Bouwverslag Mini-Q van TJIRC

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PapaHotel, 8 feb 2020.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had zin in iets leuks en simpels na een bouwstop van enkele jaren, het is een Mini-Q zwevertje geworden.

    zij.jpg

    Het is een kleine vliegende vleugel voornamelijk bedoeld als een kofferbak kistje voor aan de helling. Er komt wel een klein motortje op zodat het op het vlakke land ook bruikbaar is.

    Ik heb het bij https://www.t9hobbysport.com/ besteld. Het pakje kwam binnen 2 dagen aan met de vleugel in bubbeltjes en een envelopje met losse onderdelen (staart, neus-cone, motorschot, servo raampjes en roerhevels). Het is allemaal keurig afgewerkt en voelt stevig aan.

    vleugel.jpg
    Onderdelen.jpg

    Het kistje heeft een spanwijdte van 80cm met een vleugeloppervlakte van 10.2dm2. Mijn exemplaar weegt leeg 200 gram met alle accessoires behalve de neus-cone. Streef vlieggewicht zonder motor is 335 gram en met motor 400 gram.

    top.jpg
    onder.jpg

    Er zit een onbekend profiel op die geen s-slag heeft. De roeren moeten daarom altijd een paar millimeters omhoog staan. Raar maar ach… het schijn prima te werken.

    Het in elkaar zetten zal niet zoveel voorstellen, het wordt een kort bouwverslagje.

    Groet, Sinan
     
    Berrie vindt dit leuk.
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Propellers tot ong. 8inch passen erop (anders komt het tegen de vleugel aan) maar meesten gebruiken kleinere maten met hoge toerentallen voor wat meer snelheid. Tijdens de voorpret periode kwam ik erachter dat sommigen er flinke motoren in zetten (van 150 tot 500W!). Van mij hoeft het niet zo snel, na een paar seconden kan ik het al niet meer zien.

    Zoals de neus afgesneden is past er een 33mm(?) spinner op. Binnendiameter is ong. 32mm. Buitenlopers tot 28mm diameter zouden erin kunnen passen maar het wordt heel krap met de kabels. Een inrunner zou natuurlijk ook kunnen. De fabrikant raadt een 22mm buitenloper met hoge RPM op twee cellen aan.

    Ik ga voor een veel lichtere oplossing met een speciale motor die ik eerder ook heb gebruikt. Het is een Japans motortje (Tahmazo Apollo) die geïntegreerd is in de spinner van de klapprop. Ooit heb ik 370 gram static thrust gemeten met de bijbehorende 7x4.5 prop en een 3s lipo (ong. 7A, 75W). Het wordt geen snelheidsmonster maar wel ruim voldoende denk ik.
    20200208_171007.jpg
    Altijd leuk zo een spinner waar kabeltjes uit komen.

    De gaten van de bijgeleverde motorschot zijn helaas niet bruikbaar voor deze motor. Ik heb een nieuwe gemaakt van een printplaatje. Twee schijfjes grof gezaagd, op maat gedraaid met een schuurpapier en op elkaar gelijmd met 5 minuten epoxy.
    20200207_122319.jpg
    De motor met de klapprop is ook te zien op de achtergrond.

    Een lange bout ingedraaid om de richting in te schatten. De neus lijkt volledig recht te zijn afgesneden. Ik heb liever een beetje side- en down-thrust met zo een kistje. Na het op gevoel instellen van de thrust hoek heb ik de motorschot eerst met 2 druppels secondelijm gefixeerd en daarna met 30 minuten epoxy verder vastgemaakt.
    20200207_135220.jpg

    Na het schuren van de randen en met motor ziet het er zo uit.
    20200208_170612.jpg

    Jammer genoeg is de bijbehorende aluminium spinner van de motor te groot vor deze romp. Ik zal er een nieuwe voor printen. Deze zijn afdrukken van eerdere experimenten die niet helemaal kloppen. Het moet nog even aangepast en opnieuw afgedrukt worden met witte filament.
    20200208_170921.jpg
     
    Eric R, Berrie en Rick NL vinden dit leuk.
  3. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Bij planken wordt altijd gezegd dat je er zo goed mogelijke servo’s in moet zetten. Er worden dan ook servo’s aanbevolen die samen bijna net zoveel kosten als dit kistje.

    Uit een combinatie van luiheid, ongeduld en zuinigheid heb ik toch simpele servo’s uit de oude doos gepakt. Om het nog erger te maken blijkt een van de servo’s een los soldeercontactje te hebben. Voor alle zekerheid ben ik alle contacten langsgegaan. Misschien ga ik er later wat beters in zetten en hopelijk word ik er intussen niet voor gestraft.
    20200207_184633.jpg

    Eerst heb ik alles afgeplakt, posities afgetekend en sleufjes gefreesd voor de roerhoorns. In de holte heb ik eerst een mix van micro-balloons en 30 minuten epoxy gepropt. Daarna heb ik de hoorns erin gefixeerd met epoxy alleen. Hieronder is de maskeer/bescherm tape rond hoorns deels opgetild terwijl de epoxy nog nat is.
    20200208_012559.jpg
    20200208_012631.jpg

    Daarna zijn ook de servo raampjes ingelijmd met epoxy.
    20200208_024005.jpg

    Dat was vannacht, vanochtend was het even spannend maar gelukkig bleek mijn 3 jaar oude HK-epoxy het nog prima te doen.

    Groet, Sinan
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    ...verder met de servo's.

    Na het in het middenstand zetten van de servo’s, zijn de stangen op lengte gebracht en verder gefixeerd contramoeren en een drupje loctite.
    20200208_210506.jpg


    Achteraf gezien denk ik dat de roerhoorns wat verder uit hadden moeten steken. Ik was bang dat het anders tegen het afdekkapje aan zou schuren maar dat blijkt helemaal geen probleem te zijn. Met de minimale uitslagen die gebruikt worden bij zo een plank zou een langere arm beter zijn geweest. De servo hevels heb ik wel zoveel mogelijk ingekort met een extra gaatje dichtbij de as.
    20200208_210445.jpg


    Ik heb de servo’s verder vastgemaakt met low-temp hot glue. Ik heb het gevoel dat deze wat flexibeler blijven dan de normale hot glue. Nu voelt het heel solide aan, ik hoop dat het ook op lange termijn volhoudt. Als ik er later toch andere servo’s in wil zetten kunnen deze met enige moeite losgepeuterd worden.
    20200208_212806.jpg



    Wat wel jammer is dat de kapjes een flinke bult hebben die net te klein zijn voor de 12mm servo’s. Het gaat wel goed met de 10mm servo's denk ik. De bult is helemaal niet nodig voor deze 8mm exemplaren. Misschien maak ik hier later andere kapjes voor. Het is een flink oppervlakte die verstoord wordt voor zo een klein vleugeltje.

    20200208_222641.jpg


    De kapjes plak ik normaliter met transparante tape. Ik had wel eens gehoord dat je het ook op zo een manier kan lijmen dat het later wel los te halen is. Enig idee waar ik dit mee kan lijmen?



    Groet, Sinan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 feb 2020
  5. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Bij de voorlaatste foto waarop de servo zichtbaar is lijkt de quick-link niet helemaal door de servohevel te zitten. Ook zit deze wat verdraaid. Als het zo is dan zal de servo onnodig zwaar kunnen lopen en wat meer 'stroom verbruiken'.
     
  6. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Goed gezien, bedankt.

    De quicklink is wel ‘geklikt’ maar het staat uit zichzelf te open. Ik had van de ringetjes om de pootjes van de quicklink bij elkaar te houden maar ik kon ze niet meer terugvinden. Misschien kan ik er een draadje omheen doen.

    Die vergdraaiing is waarschijnlijk bijgekomen tijdens het aandraaien van de moeren. Ik heb ze weer rechtgezet.

    Groet, Sinan
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.337
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt van brandstofslang ringetjes knippen en die eromheen doen. Werkt perfekt !
     
  8. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Zoiets kan idd ook,ik ben alleen te lui :( om het weer uitelkaar te halen. Daarom zocht ik naar een oplossing dat ik achteraf kan toepassen maar het is natuurlijk slimmer om het goed te doen. En, het is toch geen vliegweer nu.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    stukje krimpkous, werkt ook prima!
    Gaaf kistje overgens:thumbsup:
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Rijnsburg
    Heel erg leuk ding! Ben benieuwd hoe die vliegt!
     
  11. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ook!


    Intussen heb ik alles op de weegschaal gezet. Het uiteindelijke vlieggewicht is 360 gram geworden met alles erop en eraan. Het is niet slecht met een motor en 1000mAh accu. Het is maar 15 gram meer dan het opgegeven streefgewicht zonder motor.

    Vleugeloppervlakte is 10,2dm2 volgens de website van Hyperflight. De vleugelbelasting wordt dus 35g/dm2. Geen idee hoe dat zich gaat vertalen naar vliegeigenschappen.

    Overigens, er is meer relevante info te vinden op de Hyperflight site. Ook is er een leuke thread met bouwbeschrijvingen en vliegervaringen te vinden op het forum van Alofthobbies.


    Even wat gegevens op een rijtje...

    Leeg:
    160g Romp
    19g Staart
    3g Servo kapjes x 2
    4g Servo raampjes x 2
    9g Kap
    (3g) Neus cone (wordt niet gebruikt)
    200g Totaal leeg

    Uitrusting:
    24g Servo's
    45g Motor met prop en geprint kapje
    75g Accu (3s-1000mah)
    15g Esc + ontvanger
    160g Totaal uitrusting
    ---
    360g Totaal vlieggewicht


    Aandrijving
    1150 KV
    75 W
    7 A op 3S lipo
    25 gram motor alleen
    45 gram totaal met spinner en propeller
    7x4.5 propeller
    370 gram gemeteten static thrust
     
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    De aangepaste spinner zit er ook op, het is af.

    Koelopeningen iets vergroot en op maat gemaakt voor de romp.
    SpinnerSlicer.PNG
    En het past precies...
    20200210_000854.png
    20200210_001050.png

    Nu nog even wachten op wat beter weer.

    Groet, Sinan
     
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren heb ik mijn zender geprogrammeerd en meteen een bizar probleem tegengekomen. De motor start niet maar gaat schudden.

    Na enig zoeken lijkt het een (magnetisch/elektrisch???) probleem te zijn die te maken heeft met de kopersporen op de motorschot. Ik zal het eruit moeten slopen en vervangen door iets van glasvezel of hout.

    Ik ben een draadje begonnen bij de afdeling ‘Model elektronica’.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-start-niet-door-koper-op-motorschot.270002/

    Het is handig te weten dat zoiets kan gebeuren en wie weet, misschien heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen.

    Groet, Sinan
     
  14. bdoets

    bdoets Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.677
    Locatie:
    Hilversum
    Voor je servo afdekkapjes:
    Is het een idee om ze tijdelijk te plakken met hotglue?
    Sterkte met het motorprobleem...
     
  15. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb begrepen dat ze met een contactlijm zoals UhuPor gelijmd kunnen worden aan drie zijden (achterkant niet). Indien nodig kan het er weer afgehaald worden met een mesje ertussen.
     
  16. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Het probleem met de motor lijkt veroorzaakt te worden door de koperen ringetjes op de printplaat.


    Na het verwijderen van de koper werkt alles perfect.

    Groet, Sinan
     
  17. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag was er ineens het plan om te kijken of het nog te vliegen is op de Maasvlakte. Ik had er best zin in al was het geen goed idee natuurlijk. Te veel wind, nieuwe kist, nieuwe zender, al een tijdje niet echt gevlogen en de kist nog niet af. Wat kan er misgaan…

    Voor wat meer gewicht (handig met dit weer) heb ik een zwaardere accu en de ballast van een andere zwever gepakt. Daarmee kwam het totale gewicht op 490 gram ipv. het geplande 360gram. De ballast zit precies op het zwaartepunt, indien nodig kan het probleemloos verwijderd of vervangen worden door een lichtere exemplaar.
    20200215_142102.png
    1000mAh accu voor wat normaler weer.
    20200215_142051.png
    Grotere accu met ballast.

    20200215_155349.png
    Totaalgewicht met ballast.

    20200215_140227.png
    Zwaartepunt kwam perfect uit met de accu helemaal tegen de motorschot aan.

    Ondanks de inmiddels verder toegenomen wind ben ik toch maar gaan rijden naar Maasvlakte. Eenmaal aangekomen blijkt de wind niet echt haaks op de duinen en nog heftiger dan gedacht. Ik heb twee pogingen gedaan maar bang dat het in de rotor zou raken, heb ik de kist expres zand in gestuurd. Het was voor mij onmogelijk te handhaven met dit weer.

    Groet, Sinan
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.575
    Locatie:
    Rijnsburg
    Stoer dat je het ging proberen!

    Ik heb m'n Tucan in de auto liggen en was in principe op tijd klaar met werk maar ik vond het te slecht om te proberen
     
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.166
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb jammer genoeg Sinan net gemist.
    Ik ben van 14:00 tot 16:50 op de MV geweest, Peter Aanen was er al toen ik aankwam. Hij vloog op het hoge duin met vrij veel dwarswind, ik ben naar het eerste nieuwe lage duin gegaan met een beetje dwarswind.
    Voor beiden ging het vliegen met de F3F toestellen, geballast tot ongeveer 4 kg uitstekend, wel op het lage duin vrij veel last van zandstralen en zand in de knuppels.
    Voor het invliegen van een vliegende vleugel was het inderdaad wel wat veel, ook al omdat de windsnelheid flink fluctueerde.
     
  20. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    In Den Haag leek het mee te vallen maar eenmaal op duinen was een andere koek.
    Winst van gisteren is dat ik nu weet dat het gewicht makkelijk aangepast kan worden zonder de zwaartepunt te verstoren.
    Maar nu eerst al het zand van de motor en het zender verwijderen en wachten op een verstandige dag voor de eerste vluchten.

    Groet, Sinan

    Sent from my SM-N960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina