Bouwverslag Marblehead Minki
Ja, (eindelijk) weer een echt bouwverslag en eigenlijk een vervolg op een verslag uit 2016/17 over de bouw van een andere Marblehead “Spetter” .Een boot die nog een boegverhoging onderging (zie foto’s 6988 en 7024) als een maatregel om het duiken enigszins te onderdrukken en door Jan (pompebled) nog als Atlantic Bow omschreven daarmede verwijzend naar een boegvorm die je vroeger wel zag bij zeeschepen.
Ook het nieuwe ontwerp heb ik gemaakt met Delftship waarbij de Marblehead “Spetter” als basis (soort moedermodel) diende en door flink kneedwerk tot een heel andere rompvorm getransformeerd werd. Bij het ontwerp is bewust gestreefd naar meer deplacement in de hoogte dan in de breedte en werd nu gelijk voorzien in een hoger oplopende en vollere boeg en matige V-spanten in het voorschip.Volgens ingewijden speelt, als maatregel tegen het duiken, de vorm van het onderwatergedeelte van het voorschip misschien wel een grotere rol.Wel heb ik de boeg ook onder water iets eerder laten oplopen en de voorste spanten onderin wat voller en waar mogelijk zelfs wat vlak gemaakt.We gaan het (hopelijk) zien.
De maximum breedte nu is ca 16 cm en was voor Spetter 18 cm.Het grootspant heb ik , zonder enige overwegingen of bedoelingen, een eigenwijze vorm gegeven met zachte ronde knikken die er naar voor en achter toe weer uitlopen.
Door middel van een door Delftship geproduceerde DXF-file is de rompvorm voor CAD programma’s toegankelijk en kunnen de spanten getekend worden.Met een zgn offset functie heb ik de spanten op binnenkant huid getekend.
Spanten, vinbox en mastkoker zijn gemaakt van een balsa-carbon-epoxy laminaat dat ik in een vacuumzak (bedoeld voor skateboards) gemaakt heb.Vin- en mastbox zijn al tussen de spanten gelijmd.
Het afstellen van de spanten op de bouwplank blijft altijd een uiterst secuur karwei.Het is essentieel dat je voortdurend, met een zgn strooklatje langs de spanten, kijkt of die netjes aanligt.Te vaak constateer ik, ook bij andere boottypes anders dan modelzeiljachten, dat gezien de bobbels en deuken in de huid die controle achterwege is gelaten.
Verder heb ik alle spanten met berghoutjes en een latje op hartschip verbonden waardoor het hele skelet nu al rigide aanvoelt.
De huid maak ik (weer) van 3 mm balsa-latjes.De basisplankjes balsa van 1 meter heb ik inmiddels verlengd naar 1.35 meter waaruit ik die latjes ga snijden.
Voor de liefhebbers nog wat getalletjes :
Waterverplaatsing : ca 4900 cm3
Blokcoefficient : 0,47
Prismatische coefficient : 0,57
Nat oppervlak : 18,7 dm2
Drukkingspunt : 63,4 cm voor achterkant spiegeltje (dus ca 1,1 cm achter ½ lengte)
wordt vervolgd
Ja, (eindelijk) weer een echt bouwverslag en eigenlijk een vervolg op een verslag uit 2016/17 over de bouw van een andere Marblehead “Spetter” .Een boot die nog een boegverhoging onderging (zie foto’s 6988 en 7024) als een maatregel om het duiken enigszins te onderdrukken en door Jan (pompebled) nog als Atlantic Bow omschreven daarmede verwijzend naar een boegvorm die je vroeger wel zag bij zeeschepen.
Ook het nieuwe ontwerp heb ik gemaakt met Delftship waarbij de Marblehead “Spetter” als basis (soort moedermodel) diende en door flink kneedwerk tot een heel andere rompvorm getransformeerd werd. Bij het ontwerp is bewust gestreefd naar meer deplacement in de hoogte dan in de breedte en werd nu gelijk voorzien in een hoger oplopende en vollere boeg en matige V-spanten in het voorschip.Volgens ingewijden speelt, als maatregel tegen het duiken, de vorm van het onderwatergedeelte van het voorschip misschien wel een grotere rol.Wel heb ik de boeg ook onder water iets eerder laten oplopen en de voorste spanten onderin wat voller en waar mogelijk zelfs wat vlak gemaakt.We gaan het (hopelijk) zien.
De maximum breedte nu is ca 16 cm en was voor Spetter 18 cm.Het grootspant heb ik , zonder enige overwegingen of bedoelingen, een eigenwijze vorm gegeven met zachte ronde knikken die er naar voor en achter toe weer uitlopen.
Door middel van een door Delftship geproduceerde DXF-file is de rompvorm voor CAD programma’s toegankelijk en kunnen de spanten getekend worden.Met een zgn offset functie heb ik de spanten op binnenkant huid getekend.
Spanten, vinbox en mastkoker zijn gemaakt van een balsa-carbon-epoxy laminaat dat ik in een vacuumzak (bedoeld voor skateboards) gemaakt heb.Vin- en mastbox zijn al tussen de spanten gelijmd.
Het afstellen van de spanten op de bouwplank blijft altijd een uiterst secuur karwei.Het is essentieel dat je voortdurend, met een zgn strooklatje langs de spanten, kijkt of die netjes aanligt.Te vaak constateer ik, ook bij andere boottypes anders dan modelzeiljachten, dat gezien de bobbels en deuken in de huid die controle achterwege is gelaten.
Verder heb ik alle spanten met berghoutjes en een latje op hartschip verbonden waardoor het hele skelet nu al rigide aanvoelt.
De huid maak ik (weer) van 3 mm balsa-latjes.De basisplankjes balsa van 1 meter heb ik inmiddels verlengd naar 1.35 meter waaruit ik die latjes ga snijden.
Voor de liefhebbers nog wat getalletjes :
Waterverplaatsing : ca 4900 cm3
Blokcoefficient : 0,47
Prismatische coefficient : 0,57
Nat oppervlak : 18,7 dm2
Drukkingspunt : 63,4 cm voor achterkant spiegeltje (dus ca 1,1 cm achter ½ lengte)
wordt vervolgd