Bouwverslag mijnenlegger Jan van Amstel

Hallo allemaal

Na jaren, vanaf mijn jeugd, aan plastieke modelletjes te hebben geprutst en wat later ook met wat hout zoals de Zwarte Zee en de Harvey ben ik sinds enige tijd begonnen aan de bouw van een mijnenlegger van de Jan van Amstel klasse. Dit model is van hout en moet ook gaan varen.
Omdat dit de eerste boot van een bouwtekening is heb ik gekozen voor het gebruik van triplex, verschillende maten 8mm tot 3mm
Tips van zijn harte welkom

Foto's plaatsen lukt mij nog niet, ik kan daar ook wel een hulpje bij gebruiken

ga naar photobucket.com
maak een account aan, dan staat er upload foto's, selecteren en dan het adres dat bij IMG staat gewoon kopieren in je bericht.

ivm met je boot enkele vraagjes, hoe groot is ie, welke apperatuur ga je gebruiken enzo

groetjes
duimpje

Hartelijk bedankt

De eerste tip is meteen een goede.
De lengte is 85 cm
Ik ben van plan om electro motoren te gaan gebruiken.
Heb hier en daar al eens rondgekeken en dit leek mij een goede start.
twee motoren voor de schroeven, en eentje voor het roer, ook wil ik kijken of er verlichting in kan.

romp1.jpg

romp2.jpg

een boot van 80cm moet zeker lukken

al gedacht welke motoren je wilt gebruiken, zelf heb ik een elektromotortje van robbe, geen klagen aan, voor je schroeven heb je een uitgebreid assortiment bij modelbouwshopflevoland.nl

mvg
duimpje

Hallo baski,

Als ik u was zou ik geen motoren nemen van robbe omdat ze stroom vreten en zijn duur. Met vertraging kan wel maar maakt een hoop herrie. Ik zou dan kijken naar een bühler motoren van hobbie plaza of een igarashi van conrad. omdat dit motoren zijn met 5 ankers waardoor ze zuinig zijn en gebruiken weinig stroom . ze zijn ook een stuk goedkoper.

tim

Na een poosje plamuren en schuren, "ik begin nu echt een leuke relatie met mijn schuurmachientje op te bouwen", heb ik mij gestort op één van de sloepen. Deze zaten niet bij de bouwtekening en een bezoekje aan de Abraham Crijnssen in Den Helder leverde veel foto's op en ik heb geprobeerd de sloep na te bouwen van het model van in het schip stond.

IMG_2759.jpg

Er moet nog wat bij gewerkt worden.​

Even een update van de vorderingen.
Er zijn wat kleine dingen gedaan, de schoorsteen is gemaakt, het kanon achter volgens mij 7.5cm kanon achter het brugdek is gemaakt. Het kanon zelf komt uit een bouwdoos, mooier kani khet zelf toch niet maken en ook bemanning komt van Revell "Duitse marine figuren". Met wat knippen en plakken lijkt het toch op een matroos van de marine.

Mijn vorderingen tot dusver
IMG_2776.jpg

vraagje over verf en spuitbussen

Beste allemaal

Welke verf/spuitbussen kan ik het beste gebruiken voor de romp en dekhuizen?

voor kleinigheden gebruik ik de potjes van revell
voor grote delen zoals de romp gebruik ik spuitbussen van tamiya, niet de mettalic maar de gewone he

al wat verder trouwens?

Hoi,

Ik zou voor de onderkant van de romp motip grondverf rood gebruiken omdat dit mat goedkoop mooi en in een spuitbus zit verder zou ik gewoon wat spuitbussen van tamiya en motip kopen. Als ze het niet de goede kleur hebben kan je het soms ook laten mengen. Kijk maar is onder Robbe Neptun staan wat foto´s met motip rode onderkant van Raf. Voor de kleine dingen gewoon humbrol matte verf kopen in een potje.

tim

nieuwe vorderingen

Dank voor de verf tips, ik heb inmiddels al wat aangeschaft. Eerst wil ik de buitenzijde voorzien van een harslaagje maar ik moet daarvoor wachten op wat stabieler weer zodat ik dit buiten kan doen. Dan pas kan ik verder met de romp, voor het spuiten is trouwens ook mooi weer nodig. Maar ondertussen kan er wel wat gewerkt worden aan de dekopbouw.

Vandaag heb ik wat gewerkt aan het zoeklicht dat bovenop de mast staat.
Het zoeklicht zelf heb ik gekocht maar moest om te lijken toch wat bewerking hebben. Zo heb ik rondhout op maat gemaakt en tegen de achterzijde geplakt om het zoeklicht wat body te geven, afgesmeerd en geschuurd. Reling gesoldeerd van koperdraad. Het zoeklichtje heb ik getest met een 6v batterijtje en het ziet er grappig uit.
Hieronder een opzetje hoe het eruit komt te zien, dekhuis en het dak zitten nog los, de mast zelf ook

IMG_3168-1.jpg

Jan van Amstel te water

De Jan van Amstel is vandaag te water gelaten, niet om ermee weg te varen maar om te bepalen waar zich de waterlijn bevind en hoe ze in het water "ligt". Aanvankelijk lag ze wat hoog in het water, ik heb 1125 gram toegevoegd en toen lag zo mooi, erg stabiel en vast. Kortom er kan nog wat gewicht aan moteren en accu's bij. gelukkig maar.
De waterlijn heb ik afgetekend en nu ligt ze weer op het droge.

in de vijver
IMG_3330.jpg

na een zacht duwtje schuift galant onder het reigernet door​

IMG_3336.jpg

Vandaag heb ik het bakdek en achterdek voorzien van de planken, hiervoor is de methode gebruikt die ook door de bouwer van de Hertog Hendrik is gebruikt

Van Amstel aan stuurboordzijde​

IMG_3350.jpg

Van Amstel aan bakboordzijde​

IMG_3353.jpg

Hr Ms Jan van Amstel is nu bijna gereed, alleen de electronica's om te varen moeten nog worden ingebouwd. Ik ben mijzelf hierover nog aan het orienteren, echter tips zijn van harte welkom.

IMG_3464-1.jpg

IMG_3470.jpg

IMG_3480.jpg

Edwin bedankt voor je compliment

Het gehele bovendek kan eruit worden gehaald, ook het achterdek zit met 2 schroefjes vast en eronder heb ik een soort waterkering gemaakt om zo te voorkomen dat er "overkomend" water mijn model binnenloopt.
Zo heb ik een vrij grote holle ruimte.

Groeten

Bas

Back