Bouwverslag Marie Jeanne

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard, 2 jan 2023.

  1. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Ik heb een geruime tijd geen post meer kunnen maken. Stilzitten was er echter niet bij. Ik heb ondertussen de Bounty kunnen bouwen. Deze is volgens mij redelijk goed gelukt.
    Bounty klaar..jpg

    Nu een tweede hands project op de werf. Ik heb deze gekocht terwijl ik niet wist hoe de staat hiervan was. het toegezonden pakket bevatte een doos met onderdelen en hout en een frame waaraan al gewerkt was. Een paar huidplanken waren al gemonteerd en deze waren ook geschuurd. Ik heb ea bekeken en ben begonnen met het deels demonteren van onderdelen en het volgens tekening en voorschrift maken van de dek bekleding. Hierna pas kan volgens instructie begonnen worden met de huidbeplanking.
    billing bouwdoos.jpg
    bouwdoos Marie Jeanne.jpg Spanten.jpg deels aangebrachte rompbekleding een zijde.jpg
     
    Mees Ippel, TIMBERWOLF, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Er is dus wat werk aan de winkel en zal het verslag met mijn vorderingen aan blijven vullen. Mooie uitdaging voor de komende tijd.
    IEDEREEN EEN MOOI GEZOND 2023 GEWENST MET HEEL VEEL BOUWPLEZIER.
     
    Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Insgelijks Eduard, en veel plezier met je " nieuwe " scheepje
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk das gelijk een mooie start van dit nieuwe jaar, en ik zit er weer klaar voor, ook voor jou en je familie een goed 2023 Eduard
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel succes met je boot
     
  6. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    De eerste stapjes zijn inmiddels gemaakt. Na eerst wat dingen gedemonteerd te hebben begonnen met beplanken. Aan de rechterzijde was al begonnen. Nu zelf aan de linkerzijde begonnen. De beplanking bij de kiel (rechterzijde) geeft wat probleempjes om reden dat de planken gebogen en getordeerd moesten worden richting de achtersteven. Mooie uitdaging.




    huidplanken aanbrengen.jpg
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een mooi begin Eduard!
     
  8. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Het is al even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ik heb echter niet stil gezeten. Het aanbrengen van de huid gaf wat probleempjes. Het hout was mogelijk door ouderdom wat uitgedroogd. Bij buigen werd direct duidelijk dat de latjes op breken stonden zodra er wat spanning op kwam te staan. Ik heb de latjes enige tijd in vochtige doeken gelegd om te trachten wat vocht weer in de latjes te krijgen. Hierna de latjes weer op temperatuur laten komen en enigszins weer laten drogen. Hierna ging het buigen een stuk beter. De beplanking is aangebracht waarna er begonnen kon worden met de kleuren aanbrengen. Zoals op de doos is aangegeven is het schip voorzien van drie kleuren. De donkerbruine kleur heb ik zelf samengesteld door wat verf te mengen. Na 2 keer verven was dit het resultaat. 20230318_140339.jpg
     
    Erik B, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  9. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Ook het dek heb ik even onder handen genomen. Vooral de achterzijde van het dek was niet echt mooi op kleur alsmede de zichtbar spantdelen. Zoals ik al eerder bij een van mijn schepen heb gedaan heb ik dat hout behandeld met jawel.......schoensmeer. Het hout krijgt hierdoor een diepere bruine kleur en zijn de nerven goed zichtbaar. 20230318_140413.jpg


    Hierna heb ik het roer gemaakt en gemonteerd. De bouwtekeningen zijn niet heel duidelijk en na wat zoekwerk op het forum, you tube en andere op het internet geplaatste documentatie heb ik het voor elkaar gekregen en dus gemaakt zoals dit wordt weergegeven. 20230318_140255.jpg
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Ik heb een foto vergeten te plaatsen dus hierbij alsnog. Hierbij zijn de kleuren beter zichtbaar alsmede het geplaatste roer. 20230318_140351.jpg

    Inmiddels heb ik ook een deel van het dekbeslag gemaakt deze wordt later geplaatst. Hierbij een foto hiervan. 20230318_140445.jpg
     
    Erik B, TIMBERWOLF, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi hoor :worship::worship: en schoensmeer ?? Hoe kom je erop…
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  13. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Erg mooie strakke romp geworden!
    En verder heb je een geweldige Bounty gebouwd zeg.. met “volgens mij redelijk goed gelukt” ben je veel te bescheiden
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Keurig. En inderdaad een best idee met het schoensmeer
     
  15. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Dank voor jullie reacties. Altijd leuk om weer iets te posten en dan positieve reacties hierop te krijgen.:banana: Posten doe ik alleen maar als er wat nieuws te melden is en met de romp zat het wat tegen door het hout. Nu kunnen we weer wat stapjes maken en ik zal daar zeker over berichten. Iedereen veel succes met de projecten.
     
  16. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Vandaag weer een constructieve dag gehad, Vol goede moed begonnen met het maken van een bankje met daaronder een soort vlonder. Bankje in kleur geschilderd en geplaatst. Ook een paar bolders gemaakt zoals omschreven in de tekeningen. 12. Bankje.jpg
    Ook een pomp gemaakt. Deze staat ook op de tekening maar de wordt met koperdraad weergegeven voor het zogenaamde pompgedeelte. Ik vond dat niet mooi en ik heb ook geen mogelijkheid om de solderen. Derhalve een oplossing gezocht en met wat pas en meetwerk een mooi pompje gemaakt en natuurlijk geplaatst. 13. Pomp.jpg

    Op de achterzijde even een soort "rust" gemaakt waarop straks een mast komt te rusten. 14, rust.jpg
    o
    Nu verder met het uitsnijden van wat onderdelen. Daar ik geen elektrisch gereedschap heb is het wel een dingetje om dit voor elkaar te krijgen zonder dat de onderdelen breken. Met veel geduld en precisie en scherpe mesjes kom het wel goed. Inmiddels heb ik daar al een behoorlijke ervaring mee opgedaan. 15. Gereedschap.jpg
     
    cees050, TIMBERWOLF, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Goeie pomp! Altijd leuk om te zien als onderdelen uit een kit naar eigen inzicht vervangen worden :thumbsup:
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi werk weer Eduard :worship::worship:
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  20. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    . Het is toch slecht weer dus ik heb mij maar even druk gemaakt met de bouw. Eerst maar even het takel gedeelte gemaakt. Dit was wel even een klusje omdat mij niet direct duidelijk was hoe dit gemaakt moest worden. Op de tekeningen staat alleen een soort totaaloverzicht. Om de losse delen bij elkaar te krijgen was al een dingetje. Na veel zoeken kijken passen en meten werd mij duidelijk hoe ea zou moeten gaan werken en kon in de onderdelen samenvoegen. 16. takelbank.jpg

    Blij dat het gelukt was ben ik meteen doorgegaan met het maken van de lattenconstructie die onder andere dient om de reserveboot op vast te leggen. Ik was eerder al begonnen met het uitsnijden van de schagen ( zie eerdere foto). Hierna de constructie in elkaar gezet en dry fit even op het dek geplaatst. Dit om reden dat ik denk dat voor het plaatsen van nog andere onderdelen ik wat ruimte nodig zal hebben.
    17. rooster.jpg

    Om een goed overzichtje te krijgen nog even een foto van het gehele schip. 18. overzichtsfoto.jpg
     
    Pingu57, TIMBERWOLF, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina