Bouwverslag Logo 700 XXtreme

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door JoopB, 3 feb 2013.

  1. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Na lang aarzelen heb ik toch de keuze voor mijn nieuwe heli gemaakt en zal van hiervan een bouwverslag schrijven. Dit bouwverslag zal gaan over de Logo 700 XXtreme van Mikado. Alleen opmerkelijke en afwijkende zaken die niet in de handleiding vermeld staan zal ik benoemen. En natuurlijk lucht ik mijn persoonlijke mening :rolleyes:

    Waarom mijn keuze voor de 700 en niet voor de 800? Wat betreft de prijs zijn ze namelijk bijna gelijk. Na rondvragen en berichten op internet ben ik er achter gekomen dat het vlieggedrag van de 800 opmerkelijk “trager” is dan dan een 700-size heli. Kyle Dahl heeft aan Bas de Groot laten weten dat de 800 om deze reden niet ongeschikt is als competitie machine.

    Op dit moment bezit ik ook een T-rex 700DFC en ik was op zoek naar een tweede heli’s die ongeveer hetzelfde vlieggedrag vertoont. Dit komt hopelijk mijn leertraject ten goede. Ik vlieg zeker geen topklassen maar merk wel dat ik iedere maand vooruit ga en dan kijk je ook een beetje naar de toekomst. En tot slot wordt de 700 met een Vbar silverline geleverd.

    Ik heb voor de volgende setup gekozen:
    Gens Ace 6S/5000mAh/45C
    Futaba BLS255HV
    Futaba BLS256HV
    Gryphon QUASAR Hyperion BEC
    Kontronik 120HV ==>> toch YGE geworden
    Vbar silverline pro
    Scorpion HK 4525-520
    Futaba R6203SB S.Bus ontvanger

    :!:post reactie:!:
    Anko en MrRigid hebben hun twijfels aangegeven of het handig is om een Kontronik 120HV te gebruiken in plaats van de meegeleverde YGE 160. Beide regelaars zijn prima kwaliteit maar de kans bestaat dat de Kontronik de gevraagde stroom niet kan leveren. Op papier moet het kunnen maar de praktijk kan toch anders uitpakken. Dit zal dus duidelijk worden als ik met de heli kan gaan vliegen.

    Eindelijk een zinvol antwoord gevonden op de vraag of de Jive geschikt is voor de Logo 700. De reactie is afkomstig van Dave Dahl, de vader van Kyle Dahl. Hij is nauw betrokken geweest bij het testen van de Logo 700. Zijn reactie op het gebruik van de Jive 120HV in de Logo 700:

    (bron: Logo 700 Will be save to use Kontronic 120 in the 700 - Page 1 - RunRyder RC Helicopter)
    Kort samen gevat: Het kan. Maar als het warm wordt en je vliegt stevig 3D dan trekt de Jive het niet. Daarom heb ik besloten om toch voor de YGE te gaan in plaats van de Jive.

    :!:Post reactie:!:
    Bij de keuze van de servo’s en de voeding van de servo’s heb ik zelf gekozen voor Futaba omdat ik er goede recensies over gelezen heb. DannyvG heeft aangegeven dat de Savox servo’s een zeer hoge piekstroom op kunnen nemen van 10A per stuk. Indien de voeding van de servo’s niet zwaar genoeg gekozen is kan de spanning te ver dalen. Storingen en of uitval kan dan het gevolg zijn.

    Western Robotics BEC 8,2V 10/15A w/o modifications | VStabi

    Het is dus noodzakelijk om met deze piekstromen rekening te houden bij de keuze van een bec of lipo accu.

    De Logo 700 komt in een behoorlijk grote doos en is geheel anders ingepakt dan een Align. Er is verschrikkelijk veel aandacht besteed aan het beschermen van het materiaal tijdens het vervoer.

    [​IMG]

    De handleiding is in het Duits en kan eventueel in Engels gedownload worden van de Mikado site.
    http://www.mikado-heli.de/downloads/anleitungen/xxtreme700/Bauanleitung_L700_0015_en.pdf

    [​IMG]

    Enkele onderdelen trokken tijdens het uitpakken extra mijn aandacht. Het hoofdtandwiel bijvoorbeeld is echt een enorm bakbeest! Ik had deze al een keer gezien op een 800 maar als je deze op tafel ziet liggen is het toch indrukwekkend. Diameter van het hoofdtandwiel is 18,5cm!

    Ook de YGE regelaar is indrukwekkend. Wat wel opvalt is dat er geen koellichaam meegeleverd is. Na wat speurwerk op internet ben ik er achter gekomen dat dit koellichaam voor de 700 niet nodig is. De regelaar is voorgeprogrammeerd om samen te werken met de Vbar. Het is niet noodzakelijk om een aparte programmeerkaart er bij te bestellen.

    De wikkelingen van de Scorpion motor bestaan uit enkele geleiders in plaats van samen geslagen geleiders. En de rotorkop is ook indrukwekkend.

    [​IMG]

    Het tweede wat mij opviel was de swashplate. Ik was alleen maar Align gewend en daar zit altijd wel wat speling op. Maar ik was onder de indruk van de compleet spelingsvrije swashplate van de Logo. Echte 0,0 speling!

    Bij het vastzetten van het frame heb ik geen problemen ondervonden en het inbouwen van de “tail gear box” verliep goed. Er is geen spanner aanwezig op de riem. De riem schijnt zeer slijtvast te zijn waardoor een spanner niet nodig is.

    Bij het monteren van de servo’s liep ik wel tegen een vraagstuk op. Zowel voor Savox als voor Futaba zijn montagemiddelen aanwezig. Er zit zowel verticaal als horizontaal verschil in de M2,5 gaten.

    [​IMG]

    Omdat ik Futaba servo’s gebruik heb ik dus ook de Futaba bevestigingmiddelen gebruikt. Servo armen gingen prima maar de aluminium blokjes heb ik toch van de Savox gebruikt. Deze paste beter dan de Futaba.

    Bij het monteren van de staartservo er even rekening mee houden dat de messing bussen in de rubbers van de servo door de carbonplaat heen zakken. Draai deze dus niet te strak aan anders trek je de messing bus door het rubber heen.

    Het monteren van de tandwielen is eenvoudig en duidelijk. Zoals aangegeven in de handleiding moet het onderste lagerblok er uit en dan kan je de tandwielen met vulringen zo tussen stapelen. En dan komt de uitdaging.

    [​IMG]

    In de as moet een pen worden geschoven waar het autorotatie tandwiel overheen valt. Het is handig om van te voren even te proberen of de pen soepel door de as kan. Anders heb je erg veel geduld nodig. Met een punttang kan je de pen er inschuiven en de boel samenbouwen.

    Ik heb inmiddels mijn eerste crash gehad met de heli en ben er achter gekomen dat deze pen nog meer geduld vraagt bij het verwijderen. De hoofdrotoras moet namelijk naar beneden geschoven worden om de pen te verwijderen. Als de hoofdrotoras krom is gaat dat niet en moet je de lagerblokken, servo's enz ook losmaken. Behoorlijk bewerkelijk dus.

    Landingsgestel…. geen probleem. Motor inbouwen…… geen probleem. Wel leuk om te weten dat de stekkers tussen de motor en de regelaar aanwezig zijn in de doos. Mikado is niet zo heel erg duidelijk wat er allemaal in de doos aanwezig is.

    Volgens de handleiding is het tijd om de staart op te bouwen. Na de positieve ervaringen van het frame was ik toch wat minder onder de indruk van de staart. Het maakt voor mij niet uit of de onderdelen uit aluminium of kunststof bestaan. Wat wel belangrijk is dat het goed en degelijk in elkaar zit. Bij de tandwielen en het huis is dit zeker het geval, ze zijn degelijk en erg sterk opgebouwd.

    [​IMG]

    De armen van de pitch control slider daarentegen zijn niet geschroefd of gelagerd. Er is een stalen pen gebruikt die door de kunststof onderdelen geschoven is. Met een klein beetje druk is de stalen pen al te verschuiven en dat geeft een vreemde indruk. De pen blijft nu prima op zijn plaats en alles is spelingsvrij, maar ik ben wel benieuwd hoe dit na een paar vluchten zal zijn.

    Handig om te weten is dat de bus die over de aandrijfas van de staartrotor schuift (tail shaft slide bush) voorzien is van linkse draad. Dit staat niet in de handleiding aangegeven maar is bij het demonteren wel handig om te weten.

    Bij het vastschroeven van de ballen op de bladhouders even voorzichtig zijn dat het schroefdraad niet dol gedraaid wordt. Na het samenbouwen liep de pitch control slider niet soepel vanwege een verkeerde uitlijning met de as. Uiteindelijk maar één van de ballen op de bladhouders omgekeerd om dit probleem op te lossen.

    [​IMG]

    Door de hoofd / staartrotor verhouding van 1:5 blijft de staartrotor altijd in dezelfde positie ten opzichte van de hoofdrotor. Persoonlijk vervoer ik de heli met de staartrotor in de verticale stand. Bij de T-rex (verhouding 1:4,73) kan je dit bereiken door de hoofdrotor een paar keer rond te draaien. Bij de Logo 700 lukt dit niet vanwege de verhouding van 1:5. Het is handig om hier tijdens de bouw al rekening mee te houden.

    Tot slot de staartbuis samen gebouwd inclusief de torque tube en lagers. Beetje Vaseline aan de binnenkant van de staartbuis en je kan alles eenvoudig in elkaar schuiven.

    De tail rotor push rod moet je zelf in elkaar lijmen. Gezien het belang van dit onderdeel is het wel belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Voor het samenbouwen de delen goed ontvetten voorkomt latere verrassingen.

    En dan begint het al aardig op een heli te lijken. Bij het passen van de kap kwam deze niet goed over de achterste pennen heen. Er zijn extra ringen meegeleverd om de pennen te verlengen zodat de kap er wel goed overheen schuift.

    [​IMG]

    Het laatste mechanische wat er nog moet gebeuren is het opbouwen van de rotorkop. Ook hier moeten alle schroeven nog voorzien worden van Loctite. De lagers van de rotorkop zijn enorm en hopelijk net zo slijtvast als dat ze groot zijn. Linken op de aangegeven lengte in elkaar geschroefd en alvast op de servo’s en swashplate gezet. Het samenbouwen ging zonder problemen en verassingen. Tip-top koppie zullen we maar zeggen.

    [​IMG]

    Nadat alles mechanisch in elkaar zit beschrijft de handleiding dat de elektronica geplaatst kan worden. De achterplaat boven de staartbuis is bedoeld voor de Vbar. In ieder geval is het belangrijk om te controleren of de achterplaat voldoende vast zit. Als dit niet het geval is kunnen trillingen het vlieggedrag negatief beïnvloeden. Bij twijfel helpen een paar druppels secondelijm de plaat vast te zetten.

    Zoals bij iedere heli is het altijd even puzzelen hoe alles te plaatsen en hoe de kabels te leggen. De s.bus helpt bij het minimaliseren van de kabels. Ondanks de s.bus blijft het een drukte van belang. De YGE geeft een puls af voor de toerenregeling van de Vbar. Er komen dus twee kabels van de regelaar.

    [​IMG]

    :!:Interessante weetjes:!:
    Technische informatie over de Logo 700 is redelijk schaars. Hieronder staan enkele gegevens over de Logo 700
    rotordiameter: 1,61m
    gemiddeld gewicht: 5,6kg
    motortandwiel: 16 t/m 19 tanden (17 tanden is meegeleverd)
    hoofdtandwiel: 175 tanden herringbone
    motor / hoofdrotor verhouding: 1:10,29
    hoofd / staartrotor verhouding: 1:5
    lengte: 143cm
    lengte: 135cm zonder kap
    hoogte: 43,5cm
    breedte: 23cm (bladen zijn opgevouwen het breedst)

    Tijdens het ontwerpen van de Logo 700 is zoveel mogelijk rekening gehouden met de toekomst. Het frame bijvoorbeeld is langer dan noodzakelijk en kan compacter gebouwd worden. Mikado heeft er juist voor gekozen om het frame en accuruimte langer te houden waardoor het zwaartepunt ook bij (toekomstige) lichtere accu’s goed gekozen kan worden.
    Het gewicht van de Logo 700 is al vaak ter sprake gekomen. De Logo 700 is in zijn klasse ongeveer 600 gram zwaarder dan bijvoorbeeld een T-rex 700. Ook dit heeft een reden. Met het oog op steeds krachtigere motoren heeft Mikado gekozen voor een enorm sterke en slijtvaste aandrijving en rotorkop. Met de Logo 600 heeft Mikado laten zien dat ze in staat zijn om licht te bouwen. Nu hebben ze bewust gekozen voor sterkte boven gewicht.
    Als één van de weinige bedrijven heeft Mikado de Logo 700 eerst een jaar lang laten testen voordat de eerste kit officieel op de markt verscheen. De grootste tekortkomingen en ontwerpfouten zijn hierdoor verholpen en is er een goed beeld hoe de heli zicht houd naar een jaar intensief gebruik.

    Het inbouwen van de regelaar is geen probleem en de kabels zijn lang genoeg. Wel is het noodzakelijk om de signaalkabels langs de zijkant te monteren. Ik heb er voor gekozen om de stekkers tussen de regelaar en de motor niet te gebruiken. Deze stekkers zijn wel in de kit aanwezig. Bij de T-rex 700 heb ik deze stekkers nog nooit los gemaakt. En de enkele keer dat ik wat wil testen ze ik de motor van het hoofdtandwiel af.

    [​IMG]

    Bij het monteren van de heatsink kwam ik er achter dat de heatsink niet goed op de halfgeleiders drukte. Goed thermisch contact is noodzakelijk voor de afvoer van warmte. Ook met koelpasta was er geen deugdelijk contact mogelijk. Ik heb er voor gekozen om tussen de heatsink en halfgeleiders warmte geleidend folie te plaatsen waardoor er deugdelijk contact is met de heatsink.

    Voor de accustekkers heb ik gekozen voor de 5mm EC5 stekkers. In de handleiding staat dat de goudstekkers minimaal 4mm moeten zijn.

    De YGE regelaar is voorgeprogrammeerd en de instellingen van de Vbar staan in de handleiding. Voor de verhouding tussen de tandwielen staat in de handleiding 9,722. In de kit is een motortandwiel van 17 tanden opgenomen waardoor de verhouding 10,29 is in plaats van 9,772. Ik denk dat er in het verleden een motortandwiel met 18 tanden meegeleverd is en de handleiding nog niet aangepast is.

    Tijdens het instellen van de Vbar is ook direct te zien wat het gewenste toerental is. Dit maakt het eenvoudig om voor de diverse modes het juiste toerental in te stellen. Om van de bailout functie gebruik te maken is het noodzakelijk om de throttle hold tussen de 40% en 10% in te stellen. Alles onder de 50% schakelt de regelaar uit en blijft de bailout functie geactiveerd. Bij 0% throttle schakelt de Vbar de regelaar en bailout functie uit. Een throttle signaal boven de 50% activeert de governor. Tijdens het instellen is dit allemaal visueel te volgen in de software.

    En uiteindelijk mag het resultaat er echt wel wezen!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ga ik met veel interesse volgen! Ik vond het ook een hele knappe heli maar ik vind em wel wat aan de prijs.
     
  3. raptor

    raptor

    Lid geworden:
    18 feb 2008
    Berichten:
    15
    Locatie:
    zwolle
    ziet er super uit, ben zeer benieuwd en blijf dit verslag ook zeker volgen :D
     
  4. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Eindelijk heb ik jou verlag gevonden!!!!

    Ziet er goed uit!!!!

    Ga het natuurlijk volgen,en wil je graag zien met dit beest op de club:D:D:D
     
  5. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    succes met je nieuwe aanwinst , gaan WE van genieten
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Netjes Joop.

    Ik ben benieuwd hoe je hem vliegen vind tov de rex700
    en hoe je regelaar het uit gaat houden,als je flink aan het roeren bent met je sticks......

    S6 met je maiden, ziet er allemaal netjes uit

    Gr
    Jeroen
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    1 van de kogels op je staartgrips zit verkeerd om. de krans moet richting het plastic., t gaat vanzelf soepeler lopen.
    beetje logo eigen, mijn ex 600 had t ook in t begin.

    die pennetjes kan je zekeren door er gewoon een beetje secondelijm aan de buitenkant op te smeren. niet pennetje eruit halen oid, gewoon beetje erop deppen.
     
  8. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb bewust de kogel omgedraaid omdat het echt te stroef ging. Voorlopig laat ik het even zo tot ik een paar keer gevlogen heb, dan controleer ik het nog een keer.


    De pen zit vast in het middenstuk en draait in de buitenstukken. Door ze aan de buitenkant te fixeren zet ik het scharnierpunt vast. Ook dit laat ik even voor wat het is tot ik kan vliegen. Dan hou ik de boel de eerste paar keer goed in de gaten. Anders wordt het bout-moer en een messing bus.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2013
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    bij de 400/500/600 zit t juist andersom.. pen vast in buiten en los in midden..

    ach, zal wel werken. zou wel serieus die kogel omdraaien ivm scheeflopen van de slider.;)
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  11. tjarde

    tjarde

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    6
    Bec

    Hallo Joop,

    Mooie heli is het toch he. Ik ben ook aan het bouwen maar gaat denk ik pas van de zomer worden dat er gevlogen wordt. Ik heb nu alles los in elkaar zitten zonder loctite enzo. En de ball links er ook nog niet in.
    Wat ik me afvraag. Wat deed jou kiezen voor de futaba bls en waar gebruik je de bec voor als je hv voor je setup gebruikt.
    Ik zit op het moment te denken over de servo keuze waarbij denk ik die savvox afvallen omdat ze zo enorm veel stroom kunnen trekken.
    Verder vind ik de swash enorm zwaar gaan. Misschien dat dit beter wordt met inlopen of dat er iets aan is af te stellen.
    Ook vind ik de kap slecht passen. Ik denk dat ik niet de juiste busjes geleverd heb gekregen.

    Groet, Richard, Almere.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2013
  12. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Richard,

    Ik heb voor de Futaba servo's gekozen omdat ik er zeer goede recensies over heb gelezen. En tot op heden voldoen ze ruim aan de verwachting. Stil en spelingsvrij. Maar voor de hoge stroom zou ik het niet laten.

    De swash gaat bij mij ook zwaar. Na een druppel olie gaat het al iets beter. In de handleiding staat dat deze inderdaad in moet lopen. Even afwachten dus. De kap sluit bij mij wel prima. Alleen is het even oefenen om hem er omheen te krijgen.

    Maar het is inderdaad een mooie heli.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2013
  13. Haagse Helicopter Vlieger

    Haagse Helicopter Vlieger

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    46
    Mooi heli hoor zo'n logo 700. Ik heb zelf een logo 800 naast drie 700 site heli's en idd de logo 800 is wel wat trager. Maar is daarom zeker wel erg leuk om met zo'n krachtpatser rond te vliegen. YGE 160 icm beastx er op gaat super. Ook met de hv Savox servos er op geen probleem. Als ontvanger en servo voeding 2 x 2s nano 1800 65c er op parallel geschakeld. Dit op aanraden van Mr. Rigid! Zeker geen spijt van. Veel vliegplezier met de Logo 700.
     
  14. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Mooi verslag Joop, genoeg tips voor toekomstige bouwers. Top!
     
  15. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    HA Joop,
    Het is toch een 700 size geworden lees ik... Mooi hoor... Ik kom een keer kijken wanneer je gaat vliegen, ben zeer benieuwd .
    Veel plezier met het beest!

    Groet marcel
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag de eerste vlucht (maiden) gemaakt met de Logo. Omdat ik graag een filmpje wilde posten van de maiden heb ik de GoPro meegenomen. De basis instellingen waren al meer dan voldoende om lekker mee te vliegen. En de heli voelde echt goed aan.

    Helaas was ik met mijn hoofd helemaal in de wolken waardoor ik een lullige stuurfout maakte. Maar dan ook ECHT een lullige stuurfout. Gelukkig had ik de kap er niet op. Je weer immers maar nooit wat je kan verwachten bij een eerste vlucht. Maar dit had ik zeker niet verwacht :D

    Schade:
    Main rotor shaft
    Landing gear
    Rotor blades
    Tail blades
    Tail servo gear
    Tail boom

    Dit keer had ik echt even geluk, het had veel erger kunnen zijn.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    dat is zuur.... het was verder wel een mooie eerste vlucht....

    jammer man...
     
  18. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Pilot Error

    Jaaa, heb het filmpje even bekeken, dit is nou zo`n moment van pilot error.
    Heb zulke momenten ook weleens meegemaakt,krijg je zo`n raar gevoel in je maag en pats daar ligt hij dan..........maar zet je je er doorheen, dit hoord bij helivliegen:D:D:D

    Joop, succes met het opbouwen,volgende keer wil er wel bijzijn,wil dit beest horen;););)
     
  19. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    jammer man , opbouwen en weer genieten.
     
  20. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Voor een maiden was het een hele mooie vlucht.
    Spijtig van het stuurfoutje.

    Knappe Heli ;).

    Mvg,
    Niki
     

Deel Deze Pagina