Bouwverslag: Lobster Boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rutger23, 25 jun 2018.

  1. Rutger23

    Rutger23

    Lid geworden:
    25 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zeist
    Aangezien de verzameling "kant en klaar" spul inmiddels bestaat uit meerdere auto's (elektrisch, benzine), drones, vliegtuig en (zeil)boten wordt het tijd voor een RC zelfbouwproject. En dan ook echt zelfbouw: een Lobster Boat. We beschikken op kantoor over een CO2 laser cutter, dus dat treft. PDF is snel omgebouwd naar AI bestand en kort daarop beschik je over een handje vol onderdelen. De start is gemaakt, de spanten zijn klaar, het dek is gemonteerd en de huidplaten zijn verlijmd.

    De hardware is grotendeels binnen (motor, regelaar, zender/ontvanger). Glas en Epoxy is onderweg en nu nog op zoek naar een goede schroefas en schroef.

    De eerste plaatjes:

    IMG_6981.JPG

    IMG_6983.JPG

    IMG_6992.JPG
     
  2. Kreeft

    Kreeft Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Mooi project. Succes. Let wel op dat je kiel recht is. Op de foto lijkt er een kromming in te zitten.
    Groetjes, Jos
     
  3. Rutger23

    Rutger23

    Lid geworden:
    25 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zeist
    Klopt, maar wel minimaal. De kromming wordt door het standpunt "uitvergroot".

    Ik ben nog op zoek naar een geschikte schroef en schroefas. Wat onderzoek op dit forum en internet leert dat Raboesch een goede keus is. De aandrijving wordt verzorgd door het volgende setje:

    • 2848SL 3900kv borstelloze Inrunner (2 -3S, zal 2S worden, meer dan voldoende power)
    • 50A ESC
    Er is ruimte voor een schroefdiameter van maximaal 25mm. Ik denk zelf aan de volgende onderdelen. Advies is zeker welkom.

    Schroef: Raboesch 156-48 (3-blad, 25mm diameter, linksdraaiend (heft werking kromming kiel een beetje op), M3)
    As: Raboesch 300/04 (buis diameter 5/6mm, buis lengte 228 mm, as lengte 270mm, as diameter 3mm, draadeind M3)

    Vragen:
    • Is dit type schroef goed voor een semi-plannerend bootje? Zeer hoge snelheid is niet nodig.
    • Hoe wordt de schroef op de as bevestigd. Zit er in de schroef een draad, of doe je dit met een M3 moertje?
    • [antwoord reeds gevonden, ja: koppeling is nodig] De motor heeft een as van 3,17mm. Ik neem aan dat ik nog een koppeling nodig heb tussen as van de motor en schroefas (3mm)
    Ik ben benieuwd.

    Fijne avond.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welkome Rutger.
    Bruine/zwarte verbrandingsresten met wat lichte schuurbewegingen verwijderd?

    Het spanningsbereik dat fabrikanten/leveranciers opgeven zegt weinig. de isolatie in motoren kan elke spanning in RC land aan, tot wel 500-1000volt aan.
    Te hoge stroom of te hoog toerental daarentegen zijn wel (erg) slecht.
    Een opgegeven spanningsrange is alleen zinvol als er propellermaten bij zijn gegeven. Kleinste/lichtste schroef(belasting) bij hoogste spanning. grootste/zwaarste schroef bij laagste spanning,In beide gevallen zal de stroom dan in de buurt van motor max.stroom zitten.
    Dus niet grootste/zwaarste opgegeven prop combineren met hoogste spanning.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2018
  5. Kreeft

    Kreeft Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Rudger,
    de linksdraaiende schroef gaat je kromming niet opheffen. In tegendeel, ze zal het effect van deze afwijking alleen maar vergroten. Wil je een goedlopende boot, zorg dat je kiel perfect recht is. Met een kromme kiel krijg je een boot met een ingebouwde handicap. Geen aanrader!!!
    Op je keuze voor Raboesch valt niets op aan te merken. Deze Nederlandse producent heeft een zeer goede reputatie.
    Groetjes, Jos
     
  6. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.804
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rutger, Hoe groot is je lobsterboat? Je komt met je motor en accucombinatie wel op een erg hoog toerental en als je boot dan niet als een raket gaat. Gerekend met de spoed zou de snelheid zonder slip 45 km/uur zijn. Denk dat je qua toerenbereik niet (ver) boven de 10.000 moet komen. Zelf vaar ik met een 90 cm lang scheepje en dat gaat met een 1.100 kV motortje (buitenloper) op 7,2 Volt al veel te snel. Trekt gelukkig alleen in de aanloop een beetje lucht. Maar met een goede regelaar in het laagtoerige gebied zie je wel waar de grens ligt. In mijn geval gebruik ik een 10 A autoregelaar van Hobbyking. Concept afgekeken in het bouwverslag van de Yarra door Lex Verkuijl. Het kleine schroefje kan maar weinig vermogen aan het water afgeven. Zet tegen de schroef wel een borgmoertje om losraken te voorkomen. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rutger, wat waren je overwegingen om Kv = 3900tpm/volt te kiezen? Bedenk dat de Kv motorconstante niets zegt over het maximale vermogen dat een motor kan verwerken.
    Motoren hebben slechts één Kv (in tpm/volt), zoals de motor ook maar één massa (in kg) of één lengte (in m) heeft.
     
  8. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Water
    Dat is een speedbootmotor,totaal ongeschikt voor deze boot of je moet op 2 volt gaan varen.
    Eerst je lipo kiezen ( 2 of 3s) . Dan je motor kv.
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Water
    Dubbele post
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar daarvoor nog prop en toerental kiezen, die bepalen vermogen. Vervolgens bepaalt spanning Kv.
    Spanning maakt elektrotechnisch, fysisch en chemisch (accu's) niets uit voor motor-vermogen (benodigd), -rendement, -temperatuur en benodigde accu-energie ('=' massa), de keuze zit 'm voornamelijk in beschikbaarheid van de componenten. Het verschil zit 'm voornamelijk in de verliezen/dikte van de draden tussen accu en motor.

    Een motor met dubbel Kv en halve spanning, en een motor met dubbele spanning en halve Kv, doen en kunnen exact hetzelfde.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2018
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  11. Rutger23

    Rutger23

    Lid geworden:
    25 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zeist
    Dank voor jullie zeer bruikbare reacties. Leuk om het op deze manier aan te vliegen. Het is het eerste zelfbouwproject, perfectie is niet direct het doel, maar het moet wel goed zijn.

    Ik heb de spanten inmiddels opgeschuurd zodat de brandstrepen grotendeels weg zijn. Dan hecht de lijm beter. De kromming in de kiel ga ik nog corrigeren.

    De boot meet LOA 52cm. Ik ben denk ik wat te enthousiast geweest met het bestellen van de motor. De keuze komt denk ik voort uit de RC spullen die ik tot nu toe heb (snel, over-powered). Dit type boot leent zich daar minder voor. Een beetje snelheid is leuk, maar het moet wel proportioneel blijven. Ik begrijp inmiddels dat deze combinatie een overkill is. De door mij genoemde schroefas en schroef heb ik inmiddels besteld. Een andere motor moet dan denk ik volstaan om een prima combinatie te krijgen. Uitgaande van 2S (ik heb voldoende lipo's liggen variërend van 2 tot 4S), het formaat boot en de gewenste beperkte snelheid leidt dan eerder tot een motor van 1.000Kv / 1.250Kv. Die andere bewaar ik dan wel voor een volgend project.

    Voor een motor met deze Kv waarde is dan wellicht waterkoeling en een watergekoelde ESC ook niet nodig?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Betuwe
    Het is niet de motor die bepaalt of je koeling nodig hebt. Dat is de diameter en de spoed van de schroef en de totale weerstand in de aandrijflijn (Schroefas in schroefaskoker, uitlijnfouten tussen motor en schroefas enz)
    Voor een 25mm schroefje (en dat zal geen speedschroef zijn) heb je geen waterkoeling nodig. Noch op je motor, noch op je regelaar.
    Wil je dat zeker weten, dan leg je je romp met ingebouwde aandrijflijn in de badkuip, sluit de motor aan op regelaar en accu en geeft gas.
    Het model ligt dan stil, de aandrijflijn krijgt het meer voor z'n kiezen dan wanneer het schip vaart.
    Laat de handel zo een aantal minuten draaien en voel regelmatig of er iets warm wordt.
    (Of ruik goed of de magische rook* ruikt)

    Als voorbeeld mijn S-38: Semi planerend, 1 meter lang, 3 x 2.100 KV BL motoren, 3S Lipo. Op elke as een 25mm drieblads Raboesch schroef met middelmatig spoed.
    Max snelheid is rond de 8km/uur, wat goed op schaalsnelheid is.
    Motoren zijn na een uur varen nét an handwarm, de regelaars lauw.
    Op het onderstaande filmpje is ze op 3.01 op volle snelheid:


    *Elektronica werkt op rook. Als de rook eruit is, is de elektronica onbruikbaar geworden.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.431
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Kv waarde alleen zegt niets over vermogen en stroom die een motor trekt, dus ook niets over het vermogensverlies in de motor.

    Zowel Motorstroom als opgenomen vermogen is afhankelijk van vier getallen:
    Motorstroom is evenredig met spoed¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Vermogen is evenredig met spoed¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

    Dus meer gegevens nodig voor bepalen van stroom en koperverliezen.

    In algemene zin is wel iets te zeggen. Stroom is evenredig met Kv³. Vermogensverlies (→ hitte) in motor is evenredig met kwadraat van stroom, Pverlies = I²Rdraad. Dus vermogensverlies in de wikkelingen/motordraden is evenredig met Kv⁶!!!


    In het bovenstaande verhaal ijzerverliezen (door stroom in de stator) genegeerd.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2018
  14. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Water
    Koop een buitenloper ,sommige hebben een ingebouwde fan
    Als de regelaar overgedimensioneerd is moet die hoogstwaarschijnlijk niet gekoeld worden

    Anders brushed gaan: buhler motor , 15 amp regelaartje ......ook een optie
     
  15. Rutger23

    Rutger23

    Lid geworden:
    25 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zeist
    Weer wat vorderingen. De romp is "dicht". Die ga ik bewerken met een geweven glasmat en epoxy. Ik heb ook een andere motor besteld. 1.100Kv en een ECS zonder waterkoeling. Scheelt ook enorm in het gewicht dus dat is mooi meegenomen. Nu wachten op de onderdelen en ondertussen de tekeningen maken voor de opbouw. Ik ben er nog niet uit hoe ik het roer, en dan met name de doorvoer/roeras ga maken. Zo even zoeken op het forum.

    IMG_7003.JPG


    IMG_7004.JPG

    IMG_7006.JPG

    Motor.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.061
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rutger,

    Aan de kiel zit al een roerhak, zet je daarop/in het onderste lager van het roer, dan trek je die lijn door naar boven, in de kielbalk (eerst aan twee zijden versterken met een latje aan de binnenzijde van de romp!) boor je een gat voor de messing buis als bovenste lager, bij voorkeur doortrekken tot flink boven de waterlijn om lekkage te voorkomen.
    Bovenkant van de buis ondersteunen.

    Groeten, Jan.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Betuwe
    En als je roer zelf gaat maken:
    Uit gelamineerd hout of plastic (maakt niet uit) zorg dan dat je op de roer-as een dwarsstukje messing soldeert en dat in het roer verwerkt.
    Dat vangt de krachten io het roer goed op en brengt die over op de as. Anders loop je op den duur het riciso dat je roer-as wél draait, maar je roer niet meer.
    En maak een balansroer. (10% van het roervlak voor en 90% van het roervlak achter de as) Scheelt iets power voor je roerservo.
     
  18. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.804
    Locatie:
    Oostvoorne
    En maak de roerhak deelbaar, opdat het roer in zijn geheel geplaatst en verwijderd kan worden. Kun je later de schroefas nog eens trekken om onderhoud te plegen. Nu is het nog gemakkelijk in of aan te passen. En een balansroer "pakt" ook nog eens meer schroefwater, waadoor het schip beter manoeuvreert. Gr. Klaas.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.482
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat motortje is een prima speeltje, ik heb er zelf ook een paar en ze draaien mooi langzaam en lekker soepel. En daarnaast voor een bootje van 52cm al aardig overkill, hij zal dus niet gauw warm worden.
     
  20. Rutger23

    Rutger23

    Lid geworden:
    25 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Zeist
    Wederom dank voor de tips. Ik heb de nieuwe spullen binnen. Doorvoer voor de as ga ik zo maken. Ik heb eerst alle elektronica voorbereid. Ik ben er achter gekomen dat er ook ESC's zijn zonder achteruit (wel met rem....). Klopt het dat deze ESC geen achteruitfunctie heeft:

    https://hobbyking.com/nl_nl/hobby-king-20a-esc-3a-ubec.html

    Voorlopig maar even de eerder gekochte watergekoelde ESC gebruiken voor de setup.

    Vervolgens aan de slag met het tekenen en laseren van de opbouw.
     

Deel Deze Pagina