Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    misschien een domme vraag, maar zit er niets van vering op je landingsgestel? Ik zie enkel star hout. Ik denk dat je dan een biljart van een piste moet hebben en heeeeeeel zacht landen.
    Het ziet er wel ongelooflijk knap uit.
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Er is inderdaad geen vering, behalve de banden zelf dan. Maar dat zou toch geen probleem moeten zijn (hoop ik...)? Ik zie wel vaker modellen met een star landingsgestel (denk aan de oude Fokker-modellen), of met een verenstalen onderstel dat recht naar beneden uit de vleugel komt (en dus ook geen vering biedt).
     
  3. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Het was maar een bedenking van mijn kant. Ik ben dat ook niet de piloot die zijn toestel altijd even zacht tegen de grond zet.
    Met een verenstaal onderstel dat recht uit de vleugel komt heb je wel vering, deze zit in het horizontale gedeelte van de poot door torderen. Dit horizontaal stuk vervangt eigenlijk de varkensstaart zoals we dat bij neuswielen zien.
    Aangezien ik er al eens in slaag een landingsgestel te verbuigen dat je met de hand met moeite verbogen krijgt, denk ik dat er redelijke klappen op kunnen komen. Ik krijg dan ook wel eens de kommentaar dat ik stop met vliegen ipv te landen... :D
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Tja we zullen er snel genoeg achter komen, met mijn mad landing-'skillz'. Maar ik denk dat het wel zal houden.

    Ik heb trouwens nog eens even goed op de foto's van de ontwerper van dit model gekeken (dat wil zeggen: op de ranzige kopieën die ik er van heb), en hij heeft volgens mij de boel belazerd en ook 1,5mm sheeting gebruikt i.p.v. 2,5mm.

    Ik ben lui geweest en heb nu ook de 2e wielkast gedaan met de sheeting die al voorgebogen was, in plaats van de methode van het beplanken te proberen :roll: Het ziet er goed uit... in elk geval is het hetzelfde als de 1e wielkast. :wink: De rest van het werk is niet zo boeiend... glasmat op de wielkasten, asjes en afstandsbusjes voor de wielen zagen, en de vleugeldelen aan elkaar lijmen. Daarna kan ik eindelijk aan de romp beginnen.
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    misschien trap ik een open deur dicht, maar op foto 1. van muxje is te zien dat voor de grootste welving "quartiers" of "dosse" gezaagd hout is gebruikt. Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden by buigen.
    Immers het gebruikte hout dat "radiaal" uit de stam wordt gehaald omvat een maximum aan groeistralen en is super stabiel . Trekt zelfs niet krom na bevochtigen .
     
  6. Muxje

    Muxje Guest

    :? ?? :? ?? Dat moest ik toch even opzoeken.

    Volgens mij zagen ze die plankjes allemaal dosse, maar het lijkt mij dat de middelste plank uit de boom (door het midden) dan stiekem toch quartier is. Als die inderdaad zo lastig te buigen zijn, is dat misschien iets om op te letten de volgende keer dat ik ze van de stapel pak. :)
     
  7. Muxje

    Muxje Guest

    Zo, de vleugel is eindelijk af, inclusief de servos, contragewichten voor de ailerons (jawel :p ), en landingsgestel. Wat nog rest is het zaakje goed schuren en de deukjes (en tand- en nagelafdrukjes van de katten :evil:) bijwerken.

    [​IMG] inclusief een mooi shot van de kattebak 8O

    Het staartstuk begint ook al aardig vorm te krijgen:
    [​IMG]

    Als het zo door gaat kan ik snel aan de romp beginnen... daar heb ik nog wel wat problemen mee, waarover later nog meer (moet ik eerst nog wat foto's maken)

    Ik ben ook al wat op zoek gegaan naar bespanning. Ik kwam in de winkel OraTex van Oracover tegen: zag er goed uit, het is niet zo 'hoogglans' als gewone folie en het heeft een beetje een gewoven structuurtje. Het voelde wel wat stugger en zwaarder aan dan gewone folie. Heeft iemand ervaring met dit spul?
     
  8. Muxje

    Muxje Guest

    Na de verbouwing / verplaatsing van de hobbykamer heb ik eindelijk weer wat kunnen werken aan waar het uiteindelijk om gaat: de Miles :p

    Het staartstukje is af, inclusief scharniertjes.
    [​IMG]
    Hier moet alleen nog het verbindingsbuisje tussen de twee elevators op.

    De kerstman heeft ondertussen ook een mooi cadeautje gebracht:
    [​IMG]
    Nee geen firewall, maar een mooi weegschaaltje. Ik zal nu helaas ook alles moeten wegen net zoals bepaalde niet nader genoemde forumleden :D Best zwaar trouwens dat motorschot.

    Het is handig om het motorschot helemaal klaar te maken voordat het in de romp ingebouwd wordt. Met name de inslagmoeren zijn lastig te bevestigen als het spul al in elkaar zit. Dus: even alle gaatjes boren en ze behandelen met brandstofvaste lak. Dan kunnen de inslagmoeren er in.
    [​IMG]
    Zo gaat het netjes en recht.

    Ook handig om van te voren te doen: plan de inbouw van de motor en bijbehoren. Op de tekening staat de motor en tank aangegeven... ja ja. Zoals altijd is het een beetje passen en meten met de slangetjes en gashevel.
    [​IMG]
    In het motorschot zijn 2 messing buisjes gelijmd voor de brandstof en tankdruk. Dit vergemakkelijkt (hopelijk) de latere montage en eventueel demontage van de tank, en het scheelt weer 2 gaten waardoor olie zou kunnen kruipen.

    De formers en zijkanten voor de romp zijn ook al af; ze moeten alleen nog pas gemaakt worden. Sommige formers staan op de tekening in 3mm balsa, en ze worden dan wel erg slapjes, met name omdat ze vaak breder zijn dan het balsa waar ik het uit maak, en ik dus 2 stukken aan elkaar moet lijmen. Dat werd dus niks.

    Ik heb als probeersel balsa-multiplex gemaakt van 2x 1.5mm balsa met de nerf haaks op elkaar gelijmd (met epoxy: dun smeren!!!). Het resultaat is mooi multiplex dat behoorlijk stevig is, en vrijwel niets weegt:
    [​IMG]
    Een heel mooi alternatief voor dik balsa dat meestal in één richting zwak blijft, of zwaar berkentriplex.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooi! :D

    En helemaal volgens het boekje . . . :wink:


    jan.
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een ander alternatief is populieren triplex of Lite-Ply, scheelt weer in de bouwtijd... :)
    En als je toch zelf wilt plakken: Ik heb ook wel eens eens balsa spanten gezien, met aan beide zijden een laagje koolstof-mat... :wink:

    succes
     
  11. Muxje

    Muxje Guest

    Ik ben niet zo'n fan van dat materiaal. Het is niet in alle hobbywinkels te koop; ik heb in een eerder model al eens balsa met een dunne triplex doubler gebruikt, waar het ontwerp om lite-ply vroeg maar mijn hobbyshop dat spul niet had. En na het lezen van dit verhaal heb ik voor dit model niet eens de moeite genomen om te zoeken :)

    Het ontwerp voor dit model heeft 2.5mm balsa zijkanten met 2.5mm doublers van lite-ply. Dat is nogal lastig om rond de spanten in de romp te buigen! Ik heb daar 2.5mm balsa met een 1.2mm doubler van berkentriplex voor in de plaats genomen: makkelijker te buigen maar minstens zo sterk waar het breek- en torsiekrachten betreft, en iets lichter. De cockpitvloer was 3mm lite-ply; ik heb daar 2mm balsa met 1mm berkentriplex voor genomen. Alle light-ply en een aantal balsa spanten in de romp heb ik vervangen door spanten van balsatriplex.

    Ik kan doe-het-zelf-laminaten van harte aanbevelen... de materialen op zich (1,5mm balsa, 1mm triplex) lijken behoorlijk slap maar de resulterende laminaten zijn verbazingwekkend sterk! Ergens is het ook toepasselijk dat ik zoveel laminaten gebruik in just dit toestel, de Miles Hawk Major. Dit was blijkbaar één va de eerste toestellen waar veel gebruik van het (destijds nieuwe) materiaal triplex gebruik werd gemaakt. 8)

    Voor de moeite hoef je het niet te laten: je maakt je eigen triplex in 15 minuten of zo. Wel voldoende lang (12 - 24 uur) laten drogen voordat je het verder verwerkt.
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zit wel wat in... :?
    Er is echter wel duidelijk verschil in kwaliteit tussen de verschillende soorten lite-ply. Het spul dat Rob Bulk (RBC-kits) in zijn modellen gebruikt vind ik geweldig, ik heb alleen nog geen leverancier gevonden, ik moet het dus doen met de reststukjes. :(
    Zelf lamineren doe ik ook regelmatig, m.n. met 0.4 mm triplex en balsa.
    Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat lamineren van balsa aan twee zijden met 0.4mm triplex, lichter en sterker is dan 1 zijde met 1mm triplex.

    groet,
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Sinds het gedonder met mijn bouwplank-met-metaal, en de opmerkingen van Bertus daarover, denk ik dat het aan te bevelen is om altijd een 'symmetrische' opbouw van lagen te nemen. 8)

    Dus bv. 0,4 mm triplex, 1,5 mm balsa, en weer 0,4 mm triplex.

    Vlak, licht, en loeisterk. :D

    De kans op kromtrekken is dan minimaal.


    jan
     
  14. jacques

    jacques Guest

    Bel Rob bulk , mischien kan hij een plaatje missen.

    Wat is het gewicht nu van DIY triplex en LitePly?
     
  15. Muxje

    Muxje Guest

    Wouter, denk ik ook, en Jan heeft ook wel een punt met het kromtrekken. Misschien had ik mijn cockpitvloer beter zo kunnen maken, al ben ik met wat ik nu heb helemaal tevreden, en de zijkanten van de romp horen krom te zijn :p

    Dat is trouwens nog een voordeeltje van zelfbouw laminaat: het triplex uit de winkel is vaak toch iets krom, maar zelfs als je uit kromme materialen een laminaat maakt, is het resultaat toch superrecht!

    Jacques, als ik weer wat laminaat maak kan ik wel wat gewichten posten... in principe is het niet veel zwaarder dan het hout waar je het uitmaakt omdat je maar heel weinig lijm gebruikt. Maar voor een echte vergelijking zou je zowel het gewicht als de sterkte moeten vergelijken (buig-, trek-, tordeer- en scheursterkte, afhankelijk van de toepassing :p ).
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ronald,

    Nu we het toch over gewicht hebben:
    Lukt het om onder de geschatte 3 kilo te blijven?

    Heb je trouwens al ideeen over de afwerking?
    Voor m'n Sparrowhawk ben ik er nog niet uit, 25 gr glasmat, papier of nog iets anders... :?

    groeten
     
  17. Muxje

    Muxje Guest

    Ik zit nu op 2,3kg incl. motor en apparatuur. Dat is zonder afwerking, en er komt ook nog iets bij voor verstevigingsbalkjes en zo (de romp zit nog niet helemaal in elkaar). Dat gaat dus wel lukken :)

    Ik denk dat ik OraTex ga gebruiken voor de afwerking. Het lijkt aardig op echte stof (al is de weefgrootte niet op schaal), en is niet zo hoogglans als gewone Oracover.
     
  18. Muxje

    Muxje Guest

    Hmm, zaterdag 1 januari: een melige dag en zeer geschikt om wat verder te bouwen met een kop koffie en een makkelijke film op de computer erbij!

    Het begin van de romp: het motorschot komt tegen de cockpitvloer aan.
    [​IMG]

    De kat 'helpt' ook mee.
    [​IMG]

    Een paar uur later ziet de romp er zo uit (in onderaanzicht).
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Muxje

    Muxje Guest

    Tijd om de onderkant van de romp te bekleden.

    [​IMG]
    Ik heb helaas geen super-duper bouwbord met magneetjes en zo (maar eigenlijk wil ik er nu wel 1 :p ). Een touwtje over de werkbank gespannen als referentielijn, en dan komt de romp ook wel in model met een zooi lijmklemmen, klosjes, dubbelzijdig tape en een blokhaak. Als de bekleding aan de onderkant er eenmaal op zit, zal het moeilijk zijn een eventuele verdraaing of kromming weer recht te krijgen.

    [​IMG]
    Klaar! Op het laatste stukje komt een stukje multiplex en het staartwiel. De werkbank mag ook wel weer eens opgeruimd worden trouwens.

    De bovenkant van de romp is nu nog helemaal plat, dus dit is een mooi moment om de apparatuur in te bouwen, nu de romp nog gewoon op de werkbank kan liggen.

    [​IMG]

    Eén specifiek klusje dat ik meteen even doe is het maken van de gaskabel, en controleren of hij soepel loopt. Dat is zo lastig te corrigeren als alles in elkaar zit.

    Ruimte zat daarbinnen trouwens... zoals je misschien uit de foto op kan maken krijgt de cockpit van deze Miles niet de volledige diepte, maar ligt de vloer een stuk hoger. Op zich jammer, maar ik wilde het oorspronkelijke ontwerp niet te veel aanpassen.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik weet niet of je nog kan spelen met de tank maar die voet eraan zou eigenlijk aan de onderzijde moeten zitten.
     

Deel Deze Pagina