Bouwverslag mod een easystar

In welke kleur moet de binnenkant van de cockpit?

• Total voters
    9
  • Poll closed .
Aangezien het bouwen van een easystar niet zo lastig is, ga ik hier beschrijven hoe ik mijn easystar modificeer.

Na een paar maanden met een airboat aan het bouwen te zijn geweest icm een 4-kanaals HK-zender, werd het tijd om te vliegen.

In samenspraak met de plaatselijke club ben ik voor de easystar gegaan.
Tot nu toe geen spijt.

Ondertussen mijn zweefbrevet al gehaald met dit vliegtuig.

Tijd voor de eerste MOD.

MOD 1: kleur.

Volgens een clublid zou ik de vleugeltips oranje moeten kleuren. Dit in verband met de zichtbaarheid.
Gelukkig heb ik de white edition ES, zodat je niet eerst de grijze delen hoeft te primen.
Na wat rondlezen op forums (zoals deze) heb ik gekozen voor Action-spuitverf (1,99 per fles)

Het resultaat:
img3271h.jpg

img3272lc.jpg

De zwarte strepen zijn ontstaan, omdat ik de boel heb afgeplakt met schilderstape. Als je die op al geverfde stukken plakt, trek je de verf weer van het vliegtuig. Ik heb dus na het spuiten de witte tussenstukken ingekleurd met CD-stift (gelukkig bestaan daar ook dikke stiften van).

Heel belangrijk is het om na het spuiten de onderkant van het toestel met doorzichtige powertape in te tapen, omdat anders bij de eerste landing de meeste verf in het gras ligt.

Laatst bewerkt:
MOD 1: kleur.

Gelukkig heb ik de white edition ES, zodat je niet eerst de grijze delen hoeft te primen........................
Heel belangrijk is het om na het spuiten de onderkant van het toestel met doorzichtige powertape in te tapen, omdat anders bij de eerste landing de meeste verf in het gras ligt.

Ook de witte moet je met primer voor elapor behandelen .

Zo gaat de verf zoals je schrijft er gewoon weer van af.

Mvg Johan

MOD 2:

Een nieuwe cockpit.

Ik kwam op internet zoveel leuke ideeën tegen, dat ik zelf ook maar eens aan de gang ben gegaan.

1. Maken van de mal:
-Vul de ruimte onder de cockpit met kranten (scheelt straks een boel klei)
img3277t.jpg

- Dek de boel af met keukenfolie (anders plakt de klei aan je toestel)
img3278lg.jpg

- Klei het model dat je wilt.
Doe dit van aan lucht drogende klei (500g à €2,-).
Als je genoeg papier gebruikt heb je aan één pak van 500 gram genoeg
img3279b.jpg

-24 uur laten drogen (minimum), dus later meer hierover

Laatst bewerkt:
Ook de witte moet je met primer voor elapor behandelen .

Zo gaat de verf zoals je schrijft er gewoon weer van af.

Mvg Johan

Verf blijft bij het vervoer en het vliegen goed zitten.
Alleen als je er met scherpe zaken langs gaat, splintert de verf eraf.

zou dat beter gaan als je eerst primer gebruikt?

(Deze thread is tenslotte bedoeld voor alle mensen die hun eerste schreden zetten op het gebied van modden. Dus alle input is welkom.

Dat is echt lachen zeg! Met klei!

Misschien kan je het als malletje gebruiken en een doorzichtige kap maken voor bijv een camera o.i.d. ??

Ruiteplastic over het malletje heen en even in de magnetron... mal er goed in drukken en af laten koelen volgens mij...

Goed bezig Gerard! :D

Misschien kan je het als malletje gebruiken en een doorzichtige kap maken voor bijv een camera o.i.d. ??

Ruiteplastic over het malletje heen en even in de magnetron... mal er goed in drukken en af laten koelen volgens mij...

Natuurlijk is de klei een mal. Vliegen met een pond klei gaat echt niet werken.

Het idee is om een petfles mbv een electrische verfbrander in de goede vorm te krijgen.
Misschien ga ik de magnetron ook wel proberen (wordt het plastic dan wel warm?)
In ieder geval is de mal herbruikbaar.

Verder moet je maar even afwachten wat het wordt. Het plan is uiteindelijk wel lachu denk ik.

Laatst bewerkt:
magnetron werkt alleen met water ze bedoelen een oven lees maar depron dieptrekken in de magnetron!
probeer maar eens een waterfles of een ander soort fles met wijnig ribbels anders heb je een coca cola afdruk in je cockpit 8)
daarna de achterkant van de fles er af snijden de mal er in klemmen en met de verfbrander verhitten zodat het krimpt niet te lang als het stopt met krimpen niet verder verhitten anders word het grijs!

Ik heb een fles met diagonale ribbels (C-1000). Lijkt mij wel aardig.
Het grijs worden ken ik. Ik had al even proefgedraaid met een kleine fles en een steen als mal.

Blijf meedenken allemaal!

De meeste soorten plastic krimpen al bij minder hitte dan een verfbrander geeft. Wat je eerst zou kunnen proberen met (een proefstukje van) je beoogde fles is om een steen ofzo wikkelen en dan dompelen in heet water. Begin bij een graad of 80 en van daaruit omhoog naar kokend indien nodig. Verkleurd het plastic niet :) maar denk aan je vingers bij eruit halen, minstens tien minuten laten afkoelen...

Heb je overigens een Lidl in de buurt? De twee-literflessen zijn prima te gebruiken en mooi helder en glad.

Verfbrander kan natuurlijk op een flinke afstand. Ik zal de watertruc ook proberen. Alleen weet ik niet of dat goed gaat met mijn klei-mal

@eitje:
Wat is ruiteplastic?

Met de Pet fles gaat prima.

Ik heb zelf op deze manier al aardig wat cockpit ruitjes gemaakt. Ik gebruik wel een houte plug, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb meerdee flesjes gebruikt. Eigenlijk wat er voor handen was. Wel telkenns de 0,5 liter varianten.De eerste paar keer gaat het niet helemaal naar je zin en je brand ook een keer een gat in een fles maar het werkt prima. Ik heb ook de verfbrander gebruikt. Rustig een beetje feunen en steeds dichterbij. Gaat het mis. even de fles er af knippen en en niewe pakken.

Succes.
ps: 0,5 liter spa geeft een leuk blauw ruitje

Klei is droog. Na even goed schuren met de vlakschuurmachine (met zo'n driehoekje erop) is de mal klaar.
img3285z.jpg

Nu in een lege colafles

img3286y.jpg

Nu eerst de onderkant verwarmen (de kant die je er later afsnijdt om weg te gooien). Hier krimpt de fles dan al flink, zodat hij mooier in de vorm komt aan de kant die wilt houden.

img3287z.jpg

Ik gebruikte een verbrander met 300 graden. Zo kreeg ik ook geen grijze plekken. Op de foto een 1,5 liter fles cola light C1000. Betere resultaten kreeg ik met LIDL cola light. Helaas gebruikte ik die op de mal voordat hij geschuurd was.

Nu alleen nog afsnijden.

Volgende keer:

• bodem voor de cockpit maken van balsa.

Nog te gaan:

• cockpitplaatje maken (intrumentenpaneel)
  • piloot uitzoeken
  • piloot mee laten draaien met rudder

Zie je dat de Lidl colaflessen goed werken ;)

Overigens, als je een A4tje op de EZ legt als de cockpit eraf is, dan twee keer vouwt waar dat moet en dan de cockpit erop zet kun je rustig met een stift of pen de omtrek op het papier zetten :) dan iets groter uit balsa snijden en op maat schuren voor je de kap erop zet. Direct even een nieuw papieren malletje maken voor de volgende keer!

Piloot mee laten draaien met rudder klinkt als een lastig karwei waar je niks aan hebt (zie je niks van in de lucht!) dat alleen maar gewicht oplevert...

Ik wou dat mijn Brixler eindelijk eens geleverd werd, die is ondertussen al vier maanden geleden besteld bij HK DE warehouse.

Piloot mee laten draaien met rudder klinkt als een lastig karwei waar je niks aan hebt (zie je niks van in de lucht!) dat alleen maar gewicht oplevert...

Ik wou dat mijn Brixler eindelijk eens geleverd werd, die is ondertussen al vier maanden geleden besteld bij HK DE warehouse.

Gewicht is geen probleem voor de Easystar. Zeker niet die 10 gram van een extra servo. Het is ook meer voor de fun van het bouwen en de lol op de grond.

Waarom wil je trouwens perse een bixler. Ik heb er ook over nagedacht.
Levertijden zijn inderdaad lang.
Uiteindelijk heb ik de Easystar bij Hangar gekocht in Kampen.
Kostte me met brushless motor, prop en propadapter ngo geen 100 euro.
Ik had zelf nog een ESC, lipo, en 2 servo's en zender. Die waren overig allemaal van HK :)

Back