Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Na heel veel uitproberen met verschillende soorten lijm, eindeloos latjes stomen en in water laten weken het eerste sloepje klaar voor een lak-beurt. M'n overnaads Gronings werkbootje. 96 mm lang
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.
  2. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2019
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je nog aanvullende tekst Harm? Het moet natuurlijk wel iets toevoegen. Of zie jij iets wat ik niet zie? Gr. Klaas.
     
    Reinoud vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sorry, voor dat bericht.
    Niet ingelogd zie je geen foto's in bericht 62
    Ik zal het wissen.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Baggeraar,
    Niet ingelogd zie je geen foto's in bericht 62

    Hier staan foto's bij bericht 62.
    Wat is er mis? Niet de eerste keer toch?

    Willum
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    @willum hardsolderen blijft geweldig!

    Reinoud,
    Dat is hardsoldeer.
    Ruim vloeimiddel gebruikt.
    Als die vloeimiddel bagger weg is komt er een mooie soldering te voorschijn.

    Ga je in serie werken met die soldeerhulp?
    Leuk bedacht.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    Reinoud vindt dit leuk.
  8. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ben niet van plan om in serie te werken @willum maar zo lag het wel gefixeerd èn mooi uitgelijnd.
    De boel mooi schoon geschuurd en weer wat gereed.
    Nu eerst verder met alle gaten in de huid afwerken.
     
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    hardsolderen blijft geweldig!
    Reinoud,


    Als je enige ervaring kunt opbouwen
    ben je snel genoeg in staat de mooiste dingen te maken met (hard)soldeer.
    Mooie verbindingstechniek.

    Pas op met al die chemicalien.
    Pas op met de dampen die vrij komen.
    Kun je behoorlijk ziek van worden.

    Veel modelbouwplezier Reinoud,
    Willum
     
    Reinoud vindt dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Reinoud,
    Ik ben niet van plan om in serie te werken

    Goed bezig
     
  11. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Op dit moment bezig om de dekken te maken. De dekken kennen zowel een bolling (6 mm verschil midscheeps-verschansing) als een zeeg. Ik kan nergens iets vinden over deze combinatie èn het gebruik van printplaat.
    Plaat is natuurlijk maar in één richting te buigen. (tot welke temp verwarmen?) De oplossing zou wezen allemaal gebogen segmentjes aan elkaar te lijmen (of solderen als het toch messing moet worden) tot één (waterdicht) dek.

    Iemand tips of een beter idee waarbij zowel de bolling als de zeeg behouden blijven?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2019
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Zelf heb ik geen ervaring met printplaat. Met dubbelzijdig koper zal het niet over 2 kanten te buigen zijn. Of het met één kant koper lukt? Gelukkig heeft mijn coaster niet veel zeeg en lukte het om de kunststof dekken bolling te geven door wat vulling op het triplex hulpdek te plakken. Zit nog steeds. Je zou, als er nog wat epoxy en glasweefsel over is, een proefplaatje kunnen maken en kijken of dat in de gewenste richting te buigen is. Heb je het spantenwerk voor onder de dekken al klaar? Want je hebt wel iets nodig om de boel op vast te klemmen om te zien of het lukt. En post anders eens iets op Macrabbit zijn topic van de Union Boxer en vraag hoe hij dit oplost c.q. buigt. Gr. Klaas
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
  14. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Klaas en Marc, bedankt voor jullie meedenken en reactie. Inmiddels wat geëxperimenteerd met de oven:) Na verschillende temperaturen geprobeerd te hebben, de plaat een poosje onder spanning op 200 graden in de oven gehad en langzaam laten afkoelen. Blijkt prima te werken in één richting. De plaat blijft mooi staan op de ronding. Normaal wordt epoxy wel op lagere temperaturen weker, maar printplaten moeten een hogere temp aankunnen. En dat blijkt:)
    @Marc w : Ik wilde graag bij de printplaat blijven vanwege de mogelijkheden die dit biedt om kleine details op het dek te solderen.

    Het voordek heb ik nu klaar (heeft geen zeeg, alleen bolling). De overige dekken hebben een zeeg maar in het middenvlak ook een gat voor de opbouw/MK of de ruimopeningen. Hierdoor kan ik wat sjoemelen: bij de achterplecht alleen een ronding, naast de opbouw schuin laten lopen met een zeeg. Het stuk dek voor de opbouw moet dan als een los segment worden gefabriekt en aan het andere deel worden vastgelijmd. Uitdaging:)
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Goed te vernemen dat je een weg hebt gevonden voor de printplaat. Inderdaad ideaal spul om kleine dingen op te solderen. Houd daarbij wel een beetje het gewicht in de gaten. Boven de waterlijn tikt het gauw aan. Gr. Klaas.
     
  16. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas, het gewicht is inderdaad een dingetje om dat ook netjes op die 1:50 te houden.

    Heb een verschil geconstateerd tussen een tekening en een foto. Op tekening staan aan bakboord 8 patrijspoorten, op de foto 10:/ Dus toch weer met epoxy aan de gang en de raampjes maken zoals ze er in hebben gezeten. Ergens in het proces van de oorspronkelijke nieuwbouw heeft de eigenaar toch besloten dat de stuurman ook 2 raampjes in z'n hut moest hebben, net als de machinist die aan stuurboord z'n hut had. Er bestaan van stuurboordzijde gelukkig geen foto's waar het aantal patrijspoorten is te zien:)
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het totaal gewicht zal wel meevallen Reinoud, maar ze moet niet topzwaar worden. Statisch geen probleem, maar varend wel. Probeer op het vlak ruimte te houden voor je accu's. Misschien dat je ballasttanks dan onder de gangboorden kunnen. Of een plaat lood op de bodem onder de accu's. Bij echte gewichtsproblemen zou je als accu ook voor Lipo kunnen kiezen, maar die zijn meer bedoeld als energiebron om te vliegen. Lipo's moet je steeds uit het schip halen om te laden. Lood-, Nicad- en Nimhaccu's kun je gewoon laten zitten en laden via een verdekt opgestelde plug aan dek. Het is goed dat je overal bij kunt voor inspectie en onderhoud, maar als het niet nodig is lekker dicht laten. Hooguit even loeren of de boel na een vaartocht nog droog is. Gr. Klaas.
     
  18. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor het totaalgewicht ben ik ook niet bang Klaas, wel inderdaad voor alle details aan dek van messing. Maar goed, die zijn in het echt ook van staal, net als de dekken. De verdeling van de accu's komt wel als ik een proefvaart ga maken. Uiteindelijk zal het lege schip netjes op de waterlijn moeten komen die ik kan zien op de foto's van de proefvaart. Nu eerst maar verder met de tanks, ballastpomp en bijbehorende circuit.
     
  19. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Hierbij weer een update. Intussen heeft de bouw niet stilgestaan, wel onderbroken door vakantie en door veel uitzoek- en denkwerk.

    Dat laatste gaat over of ik ballasttanks bouw en zo ja, hoe dan. Het is ja geworden en ik ben aan de slag gegaan met epoxy ìn de bestaande romp. Beplakt met 'bruine' tape en gewoon erin gebouwd. Dan past ie perfect en kan ik de tank eerst testen voordat ie echt ingebouwd (ingelijmd) gaat worden. Als de dekken erop zitten kan ik er namelijk niet meer bij. Heb een pompje, driewegklep, vuilwaterfiltertjes uitgezocht, nu nog het leidingwerk in elkaar zetten. De bodemtank en de piektank worden nog gekoppeld. De top van de piektank kan er pas op als de ont-/beluchtingsleiding is aangebracht. De bodemtank wordt afgesloten met een plaat epoxy die wordt belegd met een 'vurenhouten' buikdenning.


    Ander denkwerk gaat inmiddels over de schakelingen en hoe een en ander te bedraden. Daar heb ik wel een vraag over: kun je de printplaatdekken gebruiken als 'nul'? En als je verschillende spanningen gebruikt? Of wordt dan de nul een voeding voor de lage spanningsdelen? (Hier gaat vast @ron van sommeren iets over roepen als deskundige?)
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Heb er erg in dat elektronische schakelingen in de RC-wereld schakelen via de min. De pluskant van je te schakelen onderdelen staat in bedrijf continu onder spanning. Heb geen ervaring om grote vlakken zoals de dekken als gemeenschappelijke plus te gebruiken. Voor een statisch model maakt het niet uit, maar bij een RC-model heb je kans op storing(en). Ron of Ernst zullen dat waarschijnlijk wel kunnen verklaren. Zou verdekt onder de gangboorden een paar buisjes trekken voor bedrading. Altijd gemakkelijk om van voor naar achteren te komen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019

Deel Deze Pagina