Zo... dit weekend een beetje kunnen verder werken. Echter nog geen beplanking

.
Wel begonnen met de samenbouw.
Als je het model zo bekijkt wordt het wel indrukwekkend hé?
Voor de opmerkzame lezer (en zo zijn er hier op het forum heel wat actief

) het model ligt niet meer correct op zijn steunen. De vleugel ligt nog niet vast, maar is wel afgetekend zodat de nodige bevestigingen kunnen gelijmd worden.
Eerst echter nog het staartstuk op z'n plaats bevestigen, maar .... ik heb klemmen te kort :twisted:
:teacher: Je kan dus nooit genoeg klemmen in huis hebben. Ik zal dus naar de Gamma moeten om nog een paar setjes aan te schaffen.
Verder las ik op het forum dat eclipse86 op zoek is naar wat achtergrond info voor een clubgenoot, dus...
Verreweg het mooiste model dat je kan bouwen komt van
Nick Ziroli. Dit is een model op schaal 1:5, span is ca. 3m, en alle onderdelen en schaaldetails kan je zonder veel moeite vinden. Echter raad ik aan om een serieus budget weg te leggen voor deze opzet. Als je van scratch gaat beginnen kom je met €3000 niet rond schat ik.
Op kleinere schaal (span rond de 1.8m) kan je wel e.e.a. vinden, bvb. Wing Mfg, Yellow Aircraft, Kondor Model Products. Deze bieden allen min of meer op schaal een kit aan, waarop je dan verder kan bouwen.
Het model dat ik hier bouw (P-38L-5-LO) heeft een schaal 1:6 (span 94" of 2.4m). Het is oorspronkelijk getekend door Col. Art Johnson en naar het schijnt had het een zeer mooi vliegbeeld, en was zeer licht gebouwd. Met een beetje geluk kan je de plannen nog vinden, soms via Ebay, en anders kan je bij
Uncle Willies een set verkrijgen die nogal goed op het origineel gelijken. Opletten als je deze site bezoekt Uncle Willie heeft nogal een droge humor en heeft voor elke webpagina een ander melodietje

.
Verder heb ik zeer veel info (vooral fotos) van een fervente P-38 liefhebber met een goede
walk-around.
En natuurlijk kan je via een US boekhandel (bvb. Amazon) wel wat naslagwerken over de P-38 vinden.
Bvb.
Lockheed P-38 J-L Lightning of
Lockheed P-38 Lightning (Osprey Production Line to Frontline 3).
Natuurlijk blijkt het internet de meest onuitputtelijk bron. 10min. op Google en je weet niet meer waar begonnen. Als je dan nog wat vrienden kent (bij voorkeur in de US) kan je steeds nog wat meer vinden.
Tot de volgende update.
Luc