G
Gerjan
Guest
Hier komt mijn bouwverslag van een nog nader te benoemen loodsboot.
De bouw is al een tijd aan de gang, al ongeveer een jaar meer heeft langere tijd stil gelegen.
Ben afgelopen week weer begonnen, en vond het nu wel tijd om wat foto's te plaatsen van de bouw.
De tekeingen komen van een spaanse site, is officieel ook een spaanse loodsboot maar ik heb haar een beetje aangepast en geef haar de kleuren van een Nederlandse loodsboot, romp geel, dek groen, bouw wit en onder de waterlijn zwart.
Voor de aandrijving word een speed 600 gebruikt welk type en op hoeveel volt moet ik nog testen als de boot klaar is.
Hier mee is het begonnen de tekening uitgeprint aan de muur om het eerst eens goed te bestuderen.
De spanten op een plaat triplex van 5 mm
Alle spanten uitgezaagd
Spanten op bouwplank
Latjes gezaagd uit plaat multiplex van 3.6mm
Eindelijk een doel voor mijn verzamelijng lijmklemmen :wink:
Netjes op een rij
De latjes zijn met consturktielijm op de spanten gelijmd.
De romp is dicht, geschuurd en geplamuurd en in een paar lagen witte verf gezet om te kunnen testen. De as komt schuin onder de boot uit en er zit een groot roer achter de propellor zodat ook op lage snelheid kleine bochten te maken zijn.
Voor de eerst test ontbrak het dek dus is de boot dichtgeplakt met tape en een stuk vuilniszak.
Zoals op de onderstaande foto te zien is spat het boeg water te hoog op dus moet er een sprai latje op de boeg om het opspattent water te beperken.
De tests zijn veelbelovend, snel en toch weg wendaar.
Dek zit erop en opbouw ook. Deze foto's zijn genomen tijdens de werkschependag 2005.
Na de werkschependag is de bouw grotendeels stil komen te liggen.
Er zijn nog wel relingen op gemaakt zoals op eerste foto te zien is
De reling is van mesingdraad en aan elkaar gesoldeerd.
De houten romp werd alleen door een laagje verf beschermd voor het water wat mij niet gerust stelde dus moest er een laagje epoxy met glasvezel over.
De ingrediënten.
De romp weer grotendeels kaalgeschuurd. Daarna word de glasvezelmat op maat gemaakt en een gat voor de as.
Het matje zo opvouwen zodat hij er staks makelijk opgelegd kan worden.
De romp ingesmeerd met een laag epoxy.
Het resultaat van het kwasten.
En hier een voorbeeld van de kleurstelling. (foto genomen in de Eemshaven in Groningen.)
Tot zover het voor nu. Als er weer grote vorderingen zijn worden ze hier vermeld.
Tips en op/ aanmerkingen zijn welkom
Groeten Gerjan
De bouw is al een tijd aan de gang, al ongeveer een jaar meer heeft langere tijd stil gelegen.
Ben afgelopen week weer begonnen, en vond het nu wel tijd om wat foto's te plaatsen van de bouw.
De tekeingen komen van een spaanse site, is officieel ook een spaanse loodsboot maar ik heb haar een beetje aangepast en geef haar de kleuren van een Nederlandse loodsboot, romp geel, dek groen, bouw wit en onder de waterlijn zwart.
Voor de aandrijving word een speed 600 gebruikt welk type en op hoeveel volt moet ik nog testen als de boot klaar is.
Hier mee is het begonnen de tekening uitgeprint aan de muur om het eerst eens goed te bestuderen.

De spanten op een plaat triplex van 5 mm

Alle spanten uitgezaagd

Spanten op bouwplank

Latjes gezaagd uit plaat multiplex van 3.6mm

Eindelijk een doel voor mijn verzamelijng lijmklemmen :wink:

Netjes op een rij

De latjes zijn met consturktielijm op de spanten gelijmd.
De romp is dicht, geschuurd en geplamuurd en in een paar lagen witte verf gezet om te kunnen testen. De as komt schuin onder de boot uit en er zit een groot roer achter de propellor zodat ook op lage snelheid kleine bochten te maken zijn.
Voor de eerst test ontbrak het dek dus is de boot dichtgeplakt met tape en een stuk vuilniszak.


Zoals op de onderstaande foto te zien is spat het boeg water te hoog op dus moet er een sprai latje op de boeg om het opspattent water te beperken.

De tests zijn veelbelovend, snel en toch weg wendaar.
Dek zit erop en opbouw ook. Deze foto's zijn genomen tijdens de werkschependag 2005.




Na de werkschependag is de bouw grotendeels stil komen te liggen.
Er zijn nog wel relingen op gemaakt zoals op eerste foto te zien is
De reling is van mesingdraad en aan elkaar gesoldeerd.
De houten romp werd alleen door een laagje verf beschermd voor het water wat mij niet gerust stelde dus moest er een laagje epoxy met glasvezel over.
De ingrediënten.

De romp weer grotendeels kaalgeschuurd. Daarna word de glasvezelmat op maat gemaakt en een gat voor de as.

Het matje zo opvouwen zodat hij er staks makelijk opgelegd kan worden.

De romp ingesmeerd met een laag epoxy.

Het resultaat van het kwasten.

En hier een voorbeeld van de kleurstelling. (foto genomen in de Eemshaven in Groningen.)

Tot zover het voor nu. Als er weer grote vorderingen zijn worden ze hier vermeld.
Tips en op/ aanmerkingen zijn welkom
Groeten Gerjan