Bouwverslag Multplex Easystar BK

Dag allen,
Vandaag een heel naar papiertje in de brievenbus. GLS Niet thuis bericht. Morgen dan maar, het probleem is dat er nooit iemand thuis is. Even buren vragen of ze morgen thuis zijn, en dan daar laten dumpen :cool:

FF m'n setup etc.

• BK Easystar - naterrer Modelbau - 60 euro
= Body, vleugels, motor, small parts pack, decal sheet, gebr. aanwijzing
• Eagle 30A BRUSHED ESC - Hobbycity.com - $7.83
• 3x TR-1160A Turnigy Micro Servo 16g/2.7kg/.12sec - Hobbycity.com - $14.97
• RP6S1-35 Corona Synthesized Receiver 6Ch 35Mhz (v2) - Hobbycity.com - $23.20 OF P8D1-35 Corona Synthesized Dual-Conv Receiver 8Ch 35Mhz - $23.95 (wat is verschil dual conversion en single conv.?)
• Male JST (2x) - Hobbycity.com - $2.00
• Female JST (2x) - Hobbycity.com - $2.00
• Female JST -> Dean(T-plug) - Aerotronic.nl - 2.60 euro
(Om 2 accu's parallel te schakelen)
2mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr) - Hobbycity.com - $0.35
• 5mm Heat Shrink Tube - BLACK (1mtr) - Hobbycity.com - $0.36
• Hobbycity Female Servoplug - $ 1 ofzo (om verlengkabeltje te maken)

Dus. Me moeder vond dat ik ongeduldig was omdat ik niet tot dinsdag wilde wachten. Ja, die is gek. Tot dinsdag wachten. :o

Nouja, hier komme foto's en vragen enzo over mijn leuke projectje!

Tot kijks lieve kijkbuiskinderen.

Wanneer hij bewust 3 gekocht heeft ipv de 2 die nodig zijn is dat slim. Altijd handig 1 op voorraad als er 1 sneuvelt :) Het verschil tussen dual en single conversion zit in het bewerken van het binnenkomende signaal. Bij dual gaat het signaal door 2 filterkringen, hierdoor worden storingspulsen beter weggefilterd en krijg je een betrouwbaardere ontvanger. In dit geval dus gewoon de dual nemen, voor die paar centen verschil.

Tja idd, dan heb je 1 reserve, mss wou hij die gaan gebruiken voor ailerons ...

Persoonlijk had ik de HXT900's genomen als servo, hiervan bestel ik er nu ook 2 om mijn EZ* van rolroeren te voorzien.
Het voordeel van die Turnigy servo's is dan weer wel dat de behuizing dezelfde afmetingen heeft als de door Multiplex aanbevolen servo's(hs-81).

Welke accu's ga je gebruiken ?

grts

niels

Laatst bewerkt:
Hallo, het was idd een 3e reserve servo ;)
Heb ook een budget en 10 - 15 euro voor een servo, nee bedankt. Ik gebruik 2x E-sky 800 Mah 7.4 Volt accu's, in parallel. Heb net me easystar uitgepakt, ben meteen verliefd geworden. Wat een gaaf ding zeg!

Maar ik vraag me af, er lopen gleuven naar de motor toe (voor de draden) maar er zijn ook door de 2 lege ruimtes :S, hoe en wat? Wilde 1 lege ruimte (onder het zwaartepunt) gebruiken als bombdrop ruimte (EasyStar Fan Page: Frachtluke Mod) dus moet me ESC dan in de cockpit?

2x 800 Mah 2S lipo ? dan hoop ik dat je goed uit gaat komen met je zwaartepunt maar ik betwijfel het.
De easystar kan met gemak een 2500Mah 3S lipo hebben, als je veel lichter gaat dan gaat je zwaartepunt te ver naar achter en dan zul je lood in de neus moeten stoppen.
Die ruimte kun je beter gebruiken door er een zwaardere accu in te leggen, heb je ook nog eens een langere vliegtijd.

ps: leuk he Cod4 !? :)

Groetjes, Jesse.

Het zijn 2 kleinere lipo's, van me heli. Maar voor me verjaardag een leuke Lipo van UH zou wel leuk zijn ja. 2500 Mah 3S (3 cell's toch)

Over de breedte (vleugels) van me EZ, steek ik alleen met me hoofd erboven uit :D Dinsdag naar de vliegclub in Apeldoorn en even tips vragen Enzo en ik wil lijm bestellen bij UH, welke moet ik hebben? Elapor Thick, medium, thin?

Maar ik vraag me af, er lopen gleuven naar de motor toe (voor de draden) maar er zijn ook door de 2 lege ruimtes :S, hoe en wat? Wilde 1 lege ruimte (onder het zwaartepunt) gebruiken als bombdrop ruimte (EasyStar Fan Page: Frachtluke Mod) dus moet me ESC dan in de cockpit?

MPX heeft de regelaar direct op de motor voorzien, de accukabels lopen boven door de romp rug en de kabel naar de ontvanger gaat onder de vleugel door. Als je nu dat kanaal aan de bovenzijde groter maakt voordat je de romp aan elkaar lijmt kun je er later nog een extra kabel bijtrekken als je dan voor een brushless setup kiest. De regelaar nu ook gewoon in de cockpitruimte inbouwen.

Als je CA lijm gebruikt kan je gewoon medium nemen.

Ik lijm dit soort schuim meestal met UHU POR. Komt vast weer commentaar op maar ik vind het fijn werken. POR is een constructielijm voor schuim en moet je dus aan twee kanten opbrengen en een paar minuten laten drogen. Dan op elkaar drukken en het zit als een huis. Als je de staart gaat lijmen (sommige noemen lijmen met POR plakken ;)) kan je het gewoon nat plakken omdat je het dan nog kan bewegen om goed te zetten. Even een dagje laten drogen voor je gaat vliegen.

En eens met Jesse, zorg voor een accu met een hogere capaciteit, voor gewicht en vliegminuten :mrgreen:

Let wel die CA(medium/thin/??) vreet je depron op, elapor blijkbaar niet, maar depron zeker wel.:rolleyes:
Ik heb mijn EZ* ook met UHU POR gelijmd, bij hobbycity hebben ze ook een soortgelijke(denk ik) lijm. Ik zoek even het linkje.

grts

niels

Voor Depron moet je odorless foam safe CA gebruiken (met Depron safe activator) maar dat is hier niet van toepassing omdat een EZ niet van Depron gemaakt is.

Gevonden : Hobbycity Online R/C Hobby Store : Ultra Thin Foam Glue 40ml $1.50
In de reviews word hij vergeleken met UHU POR en wordt er vertelt dat het goed werkt op elapor...

grts

niels

Die lijkt me goed, bij comments stond ook dat het een goede lijm voor de EZ was :D Dankjewel niels! Ik vat alleen niet wat je zei van die regelaar, stoppe ze die bij de motor in? .. nouja ik doe gewoon alle draden bovenlangs ;) en alvast een 3e aanleggen voor mocht ik ooit brushless gaan. En moet ik de motor in een houdertje doen zodat ik em later los kan halen?

Ik vat alleen niet wat je zei van die regelaar, stoppe ze die bij de motor in? .. nouja ik doe gewoon alle draden bovenlangs ;) en alvast een 3e aanleggen voor mocht ik ooit brushless gaan. En moet ik de motor in een houdertje doen zodat ik em later los kan halen?

Heh, wat ? Ik heb niets gezegd over de motor en de regelaar. :p
Ik veronderstel dat je over de post van Theo bezig was ?

Nuja, ik heb 1 draad van de motor langs boven en 1 langs onder, zo kunnen ze elkaar zeker niet raken. Ik heb geen 3e draad gelegd, maar als er een BL setup in de EZ komt dan vind ik daar vast wel iets op.

De motor moet je gewoon met UHU POR in de EasyStar lijmen zoals het beschreven staat in de handleiding, dus niet in een houder ofzo.

De regelaar plaats je in de cockpit.

grts

niels

Foutje van de zaak, u had gelijk. Sorry niels, theo.

Het is dus gemaakt dat de draden elkaar niet kunnen raken, als het doorsmelt/brand ofzo? Nouja, jammer dan ik vlieg eerst zoals het moet. Maar dat luik lijkt me wel gaaf, maar ik wil ook wel eerst zonder gekke dingen leren vliegen. En die 3e draad is wel een goed idee? Wat voor draad moet ik hebben, heb van dat fietslicht draad (fietslicht kapot overigens, weet het lichtcircuit zo gauw niet :s)

Idd, ik(en eclipse86) hebben er dus gewoon voor gezorgd dat de draden elkaar niet kunnen raken...

Tja ik weet niet of het veel zin heeft om een 3e draad te trekken, als je een BL motor+regelaar koopt is er veel kans dat de draden niet lang genoeg zijn zodat je de ESC in de cockpit kunt plaatsen.
Dan moet je de draden verlengen, maar dat is niet goed/gaat niet zomaar bij BL.

Velen plaatsen hun ESC dan bovenop de EZ*, zo word hij nog eens goed gekoeld ook...

grts

niels

Gebruik geen fietsdraad. Neem dikker draad die ook wat hogere stromen kan verwerken zonder al te grote verliezen.

Een drede draad trekken kan heel goed en is misschien zelfs slim, hoef je straks niet veel te klussen als je de BL erin wilt zetten.

Als ik bij UH bestel, hoe zit het met customers declaration? Ik wil NU (:p) bestellen, maar 750 gram 30-37 dollar, is dat een goede verhouding? Ivm. met eventuele belasting?

750 gram zit ik net in, dus kon ik reg. airmail doen. Moet het na de proefwerkweek (volgende week) ontvangen, anders komt dat niet goed ;)

Wanneer ze je pakket er uit pakken betaal je 19%BTW en nog eens 12,50 euro "inklaringskosten". Je krijgt dan netjes een brief thuis met de vraag om een kopie van de rekening of een betalings bewijs. Rommelen met het aankoopbedrag heeft dan ook, naar mijn idee, weinig zin.

Dag kijkbuiskinderen,
was nog iets op backorder, maar nu is alles er. Als het goed is wordt het in dezer dagen verscheept. Misschien nog net in de vakantie binnen! Verder dacht ik er aan om 2 servo's aan m'n flycamone2 te doen: pan & tilt?

Back