Bouwverslag modelbouw karton DSS Rotterdam

Goedendag allemaal,

Even voorstellen:
Ben Michael Janssen, 30 jaar en ga binnenkort starten met mijn modelbouw project. Ben me nog een beetje aan het inlezen en oriënteren, maar mijn verlangen ligt bij de DSS Rotterdam 1/250 met 3 lasersets.
Ik heb niet super veel ervaring met modelbouw, maar hoe groter de uitdaging hoe beter :)
Realiseer me dat dit een stevige klus gaat worden en dat het vele uurtjes in beslag gaat nemen, dus begin er niet als een kip zonder kop aan ;)

Als er leden zijn met nog tips en tricks of wellicht zelf ook met dit ontwerp bezig zijn, schiet maar raak!
Onderstaande zal ik regelmatig foto's en updates uploaden.

succes alvast,
als er tijdens de bouw vragen rijzen kan je de vraag best samen met een foto posten. Iemand zal je zeker wel verder kunnen helpen .

20220603_192802.jpg
20220603_192817.jpg
Vandaag een start gemaakt aan de waterlijn en de visgraat :banana:

Laatst bewerkt:
Zeker de moeite waard. Het is denk ik wel een stuk makkelijker dan met houtbewerking, maar tot nu toe is het een leuke bezigheid.

Verkijk je daar niet op Michael. Platte vlakken vallen wel mee, maar als je in de rondingen komt wordt het moeilijker. Probeer wat bouwverslagen uit te pluizen en uit te vinden hoe een ander, o.a. Erik Borgers het doet. Pas op dat je model niet krom trekt op de standaard. Zou het model liever op de bouwplank laten staan. Dan heb je meer controle op krom trekken. Succes en maak er iets moois van! Gr. Klaas.

Gisteren weer even kort bezig geweest met het schip.
Heb de huid rondom geplakt en start gemaakt voor het verven.
Merk dat er een paar kleine dingen zijn die ik anders had moeten doen, bijvoorbeeld andere karton en iets fijnere lijm. Maar tot dusver redelijk tevreden voor mijn eerste schip. Weer leermomenten voor mijn volgende project
icon_biggrin.gif

View media item 261007View media item 261006

Vandaag het blauwe gedeelte geverfd met airbrush. Verbazend goed gelukt voor de eerste keer :banana:
Iemand tips voor het afplakken voor de volgende kleuren? Wil graag met masking tape het blauw afplakken om zo een lichtblauwe streep en de onderwaterlijn rood te spuiten. Vraag me af of me dan de blauwe verf weer snel los laat, bij het verwijderen van de tape? De verf is aangebracht over een primer.
20220610_123013.jpg

tip, lang genoeg laten drogen.
neem zeker NIET de goedkoopste schilderstape.
Tape niet langer laten zitten dan nodig, en indien mogelijk doe eens een testje.
( een nachtje de tape op een stuk geschilderd opp kleven en daarna verwijderen geeft je meteen een idee van wat je kan verwachten, de oversprai onderaan de kiel is een goed testvlak)

je huidige spuitwerk ziet er inderdaad aardig gelukt uit.

tip, lang genoeg laten drogen.
neem zeker NIET de goedkoopste schilderstape.
Tape niet langer laten zitten dan nodig, en indien mogelijk doe eens een testje.
( een nachtje de tape op een stuk geschilderd opp kleven en daarna verwijderen geeft je meteen een idee van wat je kan verwachten, de oversprai onderaan de kiel is een goed testvlak)

je huidige spuitwerk ziet er inderdaad aardig gelukt uit.

Ga ik doen, thanks!

20220612_103853.jpg

Na de primer de rode laag aangebracht op het onderwaterschip. Dik tevreden zeker na wat gepruts met een slecht werkende airbrush pistool.
Op de foto lijkt het overigens of er veel oneffenheden aanwezig zijn op de huid, maar dit is bedrog van het licht. Enkel een klein deukje op de romp door mijn dikke vinger krijg ik er jammer genoeg niet meer uit.

er zijn weinig echte schepen die geen deuken hebben in de romp, wat dat betreft is het realistisch :)
spuitwerk ziet er geslaagd uit :yes:

Vandaag het blauwe gedeelte geverfd met airbrush. Verbazend goed gelukt voor de eerste keer :banana:
Iemand tips voor het afplakken voor de volgende kleuren? Wil graag met masking tape het blauw afplakken om zo een lichtblauwe streep en de onderwaterlijn rood te spuiten. Vraag me af of me dan de blauwe verf weer snel los laat, bij het verwijderen van de tape? De verf is aangebracht over een primer.Bekijk bijlage 498059

Spannend dat je schildert. Bij karton deed ik dat alleen onder de waterlijn omdat ik logischerwijs anders over de print druk van het papier schilderde. Hoe doe jij dat?

er zijn weinig echte schepen die geen deuken hebben in de romp, wat dat betreft is het realistisch :)
spuitwerk ziet er geslaagd uit :yes:

Dat is inderdaad iets wat papier realistischer maakt dan het strakke bouwdoos plastic [emoji1303]. Natuurlijk moet het niet te gek worden, zoals mijn johan van Oldenbarnevelt wat ik repareerde. Zie mijn karton bouwverslag

Back