Bouwverslag met foto's van missende topkap Hopf Eco

Aanleiding:
Enkele weken geleden (2feb '09) heb ik van Cees Kraaijeveld een schitterende eco boot over genomen zonder kap, maar met extra BL 7.4V moter. Eerst wil ik de huidige moter testen voor ik mijn eigen BL regelaar aan de nieuwe moter koppel. Maar om te kunnen testen heb ik een kapje nodig om hem waterdicht te krijgen. Omdat het een grote opening is waarin over 2 assen een verbuiging loopt, is het voor mij een grote uitdaging om er een strak passende kap voor te maken. De boot gaat weer varen zoals hij bedoeld is!
Mijn eerste ervaring met het zelf verwerken van glasvezeldoek..is van 1 week geleden. Ik heb 5 werkstukjes intussen gemaakt die steeds netter en strakker werden.
Ik wil geen mal maken uit hout omdat ik geen mooie goedkope balsa balkjes in huis heb. En ik denk dat ik het sterker/ lichter/ duurzamer kan maken van glasvezel.

Materiaal:
Van Rctechnics.nl glasvezeldoel van 40, 80 en 280g/m2 besteld met voldoende 30min epoxy.

Mal: ik gebruik voor het gemak de topkap van een van mijn kleinere Graupner mini eco bootjes.
Die glasvezel kap monteer ik op de 3d plaat die het motergat gaat afsluiten zodat er een luchtdicht compartiment ontstaat. Waarom? Why not als die kant blijft drijven bij een masale crash is dat mooi meegenomen :)

Bouwverslag:
Ik heb een kunststof kaft van een mapje gebruikt om het gat in de romp op af te meten.
Omdat de kap in een kromming zal moeten gaan lopen heb ik de hoek opgemeten. Toevallig heb ik messing buisjes in huis van de juiste diktes om de kaft in de overeenkomstige hoek op te spannen. Het geheel op een doos gespannen met tape. 80g/m2 Glasvezel matjes op maat geknipt en verzadigd in epoxy. Losse draadjes verwijderd en 1 laag glasvezel gelegd. Om gewicht te besparen heb ik enkel de delen die onder de mini eco kap uitsteken dubbel belegd met een extra glasmatje. Ook heb ik ter versteviging 'ribben' van glasvezel gelegd om de kap goed vast te kunnen zetten op de boot.

De kap van de Graupner mini eco heb ik met schilderstape ingepakt omdat ik de kap zeker nog nodig ga hebben (race wedstreidjes met mijn vriendin en haar mini eco :D) Hoelijk komt het weer los van het tape.. Ik heb de pak gepast op de Hopf eco, de kap van de mini eco steekt over aan de zijkanten. Nu heb ik de mini eco kap in de epoxy met 2 lagen 80g matjes staan (mooi strak al zeg ik het zelf :D). Die glasvezel kap zal ik morgen moeten inknippen en moeten vouwen om hem smaller te maken om op de gebogen glasplaat te passen.

Zaterdag kan ik ze op elkaar epoxy'en en nieuwe foto's plaatsen als ik weer wat verder ben gekomen...

Tot zover,
Jakko

Edit: Ik wilde de foto's van alle stappen tot nu toe als bijlage toevoegen, maar ik kan geen bijlage verzenden..weet iemand hoe dat komt?

Ja ik had het gevonden, dank u. Zucht: ik ben gestopt met de glasvezel/epoxy kap. Hij tordeerde iets en ik krijg de kap niet in 3d strak aansluitend. Ik heb toevallig vandaag de eerste snede gemaakt in een stuk 3mm depron om mee te nemen naar huis. Volgend weekeind wil ik de kap daarvan maken. Dat moet een eitje zijn! Ik ga de kap waterdicht laten sluiten door over de lange zijde een lip eronder te maken. Die lip vormt dan een soort groef die om de opening van de romp heen valt. De ander kanten zullen een rantje krijgen aan de binnenkant van het deksel zodat dat ook strak aansluit. Het geheel wordt met enige kracht op de romp geklemd met magneten die ik ontvangen heb van supermagnete.nl :D Door het depron er zo op te klemmen word hij zeker waterdicht, en omdat de kap ín de romp valt aan de binnenkant kan hij er ook bij een crash niet af worden geschoven. Zo mooi, strak en dun als mijn glasvesel kapje word het niet maar zodra de lente begint lig ik wel in het water!
Jakko

heb ook nog een mooie romp zonder kap (verloren in het water door niet vast te zetten)
Dus dit topic interesseert me zeker.

Mocht het kunnen: foto's. Die zeggen meer dan woorden.
Het idee van de mageneten om de kap vast te zetten vind ik zeker al 1tje om te onthouden.

Druk op mijn werk en thuis, maar ik voel de druk van het steeds zonniger wordende weer zeker! Ik wil in ieder geval niet mijn kap verliezen..en daarmee mijn electronica laten nat worden! Op dit moment gaan een paar andere kleine (pfffieuw!) projectjes van depron even vóór.
Jakko

Back