Bouwverslag Mayflower 1620 Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Wooden Shipbuilder, 3 mei 2017.

  1. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Dat is eigenlijk ook weer zo.
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig model!
     
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Thanks!
     
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goed bezig Johan, als dit je eerste project is, mijn complimenten.
    Via het “lijntje” van Pietsan werd ik nieuwsgierig en ik moet zeggen dat je direkt kunt zien dat jij het modelbouwen “in de vingers hebt”.
    Meteen maar even een vraagje op je afvuren, in bijdrage # 41 van 4 mei 2017 ( bovenaan pagina 3) zag ik dat je zo’n geweldig mooi stuk harde bijenwas gebruikt voor de lijnen. Tot 2 jaar geleden gebruikte ik die ook en was daar erg content mee, ik kocht dit spul bij een plaatselijke parket-boer maar die is inmiddels helaas failliet.
    Heb er nog een hele tijd naar gezocht maar tot nu helaas nog niet weer kunnen vinden, en ben toen overgestapt op “Tex-Tite Bowstring wax”. Het werkt wel maar ben er niet helemaal tevreden mee omdat de Was eigenlijk voor mijn doel te zacht is en ik graag terug zou willen naar de “Harde Bijenwas”
    Kun je mij ook vertellen hoe ik aan zo’n stuk “Harde bijenwas” kan komen met eventueel een webshop- adres?
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2017
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi Ad3seidel,

    Bedankt voor je compliment. Ik vond het ook erg leuk om zo'n schip te maken. En door die motivatie en natuurlijk ook een beetje handigheid kwam ik tot dit resultaat. Uiteindelijk heb ik wel wat gesmokkeld hier en daar en is het niet 100% volgens het boekje. Maar dit zijn goede leermomenten voor mij. En ook de tips en verbeterpunten van alle mensen hier op het forum heb ik veel aan gehad. Die zijn altijd welkom.

    Ik ben nu net begonnen met mijn tweede schip de sovereign of the seas (van het merk mantua, sergal)

    Misschien wel hoog gegrepen als tweede schip, maar wel een uitdaging.

    Ik heb hier ook een bouwverslag van. ( deze link staat in mijn handtekening hier onderaan mijn bericht)

    Maar om terug te komen op je vraag. Ik ben erg tevreden over de bijenwas die ik heb.
    Ik heb deze gekocht bij de plaatselijke bijen imker.

    Ik denk dat hij vast een stuk op kan sturen (aangezien je niet in de buut woond)

    Het webadres op internet ( via google zoeken) is:

    Imkerij de walhut
    ( www.Imkerijdewalhut.nl )


    Op deze site staan ook zijn contactgegevens.

    Laat maar weten of het gelukt is om zo'n stuk bijenwas te krijgen.

    Ben je trouwens ook bezig met een bouwproject nu?
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goedemorgen Johan,


    Geweldig bedankt voor het Webadres van “Imkerij de walhut” ik zal zeker binnenkort kontakt met hun opnemen en zal je zeker informeren of het gelukt is.
    In November 2012 ben ik al lid geworden van het Modelbouwforum, ik was toen net begonnen met de “Victory” van DeAgostini” zie:.


    Daarna heb ik nog twee projectjes op het Modelbouforum gedeeld.
    Zie: http://www.modelbouwforum.nl/search/4824465/ . (even afzonderlijk aanklikken)

    Eind vorig jaar heb ik het Modelbouwen even een jaartje in de ijskast gezet omdat ik met mijn andere hobby bezig ben geweest nl. Familie Genealogie en heb geprobeerd dit in een boekwerkje te zetten.
    De komende winter (ik bouw alleen als de “r” in de maand zit) zal ik mijn volgende project opstarten,een Kit die ik al een jaartje op de kast heb liggen nl. “de Kanonneerboot Nr. 2 van Speijk”Zie: (zie:http://www.historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=316)
    Dus zoals je ziet zal ik mij de komende tijd niet vervelen.


    Gr. A3
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Foutje, wat bedoel je precies met; "even afzonderlijk aanklikken" ?
     
  9. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goedemorgen Piet,
    als je de link aanklikt Piet zie je als het goed is twee projecten en deze moet je even apart (afzonderlijk) aanklikken. :)
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Morgen Adri, ik krijg slechts een foutmelding, maar is niet erg, want ik heb het al eerder gezien. De link werkt niet bij mij. Misschien ligt het aan de pc, zou het niet weten.
     
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Vreemd Piet, als ik hem aanklik doet hij het wel :(
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ligt niet aan jouw pc Piet, ik krijg ook een forum foutmelding
     
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nu werkt de link wel A3, bedankt
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dag Johan,
    Heb zojuist het blok "harde Bijenwas" van de imkerij "de Walhut" ontvangen, via de website contact gezocht en voor
    € 10,00 incl. verzendkosten een blok ontvangen van 170 x100 mm 15 mm dik met een gewicht van 210 gram.
    mijn werkwijze is als volgt:
    Ik trek een lengte van ± 1 mtr. onder een vlakke hoek heel licht insnijdend langs een hoek van het blok
    Een te scherpe hoek is niet nodig want dit snijdt volgens mij te diep in.
    Daarna neem ik het ene eind stevig vast tussen mijn rechter duim en wijsvinger en trek het andere eind snel zo'n 3 a 4 keer snel tussen mijn
    linker duim en wijsvinger door (waar ik een lichte druk op op zet).
    Door deze wrijving smelt de Was enigszins en wordt opgenomen door het touw. Met als resultaat:
    voor de behandeling:
    en na de behandeling:
    Mocht het blok op den duur door het insnijden helemaal aan gruzelementen liggen dan de brokken in een vuurvaste schaal
    in de oven zetten die je voorverwarmd heb op 70 gr/C. (smeltpunt bijenwas is 65 gr/C) en nadat alles vloeibaar geworden is
    in een plastic bakje (bv Johma salades) gieten die voor de zekerheid op een oude krant staat.
    in ieder geval bedankt voor de tip, ik kan in ieder geval weer jaaaaaaaaren verder.

    gr. A3
     
    SjorsZ, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  16. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Hoi A3,

    Fijn dat het gelukt is! Goede tip om de bijenwas om te smelten tot een nieuw geheel.. Veel plezier en succes!
     
    SjorsZ en a3seidel vinden dit leuk.
  17. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2017
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad een groot verschil voor en na behandeling!
     
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Nog even een (na)Tip: je kunt bij de “Action” een grote zak van die waxinelichtjes in een aluminium bakje kopen in twee modellen, Ø 37 mm (klein) en Ø 58 mm (groot). Nu koop je voor € 2,00 zo’n zak grote waxinelichtjes en legt deze als kadootje voor je Vrouw/Vriendin onder de Kerstboom (vrouwen zijn daar gek op rond de Kerstdagen). Als het waxine lichtje op is, dan claim jij het Alu-bakje, doet daar de verbrokkelde restjes in en zet deze in de oven (70 gr/C). Na het smelten af laten koelen en klaar is Kees je hebt dan “twee vliegen in 1 klap” :yes: succes A3
     
  20. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Goede tip!
     

Deel Deze Pagina