Bouwverslag Lockheed P-38 Lightning (Col. Art Johnson)

Als je twee dezelfde servo's gebruikt en je zorgt er voor dat dehoeken van de aansturings en de stuurhevels hetzelfde zijn dan valt dat wel mee en je gaat dat echt niet merken tijdens het vliegen.

Mijn P38 is gecrached toen er een motor stopte, op een ongelukkig moment :evil:

Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om een beetje voort te werken aan de P-38.

Na enkele reizen voor het werk, en m'n examen voor zwarte gordel (m'n andere hobby is judo) wat tijd genomen om de Li vleugel te beginnen.

Gestart met een laser setup om alles mooi loodrecht te plaatsen.

Enkele ribben verder...

Geeft als resultaat:

En van een andere zijde bekeken:

Dat ziet er op het eerste zicht redelijk goed uit.

Oh ja, ondertussen heb ik natuurlijk de nodige servo's en het Robart onderstel besteld. Ik ben er nu ook uit dat de besturing volledig intern komt. Hiertoe heb ik het hoogteroer lichtjes aangepast.
Nu kan ik ook stilletjes aan de staartstukken beginnen samenbouwen, en krijgt de P-38 een beetje meer vorm. Eindelijk!

Volgende keer enkele foto's van de samenbouw.

Luc

Lazertje waar heb ik dat eerder gezien. :lol: :lol:

Mooi dat het robart is geworden.
En natuurlijk alle stuurstangen binnen boord.
Is toch geen gezicht die dingen aan de buitenkant.

Succes verder met de bouw.
Dan is die net klaar voor de schaalmeeting.

Groeten Han.

Ziet er zeer goed uit :thumbsup:

De schaalmeeting in Oss staat bij iedereen weer in de agenda zo te horen, ook jij moet aanwezig zijn Luc heb gister vernomen dat er in 2008 ook een 2,7mtr P-38 aanwezig zal zijn.
'
Ik kijk er in ieder geval al naar uit :yes:

Om je alvast lekker te maken deze kist kunnen we in 2008 ook verwachten op Oss.......
[media=youtube]ZAeYdBPkanM[/media]
2,7m span,
gewicht 18 kg,
2x ZG 45cc,
Hawe scale lucht retracts,
18 servo's....

Laatst bewerkt door een moderator:
Oss is natuurlijk nog ver af - maar het is wel de betrachting om daar aanwezig te zijn.

@Berto: zeer mooi filmpje, en het geluid is om van te smullen.

@Teus: bedoel je het filmpje? :wink:

Jullie hebben natuurlijk recht op een update. Ik ben de laatste tijd zeer druk geweest met het werk. Hierdoor heb ik niet zo veel gedaan aan de Lightning. Maar toch ...

Het pneum. onderstel van Robart is aangekomen. Omdat de P-38 een nogal rare schaal heeft (1:6.33) diende ik een samenstelling te maken (frontwheel 3", main wheels 4"). Ook de omringende componenten (drukfles, ventielen, ...) zijn binnen en wachten op inbouw.

Verder heb ik nu een heleboel servo's ter beschikking (Hitec, HXT) en heb ik de propellers gevonden die ik wou monteren (links en rechts draaiend).

Het mechanisme voor de fowler flaps is uitgedokterd. Ook heb ik het hoogteroer verder afgewerkt (met besturing intern).
De besturing van de richtingsroeren zit ook in elkaar - maar moet wel nog allemaal ingebouwd worden.
Het linker vleugel geraamte is klaar - daar had ik een probleem met de afwerkingsgraad van de spanten, waardoor er te veel speling zat op de spars. (v#@&é"&)à!è!!!:mad::bad-words:Amerikanen hé met hun inches en feet!
Op de plank ligt nu de rechtervleugel. Hiervan heb ik reeds de speling gecontroleerd (bleek ook niet schitterend) en heb enkele spanten opnieuw gezaagd. Met een beetje geluk kan ik deze vleugel iets vlugger afwerken en zou ik in het Kerstverlof kunnen starten met het voorlopig samenbouwen van de verschillende delen.

Ten laatste ben ik een bok aan het bouwen waarop ik alle delen kan monteren. Hierdoor ben ik ten minste zeker dat de afmetingen worden aangehouden, en ook de haaksheid iets eenvoudiger kan gecontroleerd worden. Op de basisplaat heb ik namelijk de contouren van de P-38 uitgetekend.

Later meer .... met foto's want nu zit ik eventjes weer in een hotelkamer. Soms wenste ik dat ik wat meer tijd had om in één stuk verder te kunnen bouwen. Zo steeds met horten en stoten is niet altijd even positief voor het moraal. Vooral als je de vorderingen van de andere bouwers op het forum ziet (en volgt).:(

Luc

Ik had er echt geen idee van dat het al van 13-Dec geleden was dat ik nog wat vooruitgang gepost heb. :oops:

Heb natuurlijk niet stilgezeten, maar toch ook weer niet zo veel gedaan:(

Hier enkele foto's
De rechter vleugel:

Inbouw van het lucht reservoir in de centrale nacelle. Bereikbaar door de neus los te maken.

Beide vleugelhelften samengebouwd. Mmm, begint er op te lijken.

Ook de staartstukken liggen reeds te wachten om samen te bouwen
cimg2439dm5.jpg

De staartstukken zijn nog niet volledig beplankt, want de besturing moet nog ingebouwd worden. Is dus nog wat werk aan, maar dat kan ik pas doen als alles grofweg samengebouwd is.

Volgende keer meer...

Kijk, stilte hoeft niet altijd te geteken dat er niet gebouwd wordt.

Goed bezig en ziet er mooi uit :yes:

Begint er steeds mooier uit te zien!

Ga je de vleugels nog beplanken? Is het dan handig om beide vleugel helften aan elkaar te hebben? Dit lijkt mij lastig, maar kan me vergissen.

Groeten,
Bart

Zo... dit weekend een beetje kunnen verder werken. Echter nog geen beplanking:(.
Wel begonnen met de samenbouw.

Als je het model zo bekijkt wordt het wel indrukwekkend hé?
Voor de opmerkzame lezer (en zo zijn er hier op het forum heel wat actief;)) het model ligt niet meer correct op zijn steunen. De vleugel ligt nog niet vast, maar is wel afgetekend zodat de nodige bevestigingen kunnen gelijmd worden.
Eerst echter nog het staartstuk op z'n plaats bevestigen, maar .... ik heb klemmen te kort :twisted:

:teacher: Je kan dus nooit genoeg klemmen in huis hebben. Ik zal dus naar de Gamma moeten om nog een paar setjes aan te schaffen.

Verder las ik op het forum dat eclipse86 op zoek is naar wat achtergrond info voor een clubgenoot, dus...

Verreweg het mooiste model dat je kan bouwen komt van Nick Ziroli. Dit is een model op schaal 1:5, span is ca. 3m, en alle onderdelen en schaaldetails kan je zonder veel moeite vinden. Echter raad ik aan om een serieus budget weg te leggen voor deze opzet. Als je van scratch gaat beginnen kom je met €3000 niet rond schat ik.

Op kleinere schaal (span rond de 1.8m) kan je wel e.e.a. vinden, bvb. Wing Mfg, Yellow Aircraft, Kondor Model Products. Deze bieden allen min of meer op schaal een kit aan, waarop je dan verder kan bouwen.

Het model dat ik hier bouw (P-38L-5-LO) heeft een schaal 1:6 (span 94" of 2.4m). Het is oorspronkelijk getekend door Col. Art Johnson en naar het schijnt had het een zeer mooi vliegbeeld, en was zeer licht gebouwd. Met een beetje geluk kan je de plannen nog vinden, soms via Ebay, en anders kan je bij Uncle Willies een set verkrijgen die nogal goed op het origineel gelijken. Opletten als je deze site bezoekt Uncle Willie heeft nogal een droge humor en heeft voor elke webpagina een ander melodietje :hammer:.

Verder heb ik zeer veel info (vooral fotos) van een fervente P-38 liefhebber met een goede walk-around.

En natuurlijk kan je via een US boekhandel (bvb. Amazon) wel wat naslagwerken over de P-38 vinden.
Bvb. Lockheed P-38 J-L Lightning of Lockheed P-38 Lightning (Osprey Production Line to Frontline 3).

Natuurlijk blijkt het internet de meest onuitputtelijk bron. 10min. op Google en je weet niet meer waar begonnen. Als je dan nog wat vrienden kent (bij voorkeur in de US) kan je steeds nog wat meer vinden.

Tot de volgende update.

Luc

Mooie tekeningen, bij Uncle Willie.

Maar volgens mj is het toch een totaal verknipte figuur . . .

Nou ja. :o

What the hack! :rolleyes:

jan.

Back