[Bouwverslag] Multiplex Funjet

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door boxstart, 7 apr 2009.

  1. boxstart

    boxstart

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Babberich
    Na eerst vooral veel om informatie te hebben gevraagd vind ik dat het nu tijd is om ook eens wat terug te doen. Daarom hierbij een bouwverslag van mijn nieuwste aanwinst, de Funjet van Multiplex!

    De Funjet is een simpele bouwdoos. Het verslag zal dus niet al te lang zijn, maar het zal vast geen kwaad kunnen om mijn ervaringen (en de tips van forumleden) te delen.

    Deel 1: De verpakking en belangrijker.... de inhoud
    De kit wordt geleverd in een relatief kleine doos van een centimeter of 80 lang met een mooie print.

    [​IMG]

    Alles is netjes ingepakt, omgeven door voldoende schuim om het geheel tegen alle beschadigingen te behoeden.

    Eenmaal de boel uitgepakt en één en ander goed bekeken lijkt het een mooi afgewerkt geheel te zijn. Ik moet zeggen dat de zachtheid van het schuim (elapor) me wel opvalt. Ik had iets stevigers verwacht.

    [imghttp://lh6.ggpht.com/_enMoPr3fBps/Sdu6V0vjEbI/AAAAAAAAALk/ghekjq450_E/s640/100_3002.JPG[/img]

    Er zit een bouwinstructie bij in alle belangrijke talen.... behalve in het nederlands!!! Nou, het zou met mijn gedeeltelijk duitse voorouders geen probleem mogen vormen ;)

    [​IMG]

    Multiplex heeft de roerhevels bijgeleverd en hierbij ook de stuurstangetjes en imbusboutjes meegeleverd. Er zit zelfs een imbussleutel bij. Het lijkt de Ikea wel ;)

    Deel 2: Het voorbereiden en verlijmen van de vleugels
    Omdat ik nogal ongeduldig ben en mijn bij HobbyCity bestelde setup (motor, regelaar, servo's en LiPo) nog niet ontvangen heb kan ik me niet helemaal aan de volgorde in de bouwhandleiding houden.

    Allereerst zoals in de handleiding aangegeven de doorvoeren van de kabels voor de servo's ,de antenne van de ontvanger en de verstevigingsbuis netjes open gemaakt met een klein vijltje en alle losse rommel verwijderd.

    Daarna de boutjes aan de roerhevels bevestigd en gefixeerd met een druppel secondenlijm (al het lijmwerk gebeurt overigens met CA secondenlijm). De secondenlijm voor de fixatie heb ik netjes met een druppel aan een speld aangebracht, om te voorkomen dat ik teveel lijm zou gebruiken. Ik heb de moertjes niet te strak aangedraaid, zodat de ijzeren delen nog in de roerhevels kunnen draaien. Dit leek me beter, omdat de hoek waaronder de stuurstang op de roerhevels komt te staan bij het gebruik van de tailerons moet kunnen veranderen.

    Nadat de lijm gedroogd is de roerhevels in de vleugels ingelijmd. Hierbij heb ik activator gebruikt, zodat de lijm goed kan drogen.

    [​IMG]

    Als dit gebeurd is nog even de tailerons vrij maken. Aan de zijkant moeten deze nog los worden gesneden. Met een goed scherp hobbymesje is dit geen probleem. Mooi een ruimte van ongeveer een milimeter vrij houden, zodat deze nooit aan kunnen lopen tijdens het sturen.

    [​IMG]

    Nu zouden eigenlijk de servo's in de vleugels moeten worden geplaatst, maar zoals gezegd.... die heb ik nog niet. Dus dan maar verder met het verlijmen van de vleugels aan de romp.

    Eerst de verstevigingsbuis door de romp gestoken en ongeveer in het midden gepositioneerd.

    [​IMG]

    Vervolgens hier één vleugel aangestoken om te kijken of het geheel goed past en netjes aansluit. Natuurlijk past alles goed. We hebben hier wel te maken met een product van Multiplex!! :)

    De vleugel netjes verlijmd, waarbij de verstevigingsbuis nog even vrij wordt gelaten en pas later vastgezet zal worden.

    Dat lijmen ging allemaal zonder problemen. Dus na een korte droogperiode de volgende vleugel er aan geschoven en met de fles lijm al in de hand toch nog even geprobeerd of deze ook wel goed aansluit (je blijft een eigenwijze Nederlander hè). En wat blijkt.... de verstevigingsbuis is te lang. Er moet ongeveer een centimeter af om deze goed te laten passen en de vleugels goed aan te kunnen sluiten. Dus de buis weer verwijderd en even met een ijzerzaagje ingekort. De uiteinden met een vijltje licht afgevijld, zodat ik de buis makkelijker weer in het model en de reeds aangelijmde vleugel kan inbrengen. Vervolgens ook de tweede vleugel aangelijmd.

    Als dit is gebeurd de buis goed in de sleuven in de vleugels aandrukken en vervolgens van voldoende lijm voorzien. Als dit is gebeurd de gelijmde delen met activator inspuiten en vervolgens lang genoeg met rust laten.

    Voorlopig was dit het even. Ik hoop binnenkort weer meer te kunnen plaatsen.

    12 april 2009: De douane...
    7 april op de site van HobbyCity gezien dat het spulletje bij de douane ligt. 'Mooi' denk ik. Dan is het in elk geval in nederland aangekomen. Ik had al van diverse personen gelezen dat ze invoerrechten moesten betalen, maar dat is dan maar zo. 10 april krijg ik een brief van de TNT in huis. De douane heeft een verklaring van me nodig over de inhoud van het pakketje en de waarde van de inhoud. Dat gaat dus nog wel even duren voordat ik alles in huis heb.

    Dan alvast maar even een aantal details in de matzwarte verf gezet (gespoten). Eerst voorbereid met Multiplex primer. Werkt erg makkelijk dat spul. Alleen de spuitbus van 'Tamiya color' ben ik wat minder over te spreken. Het is bijna niet mogelijk om een dunne laag zonder druppels te spuiten. Uiteindelijk is het resultaat wel aardig geworden. Ik denk dat het met de stickers er bij wel mooi uit zal zien.

    [​IMG]

    Deel 3: De electronica
    Eindelijk... De spullen van HobbyKing zijn binnen. Kostte me 36 euro extra aan de postbode voor inklaringskosten en BTW. En toch nog goedkoper uit. Dit is mijn eerste bestelling bij HobbyKing. Alles ziet er prima uit en ik krijg zelfs gratis een nekkoord voor de zender. Laat ik er nou net twee weken geleden één gekocht hebben voor 12 en een halve euries.

    Eerst maar eens aan de gang met de servo's. Eerst alles aan de ontvanger aangesloten en even alles op het midden gesteld. Vervolgens gekeken of het met de mixer op de zender goed gaat (Delta programma op m'n Graupner MX-16s). Geen problemen. Binnen 10 minuten de handel ingesteld.
    De servo's (HXT900) passen exact in de uitsparingen in de vleugels. De kabels zijn zo lang dat ze stoppen op het punt waar ze de romp in gaan. Hierdoor komen de connectors van de verlengkabels exact in de wand van de romp te zitten. Na wat kleine stukjes schuim uitgesneden te hebben ziet dit er goed uit. Met behulp van wat activator, plakband op de servo's (om te voorkomen dat de lijm het servohuis binnendringt) en een druppel lijm op de servo's deze goed verlijmd. Ik gebruik hiervoor niet al te veel lijm, omdat de servo's zonder lijm al muurvast in de vleugel zitten. Vervolgens de kabels in de vleugel en in de romp netjes met Tesa transparante tape vastgezet.

    Dan is het nu tijd voor het aansluiten van de motor, regelaar en accu. Eerst de accu opgeladen met m'n nieuwe (ook HC) Turnigy Accucel 6 lader. Super apparaatje!! Makkelijk menu (na het kort doorlopen van de handleiding) en binnen no-time is 'ie aan het laden. Meteen voor het balanceerprogramma gekozen. Na ruim een half uur is m'n 3S 2200 Mah Zippy Flightmax X-Thin opgeladen (op 2A, dus nog geen 1C). Blijkbaar was deze niet helemaal leeg.

    Bij de motor (of bij de regelaar?, een Turnigy plush 40A) zitten 3 2mm connectoren om aan de draden van de regelaar te maken, zodat ik de motor hierop aan kan sluiten. Solderen en krimpous erover... geen probleem. Wat wel opvalt is dat bij de motor geen boutjes zitten om deze aan het motorspant te bevestigen.

    Met een aantal T-Plug connectoren (zitten al aan de Lipo en aan de kabels van de lader) een kort verlengsnoertje voor de kabel van de regelaar naar de accu gemaakt en eenzelfde plug aan de regelaar gemaakt. Ik hoop dat ik het verlengkabeltje niet nodig heb, maar een kleine meting laat zien dat het er om zal spannen. Dus dan de kabel maar vast gemaakt. In de verlengkabel heb ik een twist aangebracht om zoveel mogelijk storing te voorkomen. Aan de kabel van de regelaar naar de ontvanger zit al een ferriet(?)kern om zoveel mogelijk storing te voorkomen.

    Eerst de programming card (besteld bij rctechnics.eu) op de regelaar aangesloten en vervolgens de accu er aan. De card reageert meteen en laat de actuele instellingen zien. De timing heb ik op normal gezet. Dat zou iets betere prestaties, maar ook mogelijk een hogere temperatuur als gevolg moeten hebben.
    Nu de card er af en de ontvanger er aan. Volgens de instructies van Turnigy eerst de zender aan en op 'vol gas'. Dan de accu aan de regelaar. Ik krijg de gewenste piepjes te horen (eerst één, dan twee ter bevestiging van het 'vol gas' punt. Daarna de throttle op 0 gesteld en weer krijg ik de nodige piepjes ter bevestiging. Er zit nog geen prop aan de motor, maar toch maar vast even geprobeerd of het spul draait. En ja hoor! Wel vind ik dat het voelt alsof er wat speling in de motor zit (HXT 2845 2700Kv) en ook lijkt het toerental niet enorm hoog.

    Even kijken wat 'ie met prop doet. Ik heb twee propellors en de eerste die ik gebruik is een 5,5 * 4,5 APC prop. Na mezelf ervan verzekerd te hebben dat alles goed vast zit nogmaals gekeken of 'ie goed draait. ..................... en dat is wel even indrukwekkend. De motor reageert heel direct op het gas en de prop gaat als een gek rond. De gordijnen op m'n hobbykamer gaan er direct van wapperen (draait 'ie in elk geval ook de juiste richting op).

    Volgende keer verder met het plaatsen van de motor in de romp. Ik heb alvast wat boutjes gehaald, maar die moet ik nog inkorten (onze bouwmarkt verkoopt op z'n kortst 3mm boutjes van 10mm lang, maar ik heb ongeveer 5-6 mm lang nodig).

    Deel 4: inbouw van de motor en het uitbalanceren
    De motor inbouwen is een fluitje van een cent. De regelaar met kabels van achter uit in de romp laten zakken. De motor aan de motorspant vastschroeven (de boutjes heb ik met een zaagje ingekort, afgevijld en eerst in een moer gedraaid om de schroefdraad van de motor niet kapot te maken).

    Vervolgens de motorspant in de huls aan het einde van de romp vastgemaakt. Hierbij de twee boutjes nog niet volledig aangedraaid. Een derde boutje kun je gebruiken om de motor goed af te bestellen m.b.t. het kantelen over de horizontale as (dus meer omhoog / meer omlaag). Op de huls aan de romp staat al netjes aangegeven wat het nulpunt is, dus dat is een prima instelling voor de eerste vlucht.

    Ik kom er nu achter dat mijn 3S LiPo te licht (!!) is voor mijn setup. En dan heb ik het niet over capaciteit of Voltage, maar wel over het gewicht. Ik krijg het zwaartepunt niet goed te liggen. Dit heb ik op kunnen lossen met wat lood in de neus (redelijk veel helaas). In een ander draadje op het forum ben ik aan het afwegen of het mogelijk is om de accu en regelaar te verwisselen, zodat ik meer gewicht naar voren kan brengen.

    Conclusie
    De FunJet is een zeer eenvoudig te bouwen (assembleren) toestelletje van Elapor (schuim). Met een juiste setup (b.v. servo's van de juiste afmetingen) kan het toestel eenvoudig in een paar avondjes in elkaar worden gezet. De afwerking is erg goed.

    Met betrekking tot de setup kan ik aanraden om de door mij gebruikte motor (waar ik nu pas één vlucht ervaring mee heb) te gebruiken in combinatie met een 4S LiPo. De motor kan het aan en met betrekking tot het gewicht en de afmeting van de accu moet dit volgens mij zeer goed kunnen. Ik heb nu meer dan genoeg ruimte over en ik kom gewicht te kort ;).
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2009
  2. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    - Foto's doen het niet
    - Foto's zijn van :

    Foto-informatie
    Jan 10, 2009
    768×1024 pixels – 68 kB

    ?????

    - Veel plezier van je FJ......gaaf bakkie ^^

    en als je activator gebruikt hoef je het niet meer een hele tijd te laten rusten ipc ;)
     
  3. boxstart

    boxstart

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Babberich
    Had het gisteravond al gezien, maar niet meer de puf om ze nog te herstellen. Bij deze!!
     
  4. boxstart

    boxstart

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Babberich
    Maiden!!

    Gisteren op koninginnedag nog een half uurtje kunnen vinden om de eerste vlucht met m'n FunJet te maken. Ik heb eerst de fail safe nog even ingesteld dat i.i.g. mijn motor uit gaat als ik het contact verlies.

    Ze waren bij ons op de club nog aan het maaien, maar in overleg met de maaier afgesproken dat ik wel even tussendoor kon. Een mede-clublid heeft voor de eerste vlucht opgegooid. Eerst de elevator iets 'up' getrimd (volgens de handleiding). Motor op halfgas en gaan.....

    De motor heeft duidelijk voldoende vermogen (eerste vlucht met een 5,5x4,5 prop van APC).
    Ik heb een minuut of 6 op maximaal halfgas rondgevlogen om alles af te trimmen. Het hoogteroer kwam uiteindelijk exact op de middenstand uit, maar ik moest de ailerons wel naar rechts bijtrimmen. Ik vermoed om de de kracht van de motor te compenseren. Mijn mede clublid (die zelf ook o.a. een FunJet blijkt te hebben) gaf aan dat het geen kwaad zou kunnen om ook de tips van de vleugels een kleurtje te geven, omdat je nu bijna alleen de romp en de staartvlakken ziet (de rest is nog wit). Ik kan dat wel bevestigen.

    Ik ben een paar keer over aangevlogen voor een proeflanding om te kijken hoe het model zich houdt bij lage snelheden. Er valt nog prima mee te sturen (met motor uit ga je nog steeds in een redelijke snelle glijvlucht naar onder). Uiteindelijk de landing ingezet. Een grote aanvliegroute en vervolgens in een mooie glijvlucht op het gras. De romp is nu mooi groen van het pas gemaaide gras ;)

    Nog even kijken of ik de vleugeltips nog van een ander kleurtje kan voorzien en het zwaartepunt goed kan krijgen zonder gebruik van lood en dan kunnen we een keer een vluchtje maken met wat meer vermogen. Daarna ga ik kijken hoeveel van de capaciteit van de accu ik heb gebruikt om vast te stellen hoe lang ik er mee kan vliegen. Ik vermoed dat een minuut of 6 wel het maximum zal zijn.
     
  5. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er goed uit.
    Ik hem er toevallig ook net een in elkaar gezet.

    Heb als setup:
    60A esc
    9 grams hxt servo,s
    Heb ook een hxt motor alleen de 2835
    3900kv motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 3900kv Brushless Inrunner $19.50


    Trekt zon 45A met een 4.75x4.75
    Heb 1 korte vlucht gehad want nog voordat ik hem bij kon trimmen.....
    Had plots geen aandrijving meer.
    Netjes geland.
    Wat bleek het boutje van de prop adapter was losgelopen.
    Komt misschien omdat de motor achterste voren zit en het schroefdraad nu mee loopt met de draai van de motor.
    volgende keer harder aandraaien en tikje CA erop.

    Jammere alleen was dat ik nadat ik geland was nog snel een keer gas gaf om te zien wat het was.
    Prop adapter viel in het hoge gras, en niet meer terug gevonden.

    Nieuwe prop adapter besteld.......

    Hier een fotoke van de mijne:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2009
  6. boxstart

    boxstart

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Babberich
    Ik heb zelf een prop adapter zonder imbusboutje. Althans, die heb ik ook wel, maar gebruik ik nu niet (en dat houd ik voorlopig maar even zo). Ik gebruik nu een adapter die om de as knelt bij het aandraaien.

    De stuurhevels aan de tailerons zitten ongeveer op een zelfde wijze vastgezet (met imbus). Ik hoop dat die wel goed blijven zitten. Ik zit liever zonder motor dan zonder besturing ;)

    De motor die ik gebruik is maar 2700Kv. Volgens mij is 'ie wel wat zwaarder.
     
  7. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Ik gebruikte ook zon adapter die knelt wanneer je de bout aandraaid.
    Maar is dus wel losgelopen.

    Nou ja die pin die over de motoras gaat zit er nog op.
    Maar het boutje en die soort van revet in een V die zorgt voor het knellen ben ik kwijt.


    Heb jij de motor op 0 graden staan of iets naar beneden gekanteld?
     
  8. boxstart

    boxstart

    Lid geworden:
    9 jun 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Babberich
    Hij staat nog op 0 graden. Voor rechtuit vliegen heb ik de trim van het hoogteroer netjes in het middens staan. Ik heb alleen nog teveel verschil in up(mm) en down(mm), zodat ik geen nette rol om de as van het model maak. Ook moet ik de tailerons iets naar rechts trimmen om de torsie van de motor te compenseren. De motorsteun laat niet toe om dat via de motorsteun te compenseren.
     
  9. emiel82

    emiel82 Guest

    Hulp gevraagd voor besturing Funjet

    Hulp gevraagd..

    Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe de besturing van de funjet ingesteld dient te worden.
    Ik heb een Graupner MX12 zender maar krijg het niet voor elkaar om 1 stick (links) als hoogteroer, en de andere (rechts) voor de besturing in te stellen. :confused:

    Kan dit uberhaupt of moet ik de funjet op een andere manier besturen? Dus met beide sticks naar beneden drukken voor hoogteroer.

    Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Thanx Emiel
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hier staat het antwoord waarschijnlijk al in:
    het-mx-12-instellingen-topic

    en anders is het alsnog handiger om het daar te vragen.

    (welkom hier overigens :D )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. emiel82

    emiel82 Guest

    Dank je voor je ultrasnelle reactie! Ga meteen kijken
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Waarschijnlijk hoef je alleen maar in je menu de flaperon aan te zetten, dan mixt de zender de signalen voor je.
     
  13. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Heeft iemand de PDF handleiding van de originele Funjet, NIET de Ultra dus...
    Dus WEL die van deze draad (Multiplex nummer 21 4213).

    Op allerlei van die irritante 'manual sites' vind ik 'm wel, maar niet bij Multiplex zelf.

    Alvast bedankt voor de reactie.
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Tjeetje.... Wat wil je precies weten?
    Bijna iedereen hier heeft wel met een Funjet gevlogen.
     
  15. Blonde Baron

    Blonde Baron

    Lid geworden:
    7 sep 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben gewoon zo'n nerd die de handleiding wil hebben bij een model dat ie net tweedehands heeft gekocht. :)
    Gewoon vanwege de specificaties, uitslagen, onderdeelnummers etc. te kunnen opzoeken.

    Intussen wel gevonden gelukkig, bij Hitec: https://hitecrcd.com/files/md_funjet_5sp.pdf
     

Deel Deze Pagina