Bouwverslag Low-Budget sleper, Greenley achtige

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door RC-mike, 17 jan 2009.

  1. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Hallo allemaal,

    Ze waren bij mij op de club van plan om een PAF sleper te gaan bouwen,
    Helaas gaat door omstandigheden dit project niet meer door.
    Dit vond ik toch wel jammer, vandaar dat ik opzoek ben naar een PAF achtige sleper, gewoon een simpele doosromp met een ingedenkte vleugel, voor ca. 50ccm.
    Het liefst een tekening of een freeskitje ofzo, Ik weet dat paf ook modellen levert, maar om 240 euro te betalen voor een kit is mij een beetje te gek.

    Mike
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  2. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    is de Bigg Jim niet iets voor jou?
     
  3. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Dat vind ik inderdaad een super mooie kist, maar daar kon ik op google geen info over vinden, is die kist een bouwkit of gewoon van tekening te bouwen?

    Mike
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Mike,

    wij hebben ook even zitten kijken naar een sleper.
    Het gaat bij ons een Pilatus PC7 en een Zlin worden.

    Maar de Big Jim staat hier:
    www.modellbaufun.de



    GJ
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    De Big Jim lijkt toch wel heel erg veel op een little stick, zou het ook een optie kunnen zijn om de tekening van een little stick uit te vergroten naar iets van 2,3m?
    Iemand bij osn op de club heeft een cnc foam snijder, dus dan kan ik de vleugel gewoon indekken, en dan voor 3 tientjes aan hout....mm, een goed idee?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hoeft niet eens de tekening uit te vergroten.

    Als je gewoon een symmetrisch profiel snijdt, redelijk dik (Naca 0016) en dat op een doosromp zet dan heb je al een sleper.

    Hoe er wel rekening mee dat de vleugel en romp ook nog in de auto moeten kunnen!

    GJ
     
  8. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Dat in de auto meenemen is geen probleem hoop ik, We hebben een Toyota Avensis station, en dar past heeel veel in :D
    Eigenlijk hoop ik stiekem nog wel op de tekening van een PAF trainer, dat is toch nog wel het model waar mijn voorkeur naar uit gaat.

    Mike
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    big jim lijkt me een goede optie. bij de laatste fly-in in odoorn was er ook een big jim, die kist kan met de landing echt heel langzaam binnenkomen vooral met de flaps. met genoeg vermogen stijgt het ook mooi weer omhoog, paar plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    een andere mooie optie:
    [​IMG]
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
  11. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Die laatste foto die je postte, dat is echt de lelijste kist die ik ooit heb gezien xD
    Zo`n big-jim is natuurlijk een prachtige kist, zeker het overwegen waard, maar ik kwam nog een kist tegen, en wel de Greenley,
    [​IMG]

    Ik ben alleen niet zo fan van Vstelling in dit soort kisten, is dit een must of kan ik dit ook weglaten?

    Mike
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    prijs valt me nog mee om eerlijk te zijn, 159 euro, alleen helaas niet geschikt voor mike omdat hij iets zoekt voor een 50cc en deze wordt aangeraden voor een 80cc
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Schleppmodell (Big Jim)
    Spannweite: 2450 mm, Länge: 2150 mm
    Gewicht ab10kg, Motor ab 45ccm³

    moet dus wel kunnen met een 50, zeker als je er geen super grote zwevers wilt slepen.
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    je hebt helemaal gelijk ik lees weer eens te snel :S
     
  15. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    De kist moet toch wel een redenlijke zwever kunnen slepen, en als het even kan ook nog een beetje kunnen hooveren, Altijd leuk met wat smoke er bij.
    Mijn voorkeur gaat er trouwens naar uit om gewoon Gamma hout te gaan gebruiken voor de romp, gewoon een oer-sterk ding.

    L8er M8
    Mike
     
  16. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bij de PAF kun je die probleemloos weglaten en er één rechte vleugel van maken.

    Heb overigens wel de maten van de PAF 200 en 230 en het profiel (NACA 0015).
    Dan alleen nog de vleugels snijden en indekken.

    Gr. Rob
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  18. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    @ Bertus,
    Dat is zeker een prachtige kist, maar ik zal het zelfs niet in m`n hoofd halen om 1250 euro te betalen voor een kist, als je er vanuit gaat dat ik rond de 120 euro per maand verdien komt dat neer op bijna 10maandan loon inleveren, en het gaat me eigenlijk ook meer om het bouwen, En ik denk dat ik voor veeel minder als 1250 euro klaar zal zijn.
    De motor die ik ga gebruiken is de 50cc van hobbycity, er zijn veel goeie reviews over, dus dat is te proberen, die motor is ongeveer 150 euro, dan aan hout en schuim voor de vleugel denk ik ongeveer 50 euro kwijt te zijn, trek dan 70 euro uit voor folie, en 150 voor servo`s en n tank enzo, dan kom je uit op 420 euro, dan houd ik nog een potje onvoorzien van 50 euro, dus ik zal zeker onder de 150 euro klaar zijn.

    Mike
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Mike,

    Je vegeet een paar dingen:
    Uitlaat-goede demper nodig, bijna overal in Nederland heb je geluidslimieten. Een standaard dempertje zal niet voldoen.
    Prop-een carbon 3 blads kost ook wat. Is wel de stilste oplossing.
    Landingsgestel, wielen, aansturingen.
    Accu's een een goede ontvangerstroomverzorging.
    Verder vind ik je gestelde bedragen voor de diverse posten aan de hele lage kant.

    Leuk dat je een sleper wilt bouwen, dat zeker! Maar denk er nog eens goed over na wat het je echt gaat kosten en of je dat ervoor over hebt.

    Groet,
    Gerben
     
  20. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Dat is zo, maar het hoeft zeker niet in een maand af, dan kan ik ook nog sparen ondertussen, en ik zal ook een of twee kisten moeten verkopen.
    Een carbonprop was is ook niet van plan om te gaan gebruiken, ik ga gewoon in china van die houten 20x10 props kopen.
     

Deel Deze Pagina