Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    De één zweert bij Arduino, de ander (bv @Baggeraar (btw, waar zijn je bouwverslagen gebleven, zie dat er verschillende verwijderd zijn:/) zweert bij PIC's We zien wel waar we uitkomen; stranden wil ik niet met dit project!
     
  2. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Arnoud, Henk....:rofl:
    Maar leuk dat je volgt @Erwin van Leeuwen:)
    Hoe gaat dat btw lukken met een N, 5V en stuurleiding uit de ESC; terwijl de motor maar twee aansluitingen heeft?
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met een regelaartje voor een borstelmotortje. Stuur je een Conversatie. Gr. Klaas.
     
  4. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Het roer zo gemaakt als het origineel; de schroefas kan door het roer heen worden verwijderd:)Gat afgedicht met een plug M6.
    IMG_7151.JPG
    IMG_7154.JPG
    IMG_7156.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
  5. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk, dat roer met doorgang voor de schroefas, Reinoud. Probeer eens plaatjes toe te voegen door upload bestand te gebruiken en dan rechtstreeks vanuit je mapje op de PC te halen. Dan kiezen voor de volledige afbeeding en zie hieronder het resultaat. Vind ik zelf gemakkelijker en maken je plaatjes wat groter. Nu wel zichtbaar op je mobiele app? Gr. Klaas.
    20190930_112137.jpg
     
  7. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Foto's opnieuw erin gezet. Zijn idd nu wel zichtbaar:)
    Ik dacht dat de foto's niet te groot mochten zijn ivm de ruimte die de bouwverslagen innemen, vandaar ca 400x600
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zit nog eens naar de foto' te kijken en zie een zwarte of blauwe schroefas. Geen RVS? Gr. Klaas.
     
  9. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ben bang dat je dat goed ziet, maar ik weet het niet zeker. Ik had dit nog liggen; ik dacht dat het rvs was maar met snijden op de draaibank ging redelijk makkelijk; ik kom er dan vanzelf achter.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, maar liever niet zoals in mijn Bugsier 3, waarbij ik een hoop moeite heb moeten doen om de verroeste as er uit te wurmen. Is uiteindelijk wel gelukt, maar denk dat er aardige krassen in de lagers zijn getrokken. Had 30 jaar in een oliebad gelopen, maar de olie (die ik er voor het varen in deed) liep er langzaam uit en het water bleef onder in de koker tussen de lagers staan. Goed in de uierzalf houden dan en elk jaar trekken om "klasse" te maken. Is wel even werk, maar op die manier voorkom je verrassingen. Houd er maar even een magneetje tegen, dan weet je het gelijk. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2019
    Reinoud vindt dit leuk.
  11. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik kwam op de gedachte te gaan meten omdat ik de schroefas heb draaien en als ik die weerstand geef, dan stopt het motortje. Dus ik dacht: hoeveel stroom zou het motortje eigenlijk trekken? Meten is weten, of zoals @ron van sommeren zegt: Without a watt-meter you are in the dark ... until something starts to glow, dus ik meten wat voor stroom er loopt vanuit m'n batterij naar ESC en motortje. Alleen in de voeding krijg ik iets gemeten. 25 mA als het motortje niet draait; ESC trekt dat blijkbaar. Als ik de motor aanzet loopt de stroom wat op maar wel erg weinig, tot ik op ca 60% zit dan stopt ie ermee.

    Hoe meer ik meet, hoe minder ik weet:hammer: Meet ik verkeerd? Als ik de meter ertussenuit haal draait ie 'als een zonnetje' zonder smering en een nog losliggend glijlager:)

    En nog ééntje: als ik m'n zender uitschakel gaat m'n motortje naar 100%. Da's vast verkeerd aangesloten dan? Is iig niet fail safe:) Bij zenderuitval gaat ie er vandoor :zoeken:

     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2019
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Even voor mijn beeldvorming. Hoeveel Volt en Ah is je accu? Waarop is je meter ingesteld? Amperage? Zo ja, dan zie ik 125 mA. Op je zender zie ik kanaal 3 en 6 uitslaan. Heb je een mixer ingeschakeld (bewust of onbewust?) Maakt wel een hoop herrie. Doe maar een beetje vettigheid aan je lagers. Heb je een programmeerkaart voor de ESC? Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je zender of je ontvanger een fail safe functie heeft. Ga ik intussen even zoeken op het internet of ik die manual kan vinden. Het is gebruikelijk dat je eerst de ontvanger uit zet en daarna de zender. In jouw geval bij gebruik van de BEC de verbinding tussen accu en ESC verbreken. Je schrijft een paar postings terug dat je je foto's niet kunt zien. Sta je wel ingelogd dan? Gr. Klaas.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb jij de 12 kanaals AT 10 zender? Zie zo gauw in de manual niets over failsafe. Over de AT 9 is er een video hoe de failsafe per kanaal in te stellen. Beetje bewerkelijk. Ik hoef op mijn zenders de gewenste failsafe stand maar in te stellen en nog een keer op de bindknop te drukken. Kijk ook eens of bij je zender de output per kanaal maximaal staat. Vaak is dat instelbaar. Allemaal mooi, maar zorgt wel voor een hoop huiswerk. Als je een programmeerkaart voor je ESC hebt stel dat ding dan af zoals beschreven in het bouwverslag van de Yarra. Daarin heb ik Lex nog wat vragen gesteld. Heb de settings niet in mijn hoofd. Alles even punt voor punt afwerken. Soms is dat taaiere kost dan het bouwen zelf. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  14. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel KLaas, ik ga dan maar ff met m'n huiswerk aan de gang;) Die 125 mA klopt inderdaad. Dan trekt zo'n motortje ook maar weinig...

    Ik heb nog geen accu aangesloten; doe het met een 9V batterij. Invloed?

    En die mixer stond zo ingesteld, moet ik er nog uit halen. Was nog niet toe aan het serieuze werk. Blijkt nu te komen:)
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voltage van de batterij was voor vergelijk met mijn tankertje. Die trekt voluit op 7,2 Volt 260 mA. Hangt een 30 mm schroefje aan. Ach, ben je met dat regenachtige weer even van de straat, moet je maar denken. Kun je nu het theoretische werk doen en volgende week testen of het werkt. Als je het ziet gebeuren ga je het ook beter begrijpen. Raad je aan om met 8 oplaadbare penlightcellen in een batterijhouder een oplaadbare accu samen te stellen. Die heeft wat meer power dan een 9 Volts batterijtje. Die kakt snel in en helemaal als je motor, pomp en servo tegelijk aanstuurt. En dan krijg je onbegrijpelijke reacties. Lidl en Ikea verkopen 2.500 mAh oplaadbare batterijen voor een aantrekkelijke prijs. Batterijhouders zie je bij RC-point en Tinytronics. Lader heb je misschien wel en is anders goed te maken van een adapter. Heb ergens wel eens een schema geplaatst. Succes! Gr. Klaas.
     
  16. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Idd de tekening van het plaatje bij m'n naam is van de coaster Lydia uit 1950 van Woldhuis uit Groningen, m'n zwager heeft haar onder de naam Rebel gehad

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  17. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Roerconstructie.
    Roer is zo geconstrueerd dat het demontabel is en lijkt qua constructie ook op het origineel.
    Roer bestaat uit een messing plaatje met aan de bovenkant 2 ribben waartussen een vlag zit die aan de roerkoning (rvs rond 2) is vast gesoldeerd.
    Het geheel wordt bijeen gehouden door 3 boutjes (met dank aan @k-k)
    Roerconstructie1.jpeg

    De onderzijde van het roer draait om een boutje dat met 4 gangen in de hak is vastgezet. De rest van de draad is weggevijld.
    Hierdoor ontstaat een gladde pen rond 1,5 waar het roer om kan scharnieren. De roerkoning draait in twee bronzen busjes.
    De hennegatskoker kan worden gevuld met vet, maar dat is alleen voor de smering en niet voor afdichting; steekt ruim boven waterlijn uit, maar rekening houden met slecht weer kan geen kwaad.
    Roerconstructie2.jpeg
     
  18. Phoenix61

    Phoenix61

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Aldeboarn
    Hallo Reinoud
    Leuk om te lezen dat je haast vanuit een vergelijkbare familie situatie met de bouw van je model begonnen bent! Ik volg je!

    Gr Wim
     

Deel Deze Pagina