Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. jaap

    jaap Guest

    Muxje,
    Hoe wordt die verenstaal gekoppeld aan de servo.
    Dan bedoel ik niet het montagemateriaal, maar de opstelling.
    Blijft die knik in de verenstaal zitten of laat je die recht lopen en dan de server er uitgelijnd op.

    Jaap
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Jaap,

    In de uiteindelijke opstelling zit er geen knik aan het verenstaal bij de servo; het asje gaat recht in dat koppeldingetje, in het verlengde van de servo-as dus.
     
  3. jaap

    jaap Guest

    Muxje,
    Wat voor servo ga je daarvoor gebruiken dan.
    Volgens mij moet dat wel een redelijke servo zijn.
    Dit is trouwens, net als die van Arvid, een mooie oplossing.

    Jaap
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    a ja.. rds..
    Voor meer info http://www.irfmachineworks.com/rds/
    Ik zou het wel een keer willen proberen, ik heb namelijk zo mijn bedenkingen over speling, en hoe sterk die servo wel niet moet zijn.

    Peter
     
  5. Muxje

    Muxje Guest

    Voor RDS kies je dezelfde servo die je voor een normaal systeem met heveltjes zou gebruiken. Het lijkt misschien zo dat je heel veel kracht moet zetten om met een draaiend asje in plaats van een hevel een hele aileron te bewegen, maar dat is schijn: de benodidge torsie is exact hetzelfde.

    Uitgaande van een wrijvingsloos systeem (en gelijke uitslagen) zetten alle systemen evenveel kracht op de aileron.. In principe wordt alle kracht overgebracht, of je nu RDS gebruikt, of heveltjes van 3 cm of van 50 cm. De enige verschillen tussen deze systemen zijn verliezen (wrijving), en precisie (speling en nauwkeurigheid van de uitslagen van het stuurvlak).

    Het belangrijkste onderdeel is de pocket, vrijwel alle speling en wrijving zal door een slecht passende pocket komen. Ik ga zelf de pockets maken ipv. ze bestellen (bedankt voor die link trouwens, Peter), aangezien mijn proefopstelling geen merkbare speling of wrijving had. De servo's worden gewone 3001tjes.
     
  6. Muxje

    Muxje Guest

    Ik ben een weekje op vakantie gegaan, en ben zo lui geweest om daarvoor snel even die kant-en-klare pockets te bestellen :) Ze zijn er inmiddels... geen idee waar ze van gemaakt zijn maar het ziet er goed uit.

    Nu ben ik begonnen met het inbouwen in de vleugel. Het inbouwen van RDS is echt heel eenvoudig... behalve dan het zo monteren van je servo zodat hij gemakkelijk weer gedemonteerd kan worden als de vleugel helemaal is ingedekt! De servo kan bijna niet heen en weer bewegen tussen de twee ribben; dat is geen probleem als je hem er gewoon uit kan tillen zoals bij de gewone montage, met een (lelijk) servoheveltje door het servoluik heen. Maar met RDS moet je eerst de servo van de as afschuiven voordat hij eruit kan.

    Ik ga straks even op zoek naar extra lage servos die voldoende ruimte over hebben om tussen de ribben te kunnen bewegen. (Graupner maakt ze in elk geval); hopelijk later deze week fotos van de succesvolle inbouw.
     
  7. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ik ben geen vlieger.... maar wat ontzettend mooi om dit te volgen...techniek staat voor niks?!
     
  8. Muxje

    Muxje Guest

    Zoo... met een plattere servo lukt het wel. Het zal een heel gepriegel zijn om straks de servo te monteren en te demonteren, maar dat is toch niet iets dat je elke week doet. Als hij er maar uit kan zonder te hoeven breken.

    [​IMG]
    Geen lelijke heveltjes aan de buitenkant!

    [​IMG]
    De servo moet (samen met het luikje!) op dat busje worden gemanouvreerd, en er dan met 2 imbusschroefjes op vastgezet worden door de imbussleutel tussen de vleugel en het luikje te steken. Dan kan het luikje dicht. Best te doen als je 3 handen hebt!

    [​IMG]
    De servo op het luikje gemonteerd. Rechts zie je in de achterlijst de sleuf (onder 45 graden) waardoor de torsiestang beweegt.

    [​IMG]
    De aileron met de RDS-pocket

    [​IMG]
    Hier is goed te zien hoe het hele zaakje geinstalleerd is.

    Tot zover RDS :p De andere vleugel zal met een paar uurtjes werk hetzelfde eruit zien, nu ik weet hoe het allemaal in elkaar past.
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Muxje, even heel vervelend doen. Als je de servo, zoals je het nu bouwt, aan het luikje vast maakt en je deze in zijn geheel gaat monteren, hoe kan je de imbusjes (bericht van woensdag 8 september, de foto waar de servo zichtbaar is met nog een aantal onderdelen aan de rechterkant er voor liggen) dan aandraaien? Die moeten toch het stuurstangetje vast houden? Nu is de bovenkant nog open, maar die is straks ook gesloten. Volgens mij gaat het niet werken op deze manier.

    Om het toch nog wat goed te maken, mooi bouwwerk!
     
  10. Muxje

    Muxje Guest

    Aan alles is gedacht :) Het stuurstangetje kan namelijk op en neer bewegen! Dus als de servo over het busje is geschoven kan je hem nog steeds een stukje optillen. Je kan dan met een imbussleutel door de kier heen de imbusjes aandraaien.

    Ik heb alvast geoefend met het in- en uitbouwen van de servo, door alleen door het luikje heen te werken. Het gaat, maar makkelijk is anders :p Volgende keer zorg ik wel dat ik meer ruimte heb, maar voor een 1e poging ben ik best tevreden.
     
  11. Arvid

    Arvid Guest

    Ok, neem de woorden terug.
     
  12. Muxje

    Muxje Guest

    Ik ben al lang blij dat mensen hier dit soort dingen melden! 8) Misschien vergeet ik een keer wat, en kom ik er pas achter als alles al dicht zit.
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi is het wel - knap stukje werk!
    k kan het mis hebben, maar volgens mij is het niet helemaal schaal, op het origineel zitten dacht ik wel degelijk heveltjes, de jaren 30 waren niet zo hi/tech. Zo waren (heb ik me laten vertellen) bv gewone deurscharnieren voor de ailerons gebruikt.

    Wouter
     
  14. Muxje

    Muxje Guest

    Klopt inderdaad; maar ze zijn nogal low-profile, in tegenstelling tot die lange palen die je op modelvliegtuigen vindt. Er zit een klein heveltje op de aileron met daaraan de drijfstang, die schuin de vleugel in verdwijnt (en dus niet aan een 2e hevel vastzit die uit de vleugel steekt). Het zag er lastig uit om in het klein te maken; verhoudingsgewijs zijn de uitslagen van de hevels en stangen in modellen wat groter, om de relatief grote speling in de systemen te compenseren, en door die grotere uitslagen maakt de drijfstang zoveel beweging dat er in de vleugel een sleuf moet zitten in plaats van een net klein gaatje. Het is vast wel te doen (misschien met lineaire servos), maar toen ik dit RDS zag heb ik dat maar gekozen. Alles behalve de standaardoplossing!
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Muxje!


    Ziet er nog steeds prachtig uit, behalve één ding. :?

    Kun je geen m1 boutjes gebruiken, die je laat verzinken in dat afdekplaatje van de servo's? :roll:

    Huidige gaten dichten onder het plaatje dichten, en voorboren met 0,8 mm. 8)

    (Desnoods stuur ik je een stelletje boutjes op :yes: , maar Hangar in Kampen heeft (had?) ze ook.)

    En voor de rest is het prachtig. :worship:

    jan
     
  16. Muxje

    Muxje Guest

    Boutjes.... wel een beetje mee zitten tobben. Het luikje is al vrij dun dus ik heb maar niks verzonken. Bedenk dat de servo op het luikje woont; vandaar dat er in de vleugel boutjes zitten (tegen de bodemplaat, in de driehoeklijstjes erop) in plaats van dat ik op schroefdraad in het hout vertrouw.

    M1 of M2 is misschien wel wat mooier... ik zal eens kijken. Het kost niet zo veel moeite om dat nog om te zetten. Maar misschien laat ik het wel zoals het nu is. Anders komt het nooit af! :p

    Heh, je noemde 'hangar rash' in een ander draadje. Je wil het niet weten! Ik ben nogal onhandig en stoot altijd overal tegen aan met de spullen. Dan nog 2 katten die er gereedschap op gooien en lekker in het balsa bijten 8O. De foto's zijn wel enigszins 'tactisch' genomen... nou ja, ik ben best tevreden over het resultaat tot zover, en met lichtgewicht plamuur en wat schuren maak ik nog een hoop goed!
     
  17. Muxje

    Muxje Guest

    Yay, ondanks werk en andere flauwekul toch nog een beetje voortgang :p

    [​IMG]
    Opbouwen van het landingsgestel... het framework is allemaal 3mm liteply.

    [​IMG]
    De gaten voor de bevestigingsschroeven zijn geboord en getapt aan de voorkant. Nu nog de gaten aan de achterkant voor de alignment dowels. Het stuk verenstaal zorgt dat de wielen straks recht staan.

    [​IMG]
    Klaar om te beplanken! De voorlijst komt er pas op als het middendeel van de vleugel beplankt is en rondgeschuurd is aan de voorkant. De voorlijst van het landingsgestel moet aansluiten op die van de vleugel.

    Zo... nu vast wat balsa buigen om het middenstuk te beplanken. Wat stinkt die ammonia! :mad:
     
  18. Muxje

    Muxje Guest

    Verder met het landingsgestel!

    Volgens de bouwplannen moet het landingsgestel worden ingedekt met 2,5mm balsa voor de stevigheid... maar dat krijg ik dus echt niet om die vorm gebogen, met die samengestelde curve er in. 8O Vochtig maken met een 50% ammoniaoplossing helpt ook niet. Als iemand nog tips in deze richting heeft...? :?:

    Tja... ik heb besloten om het dan maar met 1,5mm in te dekken, en dan met lichte glasmat te bekleden. Dat is goed om de bochten te krijgen, en met glasmat/epoxy zal het niet veel zwaarder worden maar wel veel slagvaster. Voor een landingsgestel dat dienst op een grasveld zal doen is dat wel een goede eigenschap, lijkt me.

    [​IMG]
    Beetje voodoo-modelbouw!

    [​IMG]
    Deze is af! Alleen nog de glasmat er op doen. In deze foto's is te zien dat het balsa niet 100% gelijkmatig over beide curves kromt, maar het resultaat is alleszins redelijk... en in elk geval op beide wielkasten gelijk.

    [​IMG]
    Zo komt hij onder de vleugel. Let niet op die paarse zooi die erop zit :p

    Qua bekleden met balsa was dit best een lastig klusje... ik hou me aanbevolen voor tips om het allemaal wat gemakkelijker te maken.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je de houtnerf evenwijdig aan de neuslijst had gehouden dan had je zeer waarschijnlijk die kromming er wel ingekregen. Als het dan nog niet lukt rest alleen maar beplanken met smalle strookjes balsa.
     
  20. Muxje

    Muxje Guest

    Nog even wat gevouwen met een lap balsa met de nerf parallel aan de neuslijst :p Hij gaat inderdaad iets makkelijker om de curve van voor naar achter, maar het is zo lastiger om hem om de curve te krijgen die er van boven naar beneden in zit.

    Hmmm.... De achterkant kan beplankt worden; gelukkig zit juist op dat lastige stuk zowel boven als onder een lijst om de plankjes tegen aan te plakken. Dat kan ik nog wel eens proberen op de andere wielkast; eens kijken hoe dat gaat.

    Wat ik me afvraag is hoe de ontwerper hier ooit 2,5mm balsa omheen heeft gevouwen... :?
     

Deel Deze Pagina