Bouwverslag Last Down 3XL - staufenbiel

En wat zat er bij de post vandaag? 1,5 meter plezier!!!!! :)
img7302f.jpg

Hierbij een bouwdraadje van mijn nieuwe 3.6m Last Down 3XL zwever. De zwever is geleverd inclusief buitenloper, carbon prop en een mooie spinner.

Niet verder gekomen dan uitpakken en bewonderen.

img7303f.jpg

En uitpakken maar...

img7305b.jpg

img7304n.jpg

Het ziet er allemaal netjes uit. Alles apart verpakt en alle kleine spulletjes zitten erbij. De vleugels en de staart moeten nog een beetje gestreken worden om de laatste bobbeltjes eruit te halen.

img7306o.jpg

De motor is al gemonteerd in het schot. Ziet er keurig uit!

img7307r.jpg

En toch even in elkaar geschoven om een gevoel te krijgen van de maat.. tjonge.. GROOT! :D

img7309k.jpg

Nu nog wachten op de zending met servo's en epoxy.. kan niet wachten :)
IMG%5D

Laatst bewerkt:
is een prachtige kist, ik heb hem zelf ook maar dan de oude versie.
vliegt heel erg goed en blijft lang boven.

zie dat ze nog steeds de veer gebruiken om de vleugels aan elkaar te zetten. dat wil ik nog een keer veranderen, is niet echt handig.

je moet tegenwoordig wel zelf de accubak erin lijmen, was bij mij al gedaan en die lijmverbinding was niet echt goed...
als je hem alleen op de ailerons stuurt is hij erg traag, ik heb de flaps erbij gemixt en dat vliegt een stuk beter.
landingssnelheid is erg laag en hij blijft erg lang zweven, het is ook een lap vleugel :-)

Ik had met de mijne minder geluk, na 3 maanden het pak opengedaan en wat bleek de romp middendoor , maar na die maanden geen enkele garantie, wel een vermindering in aankoopprijs nieuwe romp .

Ik ga ook niet die veer gebruiken maar multilock's van mpx. Ik twijfel alleen of ik de vleugeldelen aan elkaar moet lijmen of demonteerbaar moet houden. Ik kan de vleugels wel kwijt op zich, maar voor vakantie e.d. is het wel lastig natuurlijk.

@simendewolf: ik vind het knap dat je zo'n doos 3 maanden niet opendoet! ;) getuigd van discipline :D

Ontzettend mooie kist!
Stond laatst ook een artikel over in de Duitse MFI.
Naats het uitelijk (coole wingtips!) vindt ik de prijs ook zeker niet verkeerd.
Heel veel plezier ermee!

hier nog een zeer nuttig draadje gevonden met opmerkingen over de bouw en het vliegen.
in het kort:
- je kunt de buitenvleugels ook ongelijmd toepassen. Dan wel multilock of plakband gebruiken.
- flaps scharnieren aan de bovenkant en de uitslag is erg klein daardoor. Dit is niet handig voor butterfly. Ik zit te twijfelen dit gelijk aan te gaan passen of eerst maar eens met de standaard flaps te proberen. de uitslag is vergeleken met mijn f3b zwever inderdaad erg klein. (45 graden max, mijn zenith doet 85 graden!). Ook de ailerons lijken een kleine uitslag te hebben.

@vw4style: die film zit ik dagelijks te bekijken :D

Vraagje aan de lezers: ik heb een probleem met de rolroeren en flaps: ze willen niet ver genoeg omlaag. Het lijkt alsof de bovenkant folie (doorlopend van voorlijst naar achterlijst) te strak is en daardoor het roer niet verder omlaag kan. Kan ik op 1 of andere manier de folie slapper maken of moet ik door gaan snijden??

hier een foto van de sleuf:

img73112686720.jpg

img73122694439.jpg

img73132704326.jpg

ik krijg hem dus niet verder naar beneden (boven op de foto). let wel, dit is een flap, die moet 90 graden kunnen maken!..

Ik zit met twee gedachten:
1. een zelfde hoekje als het roer in de achterlijst schaven.
2. roer eraf en het hoekje opvullen op het roer en dan aan de onderkant scharnieren.

Wie heeft dit ook al eens aan de hand gehad?

Laatst bewerkt:
Ik zou voor optie twee gaan. Wel het meeste werk, maar uiteindelijk een beter remmende kist.

Een vriend van mij heeft deze zwever ook, en precies hetzelfde verhaal. Hij heeft er niets aan gedaan maar het remmend vermogen is dan niet denderend.

Versie één.......

Ik heb de eerst LD gehad. Zonder Flaps.
Met ruim 2.5. kilo ( 10 cellen NIMHAD ) kwam hij veel te hard binnen.
Ik heb toen zelf Flaps ( uit de vleugel gesneden ) gemaakt volgens optie twee.
Dit ging heel goed. Butterfly en de hoogte een beetje down.

Optie twee dus..............succes!...;)

het wordt optie twee.. liever nu wat meer werk en langer lol.

Vanavond nog even zitten knutselen: roerhoorntjes aan roer en hoogteroer, solderen van de ESC (alles zit erbij, zelfs de goudcontactjes.. keurig) en uitsnijden van de servocovers. nu eerst witte en rode oracover en balsa halen en dan de roeren lossnijden. Dat wordt na de pasen ben ik bang :(; ik houd me maar aan Berrie's motto: mooie dingen groeien langzaam.

vandaag de servo's binnen en de multilocks. Ook nog even driehoeklat balsa en oracover gehaald om de flaps aan te kunnen passen.

het blijkt dat de geadviseerde servo voor de staart niet past! (4000 serie), dus voor diegene die ook nog gaat bestellen: 5 x 250, 1 x 4000! (dymond servo's).

Goed, stoute schoenen aan en snijden in mijn ARF vleugels:
img73144570621.jpg

De bestaande oracover eraf en het driehoek balsa erop plakken. Nu nog schuren, maar dat moet tot morgen wachten, ik moet eerst een lange aluminium rei halen voor gelijkmatig schuren, anders gaat de boel golven. Ik houdt de oude rode oracover er nog op, als geleiding. Zodra ik de bestaande folie raak weet ik dat ik er ben. :)

img73154583347.jpg

img73164591028.jpg

Vervolgens werk maken van de servo/accu tray:
img73184609329.jpg

En tenslotte gaten geboord en de multilocks ingelijmt met 5-min. epoxy.
img73194618447.jpg

Weer het nodige gebeurd. De ene flap is nu af en geeft VEEL meer uitslag. Hoewel geen uitslag naar boven (speed-stand), maar voor butterfly uiterst veel uitslag. De speedstand kan ik ook met mijn ailerons mixen in mijn zender, ik werk met verschillende flights:
- start/thermiek (5% flaps), motor op knuppel links (mode 2)
- speed (-5% ailerons)
- landing (butterfly op knuppel links)

Foto's van de nieuwe flap, nu bezig met nummer 2 :)
img73588743511.jpg

img73528544373.jpg

Flaps 0 graden.

img73548601217.jpg

Maximale uitslag!

Ook ondertussen de servotray en de accutray erin gelijmt. Het begint wat te worden...

img73558610262.jpg

img73578734012.jpg

Het complete vleugeldeel met de nieuwe klep. Servo ingebouwd en afdekking erop. VOLGENDE! :D
img73598752012.jpg

Even een vraagje; hoe wil je die maximale flap-uitslag halen als het roerhoorntje in neutraal-stand precies haaks staat? Het laatste stuk trekt de servo dan toch enkel het hoorntje vooruit volgens mij.

Voor mijn gevoel kun je dat hoorntje in neutraalstand (als je toch maar een klein beetje uitslag naar boven wilt) beter een flinke hoek naar achter laten maken. Dan kan hij nog steeds een klein stukje omhoog en tegelijk veel makkelijker naar 90 graden voor full-flaps.

Inderdaad het roerhoortje moet je een halve slag draaien en de stuurstangen langer maken.
Dat heb ik trouwens ook nog niet zo lang in de gaten ;)

klopt. het servohoorntje zit ook niet gecentreerd.. de uitslag wordt ook beperkt door het gat, bij een te grote uitslag loopt de stuurstang tegen de rand van het gat in de vleugel. Ik ga de stuurstang dan ook nog een beetje buigen.

Uitslag naar boven gaat niet, daar komt een limit op in de zender. anders trek ik de servo los van zijn bevestiging :).

Kijk ik heb even naar een foto gezocht
Zo zit het fout. je trekt nu alleen maar aan het roerhoortje zeg maar.
jet114.jpg

Het is de turbine kist van Berto

En zo zit het goed.
Nu staat de stuurstang haaks op het roerhoortje als je de aximale kracht nodig heb.
Daar naast heb je ook geen speling op deze manier
jet115.jpg

jet116.jpg

Het roer zelf is natuurlijk anders maar het gaat om de aansturing.

Precies, dat bedoel ik. Dan is ook direct het probleem opgelost dat de stuurstang aan gaat lopen.
In plaats van het hoorntje omdraaien kun je het ook een paar millimeter naar achter zetten (precies hetzelfde effect)

Back