De Macchi heeft gevlogen! Maar het was niet echt zonder hindernissen...
Voor de eerst vluchten was er nog een probleem aan het licht gekomen. De instelhoek was lichtjes negatief. Dit is was waarschijnlijk gekomen doordat ik eerst de bovenkant van de romp heb beplankt en dan pas de rest. De stabilo losmaken en anders plakken was geen optie. Hij was er helemaal ingeëpoxiet. Daarom heb ik af de bovenkant een stuk afgeschuurd. Schuin, vooraan meer en achteraan bijna niets. Daarna heb ik een stuk balsa in een spie geschuurd en dit onder de stabilo geplakt. Als dat gedaan was heb ik de aanvalsboord terug rondgezet, een matje op de stabilo gelegd en de stabilo terug geairbrushed. Nu zie je het zo goed als niet meer.
Bij de volgende vliegtuigen die ik ga maken toch maar wat extra nameten voor ik alles er met epoxy op kleef.
Dan de grote dag. Het vliegtuig was helemaal in orde gebracht en alles was gecheckt. Het zwaartepunt werd uitgemeten en we waren klaar om te vertrekken. Het vlieggewicht is 1470 gram. Ik heb dan naar een vriendin die fotografie studeert getelefoneerd en gevraagd of ze wat fototjes wou komen nemen. Het was een mooie zonnige dag, maar er stond wel wat wind. De bungee werd op de piste gelegd en alles werd nog een laatste keer nagekeken. Mijn vader spande de bungee op en na het aftellen schoot de Folgore de lucht in. Wat direct opviel was dat de roeruitslagen een tikkeltje te groot waren. Voor de rest gedroeg het vliegtuig zich goed.
Na een derde keer te zijn overgevlogen stopte de motor ineens. Ik deed de gasknuppel eens over en weer maar niets. Geen motor meer... De Macchi was nog iets te hoog, maar toch kon ik hem nog op de piste landen. Op de piste stonden echter allemaal stokjes uit de grond omhoog. De boer van wie we het veld voor een stuk huren is ook onze mollenvanger. Hij had al die stokjes boven zijn klemmen gezet en gevraagd om die niet te verwijderen. Anders zou hij binnen de korste keren al zijn klemmen kwijt zijn. De noodlanding bij de eerste vlucht was dus een soort van slalom tussen stokjes :s
Toen het model geland was bleek dat een van de aansluitingen van de kabels van de motor naar de regelaar was ontkoppeld. De stekker werd terug ingestoken en het probleem was opgelost.
2e poging dus!
Vader spande de bungee, model op de bungee, 3, 2, 1, go! Een goeie start maar na een paar seconden gas te hebben gegeven weer niets meer. Het model was echter nog niet hoog genoeg om een circuit te maken dus moest ik recht vooruit in het veld landen. De wind was te strak om wind af te landen. De buitenlanding ging zonder stukken, maar het model hing wel vol slijk.
Weer was hetzelfde stekkertje losgekomen. Aan het stekkertje was niets te zien, dus heb ik het nu gezekerd met een stukje plakband errond.
Voor ik terug ging vliegen heb ik eerst thuis alles nog eens gecheckt (oa op losse stekkertjes

) Bleek dat de spinner ook heel hard trilde vanaf 1/3 gas. De spinner staat op een achterplaat met 4 vijzen. Door de vijzen aan te spannen trok die achterplaat krom en sloeg de spinner. Wanner de vijzen dan op de juiste manier assymetrisch werden aangespannen kon het terug min of meer recht getrokken worden. Het is nog niet perfect, maar de grote trillingen zijn er al uit.
Eindelijk kon ik dan deftige vluchten maken met de Macchi. Alle klasieke figuren kunnen mooi gevlogen worden. Naargelang hoe een bocht genomen wordt hangt de staart wel een klein beetje naar beneden. Dit is misschien door de relatief kleine staart. Als je dan een beetje richtingsroer mee stuurt dan ziet het er heel echt uit. Stalen is een non event. Wanneer ik op grote hoogte gas terugnam en dan langzaamaan hoogte begon te geven gebeurde er eigenlijk niets. Het vliegtuig werd trager en begon hoogte te verliezen. Bij bijna full up ging ze uiteindelijk over haar neus. De vliegsnelheid was ondertussen al zo traag dat iemand naast mij opmerkte dat het precies een zwever was.
Dat was 14 dagen geleden. Ik ben dan een week gaan snowboarden in de Alpen en vorige zondag kon ik de Macchi dan eindelijk terug proberen.
De 2 vluchten die ik heb gedaan heb ik ook door iemand laten filmen om jullie ook een impressie te geven. Ik moet het vliegtuig nog beter leren kennen maar ik ben er zeer tevreden over. Het vliegbeeld is echt fantastisch en ze vliegt echt leuk.
Hier staan de 2 filmpjes.
Macchi C.202 Folgore
Macchi C.202 Folgore (2)
Tom