Bouwverslag Macchi C.202 Folgore

Nee, geen wielen!

Lanceren gebeurt met een bungee zoals de warbirds van Jepe. Landen gebeurt op de radiator onder de vleugel.

Het probleem met modellen in deze schaal en wielen is dat retracts te fragiel zijn en er meestal niet echt goed genoeg uitzien vind ik. En een vast landingstel is gewoon lelijk. Dan steken er heel de tijd zo 2 benen uit.
Mijn Mig en Dewoitine landen ook allebij op hun radiator onder de vleugel en dat gaat zeer goed.

Tom
 
Van de retracts vind ik logisch, maar een piloot hoort er eigenlijk wel in!
Ik spreek ook namens Jan ;)
 
Een piloot komt er nog in hoor, de cockpit staat er maar los op.
De piloot moet eerst nog wel aangekleed worden. Ik heb een standaard pilootje gekocht. Die moet eerst met een balsa blok op hoogte gebracht worden. Daarna krijgt hij een piloten muts en een bril, en dan moet hij nog geschilderd worden.

Tom
 
Aha! :p

Mooi, dan komt het helemaal goed. :cool:

(Wouter heeft gelijk, ik let altijd speciaal op de aanwezigheid van één of meerdere, geloofwaardig uitziende piloten. ;))



jan.
 
Een piloot komt er nog in hoor, de cockpit staat er maar los op.
De piloot moet eerst nog wel aangekleed worden. Ik heb een standaard pilootje gekocht. Die moet eerst met een balsa blok op hoogte gebracht worden. Daarna krijgt hij een piloten muts en een bril, en dan moet hij nog geschilderd worden.

Tom

Gelukkig;););)
 
De Macchi heeft gevlogen! Maar het was niet echt zonder hindernissen...

Voor de eerst vluchten was er nog een probleem aan het licht gekomen. De instelhoek was lichtjes negatief. Dit is was waarschijnlijk gekomen doordat ik eerst de bovenkant van de romp heb beplankt en dan pas de rest. De stabilo losmaken en anders plakken was geen optie. Hij was er helemaal ingeëpoxiet. Daarom heb ik af de bovenkant een stuk afgeschuurd. Schuin, vooraan meer en achteraan bijna niets. Daarna heb ik een stuk balsa in een spie geschuurd en dit onder de stabilo geplakt. Als dat gedaan was heb ik de aanvalsboord terug rondgezet, een matje op de stabilo gelegd en de stabilo terug geairbrushed. Nu zie je het zo goed als niet meer.
Bij de volgende vliegtuigen die ik ga maken toch maar wat extra nameten voor ik alles er met epoxy op kleef.

Dan de grote dag. Het vliegtuig was helemaal in orde gebracht en alles was gecheckt. Het zwaartepunt werd uitgemeten en we waren klaar om te vertrekken. Het vlieggewicht is 1470 gram. Ik heb dan naar een vriendin die fotografie studeert getelefoneerd en gevraagd of ze wat fototjes wou komen nemen. Het was een mooie zonnige dag, maar er stond wel wat wind. De bungee werd op de piste gelegd en alles werd nog een laatste keer nagekeken. Mijn vader spande de bungee op en na het aftellen schoot de Folgore de lucht in. Wat direct opviel was dat de roeruitslagen een tikkeltje te groot waren. Voor de rest gedroeg het vliegtuig zich goed.
Na een derde keer te zijn overgevlogen stopte de motor ineens. Ik deed de gasknuppel eens over en weer maar niets. Geen motor meer... De Macchi was nog iets te hoog, maar toch kon ik hem nog op de piste landen. Op de piste stonden echter allemaal stokjes uit de grond omhoog. De boer van wie we het veld voor een stuk huren is ook onze mollenvanger. Hij had al die stokjes boven zijn klemmen gezet en gevraagd om die niet te verwijderen. Anders zou hij binnen de korste keren al zijn klemmen kwijt zijn. De noodlanding bij de eerste vlucht was dus een soort van slalom tussen stokjes :s
Toen het model geland was bleek dat een van de aansluitingen van de kabels van de motor naar de regelaar was ontkoppeld. De stekker werd terug ingestoken en het probleem was opgelost.
IMG_4599.JPG


IMG_4602.JPG


IMG_4603.JPG


IMG_4604.JPG


IMG_4605.JPG


IMG_4606.JPG


IMG_4607.JPG


IMG_4608.JPG


IMG_4609.JPG


IMG_4610.JPG


IMG_4611.JPG


IMG_4612.JPG


IMG_4613.JPG


IMG_4614.JPG


IMG_4615.JPG


IMG_4616.JPG


Macchi 001.jpg


Macchi 002.jpg


Macchi 003.jpg


Macchi 004.jpg


Macchi 005.jpg


Macchi 006.jpg


IMG_4620.JPG


IMG_4626.JPG


IMG_4627.JPG


IMG_4628.JPG



2e poging dus!
Vader spande de bungee, model op de bungee, 3, 2, 1, go! Een goeie start maar na een paar seconden gas te hebben gegeven weer niets meer. Het model was echter nog niet hoog genoeg om een circuit te maken dus moest ik recht vooruit in het veld landen. De wind was te strak om wind af te landen. De buitenlanding ging zonder stukken, maar het model hing wel vol slijk.

IMG_4630.JPG


IMG_4633.JPG


IMG_4634.JPG


IMG_4636.JPG


IMG_4637.JPG


IMG_4638.JPG


IMG_4639.JPG


IMG_4641.JPG


IMG_4642.JPG


IMG_4643.JPG


IMG_4645.JPG


IMG_4646.JPG


IMG_4647.JPG


IMG_4650.JPG



Weer was hetzelfde stekkertje losgekomen. Aan het stekkertje was niets te zien, dus heb ik het nu gezekerd met een stukje plakband errond.

Voor ik terug ging vliegen heb ik eerst thuis alles nog eens gecheckt (oa op losse stekkertjes ;)) Bleek dat de spinner ook heel hard trilde vanaf 1/3 gas. De spinner staat op een achterplaat met 4 vijzen. Door de vijzen aan te spannen trok die achterplaat krom en sloeg de spinner. Wanner de vijzen dan op de juiste manier assymetrisch werden aangespannen kon het terug min of meer recht getrokken worden. Het is nog niet perfect, maar de grote trillingen zijn er al uit.

Eindelijk kon ik dan deftige vluchten maken met de Macchi. Alle klasieke figuren kunnen mooi gevlogen worden. Naargelang hoe een bocht genomen wordt hangt de staart wel een klein beetje naar beneden. Dit is misschien door de relatief kleine staart. Als je dan een beetje richtingsroer mee stuurt dan ziet het er heel echt uit. Stalen is een non event. Wanneer ik op grote hoogte gas terugnam en dan langzaamaan hoogte begon te geven gebeurde er eigenlijk niets. Het vliegtuig werd trager en begon hoogte te verliezen. Bij bijna full up ging ze uiteindelijk over haar neus. De vliegsnelheid was ondertussen al zo traag dat iemand naast mij opmerkte dat het precies een zwever was.

Dat was 14 dagen geleden. Ik ben dan een week gaan snowboarden in de Alpen en vorige zondag kon ik de Macchi dan eindelijk terug proberen.

De 2 vluchten die ik heb gedaan heb ik ook door iemand laten filmen om jullie ook een impressie te geven. Ik moet het vliegtuig nog beter leren kennen maar ik ben er zeer tevreden over. Het vliegbeeld is echt fantastisch en ze vliegt echt leuk.

Hier staan de 2 filmpjes.

Macchi C.202 Folgore

Macchi C.202 Folgore (2)

Tom
 
Er gaat niets boven "echte weathering" ;-)

Proficiat met de geslaagde vluchten!

Groeten Michiel
 
Mooi werk, mooi vliegbeeld! :thumbsup:

Zelf probeer ik de eerste vlucht(en) in 'ruwbouw' te doen. Dan is het nog relatief eenvoudig om bv instelhoeken aan te passen.
 
Bedankt voor al de positieve respons :)

Tom, de pet komt van de 'Koninklijke luchtmacht historische vlucht' Welkom bij SKHV / Welcome to SKHV
Mijn vader heeft in het kader van een bedrijfsfeest eens een half uurtje op 1 van hun Harvards mogen meevliegen. Toen hij terugkwam en ik groen van jaloezie zat te wachten op zijn verslag had hij voor mij die pet mee, met hun Spitfire erop. Ik ben er echt wel blij mee! (alhoewel ik ook liever een half uur had meegevlogen ;))

Wouter, ik vrees dat als ik daar met begin dat ik niet meer aan afwerken kom. Dan blijf ik er hoogstwaarschijnlijk zo met vliegen.
Het is dan natuurlijk wel minder werk om nog iets aan te passen.
Bij volgende modellen ga ik gewoon beter opletten en alles nameten voor ik verder lijm en schilder.

Ik ben nu aan het werken om in samenwerking met Manzano Laser Works een short kit van de Macchi uit te brengen. Dit zou redelijk snel in orde moeten komen.


Tom
 
Nou? je moet ook een beetje ontspannen en daar is dat weekend zeer geschikt voor ;-)
 
Back
Top