Bouwverslag Lockheed P-38 Lightning (Col. Art Johnson)

Wanneer je een set koopt met een neuswiel is dat in de meeste gevallen bestuurbaar, dat hoef je dus niet zelf te bedenken. Ga je zelf iets bouwen dan is het lastiger. Er zijn meerdere manieren om dit voor elkaar te krijgen.
Je kan de stuurstang in een sleuf maken. Is het landingsgestel uitgeklapt dan zit de stuurstang haaks op die sleuf en stuurt het wiel. Is het ingeklapt dan schuift de stang door die sleuf (lastig uitleggen).
Wat ik ook wel eens heb gezien is dat de stuur servo aan het mechaniek vast zit en dus mee beweegt met de poot is die ingetrokken of uitgeklapt wordt. Dat was wel bij een heel groot model waar daar de ruimte voor was.
Een andere manier is met een soort van pal die in een daarvoor bestemde sleuf of gat steekt als het landingsgestel wordt uitgeklapt. Via die pal kan je dan sturen. Tevens kan je die pal gebruiken om het wiel bijvoorbeeld horizontaal te draaien bij het inklappen zodat het minder ruimte inneemt (ook weer lastig uit te leggen).
Maar op het internet moet dat toch wel te vinden zijn? Misschien niet in het Nederlands maar zeker wel in het Engels of Duits. Ik zal eens kijken.

Even zoeken leverde me behoorlijk veel hits op. Hieronder staan vijf links naar YouTube met volgens mij behoorlijk duidelijke beelden.
Hier kan je in ieder geval ideeën uit halen.
Succes.

Back