Bij de plaatselijke modelbouw winkel hier in Tilburg heb ik een Nanda-Racing NRT-3 Pro gehaald. Ik had er al wat van gelezen op Amerikaanse Fora en het meeste was erg positief. In Nederland is het merk nog niet zolang op de markt, maar het had mijn interesse gewekt. De kit ziet er erg goed en en is op het eerste ook goed afgewerkt. De auto is ook als RTR leverbaar, maar de Pro versie heeft standaard al erg veel extra's zoals de super bigbores, een 7075-T6 chassis en braces en nog veel meer.
Wat en wie is Nanda-Racing:
Nanda-racing is een van de grootste producenten en ontwikkelaars in de rc-wereld. Ze hebben modellen ontwikkeld voor onder andere Schumacher, HPI en Carson. Sinds 2005 zijn ze als eigen merk op de markt gegaan.
In Azië zijn ze erg groot en verschillende modellen hebben al tal van prijzen gewonnen in de Chinese competitie en hebben daar de “gevestigde” merken achter zich gelaten.
In hun modellen hebben ze verschillende unieke features ontwikkeld, zoals de ophanging van de draagarmen die door middel van inserts volledig instelbaar zijn m.b.t. caster en toe-in/out. Zo is met 2 toeblocks de toe-in van 2 tot 3.5 graden in te stellen met stapjes van 0,5 graad. In tegenstelling tot andere merken waar je vaak een volledige toeblock set moet aanschaffen. De caster van de achterophanging is op vergelijkbare manier instelbaar in 2, 2.5 en 3 graden
Ook de caster van de voorophanging is door middel van inserts zeer nauwkeurig af te stellen van 16 graden tot 22 graden met stapjes van 1 graad.
Het aluminium van de pro versie die ik aan het opbouwen ben is 7075-T6 hoogwaardig cnc gefreesd aluminium en zeer goed afgewerkt. Het chassis is lichter gemaakt door het op verschillende punten uit te frezen en alles wat op het chassis gemonteerd is heel centraal geplaatst.
Tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit, afwerking en instelmogelijkheden van het model. Ik heb verschillende truggies opgebouwd, waaronder een X1CRT, een X2CRT en een Hobao Hyper ST en deze hoort qua afwerking zeker in dit rijtje thuis.
De auto wordt omgebouwd om er brushless mee te gaan rijden en wordt ingezet bij de no-nitro cup. De batterijhouder en motorsteun worden op maat gemaakt.
Ook wil ik de ervaringen met het racen en rijden met deze auto in dit topic zetten.
Maar nu het eerste deel van het bouwverslag:
Als eerste natuurlijk de doos opengemaakt. In de doos liggen de banden netjes op een rij met daaronder een doos met de onderdelen. Daarnaast de kap met daaronder nog wat verschillende onderdelen, de wielen, shock- en diff olie, stickervel en de bouwhandleiding. De onderdelen zitten netjes verpakt in geletterde zakjes. Elk zakje bevat alles wat je nodig hebt om een bepaald onderdeel in elkaar te zetten. Bijvoorbeeld zakje C bevat de volledige achterophanging, D de voorophanging enz.
[IMGhttp://lh6.ggpht.com/_JOStYYwIYxo/S93JjlBKxvI/AAAAAAAADbc/5Is6zixmEqM/s512/nrt-3%20%285%29.jpg[/IMG]
Als eerste komen de diffs aan de beurt. Deze lijken erg veel op de diffs van de Hong-Nor X2 crt. De kuip heeft dezelfde groeven en ze worden gesealed met dezelfde pakking.
Het kroontandwiel heeft 43 tanden is gemaakt van 7075 gehard alu en ziet er netjes afgewerkt uit. (Dat onderdelen er erg goed uit zien komt vaker terug in dit bouwverslag).
De piniongear heeft 11 tanden is van gehard staal. De overbrenging is hiermee hetzelfde als de Hobao Hyper ST
Vullen tot net boven de tandwielen en dan kan het kroontandwiel erop.
Het voordiff is gevuld met 7000, achter met 1000
Bij de kit worden ook shims meegeleverd om de diffs netjes af te kunnen stellen in de gearbox. In de achter gearbox twee shims rechts en 1 links om het allemaal soepel te laten draaien.
Vervolgens wordt het toeblock gemonteerd, de armen, hus en de cvd's. Op de bovenste foto's zie je de blocks, op de tweede de inserts die je verschillende kanten op kan draaien om de verschillende standen van de toe-in te bepalen.
Dan de draagarmen met de rear hub en de cvd. de wielmeenemer heeft een enorme offset zoals te zien is op de foto:
Dan de wingmount. De dwarsliggende steunen zijn ook weer van 7075-T6 aluminium en mooi donkergrijs ge-anodiseerd.
Dan de demperbrug monteren, wederom van 7075-T6 aluminium, deze keer zwart afgewerkt. Ook meteen de swaybar gemonteerd. Ik heb achterophanging van verschillende punten gefotografeerd, en ja....het is erg mooi afgewerkt. De demperbrug is heel erg licht en het freeswerk ziet er super uit, er is geen slijpspoortje te zien.
Vervolgens op het chassis gemonteerd en de alu brace gemonteerd, die zoals al het alu ook van 7075 is en zwart ge-anodiseerd:
en we gaan morgen weer verder.
Wat en wie is Nanda-Racing:
Nanda-racing is een van de grootste producenten en ontwikkelaars in de rc-wereld. Ze hebben modellen ontwikkeld voor onder andere Schumacher, HPI en Carson. Sinds 2005 zijn ze als eigen merk op de markt gegaan.
In Azië zijn ze erg groot en verschillende modellen hebben al tal van prijzen gewonnen in de Chinese competitie en hebben daar de “gevestigde” merken achter zich gelaten.
In hun modellen hebben ze verschillende unieke features ontwikkeld, zoals de ophanging van de draagarmen die door middel van inserts volledig instelbaar zijn m.b.t. caster en toe-in/out. Zo is met 2 toeblocks de toe-in van 2 tot 3.5 graden in te stellen met stapjes van 0,5 graad. In tegenstelling tot andere merken waar je vaak een volledige toeblock set moet aanschaffen. De caster van de achterophanging is op vergelijkbare manier instelbaar in 2, 2.5 en 3 graden
Ook de caster van de voorophanging is door middel van inserts zeer nauwkeurig af te stellen van 16 graden tot 22 graden met stapjes van 1 graad.
Het aluminium van de pro versie die ik aan het opbouwen ben is 7075-T6 hoogwaardig cnc gefreesd aluminium en zeer goed afgewerkt. Het chassis is lichter gemaakt door het op verschillende punten uit te frezen en alles wat op het chassis gemonteerd is heel centraal geplaatst.
Tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit, afwerking en instelmogelijkheden van het model. Ik heb verschillende truggies opgebouwd, waaronder een X1CRT, een X2CRT en een Hobao Hyper ST en deze hoort qua afwerking zeker in dit rijtje thuis.
De auto wordt omgebouwd om er brushless mee te gaan rijden en wordt ingezet bij de no-nitro cup. De batterijhouder en motorsteun worden op maat gemaakt.
Ook wil ik de ervaringen met het racen en rijden met deze auto in dit topic zetten.
Maar nu het eerste deel van het bouwverslag:
Als eerste natuurlijk de doos opengemaakt. In de doos liggen de banden netjes op een rij met daaronder een doos met de onderdelen. Daarnaast de kap met daaronder nog wat verschillende onderdelen, de wielen, shock- en diff olie, stickervel en de bouwhandleiding. De onderdelen zitten netjes verpakt in geletterde zakjes. Elk zakje bevat alles wat je nodig hebt om een bepaald onderdeel in elkaar te zetten. Bijvoorbeeld zakje C bevat de volledige achterophanging, D de voorophanging enz.


[IMGhttp://lh6.ggpht.com/_JOStYYwIYxo/S93JjlBKxvI/AAAAAAAADbc/5Is6zixmEqM/s512/nrt-3%20%285%29.jpg[/IMG]
Als eerste komen de diffs aan de beurt. Deze lijken erg veel op de diffs van de Hong-Nor X2 crt. De kuip heeft dezelfde groeven en ze worden gesealed met dezelfde pakking.
Het kroontandwiel heeft 43 tanden is gemaakt van 7075 gehard alu en ziet er netjes afgewerkt uit. (Dat onderdelen er erg goed uit zien komt vaker terug in dit bouwverslag).
De piniongear heeft 11 tanden is van gehard staal. De overbrenging is hiermee hetzelfde als de Hobao Hyper ST
Vullen tot net boven de tandwielen en dan kan het kroontandwiel erop.
Het voordiff is gevuld met 7000, achter met 1000




Bij de kit worden ook shims meegeleverd om de diffs netjes af te kunnen stellen in de gearbox. In de achter gearbox twee shims rechts en 1 links om het allemaal soepel te laten draaien.

Vervolgens wordt het toeblock gemonteerd, de armen, hus en de cvd's. Op de bovenste foto's zie je de blocks, op de tweede de inserts die je verschillende kanten op kan draaien om de verschillende standen van de toe-in te bepalen.


Dan de draagarmen met de rear hub en de cvd. de wielmeenemer heeft een enorme offset zoals te zien is op de foto:


Dan de wingmount. De dwarsliggende steunen zijn ook weer van 7075-T6 aluminium en mooi donkergrijs ge-anodiseerd.

Dan de demperbrug monteren, wederom van 7075-T6 aluminium, deze keer zwart afgewerkt. Ook meteen de swaybar gemonteerd. Ik heb achterophanging van verschillende punten gefotografeerd, en ja....het is erg mooi afgewerkt. De demperbrug is heel erg licht en het freeswerk ziet er super uit, er is geen slijpspoortje te zien.



Vervolgens op het chassis gemonteerd en de alu brace gemonteerd, die zoals al het alu ook van 7075 is en zwart ge-anodiseerd:

en we gaan morgen weer verder.
Laatst bewerkt: