Aangezien dit project al flink gevorderd was voordat ik het Modelbouwforum had gevonden, wil ik het bouwverslag beginnen met de proefvaart van vandaag. In de komende post zal ik de boot nog uit elkaar halen en in woord en beeld beschrijven: "reverse engineering".
Morgen is het precies 100 jaar geleden dat de onzinkbaar geachte reddingboot Brandaris van Terschelling niet meer terugkwam van een missie. Dit ongeluk is nooit opgehelderd maar vermoedelijk is de boot tijdens een orkaan in aanvaring gekomen met een losgeslagen zeemijn uit de Eerste Wereldoorlog. Zie ook: https://www.knrm.nl/historie/knrm-reddingstation-terschelling-west/wonderboot-brandaris-vergaat
In dit draadje wil ik deze boot beschrijven, die destijds vermoedelijk de grootste en sterkste reddingboot ter wereld was en tevens als prototype voor de latere Nederlandse kustreddingboten kan worden aangemerkt. De boot was oorspronkelijk 17,5 m lang en een benzinemotor dreef een enkele schroef aan. Voor het werk op de Noordzeegronden hadden de Brandaris en latere boten een relatief lage rompsnelheid ten opzichte van de huidige RIBs van bv. de Arie Visser klasse. De maximale snelheid was 9 knopen of ongeveer 15 km/uur. Omdat men nog niet helemaal zeker was van de motortechniek kon met de Brandaris ook gezeild worden (kitsgetuigd). Een typische nieuwigheid anno 1910 was ook het springnet, dat bij diverse acties goed van pas kwam.
De eerste proefjes had ik in de badkuip gedaan maar vandaag, met lekker wat wind en golfjes, was een goede gelegenheid om het model van de Brandaris (schaal 1:20) te testen in de Bisonbaai bij Nijmegen. Een leuke ervaring om na vele jaren weer met zo'n stoere boot te kunnen varen.
Ver naar achter geplaatste stuurstand, naar de boeg oplopende dek en het springnet: je herkent dit soort boten al van veraf.
dit leverde weer een waslijst aan klusjes (ballast voorin, vaartregelaar "afknijpen", roerservo omdraaien) maar dit model vaart lekker en kan wel tegen een golfje.
Morgen is het precies 100 jaar geleden dat de onzinkbaar geachte reddingboot Brandaris van Terschelling niet meer terugkwam van een missie. Dit ongeluk is nooit opgehelderd maar vermoedelijk is de boot tijdens een orkaan in aanvaring gekomen met een losgeslagen zeemijn uit de Eerste Wereldoorlog. Zie ook: https://www.knrm.nl/historie/knrm-reddingstation-terschelling-west/wonderboot-brandaris-vergaat
In dit draadje wil ik deze boot beschrijven, die destijds vermoedelijk de grootste en sterkste reddingboot ter wereld was en tevens als prototype voor de latere Nederlandse kustreddingboten kan worden aangemerkt. De boot was oorspronkelijk 17,5 m lang en een benzinemotor dreef een enkele schroef aan. Voor het werk op de Noordzeegronden hadden de Brandaris en latere boten een relatief lage rompsnelheid ten opzichte van de huidige RIBs van bv. de Arie Visser klasse. De maximale snelheid was 9 knopen of ongeveer 15 km/uur. Omdat men nog niet helemaal zeker was van de motortechniek kon met de Brandaris ook gezeild worden (kitsgetuigd). Een typische nieuwigheid anno 1910 was ook het springnet, dat bij diverse acties goed van pas kwam.
De eerste proefjes had ik in de badkuip gedaan maar vandaag, met lekker wat wind en golfjes, was een goede gelegenheid om het model van de Brandaris (schaal 1:20) te testen in de Bisonbaai bij Nijmegen. Een leuke ervaring om na vele jaren weer met zo'n stoere boot te kunnen varen.
Ver naar achter geplaatste stuurstand, naar de boeg oplopende dek en het springnet: je herkent dit soort boten al van veraf.
dit leverde weer een waslijst aan klusjes (ballast voorin, vaartregelaar "afknijpen", roerservo omdraaien) maar dit model vaart lekker en kan wel tegen een golfje.