Suggesties?

    Ik heb een Robbe Futuba zender 40 MHz kanaal 53 en een schulze alha ontvanger
     
  17. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat ik een keer gehad heb met mijn futaba FC 16, is dat het moertje van de antennehouder(draadeindje) los was geraakt met als heel veel storingen tot gevolg. Het moertje zit aan de buitenkant van de zender. Aan dit draadeindje, waar je de antenne op bevestigd, zit in de binnenkant ook het snoertje met oogje van de zendmodule aanvast en als dat speling of ruimte heeft, krijg je de raarste fenomenen.
     
  18. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Duikboot gaat verhuizen!!!

    [​IMG]

    Freek
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Succes Freek, voorspoedige verhuizing gewenst! Mooi dat je wat dichterbij komt wonen!
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    We zien wel waar je op komt duiken...
    Sterkte gewenst!
     

Deel Deze Pagina