Bouwverslag MR Hawker Hunter

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door elcees, 25 okt 2012.

  1. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Inmiddels vlieg ik nu een jaar met de Formost. Daar ben ik nog lang niet op uitgekeken maar het werd langzamerhand wel tijd om naar iets nieuws uit te zien. Ik bouw graag en aangezien de Nemere af is lag het voor de hand een jet te gaan bouwen.
    De Hawker Hunter heb ik altijd al een mooie kist gevonden, en na wat zoeken en lezen op de diverse fora gekozen voor de Hawker Hunter van Mick Reeves (schaal 1:6). Dit model is inmiddels ook als ARF te verkrijgen (Ripmax), maar ik heb voor de originele versie gekozen.

    Vandaag kwamen de dozen binnen:

    [​IMG]

    De romp is deelbaar. Met drie bouten zijn beide delen te verbinden.
    [​IMG]

    Best wel een flinke kist in de woonkamer. Op het veld valt dat dan wel weer mee...

    [​IMG]

    En nog de nodige spullen. Rompspanten, ribben en liggers voor de vleugels en stabilo. Ziet er allemaal goed uit. Laser gesneden.

    [​IMG]

    Een jetpijp zit er ook bij. Wel een enkelwandige, en daar zijn de meningen verdeeld over. Verder heb ik ook de wielen met remmen , neuspoot en retracts besteld maar die moeten nog geleverd worden. De twee hoofdpoten ga ik zelf maken. Die er bij geleverd kunnen worden vind ik vrij licht. Daarnaast heb ik heb liever gesleepte poten. Waarschijnlijk wordt het een ontwerp a la die van Tamjets die ik onder mijn Habu 32 heb zitten.

    Voorlopig ben ik wel even bezig met deze kist, maar dan kan ik intussen nadenken over de turbine die ik erin ga zetten. Er zijn lieden die er een P80 in stoppen maar dat lijkt me wat te licht om bij ons vanaf het grasveld los te komen. In mijn Formost zit een P80, maar deze kist is toch wel wat groter:

    [​IMG]
    Veel leesplezier toegewenst de komende jaren....

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Cees,

    leuk een bouwverslag van een Hunter, zal ook Matthijs hier op wijzen die wilt ook nog steeds een Hunter bouwen.

    Maar leesplezier voor de komende jaren?!?!? echt niet gaat sneller dan je denkt (of toch niet).
    Rustig aan bouwen en laat ons lekker meegenieten.

    Grt,
    Berto.
     
  3. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    :cool: En weer een draadje om te volgen....

    Waar heb je deze kit vandaan? Staat hoog op m'n eigen verlanglijstje..:D.

    Succes ermee en maak er wat moois van.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dubbelwandig is met zo'n lang stuk eigenlijk gewoon nodig. Wat lang idle draaien kan anders wel eens heel fout aflopen.
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Cees.

    Mooi man dat je voor de MR Hunter hebt gekozen, zit al een poosje naar de MR Hunter en de BAC Lightning te loeren als opvolger voor m'n ouwe F86K, dat wordt nu dus de Lightning :wink: aangezien jij de mooie Hunter gaat maken.
    De motorisering ja, hij is te vliegen (Hunter) natuurlijk, met een P 80se, levert tenslotte ook ruim 9 kilo trust maar ik zou voor minimaal 12 kilo trust gaan, beter nog 14 kilo, een P 80 heeft net zoveel motorgewicht dan een P120er.
    Voor de MR Lightning heb ik nog een 14 kilo motor liggen en een heleboel spulletjes om hem te bouwen, eigenlijk alleen een kit aanschaffen, maar ja, nog effe een FW190 afbouwen ( is bijna vliegklaar) en T.z.t. maar eens kijken of ik de ouwe F86k kan verkopen.

    Ben benieuwd naar de Hunter in de vlucht.

    Bouw ze Cees.

    Groet Ger.
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest


    Hoi Raymond.

    Effe Mick Reeves models googelen :wink: allemaal leuke spulletjes daar :wink:
    Hoeist met de turbo?
    Maar vergis je niet hoor, die Hunter is geen allemans vriendje, zou toch eerst voor een trainer gaan in jouw geval : wink:
    Groet Ger.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    140rx jetcat zou een mooie motor zijn.... de 100 is licht maar kan iets te kort komen misschien?
     
  8. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Venom of S-14

    Ha die Ger,

    No worries :Fade-color. Die Hunter wordt echt niet m'n eerste jet :hammer:. Ik vrees dat dat een gevalletje kamikaze zou worden :D. (Al komt die er wel een keer!) Nee, ik twijfel nog tussen de D.H. Venom of een zelfbouw Fokker S-14 Machtrainer. Ik weet dat er een 1:5 bij Phantasy in Blue vliegt, maar ik kan de contactgegevens van Willy van der Elsen niet achterhalen om te horen of hij wellicht tekeningen heeft. Wellicht kun jij me daarbij helpen...?

    Met m'n torretje is het helaas niet zoveel opgeschoten (tussendoor nog effe 2 uitlaatdempers aan het maken voor twee viertakters), aangezien ik wat probleempjes had met m'n draaibank (k*t chinese kwaliteit boutjes :().Deze week echter gefikst (vervangen door SS316 :D) dus ik kan weer verder. Ook wat aluminium gescoord voor de inlaat en diffusor dus van 't weekend vliegen de spanen weer in't rond.
     
  9. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Super mooie kist, die Hawker Hunter! Ook één van mijn favorieten.
    Deze is tevens ook nog eens een mooi maatje!
    Ga dit draadje met grote interesse volgen!
    Veel bouwplezier, grtz Hans
     
  10. Dickie

    Dickie Guest

    He Cees hij is dus binnen,ik kende de plannen al een tijd :cool:,wij gaan het volgen.
    Ben bezig met 2 schietstoelen voor de T33,de piloot heb ik voorzien van een andere body die Rambo borst kast nam teveel zijdelinkse ruimte in,vervangen voor een normaal postuur:)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Allen,

    bedankt voor de positieve reacties.

    Ger, Ja, die Ligthning is ook wel een mooie kist, maar die lijkt me wel lastiger te vliegen. Qua motor ga ik voor de P120 of P140. Voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.

    Ik ben wel alvast naar servo's aan het kijken. Wat is aan te bevelen voor aileron en flaps voor een kist van deze afmeting?

    Gr. Cees
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Cees.

    Ikzelf ben nogal weg van de Hitec digitale MGs b.v. de 5645 of 5945.
    Maar ze moeten minimaal 15 kilo houdkracht en minimaal 10 kilo stelkracht hebben.
    En hier gaat een hele mooie en vooral een interessante discussie over ontstaan :wink:
    De meest gebruikte servo's voor jets zijn de JR 8411 en 8911, onmiskenbaar de beste en bewezen servo's, staat buiten kijf.
    Die BAC Lightning is zooooooo moooooi :wink: het jeukt gewoon om hem te bestellen :D

    Groet Ger.
     
  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
  14. Dickie

    Dickie Guest

    Wat dacht je van deze dan.

    [URL=" Air Force Hawker Hunter - YouTube[/URL] :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaa, laten we over servo`s beginnen :yes:
    Nee hoor laten we dat maar niet doen, ieder zijn voorkeuren.

    Qua krachten ben ik het met Ger eens, ook qua beste merk, er schijnt niet te kunnen tippen aan JR`s.
    Wil je een prijsklasse lager zitten dan zijn naast de Hitec`s ook de Savöx servo`s een goede optie.

    Succes met de keuzes en het bouwen.
     
  16. mdesmidt

    mdesmidt

    Lid geworden:
    30 mei 2007
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Scherpenzeel
    Hoi Cees,

    Mooi project heb je uitgekozen hoor, ga je verslag volgen.
    Wel lijkt het er op. nu het veld in puin ligt, iedereen de bouwtafel weer heeft opgezocht. :wink:
     
  17. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    @Micha,
    Ja, de grote modellen gaan dit jaar al vroeg op stal. Morgen gaan we nog wel met de F3J aan de slag. Dat lukt altijd wel. Hoe gaat het met jouw nieuwe project?

    @Ger,
    Qua krachten kom ik ook in die orde. Ik heb wat zitten rekenen. De grootste krachten komen op de flaps. Bij volle uitslag heeft deze een geprojecteerd oppervlak van 9 cm * 40 cm. De hevel op de flap heeft bij die uitslag een arm van 1.5 cm. De kracht in de stang naar de hevel wordt dan bij een vliegsnelheid van 30 m/s (108 km/h) 49 N. Bij 50 m/s (180 km/h) zit je op 135 N, dus bijna 14 kgf.
    Bij een effectieve arm op de servo van 1 cm krijg je dan dus bovengenoemde 'krachten'. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het koppel dat de servo moet leveren. Je moet er wel voor zorgen dat bij volle flap uitslag het servo armpje niet loodrecht op de stang naar de flap staat.


    groeten Cees
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Heej, leuk project! Deze MR Hunter heeft ook ooit nog eens op mijn "hit-list" gestaan, maar je kan niet alles ha ha ha! :D De kit is niet bepaald ARF te noemen maar wél erg leuk om te bouwen denk ik. Op RC Universe staat ook een zeer uitgebreid verslag waar ik toen veel bouw foto's van gehaald heb, zal eens kijken of ik hem nog kan vinden, kan van pas komen.

    Groetjes en succes met de bouw,
    Gerald
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
  20. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Hi Gerald,

    Bedankt voor de info.
    Deze draadjes heb ik al grondig doorgenomen en waren aanleiding om hier ook aan te beginnen. Ik zag daar ook wat reacties van jou mbt de enkelwandige jetpijp. Daarnaast is er ook nog een draadje op een Engels forum, maar daar zit niet veel progressie meer in.

    Groeten Cees
     

Deel Deze Pagina