Bouwverslag multipurpose vrachtschip KLAAR!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door MarcoB, 7 feb 2005.

  1. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Beste medebouwers,

    Via dit forum ben ik na lang zoeken eindelijk in het bezit gekomen van een spantenplan van een redelijk modern vrachtschip :D . Ik ben nu door diverse personen gemaand er maar een bouwverslag van te maken, dat doe ik dus maar. Gezien de onderwerpen onder het kopje werkschepen denk ik dat een dergelijk verslag hier thuishoort.

    Het model wordt ongeveer 2,3 meter lang en zal ergens tussen de 50 en 60 kilo gaan wegen. Helaas voor de exacte schaalbouwers onder ons, het wordt geen bestaand schip. Ik ga uit van het spantenplan dat ik heb (van het vrachtschip Magic, zie de foto onder mijn naam), de rest ontwerp ik zelf naar voorbeelden van schepen die ik mooi vindt. De schaal wordt 1:50. Het schip wordt als 1 geheel gebouwd en tijdens het varen geballast met beton. Het schip wordt aangedreven met 1x70 mm schroef en wordt voorzien van 1 boegschroef.

    Hieronder wat foto's van de eerste 3 weken bouwen:

    Het setje spanten uitgezaagd uit 12 mm multiplex
    [​IMG]

    Het opzetten van de spanten op mijn bouwplank ( een ordinaire plaat spaanplaat die ik versterkt heb tegen buiging en torsie)
    [​IMG]

    Het beplanken met 4 mm berkentriplex. Ik heb bij de plaatselijke houthandel strookjes van 10 mm breedte laten zagen, lekker goedkoop
    [​IMG]

    Bijna klaar met beplanken
    [​IMG]

    Het model is losgezaagd en voor de eerste keer geschuurd.
    [​IMG]

    De gangboorden zijn nu laag uitgezaagd en het model is voorzien van een dek. Later zaag ik de luiken verder open evenals een luik onder de opbouw. Zo kan ik al het hout en schuurwerk afmaken zonder de relatief kwetsbare onderdelen in te bouwen. Schroefas, roer en boegschoef bouw ik dus later in
    [​IMG]

    Veel verder dan dit ben ik nog niet. Ik heb de onderdelen voor de boegschroef binnen dus daar kan ik ook aan beginnen.

    Mochten jullie opmerkingen of tips :?: hebben dan hoor ik het graag :!:

    Groeten, Marco[/b]
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Is ie klaar op de werkeschependag :?:
    Je gaat tenminste lekker door :!:

    Zat nog ff verder te kijken. maar jij gebruikt geen kielbalk?
    Ik zie namelijk geen spaaringen in je spanten, en ook op de foto waar nog maar een aantal spanten staan zie ik geen kielbalk.
    Vul je de spanten uit met losse stukjes?
     
  3. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    hoi Marco
    het wordt een eigen ontwerp
    welke richting ga je op ?
    bulkschip , containerschip of zwaarlastschip met zware laadboom
    of nog iets anders
    grt Ko
     
  4. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Tjeemig Marco,

    Zo heb je een stapeltje hout ( spanten ) en een paar foto's later een compleet dichtgespijkerde romp, jij kan snel bouwen, ziet er goed uit zo ver !!!! Hou ons op de hoogte, en mocht zij nog niet kunnen varen op eigen kracht, het is zeer zeker een leuk sleepobject, dus zeker komen 5 mei !!!!!!

    Succes met de bouw verder, er zijn al meerdere mensen hard aan het werk om 5 mei met een schip te kunnen verschijnen, maar laat je niet onder druk zetten, er komen na deze werkschependag nog veel meer werkschependagen, om te kunnen varen, rustig bouwen.

    Tom Boere
     
  5. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo,

    @ Ko,
    je vroeg wat meer duidelijkheid over het uiteindelijk ontwerp.
    De originele magic (donor van het spantenplan) ziet er zo uit:
    [​IMG]
    Iets dergelijks moet het gaan worden, ik vind alleen de opbouw niet zo mooi en ook de verdeling van de kranen bevalt mij maar matig. Dat maak ik dus naar eigen inzicht.

    @ Adam,
    Ik bouw inderdaad zonder kielbalk, die voegt constructief gezien toch niets toe. De spanten worden op de bouwplank met kleine klossjes uitgevuld en met smeltlijm op de plank vastgezet. Dezelfde klosjes zet ik tijdelijk even tussen de spanten bij de toekomstige bodem. Die worden weggehaald zodra de huid genoeg stevigheid geeft. Zo zit ik niet met een kielbalk die mij bij schroefas en boegschroef alleen maar in de weg zit.

    Groeten, Marco
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Emmmm, misschieb hele stomme vraag, maar hoe vervoer je dit.
    Wordt de romp deelbaar of heb je misschien het genot van een grote wagen?
    Verder mooi om te zien, zeker weer eens wat anders. Ik blijf het draadje volgen.
     
  7. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    @ Wiggie,

    Helemaal geen stomme vraag. Het vervoer is gewoon onhandig. Ik heb geen grote auto, maar met de klep open en de bank plat kom ik een heel eind, hoop ik..... :roll:

    Ik zal de komende dagen weer een paar foto's maken.

    IK ben nu druk bezig met plamuur, een roer en een boegschroef. Dat houdt in dat de epoxy in zicht komt. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat spul gebruikt heb. :?
    Wat is er momenteel in de handel dat hier geschikt voor is? Hoe behandel ik de romp na de epoxy? Welk soort lak is het meest geschikt. Kortom graag jullie advies!!

    Groeten, Marco
     
  8. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Tijd voor een kleine update.

    Vandaag heb ik het roer gemaakt en onder de romp gehangen, het roer is gemaakt van Lexan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook ben ik begonnen met de boegschroef. Daar kan ik nu niet mee verder want de winkel moest nog een schroef bestellen. Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met een boegschroef zonder regelaar, dus gewoon aan/uit?
    [​IMG]

    De reddingsboot is ook bijna klaar maar daar was ik al aan begonnen voor ik aan de romp begon
    [​IMG]

    Ik hoor graag jullie adviezen.

    Groeten, Marco
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een boegschroef zonder regelaar:
    Ja het kan, maar dan moet je van tevoren wel goed uitkienen welke motor (toerental) en schroef (spoed en diameter) hiervoor gebruikt.
    Ander ga je schuimkloppen (te snel/teveel spoed) of hij doet niets (te lanzaam/te weinig spoed)
    En je zal er toch een vooruit/achteruit schakeling op moeten zetten, maar goed, dat kan met twee microswitches en een servo...
     
  10. Gerjan

    Gerjan Guest

    bouw je de boegschroef zelf? zo ja heb je hier wat meer informatie over
    ben benieuwd hoe je het gemaakt hebt

    groeten Gerjan
     
  11. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    dit gaat nog wel een leuk schip worden :) maar zou je er echt geen snelheidregelaar aan die boegschroef monteren?
     
  12. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Is dit z'n type van seatrade?? type Mistic, Mysic?????
    [​IMG]
    Dit type??
    Ik zit er hier zelf voor met de sleepboot, en als je foto's nodig heb moet je het maar zeggen.
     
  13. rdriesse

    rdriesse Guest

    Hoi Marco,

    Even een vraagje.
    Hoe heb jij het roer bewerkt? met welke gereedschapen heb jij hem in zijn vorm gemaakt?
    Ik zelf ben nu ook een roer aan het maken van Lexan, en de enige manier die ik tot nu toen kan bedenken is met de vijl.
    Dat is de enige manier dat het spul niet smelt. of heb jij daar nog meer ideetjes over om het te bewerken?

    Ik hoor graag van je...

    Groetjes Richard
     
  14. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties en advies :lol:

    @ Gerjan, Ik zal een tekeningetje maken van hoe de boegschroef in elkaar zit. Dat volgt dus nog. Ik bouw ze altijd zelf dat is naar mijn ervaring een stuk goedkoper.

    @ Dikkie,
    Welkom op het forum. Gezien de reacties ga ik toch maar een snelheidsregelaar gebruiken. Kan ik de krachten ook beter doseren.

    @ Auke,
    De Magic is inderdaad de zuster van de Mistic en ook de Nusic lijkt er griezelig veel op hoewel ze volgens mij wat kleiner is. Foto's zijn buitengewoon welkom want van de constructie van de luiken, kranen en opbouw heb ik eigenlijk totaal geen gegevens. Een klein beetje een idee van het grote voorbeeld is dus welkom. Ik hoor heel graag van je!!!! :p

    @Richard.
    Gaat het soms om roeren voor je poolse sleper? Ik heb al een antwoord voor je gedicht bij de rubriek tekeningen onder het lijntje van een roer maken. Maar heel in het kort. Ik klem een stuk Lexan tussen twee houtblokken. Op de kopse kant van het stuk Lexan teken ik het vleugelprofiel van het roer. Vervolgens zaag ik het profiel uit op de lintzaag. Ik hoef daarna het roer alleen nog maar een beetje bij te werken en te schuren. Bij elkaar een kwartiertje werk. Bij genoemde lijntje heb ik ook een afbeelding geplaatst. Helaas heb je eigenlijk wel een lintzaag nodig. Als je er problemen mee hebt moet je maar een gil geven, dan haal ik hem bij mij wel even onder de zaag door, de postbode doet vervolgens het werk wel. :wink: Wat het smelten betreft als je gereedschap scherp is en je met voldoende hoge snelheid boort zaagt of draait kan je er alles mee uithalen. Bovendien versplintert het ziet zoals plexiglas (PMMA)

    Groeten allemaal,

    Marco
     
  15. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Hallo Marco,

    Misschien iets om een nieuw draadje te beginnen over het maken van een boegschroef ik heb wel interesse en ik denk dat er hier wel meer zijn die willen weten hoe je zoiets maakt :wink:

    Groeten Roland
     
  16. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Hier dan de beloofde tekening van de boegschroef.
    [​IMG]

    Het huis wordt eigenlijk gevormd door een standaard T stuk voor 15mm waterleiding. Het is een gemaakt van koper en bedoeld om vastgesoldeerd te worden. Te koop bij elke bouwmarkt.
    De buis naar boven is 15 mm cvbuis, ongeveer 8 cm lang. De twee kegeltandwielen (messing) heb ik besteld bij Conrad. De buitendiameter van de tandwielen is 13 mm dus die passen er precies in. De beide assen zijn van messing.

    De tandwielen zijn op de as gesoldeerd om zeker te weten dat die nooit loskomen. De verbinding tussen koperen T stuk en cv buis heb ik vastgezet met een miniscuul klein schroefje dat doorloopt tot in de onderste lagerbus van de verticale as. De beide lagerbussen zijn van POM een kunststof die een beetje op nylon lijkt maar in water mag draaien en gesmeerd mag worden. Een busje van brons kan natuurlijk ook. POM is helaas nogal lastig te krijgen.
    De overige 3 lagerbussen worden vastgezet door een gaatje van 1 mm door de metelen behuizing te boren een ook een stukje in het lagermateriaal. Vervolgens gaat er een klein stukje stafmateriaal messing in, rond 1 mm.

    De overbrenging is massief gevuld met vet voor smering en waterdicht afsluiten. Op de uiteinden van de horizontale as heb ik schroefdraad gesneden en er vervolgens een schroef op gezet. Het is erg belangrijk de schroefen goed te borgen aangezien je hiermee ook de speling van de overbrenging bepaald.

    De hele constructie wordt in een kunstof buis gelijmd en die wordt vervolgens in de romp gezet. KLAAR!

    Al met al valt het wel mee. De kosten inclusief schroeven zijn ongeveer 25 euro, veel goedkoper als kant en klaar boegschroeven. Voor degenen die het ook willen proberen; doen! het is niet moeilijk. Mochten jullie nog verbeteringen hebben of op en aanmerkingen, graag!!!! :)

    Groeten, Marco
     
  17. Roland

    Roland

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Soest
    Simpel, je moet er maar opkomen. :thumbsup: .

    Ik ga ff in m'n rommelbak graven..... :wink:

    Groeten Roland
     
  18. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    als je die complete constructie wat meer naar links schuift krijg je dat de schroef in het midden ligt... of maakt dit geen verschil?
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Alleen steekt dan de (niet getekende) linkerschroef buiten de buis :?
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    als je de lagerbussen van de schroefas voorziet met eem o ringetje van kunststof hoef je er geen vet in te doen maar gewoon wat olie en dat loopt stukken soepeler
    olie tot halverwegen de tand wielen of zelfs wat minder :idea:
     

Deel Deze Pagina