Aanleiding:
Enkele weken geleden (2feb '09) heb ik van Cees Kraaijeveld een schitterende eco boot over genomen zonder kap, maar met extra BL 7.4V moter. Eerst wil ik de huidige moter testen voor ik mijn eigen BL regelaar aan de nieuwe moter koppel. Maar om te kunnen testen heb ik een kapje nodig om hem waterdicht te krijgen. Omdat het een grote opening is waarin over 2 assen een verbuiging loopt, is het voor mij een grote uitdaging om er een strak passende kap voor te maken. De boot gaat weer varen zoals hij bedoeld is!
Mijn eerste ervaring met het zelf verwerken van glasvezeldoek..is van 1 week geleden. Ik heb 5 werkstukjes intussen gemaakt die steeds netter en strakker werden.
Ik wil geen mal maken uit hout omdat ik geen mooie goedkope balsa balkjes in huis heb. En ik denk dat ik het sterker/ lichter/ duurzamer kan maken van glasvezel.
Materiaal:
Van Rctechnics.nl glasvezeldoel van 40, 80 en 280g/m2 besteld met voldoende 30min epoxy.
Mal: ik gebruik voor het gemak de topkap van een van mijn kleinere Graupner mini eco bootjes.
Die glasvezel kap monteer ik op de 3d plaat die het motergat gaat afsluiten zodat er een luchtdicht compartiment ontstaat. Waarom? Why not als die kant blijft drijven bij een masale crash is dat mooi meegenomen
Bouwverslag:
Ik heb een kunststof kaft van een mapje gebruikt om het gat in de romp op af te meten.
Omdat de kap in een kromming zal moeten gaan lopen heb ik de hoek opgemeten. Toevallig heb ik messing buisjes in huis van de juiste diktes om de kaft in de overeenkomstige hoek op te spannen. Het geheel op een doos gespannen met tape. 80g/m2 Glasvezel matjes op maat geknipt en verzadigd in epoxy. Losse draadjes verwijderd en 1 laag glasvezel gelegd. Om gewicht te besparen heb ik enkel de delen die onder de mini eco kap uitsteken dubbel belegd met een extra glasmatje. Ook heb ik ter versteviging 'ribben' van glasvezel gelegd om de kap goed vast te kunnen zetten op de boot.
De kap van de Graupner mini eco heb ik met schilderstape ingepakt omdat ik de kap zeker nog nodig ga hebben (race wedstreidjes met mijn vriendin en haar mini eco
) Hoelijk komt het weer los van het tape.. Ik heb de pak gepast op de Hopf eco, de kap van de mini eco steekt over aan de zijkanten. Nu heb ik de mini eco kap in de epoxy met 2 lagen 80g matjes staan (mooi strak al zeg ik het zelf
). Die glasvezel kap zal ik morgen moeten inknippen en moeten vouwen om hem smaller te maken om op de gebogen glasplaat te passen.
Zaterdag kan ik ze op elkaar epoxy'en en nieuwe foto's plaatsen als ik weer wat verder ben gekomen...
Tot zover,
Jakko
Edit: Ik wilde de foto's van alle stappen tot nu toe als bijlage toevoegen, maar ik kan geen bijlage verzenden..weet iemand hoe dat komt?
Enkele weken geleden (2feb '09) heb ik van Cees Kraaijeveld een schitterende eco boot over genomen zonder kap, maar met extra BL 7.4V moter. Eerst wil ik de huidige moter testen voor ik mijn eigen BL regelaar aan de nieuwe moter koppel. Maar om te kunnen testen heb ik een kapje nodig om hem waterdicht te krijgen. Omdat het een grote opening is waarin over 2 assen een verbuiging loopt, is het voor mij een grote uitdaging om er een strak passende kap voor te maken. De boot gaat weer varen zoals hij bedoeld is!
Mijn eerste ervaring met het zelf verwerken van glasvezeldoek..is van 1 week geleden. Ik heb 5 werkstukjes intussen gemaakt die steeds netter en strakker werden.
Ik wil geen mal maken uit hout omdat ik geen mooie goedkope balsa balkjes in huis heb. En ik denk dat ik het sterker/ lichter/ duurzamer kan maken van glasvezel.
Materiaal:
Van Rctechnics.nl glasvezeldoel van 40, 80 en 280g/m2 besteld met voldoende 30min epoxy.
Mal: ik gebruik voor het gemak de topkap van een van mijn kleinere Graupner mini eco bootjes.
Die glasvezel kap monteer ik op de 3d plaat die het motergat gaat afsluiten zodat er een luchtdicht compartiment ontstaat. Waarom? Why not als die kant blijft drijven bij een masale crash is dat mooi meegenomen

Bouwverslag:
Ik heb een kunststof kaft van een mapje gebruikt om het gat in de romp op af te meten.
Omdat de kap in een kromming zal moeten gaan lopen heb ik de hoek opgemeten. Toevallig heb ik messing buisjes in huis van de juiste diktes om de kaft in de overeenkomstige hoek op te spannen. Het geheel op een doos gespannen met tape. 80g/m2 Glasvezel matjes op maat geknipt en verzadigd in epoxy. Losse draadjes verwijderd en 1 laag glasvezel gelegd. Om gewicht te besparen heb ik enkel de delen die onder de mini eco kap uitsteken dubbel belegd met een extra glasmatje. Ook heb ik ter versteviging 'ribben' van glasvezel gelegd om de kap goed vast te kunnen zetten op de boot.
De kap van de Graupner mini eco heb ik met schilderstape ingepakt omdat ik de kap zeker nog nodig ga hebben (race wedstreidjes met mijn vriendin en haar mini eco


Zaterdag kan ik ze op elkaar epoxy'en en nieuwe foto's plaatsen als ik weer wat verder ben gekomen...
Tot zover,
Jakko
Edit: Ik wilde de foto's van alle stappen tot nu toe als bijlage toevoegen, maar ik kan geen bijlage verzenden..weet iemand hoe dat komt?