Bouwverslag MR Aerodesign Pilatus PC-6 Turbo Porter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bongose, 25 mrt 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Schitterende kist Jan, heb je al sleepplannen ;-)?
    Zou m graag zien op 26/8 in Vught!
     
  3. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen de eerste sleepjes gedaan en presteerde zoals verwacht. De opening in de cowling heb ik wat groter gemaakt voor-en onderaan + de valse motor uitlaatjes er op geplaatst. Dit resulteert in wat (gevoelsmatig) lagere temperaturen van zowel motor en ESC. Dat zit dus al goed maar heb nog steeds zeer warme LiPo's. Ga onderaan de romp 2 grote gaten maken net achter de Lipo's zoals ze doen bij 3D modellen maar zit nog te denken hoe ik de instroom kan optimaliseren. Wie heeft hier ervaring mee? Een groter gat maken in de firewall lijkt me structureel niet het beste idee...
     
  4. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
  5. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondervindingen van gisteren/vandaag:

    -Gisteren even op 10S gevlogen met Turnigy's 4000mAh 10s 30/40c (2x5s) en dat gaf wel wat power en zag er goed uit om sleepjes te doen.

    65A in vlucht zonder sleep
    Voltage rond de 32V
    +/- 2000W
    Lipo's heet, niet vast te houden :confused:
    Motor & ESC koel

    -Deze ochtend proberen slepen maar dat kwam niet goed, voltage zakte weg naar 30 á 31V en amperage gaf max een 60A. Full power van de grond geraakt op het einde van de piste, wat meters kunnen nemen maar toch beslist om onmiddellijk downwind te draaien zodat de zwever terug kon landen.

    Even lipo's mogen lenen van een clubgenoot, SLS Xtron 5000mAh 10s 30/40c (2x5s), zelfde prop, zelfde toestel, zelfde alles...

    85A in vlucht tijdens een sleep
    Voltage bleef stabiel op 35V
    +/-3000W
    Lipo's aangenaam warm
    Motor & ESC koel

    Conclusie: ik bestel gelijk SLS lipo's, turnigy's gaan naar het containerpark en blijf op 10s :hammer:. Nu weet ik ook gelijk mijn setup voor mijn volgend project, een FokkeRC 1/5 Spitfire XIVe clipped wing teardrop canopy :koud:
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik vlieg al 3 jaar naar tevredenheid met Turnigy nano-tech, 35/70C en nooit een lipo ook maar een beetje warm.. power genoeg, maar weet je zeker dat je setup klopt? En wat is je prop, zie ik er niet bij staan. Je kunt met ander merk accu's toch geen 50% winst boeken met exact dezelfde lipo specs?
     
  7. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog steeds de MenzS 20X12 3blad, RPM's zitten iets boven de 5000 op 10s. Denk dat de prop zeker niet te groot is.
    Heb tot nu toe altijd met Turnigy Lipo's gevlogen en dus nooit iets anders gehad om te vergelijken.
    Nu ik er bij nadenk, men vorige porter wou me dat ook al 'vertellen'. Die zijn Lipo's hadden net hetzelfde, voltage drop tot een goede 32 a 33V reeds na +/- 20 cycles.
    Hoe houden de Nano-techs hun spanning onder belasting?
    Als de SLS'en me 2x zoveel kosten maar uiteindelijk 3x zo lang mee gaan is dat een makkelijke beslissing. :)
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat is inderdaad vreemd. Ik heb het even ingevoerd in eCalc en kom inderdaad net iets boven de 5100 RPM, raakt geen enkele bovengrens qua amperage of temperatuur. Dus de 20x12x3 lijkt me ook prima. Vermogen zou 2250 W zijn volgens eCalc, maar hangt beetje van de exacte koeling en specs af... en Menz prop had ik niet dus XOAR gepakt. Maar zou niet veel af moeten wijken.

    Ik heb zowel 'gewone' Turnigy lipos in kleinere modellen en de nano-techs in de grotere. (en Hacker accu's voor de ontvangers :) ). Nog geen spannigsverlies onder belasting opgemerkt. Wel is het erg afhankelijk van de serie van je lipos. Ik heb in dezelfde kist 2 setjes, aangekocht op zelfde moment, zelfde behandeling, evenveel cycles, zelfs altijd kruislings gebruikt, en 2 v/d lipos komen uit één serie en de andere 2 lipos uit een andere serie. Ik merk duidelijk verschil in kwaliteit: een setje blijft super strak, het andere staat ietwat bol. Die ietwat bolle heeft ook een groter verschil in balans, al is het allemaal nog ruim binnen de normen.
     
  9. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat heb ik nog gehoord dat er verschil op de Turnigy's zit bij gelijk gelabelde lipo's. Nu vind ik het verschil echt wel frappant dus ik ga eens mee doen met de groepsaankoop van SLS lipo's bij onze club later dit jaar.
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad, een klein verschilletje is te verwachten voor deze prijsklasse, maar zo groot kan eigenlijk niet.
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe oud zijn die 4000 packs, en hoe oud de 5000 packs?
    Altijd netjes op storage of regelmatig weekje vol weggelegd?
     

Deel Deze Pagina